Korte vragen #20

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #20

Bericht door Hendrik »

De stroomvoorziening van de bovenleiding e.d. is niet dezelfde als de stroomvoorziening voor poortjes e.d. in het station. Kort geleden was er op Den Haag HS ook een stroomstoring waardoor de poortjes het niet deden, maar de treinen reden gewoon.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Bericht door Suus »

Als het een kleine stroomstoring betreft kunnen de treinen blijven rijden. Als in het gebied waar een stroomstoring is ook een onderstation staat wordt het vaak een ander verhaal.

Toevallig laatst in Singen in Duitsland een vergelijkbare situatie gehad, alleen is daar "Bahnstrom" gescheiden van het overige energienetwerk door de afwijkende frequentie. Stroom viel uit in het stationsgebouw en op de perrons, maar in de elektrische trein die aan het perron stond bleeft het licht gewoon branden. De stroom viel maar kort weg trouwens, wel geinig om de informatieschermen dan weer te zien herstarten. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39197
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Bericht door Daniel »

Een station kan best op een andere kabel aangesloten zijn als het onderstation van de bovenleiding, waardoor alleen alles op het station uitvalt en er wel treinen kunnen rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #20

Bericht door Ardan »

Gewoon melden bij de HC, en je zult vast niet de enige zijn. Niet jouw probleem en meld je op je bestemming maar bij de infozuil :pos:
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15357
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #20

Bericht door ODRAIL »

Frank schreef:Ik heb de meeste spoorboekjes wel vanaf 193x (op een enkel wijzigingsblad uit WO II na, maar die waren dan ook niet bij te houden). Als je me een vraag via PM stelt kan ik wel kijken of ik iets kan scannen.
Heb je toevallig ook dienstregelingen uit 1855 of is dit te veel gevraagd?
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #20

Bericht door Chrysa »

Typo of heeft Frank een museum dat ik niet ken?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15357
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #20

Bericht door ODRAIL »

Nee.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #20

Bericht door Chrysa »

Waarom kan ik niet met mijn OV-chipkaart naar Antwerpen met de bus? Naar Brugge kan wel, dus dat het België is zou niet uit moeten maken toch?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13039
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #20

Bericht door Ardan »

Blijkbaar wel. Ik citeer de wikipagina over die lijn 19:
De OV-chipkaart is wel geldig op deze lijn, maar alleen als men op Nederlandse bushaltes in- en uitstapt. De OV-chipkaart is NIET geldig op de ritten van en naar de haltes in Antwerpen. Voor deze ritten geldt een speciaal tarief:

Enkele reis Hulst - Antwerpen: € 5,-
Retour Hulst - Antwerpen: € 10,-
Enkele reis Breda - Antwerpen: € 8,50
Retour Breda - Antwerpen: € 15,-
Enkele reis of retour Hulst - Breda: € 16,- (reductie: € 8,-)
Ik doe ook maar wat
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #20

Bericht door Chrysa »

Daar staat dus dat ie niet geldig is naar Antwerpen. In de bussen staat ook "Niet gebruiken voor bestemming Antwerpen". Dat Hulst - Breda kan weet ik, dat heb ik vrijdag nog gedaan. :p
dennistd
Berichten: 5549
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #20

Bericht door dennistd »

Maar staat het systeem dan gewoon uit in België, of wordt je pas op de eerste halte in Nederland uitgecheckt als je toch uitcheckt in Antwerpen?
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Korte vragen #20

Bericht door Mr-W »

Chrysa schreef:Waarom kan ik niet met mijn OV-chipkaart naar Antwerpen met de bus? Naar Brugge kan wel, dus dat het België is zou niet uit moeten maken toch?
Formeel kan het niet, in de praktijk kun je gewoon uitchecken bij uitstappen. (Antwerpen Halewijnlaan staat in t transactieoverzicht)
bij instappen in België moet je van de chauffeur 9 van de 10x een nieuw kaartje kopen.

Op Lijn 42 reis je zwart op het Belgische traject ondanks dat je kunt inchecken op een Belgische halte.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Bericht door Suus »

Waarschijnlijk is dit om te voorkomen dat je met een Studenten-OV gratis naar Antwerpen kan reizen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50916
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Bericht door Suus »

KM46 schreef:
Frank schreef:Ik heb de meeste spoorboekjes wel vanaf 193x (op een enkel wijzigingsblad uit WO II na, maar die waren dan ook niet bij te houden). Als je me een vraag via PM stelt kan ik wel kijken of ik iets kan scannen.
Heb je toevallig ook dienstregelingen uit 1855 of is dit te veel gevraagd?
1855 is wel heel lang geleden, maar Het Utrechts Archief heeft drie dienstregelingen uit dat jaar: http://www.hetutrechtsarchief.nl/collec ... le=#inv3t2

Die met een stip ervoor zijn online digitaal beschikbaar.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Bericht door regenmaker »

Suus schreef:Waarschijnlijk is dit om te voorkomen dat je met een Studenten-OV gratis naar Antwerpen kan reizen.
Je stapt gewoon in Breda in en je ''vergeet'' uit te checken in Antwerpen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Korte vragen #20

Bericht door Frank »

KM46 schreef:
Frank schreef:Ik heb de meeste spoorboekjes wel vanaf 193x (op een enkel wijzigingsblad uit WO II na, maar die waren dan ook niet bij te houden). Als je me een vraag via PM stelt kan ik wel kijken of ik iets kan scannen.
Heb je toevallig ook dienstregelingen uit 1855 of is dit te veel gevraagd?
1924 is het oudste.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #20

Bericht door Chrysa »

regenmaker schreef:
Suus schreef:Waarschijnlijk is dit om te voorkomen dat je met een Studenten-OV gratis naar Antwerpen kan reizen.
Je stapt gewoon in Breda in en je ''vergeet'' uit te checken in Antwerpen.
Betaal je met studenten-ov dan geen borg/wordt je kaart niet geblokkeerd na te vaak niet uitchecken?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12832
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #20

Bericht door Hainje »

Na 12x niet uitchecken word je kaart geblokkeerd. Misschien dat ze wat coulanter zijn als vrij duidelijk blijkt dat je het vergeten echt niet met opzet doet. Verder is het gewoon een abonnement, dus die borg zal wel meevallen.
🍉
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #20

Bericht door Aking »

Borg doen ze bij studentenreisproduct niet aan, en dat blokkeren is in ieder geval de eerste keer een kwestie van even bij een loket langsgaan en sowrie zeggen...

Dus inderdaad gewoon in Breda (of hulst) inchecken en niet uitchecken werkt prima (al mag dat natuurlijk absoluut niet dus foei enzo! :x :Y )
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #20

Bericht door Chrysa »

Afbeelding

Klopt de wiki niet of heeft 'VG' het fout?
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12832
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #20

Bericht door Hainje »

"Heb je nu je antwoord?"

Ligt het aan mij of komt dat eigenlijk best wel lomp over (zal ongetwijfeld niet zo door ^VG bedoeld zijn)?
🍉
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #20

Bericht door Chrysa »

Denk niet dat het de bedoeling was, klinkt meer alsof ie zelf al doorhad dat ie wel erg vaag was. :X
cassie127
Berichten: 6593
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Bericht door cassie127 »

Chrysa schreef:VaaG
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9173
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Bericht door regenmaker »

Op de hele lijn SB58 tussen Nijmegen en Emmerich van NIAG is de OV-chipkaart geldig, dus het kan wel degelijk. Alleen die Belgen werken nooit mee.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #20

Bericht door Chrysa »

Ik kreeg deze site doorgestuurd door Connexxion.. De wiki was dan dus incompleet. Heb het aangepast.
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 101 gasten