Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door starx »

Volgens mij gaat het plan van Rover strikt genomen niet over marktwerking, maar over decentralisatie. Sowieso is NS ook gewoon een commercieel bedrijf en geen overheidsinstelling. Dus alle vervoersconcessies zijn al in handen van private bedrijven (waarvan sommige wel (deels) in overheidshanden zijn).

In grote lijnen spreekt het plan me wel aan. Dat NS er zo tegen fulmineert is al een reden op zich om het te overwegen.Want als ze gewoon een efficiënt en klantvriendelijk bedrijf zijn, dan winnen ze met gemak en hebben ze niets te vrezen.

Wel denk ik dat men moet beginnen met sprinters die weinig/geen samenloop hebben met andere NS-sprinters. Dan denk ik aan de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie], [serie=Stoptrein|2016|Arnhem - Ede-Wageningen7500[/serie] (combineren met Valleilijn). Later eventueel ook de [serie=Sprinter|2016|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] en [serie=Stoptrein|2016|Groningen - Zwolle9100[/serie].
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door microshit »

Meltrain schreef:
OmniLezer schreef:Dat komt goed uit, maar als je bijvoorbeeld moet overstappen naar een Intercity(welke dan ook), moet je uit en inchecken. Daar gaat weer extra geld aan op. Moet je een reisje maken van station Beilen naar Elst omdat je een wekelijkse conventie voor tandartsen heb bijvoorbeeld. Dan gaat het je veel geld kosten omdat je 3x moet in en uitchecken. In plaats van de 20,- die kwijt zou zijn, wordt dit 25,- of meer.
Waarom kost het extra geld als je extra moet uit- en inchecken? :?
Volgens mij omdat je, als je overstapt naar een andere vervoerder, nog een keer het instaptarief betaalt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13114
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Z2N »

Dat is dus niet zo, tegenwoordig is er zelfs langeafstandskorting over de vervoerdergrenzen heen. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Suus »

Met haken en ogen overigens, want het werkt met andere regels dan NS sinds 1 september heeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Wat zijn de veranderingen aan deze regels van de NS en zijn deze veranderingen te vinden op het internet?
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Tochjo »

KM46 schreef:Wat zijn de veranderingen aan deze regels van de NS en zijn deze veranderingen te vinden op het internet?
http://www.ns.nl/reisinformatie/reizen- ... ncipe.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Suus »

KM46 schreef:Wat zijn de veranderingen aan deze regels van de NS en zijn deze veranderingen te vinden op het internet?
viewtopic.php?f=32&t=12478

Volgende keer kan je ook zelf wel even zoeken...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door ODRAIL »

Bedankt voor de info :wink: .
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door dennistd »

regenmaker schreef:
Z2N schreef:Daarom wordt nieuw materieel naar drukke routes gestuurd, als dat het idee geeft dat NS niets om de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] geeft is dat jammer.
Het is vooral jammer dat de frequentie in de avonduren en in het hele weekend zo laag is. Daarnaast is het ook beter als deze serie door blijft rijden van Almelo naar Enschede.
's Avonds rijdt de [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] elk half uur tussen Aml en Dv op kosten van de Provincie Overijssel. Gelderland wil niet meebetalen, vandaar dat deze ritten in Dv eindigen ipv in Apd.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door trolly »

Meltrain schreef:
trolly schreef:
Z2N schreef:(en ja, zelfs de Rhätische Bahn kent vertragingen van 15 minuten)
Vooruit, maar die rijden dan ook maar op zo'n 35% van de infrastructuur die de NS ter bechikking staat. In de breedte, wel te verstaan.
Wat bedoel je precies? :?
Heb je het erover dat de RhB grotendeels op enkelspoor rijdt of heb je het over de spoorbreedte? In dat laatste geval maak je een rekenfout, want 1000 mm is 69,7% van 1435 mm.
Die twee opgeteld, uiteraard 8-)
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door sirvinniei »

Ik denk dat Utrecht de perfecte provincie is om de decentralisatie uit te voeren. De busconcessies worden al samengevoegd, kan je daar makkelijk randstadspoor bijgooien. 7400, 5500, 6100 en 17400 zijn volledig binnen de provincie, 16000 en 6000 hebben alleen uitlopers buiten de provincie dus die is ook redelijk lokaal. Het enige probleem is de 5600 die wel erg lang is (splitsen in Amersfoort/Harderwijk?)

Overigens is wel een nadeel dat de NS met veel duur en gedeeltelijk nieuw sprintermaterieel komt te zitten
Ik heb geen onderschrift
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Hainje »

De 5600 gewoon bij HRN laten dan. Het nieuwe materieel kan NS dan eventueel verhuren of doorverkopen aan de nieuwe concessiehouder.
🍉
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Wubbo »

De [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] is typisch zo'n serie die niet gebaat is bij opknippen. Harderwijk is qua vervoersstroom wel logisch maar daar is de infrastructuur niet op gebouwd, en Amersfoort is qua infrastructuur wel logisch maar qua vervoersstroom weer niet. Daarnaast krijg je problemen in Breukelen (7400 rijdt in de spits door naar Amsterdam), Den Bosch (waar je extra kerende treinen krijgt) en Woerden met een knip in de huidige 9800. Kortom: best wel wat nadelen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Daniel »

De Sprinter vanuit Utrecht werd in de nieuwe dienstregeling toch al een in Den Bosch kerende trein? Immers zit daar SLT in en wordt zo'n beetje heel de rest van de Sprinters rond Den Bosch FLIRT-inzetgebied.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door reisthijs »

Dat wel, maar dan zit je nog steeds met het probleem dat die trein in Den Haag begint. Die trein rijdt dus door maar liefst 4 provincies, waarvan maar een klein deel door de provincie Utrecht. En dan heb je de 7400 dus nog die door moet rijden naar Uitgeest omdat er in Amsterdam doorgestroomd moet worden.

Je moet ook rekening houden met de toekomstplannen: straks krijgen we er bijvoorbeeld een sprinter Leiden-Geldermalsen bij, dat is ook weer grotendeels buiten de provincie Utrecht.

Kortom: sprinters in provincie Utrecht decentraliseren lijkt me helemaal niet handig. Ik vind juist dat we het Randstedelijke ov-netwerk veel meer als één geheel moeten gaan zien, de provinciegrenzen zouden dus niet meer zo belangrijk moeten zijn. Wat niet betekent dat je geen sprinterlijnen zou kunnen aanbesteden, maar het is veel handiger om dat per corridor te doen.
sirvinniei schreef:Overigens is wel een nadeel dat de NS met veel duur en gedeeltelijk nieuw sprintermaterieel komt te zitten
Misschien moeten we dan af van het idee dat het materieel eigendom is van de vervoerder. Dat materieel kan je beter verkopen aan de concessieverlener of aan een leasemaatschappij.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door starx »

Het lijkt mij juist niet handig om in de provincie Utrecht te beginnen. Bovendien denk ik niet dat daar de sprinters zitten waar reizigers ontevreden over zijn.
Ik zou de Randstad juist pas als laatste aanbesteden.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door reisthijs »

Als 'ontevreden reizigers' je belangrijkste reden is om aan te willen besteden, moet je dan niet juist in de Randstad beginnen? Volgens Rover wordt er in Utrecht en Noord-Holland het meest geklaagd: Hoe gaat het met volle-treinen-maand september?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door SuperGhost »

Arnhem-Winterswijk en Nijmegen-Venlo staan toch berucht om jarenlange capaciteitsproblemen in de spits en ook op Zutphen-Hengelo, Zutphen-Winterswijk en Amersfoort-Ede zijn er periodes met capaciteitstekorten in de spits geweest.

Aanbesteden is dus bij lange na geen garantie dat capaciteitsproblemen opgelost zijn en dat zijn dan nog allemaal lijnen die buiten de Randstad liggen.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door regenmaker »

Vaak liggen capaciteitsproblemen ten grondslag aan te weinig of inefficiënte infrastructuur, lijkt me.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door JWM »

Nou nee, de meeste overvolle treinen kunnen echt wel verder verlengd worden.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door regenmaker »

Zijn de perrons daar wel lang genoeg voor?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
sirvinniei
Berichten: 3637
Lid geworden op: vr 04 okt 2013, 08:27
Locatie: Amstelveen

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door sirvinniei »

Wubbo schreef:De [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] is typisch zo'n serie die niet gebaat is bij opknippen. Harderwijk is qua vervoersstroom wel logisch maar daar is de infrastructuur niet op gebouwd, en Amersfoort is qua infrastructuur wel logisch maar qua vervoersstroom weer niet. Daarnaast krijg je problemen in Breukelen (7400 rijdt in de spits door naar Amsterdam), Den Bosch (waar je extra kerende treinen krijgt) en Woerden met een knip in de huidige 9800. Kortom: best wel wat nadelen.
Als je 4x per uur Zl - Amf rijdt gaan reizigers er niet teveel op achteruit; ze krijgen een extra overstap maar ook een frequentieverdubbeling.
7400 wordt met PHS/randstadspoor sowieso gesplitst wat ook niet veel uitmaakt met ETMET.
Misschien met Wd - Ut een Ah - Dtc constructie? Anders zou je moeten samenwerken met de provincie Zuid Holland.

Er zijn trouwens toch ook genoeg provincie/concessie overschrijdende buslijnen? Waarom zou dit niet met treinen kunnen?
Ik heb geen onderschrift
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Wubbo »

Voor zover ik weet wordt de [serie=Sprinter|2016|Rhenen - Breukelen (- Amsterdam Centraal)7400[/serie] niet gesplitst (het deel uit Amsterdam kan ook helemaal niet keren in Breukelen, dat zou pas in Maarssen kunnen), en 4 IC's per uur tussen Zwolle en Amersfoort zijn ook nog een eind weg, want dat past nu helemaal niet rondom de [serie=Stoptrein|2016|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] als je ze in iets wat lijkt op een kwartierdienst wil laten rijden.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Nitein-Repart »

SuperGhost schreef:Arnhem-Winterswijk en Nijmegen-Venlo staan toch berucht om jarenlange capaciteitsproblemen in de spits en ook op Zutphen-Hengelo, Zutphen-Winterswijk en Amersfoort-Ede zijn er periodes met capaciteitstekorten in de spits geweest.

Aanbesteden is dus bij lange na geen garantie dat capaciteitsproblemen opgelost zijn en dat zijn dan nog allemaal lijnen die buiten de Randstad liggen.
Is het ook niet zo dat door nieuw materieel, verhoogde frequentie en het schrappen/omleggen van parallele busverbindingen er forse reizigersgroei is gerealiseerd op die lijnen waardoor er capaciteitsproblemen zijn ontstaan?

Enfin, ik denk dat aanbesteden alleen gunstig is voor losliggende treindiensten die niet verweven zijn in andere treindiensten. Dan houd je alleen Zwolle-Groningen (huidige [serie=Stoptrein|2016|Groningen - Zwolle9100[/serie]) en Apeldoorn-Almelo(-Enschede) (huidige [serie=Stoptrein|2016|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie]) over. Treindiensten opknippen om zo te kunnen aanbesteden lijkt mij niet erg wenselijk.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Rover pleit voor meer marktwerking op het spoor

Bericht door Suus »

Het sprinternet is zonder problemen op te delen in meerdere pakketten, als je het geen probleem vindt dat de sprinterverbindingen in steen gebeiteld worden en het theoretisch mogelijk wordt dat meerdere vervoerders op hetzelfde traject sprinterdiensten uitvoeren. Dat laatste krijg je dan bijvoorbeeld tussen Wijchen en Arnhem. Indien gewenst kan ik een paar pakketten samenstellen, heb al een vaag idee.

Er zijn wel een aantal punten waar naar mijn mening aan voldaan moet worden:
- Materieel wordt eigenaar van een overheid, zodat er niet elke X-jaar nodeloos nieuw materieel wordt besteld.
- Er moet een landelijk tariefsysteem blijven, omchecken moet afgeschaft worden. Alle kaartautomaten van welke vervoerder dan ook verkopen hetzelfde.
- Concessies voor treinen worden niet meer gecombineerd met busvervoer, NS mag ook meedingen naar sprinterconcessies.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 57 gasten