OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door VIRM »

Dit weekend geeft de reisplanner aan dat de overstap tussen de 3300 en 2400 (wegens werkzaamheden IC Amsterdam Centraal - Schiedam Centrum) op Amsterdam Sloterdijk kan. Uiteraard is het veel handiger dit op Schiphol te doen...
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Vinny »

Dat is wel een nadeel van het feit dat de Hemboog en Sloterdijk ook intern worden gezien als één station. Volgens mij werkt de reisplanner namelijk dat bij meerdere overstappunten hij altijd de eerste kiest. Had vroeger wel eens dat je op Schiphol, Amsterdam-Zuid of Duivendrecht kon overstappen en dat de planner dan altijd vanuit het westen/zuiden Schiphol en vanuit het noorden/oosten Duivendrecht adviseerde.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door waldo79 »

Als ik de keus heb, dan kies ik voor een locatie waar de overstap comfortabel gemaakt kan worden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Vinny »

Maar zo werken algoritmes niet, en bovendien zijn voorkeuren bij mensen altijd ook wat persoonlijk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

Algoritmes kunnen prima ingesteld worden om bij meerdere mogelijke overstappen bijvoorbeeld de overstap met de kortste looptijd te kiezen.
VIRM
Berichten: 7627
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door VIRM »

Vinny schreef: zo 26 nov 2023, 17:53 Dat is wel een nadeel van het feit dat de Hemboog en Sloterdijk ook intern worden gezien als één station. Volgens mij werkt de reisplanner namelijk dat bij meerdere overstappunten hij altijd de eerste kiest. Had vroeger wel eens dat je op Schiphol, Amsterdam-Zuid of Duivendrecht kon overstappen en dat de planner dan altijd vanuit het westen/zuiden Schiphol en vanuit het noorden/oosten Duivendrecht adviseerde.
Na meerdere malen aandringen van mij (geen idee of ik de enige was overigens) heeft NS dit wat jaren geleden zoveel mogelijk uit de reisplanner gehaald. Maar dit is er toch weer een beetje ingeslopen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Vinny »

Bemined schreef: zo 26 nov 2023, 18:53 Algoritmes kunnen prima ingesteld worden om bij meerdere mogelijke overstappen bijvoorbeeld de overstap met de kortste looptijd te kiezen.
Dat kan niet, omdat er spoorwijzigingen kunnen plaatsvinden waardoor de looptijd kan afwijken. Sloterdijk-Hemboog is daar natuurlijk een uitzondering op, maar dat moet je gewoon coderen als apart station. Veel makkelijker :pos:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iamthedutchdude
Berichten: 991
Lid geworden op: di 06 dec 2016, 19:58
Locatie: Emmen (DR)

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door iamthedutchdude »

Ik ben zojuist mijn reis voor morgen aan het plannen in de NS reisplanner (webversie), blijkt dat een DDZ6 (in de 528) volgens die planner slechts 373 zitplaatsen heeft, tegenover een DDZ6+4 (in de 520) die er 980 heeft. Een snelle rekensom levert mij dan dat een DDZ4 er dus 980-373=607 heeft, dus meer dan de DDZ6. Dat lijkt dus niet te kloppen...
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

Is dat niet de bekende bug van de NS reisplanner die de materieelinzet van de vorige dag toont? Vandaag rijdt de 528 namelijk met DDZ4, morgen staat er een DDZ6 gepland maar de NS reisplanner toont de DDZ4 van vandaag en dus ook het aantal zitplaatsen van een viertje.
Vinny schreef: ma 27 nov 2023, 19:17 Dat kan niet, omdat er spoorwijzigingen kunnen plaatsvinden waardoor de looptijd kan afwijken. Sloterdijk-Hemboog is daar natuurlijk een uitzondering op, maar dat moet je gewoon coderen als apart station.
Dat kan wel degelijk, sterker nog de reisplanner houd al rekening met cross-platformoverstappen, al is dat nu op een minder geavanceerde manier geïmplementeerd. Maar er is geen reden dat een algoritme dit niet kan.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

Maar hoe kun je dan wel ontdekken met welk materieel de trein de volgende dag (volgens planning) rijdt?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Bemined
Berichten: 5950
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

Op https://treinposities.nl/vertrekstaat/ verschijnt de geplande materieelinzet 72 uur voor vertrek vanaf het beginpunt van de trein.
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door cassie127 »

en 4 uur voor vertrek vanaf het beginpunt krijg je de actuele materieelinzet te zien met stelnummer(s).

Vaak kun je aan de eerste omlopen van de dag alwel zien of het materieel op die geplande omlopen zit, maar dat kan gedurende de dag nog wel eens wijzigen.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
dennistd
Berichten: 5546
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door dennistd »

In Hgl zojuist de omroep "Door gepland onderhoud is de dienstregeling aangepast tussen Almelo en Wierden. Plan uw reis in de app."

1: de reden is helemaal geen onderhoud, maar het feit dat de 7000 met dubbele SNG's rijdt
2: het gaat alleen om de treinen 7030 en 7062 die 8 minuten vroeger uit Almelo vertrekken ri Wierden
3: waarom op zaterdag deze info die alleen ma-vr van toepassing is?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

Zodat je je reis gaat plannen in de app natuurlijk! /s
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3268
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door marvinkok »

In de 5659 (10 bakken SLT) is geen reisinfo aanwezig, geen omroepen door HC of mcn, waarbij de HC ook schittert in afwezigheid....
Veel vragende blikken onderweg waar we nu eigenlijk uithangen
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Rara, wat klopt hier allemaal niet? :') Groeten uit Hannover trouwens (waar een totaal andere ICE naar Düsseldorf op de borden stond). (A) Overigens dacht de app net even dat we met +2 in Köln zouden gaan aankomen; ik waag dat toch te betwijfelen. :mrgreen:
Afbeelding
DDietzen
Berichten: 1321
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 12:58

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door DDietzen »

Berlijn-Hannover-Braunschweig-Osnabrück is een behoorlijke zigzag (dus Hannover en Braunschweig moeten aannemelijk andersom), en Hannover-Braunschweig in 0 minuten is al helemaal knap!
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Inderdaad. :Y Inmiddels hebben we nog achter een stoptrein geboemeld en is de omroep "Our train is at ze moment 100 minutes late" al voorbijgekomen. :')
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Vinny »

DDietzen schreef: do 07 dec 2023, 13:18 Berlijn-Hannover-Braunschweig-Osnabrück is een behoorlijke zigzag (dus Hannover en Braunschweig moeten aannemelijk andersom), en Hannover-Braunschweig in 0 minuten is al helemaal knap!
Het ziet er naar uit dat ze Braunschweig handmatig hebben toegevoegd op het verkeerde plekje in de software. Sowieso wat merkwaardig om een buitenplanmatige stop daar te hebben, bovendien is het redelijk nutteloze informatie voor reizigers die in Hannover instappen. Ik snap overigens ook niet hoe een trein naar Münster in Köln komt, anders dan dat opnieuw (eind)bestemming en tussenstation is verwisseld.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door cassie127 »

Het zit hem in de geplande tijd waardoor die verschoven is. Bij een omleiding wordt de geplande tijd van de omleiding standaard getoond op tussenstops. Is de volgende stop dan voor die tijd dan krijg je dit in de routestrip
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

Vinny schreef: vr 08 dec 2023, 20:32 Ik snap overigens ook niet hoe een trein naar Münster in Köln komt, anders dan dat opnieuw (eind)bestemming en tussenstation is verwisseld.
Dat is geloof ik een bewuste weergave, omdat via Münster niet de snelste route richting het Ruhrgebiet is (maar wel aanmerkelijk rustiger, en in dit geval goedkoper en comfortabeler (ICE 1 i.p.v. ICE 4)). Zo worden ook treinen uit Hamburg via de Rheinstrecke naar het zuiden tot een zeker punt vaak weergegeven met eindbestemming Koblenz.

Ik was wel blij dat ik het aanbod voor een 1e klas upgrade voor €14,90 benut had, want ik had uiteindelijk de hele reis van Berlijn tot Köln een privé-6-persoonscoupé. :shock: Dat had ik zeker niet verwacht, maar het maakte de reis van uiteindelijk 7 uur en een kwartier (we hadden +100) toch een heel stuk aangenamer. Daarna kwam ik midden in de spits terecht in de chaos van Köln Hbf en heb ik een volgepakte 2de klas in de RE9 en een volgepakte 350 overleefd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13667
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Vinny »

Heb je meer geluk gehad dan toen ik afgelopen pinksterweekend naar Keulen ging. De ICE was echt overvol; ik deel overigens wel je ervaring dat de reisinformatie van de Deutsche Bahn uiterst verwarrend is, zodra er bijv. omleidingen zijn.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door waldo79 »

Ik probeer mezelf te redden met de DB Navigator alhoewel daar ook onjuistheden worden gecommuniceerd.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door huibf »

Bij Arriva in Brabant zijn er chauffeurs zat lijkt het. En dito bussen.
26 bussen per uur tussen Eindhoven en Sint Oedenrode.

Afbeelding
omaylie
Berichten: 459
Lid geworden op: wo 07 feb 2018, 15:46

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door omaylie »

Vandaag gaat het al lekker met de reisinformatie op de haltes: die is er namelijk niet in Amstelland-Meerlanden en Veluwe-Zuid.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 170 gasten