Korte vragen #20

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11829
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Aking » wo 23 nov 2016, 19:15

Weet iemand hier zo (een linkje naar) de (al dan niet UIC) maten of maximumafmetingen van rijtuigen? (dus zit/lig/slaap/whatever) En dan vooral de breedte en hoogtematen :)

Bij voorbaat danku enzo *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

KM46
Berichten: 12809
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor KM46 » wo 23 nov 2016, 19:17

Aking schreef:
Gekko123 schreef:Echter is het probleem in het geval van bijvoorbeeld de 800 dat deze serie gewoon vol is met 10 bakken VIRM, zeker tussen pakweg Eindhoven en Amsterdam. Als je die in gaat korten om daarmee een andere treinserie ook te kort te laten rijden wordt het er niet beter op.


Je zou in Utrecht, of van mijn part Abcoude of Bijlmer natuurlijk een stel af kunnen trappen en dat stel dan naar Schiphol laten rijden. Maar dat zal vast niet kunnen vanwege beveiligingsbullshit, te moeilijk in de systemen of ontbrekende wissels :X

Tsja ... minder wissels leveren meer na dan voordelen op :? .

waldo79
Berichten: 5046
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor waldo79 » wo 23 nov 2016, 19:47

Daniel schreef:Met kortere treinen kan je de pijn immers wat meer verdelen over verschillende series terwijl je met het preventief schrappen van twee series de andere serie op dat traject overbelast. En dat was vandaag zeker het geval, want ook bij de opgeheven 2000 zit je met een alternatieve treinserie die maximaal met een losse VIRM-VI kan rijden wat voor sommige spitstreinen altijd al krap was maar niet anders kan door het moeten splitsen.

En dan is een deel van de drukte nog opgevangen door de combinatie 12500 / 500 met de 9800 :idea:
Mij best :)

Gebruikersavatar
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8454
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor webguy » wo 23 nov 2016, 20:04

Het was vanochtend gezellig tussen Arnhem en Utrecht: de 3100 die uitvalt is niet alleen halfuursdienst die naar 15 minuten gaat, maar het is ook een halvering van je capaciteit. Het is meestal in de spits al druk, nu maak je het erger door 20 bakken per uur per richting minder te rijden. Driebergen-Zeist schijnt maar 10 bakken aan te kunnen (maar volgens mij is met een beetje passen en meten 12 daar ook prima), en die extra stop van de 3000 komt doet de punctualiteit niet veel goeds. Hef dan de 3500 op en zet het ICM in de 3100 ofzo, dan bied je vast meer stoelen tussen Utrecht en Schiphol.

SuperGhost
Berichten: 3044
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor SuperGhost » wo 23 nov 2016, 20:36

Want de 3500 is niet net zo goed nodig tussen Utrecht en Eindhoven? Je verplaatst hetzelfde probleem dus alleen naar een andere as :')

Gebruikersavatar
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8454
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor webguy » wo 23 nov 2016, 20:42

Ik probeerde het te pitchen als een win-win omdat je op Utrecht - Schiphol meer capaciteit beschikbaar krijgt.

SuperGhost
Berichten: 3044
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor SuperGhost » wo 23 nov 2016, 21:14

Hoe win je meer capaciteit op Utrecht - Schiphol als je de 3500 opheft en dan de 3100 laat rijden met het materieel van de 3500? Dan blijft immers exact hetzelfde materieel rijden, alleen een kwartiertje eerder/later :?

Gebruikersavatar
webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 8454
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor webguy » wo 23 nov 2016, 21:27

Ah ja, sorry, lange daag, verkeerde hersenkronkel. Als je het V-IRM dat normaal in de 3100 rijdt inzet wel. Er zal echter wel een reden zijn dat ze dat niet doen, bijvoorbeeld omdat er niet meer V-IRM niet beschikbaar is.

SuperGhost
Berichten: 3044
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor SuperGhost » wo 23 nov 2016, 21:31

:wink:

Ardan
OVNL-beheerder
Berichten: 11111
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Ardan » wo 23 nov 2016, 21:38

Aking schreef:Weet iemand hier zo (een linkje naar) de (al dan niet UIC) maten of maximumafmetingen van rijtuigen? (dus zit/lig/slaap/whatever) En dan vooral de breedte en hoogtematen :)

Bij voorbaat danku enzo *O*

Wil je er toch eentje kopen ja? :P

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11829
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Aking » wo 23 nov 2016, 21:42

Uhuh! Uhuh! Uhuh! Uhuh! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Het lijkt er op dat ze zelfs rijtuigen van de Plavi Voz (de trein van Tito) in de verkoop hebben 8-) *O* *O* 8-)

Ik had ondertussen deze al gevonden trouwens *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12506
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Geert » wo 23 nov 2016, 23:41

Fraai van NS dat dezelfde series als vandaag morgen OOK opgeheven worden. Als verzachting van het leed hadden morgen ook 2 andere series opgeheven kunnen worden? :neg:

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 5792
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Chrysa » wo 23 nov 2016, 23:45

Ze hadden beter wat sprintertjes op kunnen heffen ja, dan rijdt er maar een IC met SLT. De 5000/5100 kunnen ten zuiden van Dordrecht prima 1x/uur rijden, zeker in de daluren. Ten noorden van Dordrecht wordt het misschien wel wat krapper, maar het moet kunnen.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 15183
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Meltrain » do 24 nov 2016, 00:07

Chrysa schreef: Ten noorden van Dordrecht wordt het misschien wel wat krapper, maar het moet kunnen.

Wat krapper? :') Tijdens de spitsuren zitten de Sprinters goed vol hoor.
Beter heffen ze de 2200 op tussen Rotterdam en Dordrecht. Er rijden genoeg andere treinen op dat traject.
Elke werkdag van Rlb naar Asa en terug.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7949
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Z2N » do 24 nov 2016, 01:08

Chrysa schreef:Ze hadden beter wat sprintertjes op kunnen heffen ja, dan rijdt er maar een IC met SLT. De 5000/5100 kunnen ten zuiden van Dordrecht prima 1x/uur rijden, zeker in de daluren. Ten noorden van Dordrecht wordt het misschien wel wat krapper, maar het moet kunnen.

Die treinen mogen alleen niet zomaar opgeheven worden, omdat NS anders niet aan de concessieverplichtingen voldoet. :!:
Elke dag* met de nieuwste tramlijn van Nederland.

Flickr!

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor JWM » do 24 nov 2016, 01:56

Geert schreef:Fraai van NS dat dezelfde series als vandaag morgen OOK opgeheven worden. Als verzachting van het leed hadden morgen ook 2 andere series opgeheven kunnen worden? :neg:

Zolang er nog treinen met dubbele stellen rijden snap ik niet dat er uberhaupt treinen opgeheven worden... Of is er meer aan de hand dan alleen te kort aan beschikbaar materieel?

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 11829
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: Utca030
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Aking » do 24 nov 2016, 02:15

Voor één trein met meerdere stellen heb je maar een machinist nodig, als je die stellen splitst zijn dat er minimaal 2 (A)

Is toch best een leuke besparing :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4812
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Mikos » do 24 nov 2016, 12:04

Het grootste probleem zit hem bij VIRM en DDZ. Ik heb inzage in de materieelstand gekregen en deze materieelsoorten schieten er bovenuit. Zo rijdt er momenteel veel VIRM in de 3600 om het uitvallen van de DDZ daar zoveel mogelijk op te vangen. Dat VIRM moet ergens vandaan komen en er staat een grote hoeveelheid bij de werkplaatsen. Er is een bepaalde reserve beschikbaar, maar bij de VIRM en DDZ zijn die momenteel negatief.

Als ik de cijfers van vandaag met die van gisteren vergelijk, is er vooral voorrang gegeven aan het herstellen van de VIRM; daar zijn de cijfers beduidend beter. Die van DDZ zijn nagenoeg gelijk gebleven. Daarnaast is er veel aandacht geschonken aan ICM en SGM. De complete reserve van SGM is gisteren weer op peil gebracht. Ook het ICM rijdt zo goed als op geplande kracht. Er staat nog wel te veel SLT stil.

Opvallendheid is het DDM dat, in tegenstelling tot eerdere inzetten, vrolijk zijn rondjes rijdt en geen defectenstand kent op dit moment.

MdJ
Berichten: 4357
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor MdJ » do 24 nov 2016, 14:45

DDM1 rijdt zelfs extra: Naast de 3 stammen in de 3400, de 4 in de 14500, rijdt er 1 in de 5400 en 2 in de 14800. :shock:
Bij twijfel: gebruik beton.

SuperGhost
Berichten: 3044
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor SuperGhost » do 24 nov 2016, 16:17

Mikos schreef:Het grootste probleem zit hem bij VIRM en DDZ. Ik heb inzage in de materieelstand gekregen en deze materieelsoorten schieten er bovenuit. Zo rijdt er momenteel veel VIRM in de 3600 om het uitvallen van de DDZ daar zoveel mogelijk op te vangen. Dat VIRM moet ergens vandaan komen en er staat een grote hoeveelheid bij de werkplaatsen. Er is een bepaalde reserve beschikbaar, maar bij de VIRM en DDZ zijn die momenteel negatief.

Als ik de cijfers van vandaag met die van gisteren vergelijk, is er vooral voorrang gegeven aan het herstellen van de VIRM; daar zijn de cijfers beduidend beter. Die van DDZ zijn nagenoeg gelijk gebleven. Daarnaast is er veel aandacht geschonken aan ICM en SGM. De complete reserve van SGM is gisteren weer op peil gebracht. Ook het ICM rijdt zo goed als op geplande kracht. Er staat nog wel te veel SLT stil.

Opvallendheid is het DDM dat, in tegenstelling tot eerdere inzetten, vrolijk zijn rondjes rijdt en geen defectenstand kent op dit moment.
Als het probleem o.a. in het DDZ zit, waarom dan niet (ook) wat DDM doorschuiven naar de 3600?

Het mag wat mij betreft soms best wat creatiever. Voor Oost-Nederland denk ik dan bijv. aan:
- De 3100 alleen opheffen tussen Arnhem en Nijmegen en extra laten stoppen op Wolfheze en Oosterbeek (een los zesje is nog altijd meer dan de huidige 0 bakken) en overstap laten geven op de 3600 van/naar Nijmegen. De 7500 kan dan volledig opgeheven worden en dat DDM elders ingezet worden.
- De IC Vlissingen-Lelystad inkorten tot Vlissingen-Almere (daar toch al goede overstap op IC naar Zwolle en verder)
- De IC's naar Leeuwarden beiden als stoptrein laten rijden (uitgespaarde sprintermat. elders gebruiken om DDM vrij te spelen)
- IC's Schothorst/Enschede naar Rotterdam Centraal laten rijden i.p.v. Den Haag en dan 4x p/u een pendel-IC Gouda-Den Haag C

Dit soort zaken zie ik dan liever. Frequenties blijven dan zo veel mogelijk hetzelfde, met hier en daar weliswaar wel wat kleine reistijdverlengingen van enkele minuutjes.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 4306
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor cassie127 » do 24 nov 2016, 16:31

Mag dit ook volgens de eisen waar NS bij deze concessie aan moet voldoen? :?:
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet & Syntus Overijssel
2017: 26681,3 km, 2018: 33296,4 km
2019 Trein: 48763,3 km, Bus: 3425,9 km, Metro: 154,6 km, Tram: 65,0 km, Veer: 38 km, Zweeftrein: 22,2 km 15-12

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 4812
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor Mikos » do 24 nov 2016, 16:43

Het personeel in het oosten heeft geen of nauwelijks geldige materieelbekendheid, dat is je grootste probleem en met de proefballonnetjes die jij op wilt laten gaan heb je veel meer reizigers die last van de situatie hebben en kom je met personeel in de knel.

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor JWM » do 24 nov 2016, 16:51

Maar deze herfst is toch niet uitzonderlijk? Anticipeert NS slecht op het herfstweer of is dit onvermijdelijk doordat het sowieso al krap in materieel zit?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 42340
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Korte vragen #20

Berichtdoor Suus » do 24 nov 2016, 16:52

Volgens Voor Beter OV komt dit omdat NS de (eerder door VBOV extreem onveilig verklaarde) Mat'64 te vroeg aan de kant heeft gezet.
Laatst gewijzigd door Suus op do 24 nov 2016, 16:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #20

Berichtdoor JWM » do 24 nov 2016, 16:53

Die club staat dan ook bekend om z'n gedegen en objectieve analyses.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten