OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
robert1955
Berichten: 274
Lid geworden op: do 25 jun 2020, 18:05

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door robert1955 »

acht bakken. Is dat gebruikelijk?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

Ja, bijna alle treinen naar Roosendaal rijden met dubbele stellen, zeker sinds de tweede S-trein naar Essen wegens personeelstekort “tijdelijk” is geschrapt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21365
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Meltrain »

robert1955 schreef: zo 18 feb 2024, 18:18 acht bakken. Is dat gebruikelijk?
Het was ook geen overbodige luxe. Zeker het achterste stel zat goed vol.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
IIVQ
Berichten: 899
Lid geworden op: vr 01 apr 2022, 20:26

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door IIVQ »

GVB had het gister weer eens op z'n heupen, met verscheidene metroritten die volgens OVinfo +120 of -110 hadden.
Dat leidde tot dit pareltje van een reisadvies:

Afbeelding
Dus de metro die 90 minuten te laat (10:43 12:13) vertrekt uit Bijlmer ArenA, maar "op tijd" (10:46) aankomt op Duivendrecht, zorgt ervoor dat 9292 de eerstvolgende IC aanprijst, namelijk die van 12:50.

Overigens, met een aankomst van 12:16 had ik de IC van 12:20 ook nog wel gehaald.

Het gebeurt regelmatig dat GVB zulke rare tijdliggingen heeft en daardoor 9292 helemaal in de flip schiet. Is niet heel erg, ik ken het OV-net en tijden tussen huis en Hilversum goed genoeg om de opties te kunnen bepalen dus ik kom er wel, maar toch irritant.

Uiteindelijk heb ik de metro van 10:26 van Ganzenhoef naar Venserpolder genomen, van daar gelopen naar Duivendrecht en de IC van 10:50 die om 11:15 aankwam te Hvs. Vanaf Keverdijk hebben we vrijwel stapvoets gereden, ik weet niet waarom.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door TffpaA »

🗣
Dionysusnu
Berichten: 551
Lid geworden op: wo 01 mar 2023, 13:40

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Dionysusnu »

Oneensch:

- Dat draaien van de rijrichting vind ik best logisch. Maar zelfs heb je het 1 keer fout, dan weet je daarna dat het andersom moet. Zonder een pijl is het zelfs erger, wat is dan het voorste treinstel?
- Er zijn best wat mensen die rijrichting bij hun zitplaats belangrijk vinden. Niet alleen als een trein al stilstaat is dat onbekend, maar ook bijvoorbeeld bij kerende treinen.
- Waar de trein stopt wordt gewoon aangegeven op stations waar de info ervoor bekend is. Dit had de columnist kunnen weten met wat beter zoeken.
- Waar voorzieningen in de trein zitten is een terecht punt, maar niet heel nuttig als kritiek, want er wordt al aan gewerkt. Bij internationale treinen staat het er zelfs al.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door TffpaA »

Je kunt die pijl toch ook gewoon een kwartslag draaien? Hoe minder cognitieve belasting, hoe beter. En inderdaad: het wordt aangegeven waar de trein stopt als die informatie bekend is. De columnist stipt dan ook terecht aan dat daar meer prioriteit aan zou moeten worden gegeven, in plaats van het (slecht uitgewerkt) aangeven van de rijrichting.

Overigens valt aan het begin al te lezen dat het ook voor de columnist uiteindelijk allemaal klein bier is - de informatievoorziening is al erg goed, zeker als je dat met onze buurlanden vergelijkt. Al zou je op dit forum een ander idee krijgen...
🗣
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8854
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door ArrivaBas »

In beginsel wijst de pijl op de schermen in de rijrichting van de trein als je vanaf het scherm je ogen naar het spoor draait. De gemiddelde reiziger zal daar niet op letten, maar er zit wel degelijk een gedachte achter de pijlen die de rijrichting aanwijzen.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door TffpaA »

Dat ongetwijfeld, maar die is niet goed doordacht. Het vereist teveel cognitieve gymnastiek.

Mijn alternatief is wellicht ook niet ondubbelzinnig - een omlaagwijzende pijl kan ook hetzelfde betekenen als een omhoogwijzende. Een 3D-weergave zou wellicht nog beter werken - al is het de vraag hoe dat inpasbaar op het bord valt te krijgen.
🗣
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

Laten we afspreken dat reizigers die het niet begrijpen het pijltje gewoon negeren, dan hebben ze net zo veel informatie als ze voorheen hadden. In combinatie met de letterborden zal het denk ik voor meer mensen te volgen moeten zijn, want dan kun je simpelweg naar de letterbordjes links en rechts van je kijken om te zien hoe de oriëntatie moet zijn.
tjoektjoek
Berichten: 346
Lid geworden op: wo 03 mar 2021, 14:27

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door tjoektjoek »

Ik vind de pijlen niet onduidelijk en zo wordt het ook aangegeven in Zwitserland. Op grote stations heb je vakborden, die helpen ook al echt als het scherm ook die informatie geeft. Daarnaast zijn ze nu in Utrecht C begonnen met een "u bevindt zich hier"-pijl. Maar inderdaad, de fietsen, 1e klas kunnen toegevoegd worden wanneer de informatie intern klopt.
Bemined
Berichten: 5949
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

De schermen bij de Rotterdamse metro gebruiken dit principe al vele jaren, alleen dan om stopposities aan te geven: __🚋🚋 betekent twee metrostellen aan het eind van het perron in de rijrichting, _🚋🚋_ twee stellen in het midden van het perron en 🚋🚋__ twee stellen aan het begin van het perron in de rijrichting. Alleen heeft de RET nooit uitgevonden hoe je onderscheid kunt maken tussen metrostellen met twee bakken en metrostellen met drie bakken...
Laatst gewijzigd door Bemined op vr 23 feb 2024, 21:43, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door TffpaA »

Bemined schreef: vr 23 feb 2024, 21:20 Laten we afspreken dat reizigers die het niet begrijpen het pijltje gewoon negeren, dan hebben ze net zo veel informatie als ze voorheen hadden.
Ik zou eerder willen pleiten voor laagdrempeliger informatie, al snap ik dat dat voor fandomgedeformeerde connaisseurs natuurlijk vloeken in de kerk is.
🗣
John Hill
Berichten: 117
Lid geworden op: ma 06 jan 2020, 20:33

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door John Hill »

TffpaA schreef: vr 23 feb 2024, 21:43
Bemined schreef: vr 23 feb 2024, 21:20 Laten we afspreken dat reizigers die het niet begrijpen het pijltje gewoon negeren, dan hebben ze net zo veel informatie als ze voorheen hadden.
Ik zou eerder willen pleiten voor laagdrempeliger informatie, al snap ik dat dat voor fandomgedeformeerde connaisseurs natuurlijk vloeken in de kerk is.
Wat mij betreft is dit de minst onduidelijke manier om de rijrichting aan te geven. Als dat betekent dat een deel van de mensen het niet begrijpt is dat jammer, maar het is dát of helemaal geen informatie over de rijrichting.
... na zoekend rondlopen op Duitse stations, waar de sporen zijn aangegeven in het lettertype Extraklein Onderkast
Wat bedoelt hij hier mee? De spoornummers op Duitse stations zijn toch juist supergroot?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Suus »

In Nederland wordt zoveel mogelijk geprobeerd om borden die naar perrons verwijzen boven je hoofd te hebben, in plaats van aan de muur naast de trap. Daardoor kan je vooruit blijven kijken in plaats van opzij terwijl je door een tunnel of over een loopbrug loopt. Ook de schermen waarop de eerstvolgende trein vanaf een perron te zien is hangen in Nederland boven je hoofd en zijn op behoorlijk veel stations aanwezig, waar ze in Duitsland vaak in de muur van de tunnel naast de trap hangen (je moet eigenlijk in de tunnel tot stilstand komen om dat scherm naast je te kunnen lezen).
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
umbusko
Donateur
Berichten: 5319
Lid geworden op: zo 28 okt 2018, 16:45
Locatie: Maastricht/Berlin

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door umbusko »

TffpaA schreef: vr 23 feb 2024, 21:43
Bemined schreef: vr 23 feb 2024, 21:20 Laten we afspreken dat reizigers die het niet begrijpen het pijltje gewoon negeren, dan hebben ze net zo veel informatie als ze voorheen hadden.
Ik zou eerder willen pleiten voor laagdrempeliger informatie, al snap ik dat dat voor fandomgedeformeerde connaisseurs natuurlijk vloeken in de kerk is.
Goede informatie is altijd gelaagd, zodat iedereen eruit kan vissen wat hij nodig heeft. En eerlijk gezegd kan ik er bij mijn verstand niet bij hoe je die afbeelding kunt zien, van een trein die naar links rijdt, en dan dus toch kunt denken: “Oh, ik kan dat bord twee kanten op draaien, hij zal wel vanaf als ik ervoor sta gezien naar rechts rijden.” Als er iets niet logisch is, is dat het wel.
MarkNL
Berichten: 483
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MarkNL »

Tussen Hengelo en Bad Bentheim rijden bussen in plaats van treinen wegens werkzaamheden. De bushalte in Bad Bentheim is echter gelegen op een wat vreemde plek (bron).

Afbeelding
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MetroRET »

Wellicht een nog grotere misser:

De NSi-bussen rijden Apd-Bh, de NSi-info geeft aan dat de Berlijner vanaf Bad Bentheim rijden; maar in werkelijkheid keert die trein in Rheine.
ofwel... je komt in Bad Bentheim aan, zonder een trein aan te treffen.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door waldo79 »

RB61 rijdt wel tussen Bad Bentheim en Rheine?
MetroRET
Berichten: 3822
Lid geworden op: ma 09 jun 2014, 19:14

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door MetroRET »

Met een overstap van 0 (om de juiste IC Berlijn te halen) of 60 minuten te Bad Bentheim, vanuit de NSI-bus.
waldo79
Berichten: 7649
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door waldo79 »

Lekker naadje :(
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Wubbo »

"U kunt hier overstappen voor Gouda, voor Gouda en voor Geldermalsen" aldus de automatische omroep in een SLT vanmiddag.

Dat de 3000 vandaag Nijmegen - Enkhuizen rijdt en de 2900 Maastricht - Den Helder is niet opgenomen in het werkzaamhedenoverzicht.
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door ThatPCDude »

Die overstapinformatie in de SLTs klopt voor mijn gevoel ook vaker niet dan wel. Als ik in de 4800 arriveer te Hlm roept ie vaak niks om, maar soms roept 'ie om dat je over kunt stappen naar, en ik quote, "Leiden Centraal, Leiden Centraal en Zandvoort aan Zee". Dat terwijl die eerste twee treinen resp. naar Vs (2300) en naar Gvc (6300) rijden :pos:
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Gebruikersavatar
TffpaA
Berichten: 3235
Lid geworden op: ma 10 jan 2022, 16:37

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door TffpaA »

Maar die rijden toch via respectievelijk Leiden Centraal en Leiden Centraal? :|
🗣
Gebruikersavatar
ThatPCDude
Berichten: 401
Lid geworden op: vr 12 nov 2021, 14:04
Locatie: Beverwijk/Delft

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door ThatPCDude »

Zeker weten, maar het is een beetje vreemd om te zeggen dat je kunt overstappen voor de richting Leiden Centraal, terwijl die treinen beiden veel verder gaan dan Leiden Centraal...
Dagelijks pendelstudent tussen Beverwijk en Delft!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 175 gasten