Korte vragen #20

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
reisthijs
Berichten: 4999
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor reisthijs » zo 06 nov 2016, 23:37

Het nieuwe proefttaject met instapzones is Amsterdam -Eindhoven.

Die borden bestonden inderdaad tussen Utrecht en Geldermalsen, maar dat was de vorige proef. In Houten (en ik neem aan ook andere stations) zijn die borden weer weggehaald.
De nieuwe instapzones komen niet op dezelfde plaatsen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

KM46
Berichten: 12538
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor KM46 » ma 07 nov 2016, 10:54

@ reisthijs en Zugführer: Bedankt voor de antwoorden :wink: .

@JWM: Met jou antwoordt was mijn vraag niet beantwoordt.

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1361
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor SLToilet » ma 07 nov 2016, 12:00

Het viel me net ook op bij Ut dat bij spoor 5 rode pijltjes in krijt stonden getekend op het perron, gek genoeg die voor treinen vanuit Ah tegenover het spoor voor die uit Ht: de deuren stonden op de juiste plek: een voorbode?
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

reisthijs
Berichten: 4999
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor reisthijs » ma 07 nov 2016, 13:07

De instapzones komen alleen op sprinterstations, dus ik denk dat dit wat anders is.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."

KM46
Berichten: 12538
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor KM46 » ma 07 nov 2016, 18:03

En wat is dan het doel van die instapzones op de sprinterstations?

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4149
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor cassie127 » ma 07 nov 2016, 18:18

Reizigers beter laten spreiden in de treinen en sneller laten in- & uitstappen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 43339,9 km, Bus: 2916,2 km, Metro: 136,3 km, Tram: 40,5 km, Veer: 38 km 30-09

KM46
Berichten: 12538
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor KM46 » ma 07 nov 2016, 18:53

Op intercitystations zie ik ander ook nog wel vaak problemen met uit en instappen (Rotterdam Alexander) :? .

Waarom worden de instapzones daar niet ingevoerd?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32843
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Daniel » ma 07 nov 2016, 19:11

Omdat de treinen dan nog later vertrekken doordat iedereen op een kluitje gaat staan instappen i.p.v. verspreid over de trein. Maar er was toch sprake van dat er ook van die LED-balken zoals in Den Bosch gingen komen op de A2-corridor? Allicht dat het daarvoor is dan zodat afgestemd kan worden dat de stopplaatsborden op de juiste plek staan.

In Den Bosch zag ik een paar weken terug namelijk al dat men daar bij die instapbalk van de blauwe lampen is afgestapt en in plaats daarvan voor elke mogelijke lengte bakbordjes heeft opgehangen (dus werkelijk een bordje 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12), lijkt me dat men op alle stations dan dezelfde aanpak gaat gebruiken.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14791
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Meltrain » ma 07 nov 2016, 20:42

KM46 schreef:En wat is dan het doel van die instapzones op de sprinterstations?

cassie127 schreef:Reizigers beter laten spreiden in de treinen en sneller laten in- & uitstappen.

KM46 schreef:Op intercitystations zie ik ander ook nog wel vaak problemen met uit en instappen (Rotterdam Alexander) :? .

Waarom worden de instapzones daar niet ingevoerd?


Daniel schreef:Omdat de treinen dan nog later vertrekken doordat iedereen op een kluitje gaat staan instappen i.p.v. verspreid over de trein.

Dus op de Sprinter-stations worden instapzones ingevoerd om ervoor te zorgen dat reizigers zich beter spreiden, maar Daniel beweert nu dat dat op Intercity-stations niet gebeurt omdat reizigers zich anders juist niet verspreiden? :?
Ik ben verward. :|
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32843
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Daniel » ma 07 nov 2016, 20:47

Eigenlijk verspreiden reizigers zich op Sprinterstations zich natuurlijk ook niet door de instapzones. Je verdeelt alleen de reizigers over de trein, maar je versnelt het instapproces zelf niet echt doordat reizigers in die instapzone juist meer op een kluitje staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

Karl
Berichten: 3910
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Karl » ma 07 nov 2016, 20:52

Jaja. Dus de reizigers worden wél meer over de trein verdeeld? Maar toch duurt het instappen langer, vanwege het staan op een kluitje? :|
Het is een spectrum.

KM46
Berichten: 12538
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor KM46 » ma 07 nov 2016, 22:41

Die instapzones hebben dus geen enkel effect :? :wink: ?

Hendrik
Berichten: 2083
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Hendrik » ma 07 nov 2016, 22:47

Karl schreef:Jaja. Dus de reizigers worden wél meer over de trein verdeeld? Maar toch duurt het instappen langer, vanwege het staan op een kluitje? :|

De reizigers worden waarschijnlijk meer over de trein verdeeld, doordat de instapzones niet op elk station bij hetzelfde deel van de trein uitkomen.

PatrickM
Berichten: 1600
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor PatrickM » wo 09 nov 2016, 15:39

Ik ga morgen naar londen, mag ik daar met een travelcard gebruik maken van al het OV of enkel van de underground?
06-03-2017: Trein: 2185,3 km
23-01-2017: Bus: 255,0 km · Metro: 1,6 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,5 km · OV-fiets 34,2 km

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor JWM » wo 09 nov 2016, 15:41

Alles, maar let op de zones. De Croydon tramlink is misschien wel een probleempje momenteel.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 14791
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Meltrain » wo 09 nov 2016, 16:19

Mocht je een Oyster Card gebruiken, let dan op dat je in bus en tram alleen incheckt. Dus bij het verlaten van de bus (of tram) moet je niet nogmaals je kaart voor de lezer houden.
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 401
Lid geworden op: zo 28 dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Visgraatmodel » zo 13 nov 2016, 20:28

Wat gebeurd er bij een trein als je een deur opent net voordat het sluitsignaal afgaat? Sluit de deur zich dan direct of gaat hij eerst helemaal open waarna hij dan pas sluit?
Voormalig hardcore OV-know-it-all, werkt hedendaags in de wereld van de vliegtuigen.

microshit
Berichten: 1099
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor microshit » zo 13 nov 2016, 20:55

Zodra de conducteur de sleutel omdraait, zal 'ie onmiddellijk gaan sluiten. Maar tot die tijd gedraagt 'ie zich gewoon als een deur.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4149
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor cassie127 » zo 13 nov 2016, 21:07

Verschilt ook per vervoerder/trein. Bij een gtw gaat de der na het fluiten nog gewoon open als de sensor merkt dateert iemand instapt.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, Syntus Overijssel & NS
2017 Totaal: 26681,3 km, 2018 Totaal: 33296,4 km
2019 Trein: 43339,9 km, Bus: 2916,2 km, Metro: 136,3 km, Tram: 40,5 km, Veer: 38 km 30-09

Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00
Locatie: Aadorp

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Niek » wo 16 nov 2016, 15:25

Even een snel vraagje; moet je voor Hamburg-Kopenhagen via de ferry Puttgarden-Rodby en speciaal kaartje voor de boot kopen of zit dit bij het trein ticket in?
Frequente fietser tussen Aadorp en Almelo
Mijn foto's
(verwacht er niet te veel van)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41435
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Suus » wo 16 nov 2016, 15:38

Is in het ticket inbegrepen.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Niek
Berichten: 344
Lid geworden op: ma 15 sep 2014, 21:00
Locatie: Aadorp

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Niek » wo 16 nov 2016, 15:45

:pos:
Frequente fietser tussen Aadorp en Almelo
Mijn foto's
(verwacht er niet te veel van)

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 4715
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:21

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Ronaldussen » wo 16 nov 2016, 16:07

Tijdens de bootreis moet je wel de trein uit trouwens. (tenminste, dat was 2,5 jaar geleden zo)
*Kabbel kabbel*

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5617
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Chrysa » wo 16 nov 2016, 16:08

Heeft Volans in Brabant een hoger kilometertarief zoals de Qliners?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41435
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Suus » wo 16 nov 2016, 16:23

Ronaldussen schreef:Tijdens de bootreis moet je wel de trein uit trouwens. (tenminste, dat was 2,5 jaar geleden zo)

Dat moet omdat als er lekkage ontstaat, ze delen van het ruim gecontroleerd kunnen laten vollopen met water om zo te voorkomen dat de boot direct kantelt. Daarom zijn de auto/treindekken verboden toegang zodra wordt uitgevaren totdat bijna de veerhaven binnengevaren is.

Ik vond de overigens wel een goede manier om nog van mijn laatste Deense Kronen af te komen, gewoon alles uitgegeven in het restaurant op het schip :P
Rame à l'approche


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten