OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Mikos »

Maar wanneer er een verstoring is bij Hoogeveen wordt ook alleen omgeroepen voor de reizigers naar Groningen en niet naar Leeuwarden (die lijnen hebben ook samenloop tussen Zwolle en Meppel), dus de vergelijking gaat nog altijd mank.

Amersfoort- Ede-Wageningen zal ik eens navragen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Daniel »

Het fenomeen "samenloop" gaat bij NS gewoon nogal geregeld mis. Vaak zat in de reisplanner alarmerende rode balken gehad bij het plannen van Rotterdam - Dordrecht als er iets op de HSL mis was om maar wat te noemen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Wubbo »

Bij een verstoring tussen Utrecht Centraal en Utrecht Overvecht krijg je dus:
- Tussen Utrecht Centraal en Almere Centrum ([serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Almere Centrum4900[/serie])
- Tussen Utrecht Centraal en Hilversum ([serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Hilversum (- Almere Centrum)14900[/serie])
- Tussen Utrecht Centraal en Hoofddorp ([serie=Sprinter|2017|Utrecht Centraal - Hilversum - Hoofddorp5700[/serie], ik mag hopen dat ze daar Weesp van maken)
- Tussen Utrecht Centraal en Amersfoort Schothorst ([serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie])
- Tussen Utrecht Centraal en Zwolle ([serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie])
- Tussen Utrecht Centraal en Enschede ([serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie])
- Tussen Utrecht Centraal en Groningen ([serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie])
- Tussen Utrecht Centraal en Leeuwarden ([serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie])
- Tussen Utrecht Centraal en Baarn ([serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie])
- Tussen Utrecht Centraal en Utrecht Maliebaan ([serie=Museumpendel|2017|Utrecht Maliebaan - Utrecht Centraal28300[/serie])

Tegen de tijd dat Tuffy dan alle trajecten heeft omgeroepen ben ik al heel en weer geweest naar mijn eindbestemming en is de verstoring waarschijnlijk alweer voorbij.
Iets zegt mij dat dit geen gelukkige keuze is.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Mikos »

"Dit is een bericht voor reizigers tussen Utrecht en Amersfoort (Zwolle, Enschede, Groningen en Leeuwarden), en tussen Utrecht en Hilversum (Almere en Weesp/Hoofddorp) en tussen Utrecht en Baarn."

Dan valt het al wel weer mee. Ik weet niet of de museumpendel ook wordt meegenomen in dat soort dingen, die werd altijd handmatig omgeroepen omdat het een speciale trein was). Maar, zoals gezegd: Ik heb het nagevraagd. Daar komt vast een antwoord op.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Geert »

Bij NS reisinfo kunnen ze de trajecten zelf bepalen. Standaard komt het systeem met een hele waslijst aan trajecten, die de bediener van het systeem dan kan reduceren tot een normalere lijst. (Dit gaat over de nieuwe storingsinformatie met omroep en gele balken, het oude systeem werkt anders.)

Paar voorbeeldjes:

De ergste die ik afgelopen halfjaar langs zag komen was:
Amsterdam-Brussel-Paris (HSL); Amsterdam-Köln-Frankfurt; Amsterdam-Hannover-Berlin; Amsterdam-Hoorn-Enkhuizen; Amsterdam-Schiphol-Den Haag; Amsterdam-Zaandam-Alkmaar; Brussel-Lille-London; Amsterdam-Roosendaal-Brussel; Amsterdam-Hilversum-Amersfoort; Amsterdam-Schiphol (HSL); Amsterdam-Rotterdam-Breda (HSL); Amsterdam-Haarlem-Dordrecht; Amsterdam-Haarlem-Leiden; Amsterdam-Utrecht-Nijmegen; Amsterdam-Haarlem; Amsterdam-Schiphol-Leiden; Amsterdam-Schiphol; Amsterdam-Hoofddorp; Amsterdam-Amsterdam Sloterdijk; Amsterdam-Uitgeest; Amsterdam-Hilversum; Amsterdam-Schiphol-Rotterdam (HSL); Amsterdam-Utrecht; Amsterdam-Breukelen-Gouda
die werd uiteindelijk gereduceerd tot
Amsterdam-Zaandam-Alkmaar; Amsterdam-Rotterdam-Breda (HSL); Amsterdam-Haarlem; Amsterdam-Schiphol
Of deze:
Amsterdam-Brussel-Paris (HSL); Amsterdam-Schiphol-Den Haag; Brussel-Lille-London; Amsterdam-Roosendaal-Brussel; Amsterdam-Schiphol (HSL); Amsterdam-Rotterdam-Breda (HSL); Amsterdam-Schiphol-Leiden; Amsterdam-Schiphol; Amsterdam-Hoofddorp; Amsterdam Sloterdijk-Schiphol Airport; Amsterdam-Schiphol-Rotterdam (HSL); Schiphol-Zaandam
dat werd
Amsterdam-Rotterdam-Breda (HSL)
Er zitten redelijk wat dubbele trajecten in (zeker in de Randstad), en het idee is dat de bediener van het systeem de best passende keuze maakt. Maar dat is handwerk, en ik heb het idee dat de laatste tijd nieuwe mensen worden opgeleid want ik zag al wat grappige fouten voorbij komen.

Deze was wel leuk:
Stoptrein 32400 Roermond - Maastricht - Maastricht Randw rijdt niet tussen Roermond en Soest
Soest (St) moest Std=Sittard zijn denk ik (A)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Aking »

Een crosspost moet kunnen op zijn tijd:

Afbeelding

Erm... :')
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Stefan »

Stadsbus ook echt.. :')
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Aking »

Misschien dat ze zo'n amfibiebus gebruiken... Je weet het niet :lol:
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Mikos »

Suus schreef:"Dit is een bericht voor reizigers tussen Dordrecht en Gorinchem en tussen Dordrecht en Geldermalsen."
Dat is dubbel volgens mij.
Interne terugkoppeling: "Scherp opgemerkt. Er is bij het intikken van de verstoring een traject teveel aangevinkt. Ik meld het terug bij de reisinformatieafdeling." Dat komt overeen met het verhaal dat Geert hierboven heeft weergegeven. :P
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Suus »

Oh, het was toch fout dus. Mooi, ook weer opgelost :pos:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Gekko123 »

Een wat verlate melding naar aanleiding van 2 verschillende handmatige omroepen gisteren te Utrecht Centraal.
Door werkzaamheden reden de intercity's naar Amersfoort Schothorst na Amersfoort naar Enschede ipv Schothorst. Te Utrecht werd echter dit omgeroepen:
"Om 10.23 uur vertrekt er van spoor 11 een extra trein naar Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Enschede"

Nog geen minuut later echter gevolgd door de volgende omroep:
"De intercity naar Amersfoort Schothorst van 10.23 uur rijdt vandaag niet. Reizigers naar Amersfoort kunnen gebruik maken van de intercity naar Zwolle en Leeuwarden van 10.48 uur. Reizigers naar Amersfoort Schothorst kunnen mee reizen met de sprinter naar Zwolle van 10.48 uur."

Het kromme is dat ik op dezelfde dag te Gouda een handigere omroep hoorde:
"De intercity's naar Amersfoort Schothorst rijden door werkzaamheden na Amersfoort door naar Enschede. Reizigers naar Amersfoort Schothorst kunnen in Amersfoort overstappen op sprinters naar Amersfoort Schothorst."
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Bemined »

Automatische reisinformatie, het blijft leuk. Te Rotterdam Centraal vertrok de sprinter naar Uitgeest van 16:25 vanmiddag met lege display's en witte informatieschermen. Op Rotterdam Noord verscheen vervolgens "Uitgeest" als bestemming, en werd dit ook omgeroepen. Kort daarna versprong de reisinformatie en werden alle vertrektijden rood omdat we +5 zouden hebben (we waren op tijd). En te Rotterdam Alexander werd vervolgens omgeroepen "Station Rotterdam Noord"..... Gelukkig zat het treinpersoneel op te letten en werd er kort voor we stilstonden alsnog handmatig "Rotterdam Alexander" omgeroepen.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Mikos »

Dan zal de ritinformatie handmatig zijn ingevoerd na vertrek. Over het algemeen is er een verbinding met de walcomputer die de ritinformatie voor vertrek er automatisch in zet bij onder andere SLT. Als dat, om wat voor reden dan ook, pas na vertrek handmatig gedaan wordt, verschijnt de informatie direct op de buitendisplays van het stel, maar binnen pas nadat de deuren zijn ontgrendeld. Dan denkt het systeem inderdaad dat de trein op het vertrekpunt staat en je te laat bent. Op het moment dat er dan alsnog verbinding met de walcomputer gemaakt wordt, zul je zien dat de vertraging verdwijnt en de juiste informatie getoond wordt.

Nieuwigheid, zullen we maar zeggen :wink:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Milco »

Vanmorgen had ik op lijn 1 in Almere een Citaro G die geen "1 Haven Centrum" toonde, maar een hele cijferreeks; 643.484.3496.1 of zoiets, geen idee wat er precies stond en de foto die ik vluchtig maakte is te vaag...
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Aking »

Lijkt op een adres, mogelijk van het scherm/de boordcomputer/ietsindierichting?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door JWM »

Milco schreef:Vanmorgen had ik op lijn 1 in Almere een Citaro G die geen "1 Haven Centrum" toonde, maar een hele cijferreeks; 643.484.3496.1 of zoiets,
:-D (y)
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Hendrik »

Op Gv had ik nog niet eerder een misser uit deze categorie gehoord: 'De intercity naar Rotterdam, Delft, Dordrecht en Dordrecht rijdt verder naar Breda. Deze trein stopt niet in Schiedam Centrum en Rotterdam Blaak.' Op Rtd klonk ie eigenlijk nog gekker: 'De intercity naar Dordrecht en Dordrecht rijdt verder naar Breda. Deze trein stopt niet in Rotterdam Blaak.'
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Wubbo »

Oke, we doen weer een quizje. Er was vandaag een defecte trein bij Schiphol. Het Argosbord op Utrecht Centraal toonde daarvoor een omreisadvies. Welke?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Daniel »

@Hendrik: Geniaal he, dat alleen aanpassen van de tussenstations zonder dat met de eindbestemming te doen :P

In Utrecht was weer duidelijk te horen dat er iets in de RAI te doen was, wat ook altijd braaf door Tuffy wordt omgeroepen met de vermelding van de stop in Amsterdam Bijlmer ArenA erbij. Dat de 559 extra zou stoppen in Harderwijk heb ik op het perron dan juist weer niet gehoord, maar slechts in de trein. Nouja, in elk geval nog zinvol door voor de enkele reiziger die het eerste stuk per IC doet en dan de Sprinter pakt. (Zouden dat er eigenlijk nog veel zijn? Qua reistijd maakt het immers niks uit, je vertrekt tegelijk uit Utrecht in beide gevallen)

@Wubbo: Die zou ik niet weten, maar er stond ook nog een omreisadvies via Sloterdijk en Hoorn op wegens de aanrijding op Uitgeest - Alkmaar. Nou is Sloterdijk toch nog niet heel erg de omreisroute geloof ik, die begint daarna pas :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Durashift »

Gekko123 schreef:Een wat verlate melding naar aanleiding van 2 verschillende handmatige omroepen gisteren te Utrecht Centraal.
Door werkzaamheden reden de intercity's naar Amersfoort Schothorst na Amersfoort naar Enschede ipv Schothorst. Te Utrecht werd echter dit omgeroepen:
"Om 10.23 uur vertrekt er van spoor 11 een extra trein naar Amersfoort, Apeldoorn, Deventer, Almelo en Enschede"

Nog geen minuut later echter gevolgd door de volgende omroep:
"De intercity naar Amersfoort Schothorst van 10.23 uur rijdt vandaag niet. Reizigers naar Amersfoort kunnen gebruik maken van de intercity naar Zwolle en Leeuwarden van 10.48 uur. Reizigers naar Amersfoort Schothorst kunnen mee reizen met de sprinter naar Zwolle van 10.48 uur."
(..)."
Inhoudelijk klopt het wel, vind ik. Alleen, de boodschap van de niet rijdende trein zou ik als eerste vertellen én dan pas de extra trein. Dat geeft op z'n minst de indruk dát er een oplossing is voor de getroffen reiziger.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Hendrik »

Daniel schreef:@Hendrik: Geniaal he, dat alleen aanpassen van de tussenstations zonder dat met de eindbestemming te doen :P
Ik zou het eerder knullig noemen... :P
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Daniel »

Nee knullig is deze uit de oude doos.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13545
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Wubbo »

Deze treinstoring die nu op Rijden de Treinen staat ziet er trouwens ook niet erg professioneel uit:
onverwachte werkzaamhedentussen 23.40 en 05.00 uur geen treinen maar bussende reisplanner is bijgewerkt.
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Hendrik »

Daniel schreef:Nee knullig is deze uit de oude doos.
Dat is óók knullig! (A)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #46

Bericht door Geert »

Aking schreef:Lijkt op een adres, mogelijk van het scherm/de boordcomputer/ietsindierichting?
Ik heb het ook wel eens op een busdisplay zien staan, leek eerder de firmwareversie van de lichtkrant of boordcomputer.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 74 gasten