Pagina 1 van 1

Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 10:48
door Tochjo
NS past per 1 januari 2017 de tarieven aan van enkele reizen, dagretours, dagkaarten en abonnementen. De tarieven gaan omhoog vanwege de verwachte inflatie. In 2017 daalt de vergoeding die NS betaalt aan ProRail voor het gebruik van het spoor. Met deze daling wordt rekening gehouden in de prijsverhoging. Die valt lager uit dan de inflatie.
Bron: deze pagina op de website van NS.

Hoofdpunten:
  • Prijsverhoging voor enkele reizen, dagretours en dagkaarten met gemiddeld 0,39%.
  • Prijsverhoging voor Traject Vrij, Altijd Vrij, Trein Vrij, het Voordeelurenabonement en het Grensabonnement met gemiddeld 0,49 procent.
  • Geen (merkbare) prijsverhoging voor Dal Voordeel, Altijd Voordeel, Dal Vrij Kids Vrij, Railrunner, Toeslag 2-1, Toeslag IC direct, ICE, het Holland Travel Ticket (het treingedeelte), Dagkaart Fiets en Dagkaart Hond.
  • Alle Keuzedagen worden het hele jaar geldig (i.p.v. 2 maanden). Daar tegenover staat een prijsverhoging van € 0,50 per Keuzedag.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 11:05
door Hainje
Dagkaart Hond en Dagkaart Fiets worden verhoogd met 0,39%, echter door afronding zullen de tarieven hiervan gelijk blijven aan de tarieven van 2016.
M.a.w. er verandert niets. :')

Verder zal het allemaal wel. :P

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 12:04
door sirvinniei
Als je voornamelijk in het dal en het weekend reist blijft het dus veel goedkoper dan het bezit van een auto. Mooi! Volgens mij is dat ook de strategy van de ns: focussen op vakantie/weekend/dagjes uit reizen

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 13:30
door dennistd
Dat zijn dan ook de momenten dat NS ruimte over heeft in de trein. Dan kun je die plekken maar beter wat goedkoper verkopen dan met een lege trein rondrijden. Voor extra spitsreizigers moet extra materieel aangeschaft worden dat vervolgens grotendeels stilstaat omdat het verder niet nodig is.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 14:20
door reisthijs
sirvinniei schreef:Als je voornamelijk in het dal en het weekend reist blijft het dus veel goedkoper dan het bezit van een auto. Mooi! Volgens mij is dat ook de strategy van de ns: focussen op vakantie/weekend/dagjes uit reizen
Dat lijkt me geen reden om de prijzen niet te verhogen. Met 0,9% prijsverhoging zou een abonnement als Weekend Vrij nog steeds spotgoedkoop zijn.

NS vind het denk ik gewoon veel handiger om die prijzen steeds een paar jaar hetzelfde te houden, om ze daarna in een keer paar hele euro's duurder te maken zodat het een mooi rond bedrag blijft.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 15:34
door Tochjo
Er bleek een typefout op de pagina te staan: de prijzen voor enkele reizen, dagretours en dagkaarten stijgen met gemiddeld 0,39%, niet 0,9%.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 15:47
door reisthijs
Dat is wel heel erg weinig, vergeleken met de afgelopen jaren waarin de prijzen meestal 2 á 3 procent omhoog gingen.
Dan is het helemaal logisch dat de prijzen van veel abonnementen gelijk blijven.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 17:55
door Wubbo
Opvallend trouwens dat ik bij het Locov geen adviesaanvraag zie voor deze wijziging. Ik dacht dat tarieven adviesplichtig waren (voor 2016 zie ik ook gewoon een adviesaanvraag van NS)? Nou verwacht ik niet dat het Locov hier tegen zou zijn overigens, maar het gaat om het principe.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 18:01
door Tochjo
Ik heb het vermoeden dat het LOCOV gewoon wat traag is met het online beschikbaar maken van de documenten.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 22:11
door huibf
Logisch dat het laag is. Ik meen me zelfs te herinneren dst de inflayie nu negatief is.... nog ff en de kaartjes worden goedkoper...

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 22:17
door Hainje
Deflatie dus. [/onderwijzermodus]

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 22:18
door Daniel
dennistd schreef:Dat zijn dan ook de momenten dat NS ruimte over heeft in de trein. Dan kun je die plekken maar beter wat goedkoper verkopen dan met een lege trein rondrijden. Voor extra spitsreizigers moet extra materieel aangeschaft worden dat vervolgens grotendeels stilstaat omdat het verder niet nodig is.
Mwoh, dat materieel uit de spits staat eerder stil omdat sommige treinen in de daluren wel heel extreem klein zijn. Niet zonder uitzondering dat het vinden van een zitplaats in de spits makkelijker is dan in de daluren hoor.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: ma 03 okt 2016, 22:22
door JWM
Mwah, alleen in het weekend heb je dat op bepaalde tijden.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 19:32
door Gekko123
Ik kan uit ervaring spreken dat het om 9.15 uur (volgens NS net na de spits dus een stuk rustiger) het vaak moeilijker is om een zitplaats te vinden dan om 8.00 uur (midden in de spits dus). Reden: veel treinen worden rond 9 uur al aardig ingekort omdat het dan zogenaamd rustiger is, terwijl je juist op dat moment weer een piek hebt van reizigers die net op pad gaan omdat ze dan met korting kunnen reizen.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 19:34
door Z2N
Dat hangt natuurlijk wel af van de route die je reist, persoonlijk heb ik om 9:23 altijd een zitplek, maar moet ik om 8:08 standaard staan (al ligt dat vooral aan een korte overstap in Leiden).

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 21:54
door Daniel
Wat ook nog wel een belangrijke factor is is een effect wat NS zelf nog niet helemaal door lijkt te hebben, maar wat ook wel weer trajectafhankelijk is, is het volgende. Neem bv. een trein als de 559: die kan, in schoolvakanties nog wat extra, soms behoorlijk vol zitten doordat het niet alleen een spitstrein vanaf Utrecht richting Amersfoort en Zwolle is maar tevens de laatste trein naar het hoge noorden die je nog kunt nemen met een check-in in de daluren vanaf Rotterdam Centraal. Daarmee combineer je dus een piek in dagjesmensen die toch vaak een wat langere reis maken met de forensenpiek. Toch 'n soort van ongewenst bij-effect van de nieuwe daluren, voorheen zouden die reizigers immers wellicht ook in de spitstreinen gezeten hebben maar dan niet allemaal bij elkaar in dezelfde trein.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 22:40
door Geert
Hoe groot zou dat effect zijn dan? Want dit geldt wel erg specifiek voor dagjesmensen die in Rotterdam geweest zijn, voor Utrecht moet je twee treinen eerder nemen om maar iets te noemen.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: wo 05 okt 2016, 22:55
door Daniel
Eén trein eerder naar het noorden he :wink: Het effect is in elk geval zeker in de schoolvakanties goed te merken.

NS merkt het blijkbaar ook in de telcijfers: de trein van 16.20 uur, precies die ene eerder dus, levert bv. ook 0 punten in MyOV op net als die van 16.50 uur.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: do 06 okt 2016, 15:09
door Klaasje
En voor beiden geldt dat je vanaf Amersfoort een eigen vierzitter kunt vinden als je een beetje moeite doet om de rustige delen van de treinen op te zoeken. Waarschijnlijk ligt het dus niet aan het prijsbeleid maar aan het feit dat NS geen spits-intercity's tussen Utrecht en Amersfoort in wil zetten. Als die er wel zouden rijden zouden de doorgaande treinen zoveel minder drukte krijgen dat je al snel twee tot vier bakken minder nodig hebt.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: do 06 okt 2016, 15:32
door JWM
Maar is het een kwestie van niet willen of niet kunnen? Ik begrijp dat de sporensituatie in Utrecht weinig mogelijkheden geeft voor extra treinen van/naar Amersfoort.

Re: Prijswijzigingen 2017 bij NS

Geplaatst: do 06 okt 2016, 17:03
door Daniel
Sinds de werkzaamheden in augustus en tot de werkzaamheden in oktober kan het niet maar daarna is het prima mogelijk.
Zou zelfs een optie kunnen zijn in de spits dan de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] of [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] door te trekken. Dat is dan qua infra best goed te doen en het extra nodige materieel is dan ook nog sneller terug.