Korte vragen #20

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen #20

Bericht door Durashift »

Leuk 'advies'.. 'maak gebruik van de overige treinen' :cry:

Je zal wel moeten. :wink:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #20

Bericht door Aking »

Je kunt ook gaan lopen... :Y
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #20

Bericht door dylanwild94 »

Aking schreef:Je kunt ook gaan lopen... :Y
ga wel met de bus veel flexibeler ook. :Y
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #20

Bericht door Chrysa »

Weet je wat pas flexibel is? Een auto! Afbeelding
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #20

Bericht door Aking »

dylanwild94 schreef:
Aking schreef:Je kunt ook gaan lopen... :Y
ga wel met de bus veel flexibeler ook. :Y
Euh, hoe is de bus flexibeler dan lopen? :')
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #20

Bericht door ODRAIL »

Dan moet je wel een rijbewijs hebben. En die heb ik niet. Die kan ik om medische reden ook niet halen.
dylanwild94
Berichten: 6182
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #20

Bericht door dylanwild94 »

Lopen duurt zo lang.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #20

Bericht door Ardan »

Chrysa schreef:Weet je wat pas flexibel is? Een auto! Afbeelding
Nein mann ga weg naar het wegenforum jij :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15322
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #20

Bericht door ODRAIL »

dylanwild94 schreef:Lopen duurt zo lang.
In sommige gevallen is lopen sneller dan het OV (in Rotterdam althans :wink: ).
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #20

Bericht door Chrysa »

Ardan schreef:Nein mann ga weg naar het wegenforum jij :P
Nee, die mensen zijn nog autistischer. :')
Durashift
Berichten: 5627
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen #20

Bericht door Durashift »

Aking schreef:Je kunt ook gaan lopen... :Y
Alles kan.. thee kan, koffie kan..

(A)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #20

Bericht door Aking »

En nog veel meer, ijsselmeer, veluwemeer, naardermeer... :')
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #20

Bericht door Chrysa »

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10487
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen #20

Bericht door trolly »

Durashift schreef:Alles kan..
Maar Wim al een tijdje niet meer.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Bericht door reisthijs »

Prima uitleg van het bekende fenomeen "vierkante wielen", maar daarmee is de vraag nog niet beantwoord.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Bericht door Mikos »

Daarmee is de vraag wel beantwoord, want vierkante wielen beschadigen de wielen (maar ook het spoor). Die treinen moeten naar de werkplaats om bijgeslepen te worden en dat levert een hoge defectenstand op. Niet iedere trein wordt direct afgekeurd, maar kan soms nog even doorrijden, waardoor er een buffer is om met treinen te schuiven als er een tekort ontstaat. Maar we hebben een aantal dagen met ontzettend gladde sporen achter de rug, waardoor er meer treinen zijn afgekeurd dan vooraf verwacht en dan dat de werkplaatsen aankunnen. Daarom kan NS er vandaag niet onderuit om een aantal treinen te schrappen, want die kunnen simpelweg niet rijden zolang ze afgekeurd bij de werkplaats staan. Door er twee series van te maken die daardoor uitvallen op een traject waar normaal een kwartiersdienst geldt, is er duidelijkheid bij de reiziger welke treinen er niet rijden (de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] en [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie]) in plaats van dat het maar afwachten is of je trein rijdt.

Later vandaag gaat men kijken hoeveel achterstand is weggewerkt. Mocht dat voldoende zijn, dan zullen die series morgen weer rijden, maar als er vandaag weer wat stellen bijkomen, dan bestaat de kans dat hetzelfde morgen weer wordt uitgevoerd.
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #20

Bericht door waldo79 »

Chrysa schreef:
Ardan schreef:Nein mann ga weg naar het wegenforum jij :P
Nee, die mensen zijn nog autistischer. :')
Zeg, zou jij even een toontje lager kunnen zingen? Op het wegenforum komt een ander publiek dan hier :mrgreen:

Als ik me niet vergis spam jij daar net zoveel als hier 8-)
waldo79
Berichten: 7592
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #20

Bericht door waldo79 »

Mikos schreef:... Door er twee series van te maken die daardoor uitvallen op een traject waar normaal een kwartiersdienst geldt, is er duidelijkheid bij de reiziger welke treinen er niet rijden (de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] en [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie]) in plaats van dat het maar afwachten is of je trein rijdt.

Later vandaag gaat men kijken hoeveel achterstand is weggewerkt. Mocht dat voldoende zijn, dan zullen die series morgen weer rijden, maar als er vandaag weer wat stellen bijkomen, dan bestaat de kans dat hetzelfde morgen weer wordt uitgevoerd.
Ik ben er anders niet zo content mee. Mijn sprinter sluit aan op de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie]. En overstappen op de [serie=Intercity|2016|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] /[serie=Intercity|2016|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] is bepaald geen aanrader :x
Chrysa
Berichten: 7982
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #20

Bericht door Chrysa »

waldo79 schreef:Zeg, zou jij even een toontje lager kunnen zingen? Op het wegenforum komt een ander publiek dan hier :mrgreen:
Als ik me niet vergis spam jij daar net zoveel als hier 8-)
Nee, want daar heb ik nog minder toe te voegen dan hier. :')
Er zitten best leuke mensen op het wegenforum hoor, maar al dat gemierenneuk over compleet onbelangrijke dingen puur en alleen omdat ze gelijk willen hebben gaat mij wat ver.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Bericht door reisthijs »

Mikos schreef:Door er twee series van te maken die daardoor uitvallen op een traject waar normaal een kwartiersdienst geldt, is er duidelijkheid bij de reiziger welke treinen er niet rijden (de [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] en [serie=Intercity|2016|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie]) in plaats van dat het maar afwachten is of je trein rijdt.
Materieeltekort kan je ook opvangen door andere treinen wat korter te maken dan anders. Dat de IC naar Schiphol opgeheven moet worden wegens materieeltekort terwijl er blijkbaar nog steeds genoeg materieel is om 10 bakken VIRM naar Alkmaar rijden, dat vind ik dus een kromme situatie.
Maar treinlengtes aanpassen is blijkbaar te ingewikkeld, ook al is het probleem begin van de middag al bekend?
Complete treinseries preventief opheffen komt op mij over als een gemakzuchtige oplossing.

En die duidelijkheid? Als NS zou zeggen, "alle treinen rijden zoals normaal, ze zijn alleen wat korter dan anders dus de kans dat je moet staan is groter" is dat ook duidelijkheid bij de reiziger. Dan is er geen sprake van afwachten of je trein wel rijdt. Dan zou ik er ook begrip voor kunnen hebben.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Korte vragen #20

Bericht door Gekko123 »

Echter is het probleem in het geval van bijvoorbeeld de 800 dat deze serie gewoon vol is met 10 bakken VIRM, zeker tussen pakweg Eindhoven en Amsterdam. Als je die in gaat korten om daarmee een andere treinserie ook te kort te laten rijden wordt het er niet beter op.

Nou denk ik zelf wel dat de keuze om nu juist de 3100 te schrappen misschien niet de handigste is als je kijkt wat er vervolgens wel blijft rijden. De enige serie die blijft rijden tussen Utrecht en Schiphol, de 3500 rijdt met ICM en die kan (zeker in de spits) nooit de extra reizigers van de 3100 ook nog meenemen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Bericht door Mikos »

reisthijs schreef:Materieeltekort kan je ook opvangen door andere treinen wat korter te maken dan anders. Dat de IC naar Schiphol opgeheven moet worden wegens materieeltekort terwijl er blijkbaar nog steeds genoeg materieel is om 10 bakken VIRM naar Alkmaar rijden, dat vind ik dus een kromme situatie. (...) Maar treinlengtes aanpassen is blijkbaar te ingewikkeld, ook al is het probleem begin van de middag al bekend?
Wanneer er treinen uitvallen en andere treinen niet worden verlengd is het hek ook van de dam; het is ook niet gauw goed... :roll:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Bericht door reisthijs »

Wanneer er geen treinen uitvallen (wat nu dus preventief gebeurt terwijl het misschien onnodig is) is het hek niet van de dam...

Als er nu met de verlaagde frequentie een trein uitvalt heb je helemaal een probleem. De volgende gaat een half uur later, als het meezit.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #20

Bericht door Aking »

Gekko123 schreef:Echter is het probleem in het geval van bijvoorbeeld de 800 dat deze serie gewoon vol is met 10 bakken VIRM, zeker tussen pakweg Eindhoven en Amsterdam. Als je die in gaat korten om daarmee een andere treinserie ook te kort te laten rijden wordt het er niet beter op.
Je zou in Utrecht, of van mijn part Abcoude of Bijlmer natuurlijk een stel af kunnen trappen en dat stel dan naar Schiphol laten rijden. Maar dat zal vast niet kunnen vanwege beveiligingsbullshit, te moeilijk in de systemen of ontbrekende wissels :X
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Bericht door Daniel »

Mikos schreef:
reisthijs schreef:Materieeltekort kan je ook opvangen door andere treinen wat korter te maken dan anders. Dat de IC naar Schiphol opgeheven moet worden wegens materieeltekort terwijl er blijkbaar nog steeds genoeg materieel is om 10 bakken VIRM naar Alkmaar rijden, dat vind ik dus een kromme situatie. (...) Maar treinlengtes aanpassen is blijkbaar te ingewikkeld, ook al is het probleem begin van de middag al bekend?
Wanneer er treinen uitvallen en andere treinen niet worden verlengd is het hek ook van de dam; het is ook niet gauw goed... :roll:
Tja, er is ook nog een stukje effectbeheersing waar men nu niet zo in uitblonk: elk kwartier een wat kortere trein kan de stroom allicht beter aan (omdat er wat meer verdeling in de reizigers zit) dan elk halfuur een trein die als 'ie gepland rijdt al aan de krappe kant is om nog extra reizigers mee te nemen.

Met kortere treinen kan je de pijn immers wat meer verdelen over verschillende series terwijl je met het preventief schrappen van twee series de andere serie op dat traject overbelast. En dat was vandaag zeker het geval, want ook bij de opgeheven [serie=Intercity|2016|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] zit je met een alternatieve treinserie die maximaal met een losse VIRM-VI kan rijden wat voor sommige spitstreinen altijd al krap was maar niet anders kan door het moeten splitsen.

Ik las over vandaag berichten dat de [serie=Intercity|2016|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] die achter een 3500 met +20 aan zat zelfs nog problemen had iedereen mee te krijgen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten