OVer Missers in de Reisinformatie

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door albertjan96 »

Niet onduidelijk, maar wel ontzettend kinderachtig
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Hainje »

Och mja als dat het enige is waar je je op een ochtend aan kunt ergeren dan heb je een goed leven hoor.
🍉
Etienne
Donateur
Berichten: 7907
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Etienne »

Good afternoon ladies and gentleman, the next station is Gouda. You can change here for the "all-stations-service" to Oost, Zoetermeer, Ypenburg, Voorburg en Den Haag Centraal on track 10, the all-stations-service tot Alphen aan den Rijn and finally the all-stations-service to Nieuwerkerk, Capelle en Rotterdam. I repeat......
Aldus de conductrice in de trein 2054 vanmiddag na de Nederlandse omroep bij nadering van Gouda. :mrgreen:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door cassie127 »

Ik vind het juist leuk om zo af en toe eens iets anders te horen dan de standaard zinnetjes die je zo in je hoofd zo mee kan doen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Geert »

Als je elke dag met de trein gaat hoor je wel vaak dezelfde slechte grappen hoor -o-
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door cassie127 »

Nou ik hoor nauwelijks grappen in de omroepen op mijn traject. Eerder conducteurs die alles snel afraffelen en te laat beginnen met omroepen :')
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

...of nog erger, gewoon het lijstje uit OBIS oplezen. Al moet ik dan zeggen dat de HC van m'n trein vanmorgen al bij Overvecht begon en pas op Utrecht Centraal zelf klaar was met alle overstapmogelijkheden, da's dan weer een beetje overdreven.
Naast dat ik al helemaal niet snap waarom in de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] en [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] geregeld de overstap van een half uur naar Leiden Centraal wordt omgeroepen bij Utrecht. Reizigers naar tussengelegen stations op dat traject kunnen een kwartier later vertrekken om dezelfde trein te halen. En naar Leiden is het om .10/.40 vanuit Amersfoort sneller om via Schiphol te reizen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Stefan »

Ik dacht dat ik de enige was die het irritant vind dat alleen die overstappen van de OBIS-schermen worden opgelezen.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door cassie127 »

Ik vind het ook irritant. Voegt niets nuttigs toe (behalve voor blinde mensen).
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door jelmerrr »

Ik ben er wel blij mee als die schermen in die ***VIRMs het weer niet doen. Had de 1e van deze maand nog zon VIRM (ik kon ook naar achteren kijken waar die het wel doet trouwens)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

cassie127 schreef:Ik vind het ook irritant. Voegt niets nuttigs toe (behalve voor blinde mensen).
Zelfs voor blinden voegt het niet veel toe, er staan immers zo af en toe nogal bizarre overstappen op die schermen. Dan heb ik liever een HC die gewoon de nuttige overstaps zelf omroept.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door webguy »

Beide komen als het goed is allebei uit een lijstje rollen: de een op het scherm, de ander uit de Railpocket/Smartphone
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Wubbo »

Ik kwam vandaag bus 51 (een Amba) tegen op lijn 31 in Katwijk aan Zee, die de huidige tijd filmde ipv de eindbestemming. Later zag ik een andere Amba (bus 53, lijn niet gezien) die hetzelfde euvel leek te hebben.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Briljante communicatie in Amersfoort: reizigers werd via de omroep in de 1759 medegedeeld dat deze door de aanrijding bij Apeldoorn niet verder zou rijden. Eenmaal op het perron werden ze direct weer de trein in gestuurd omdat die als extra trein om 16.52 naar Apeldoorn en Deventer zou rijden.
Oftewel gewoon een stukje onder bijsturingsnummer omdat de oorspronkelijke trein waarschijnlijk al opgeheven was. Vond het al zo apart dat er veel reizigers op het perron bij de deuren stonden toen ik uitstapte uit de "opgeheven" trein.

Edit: zie nu op OVtijden dat dezelfde stellen de 1759 Den Haag - Amersfoort, de 29827 Amersfoort - Deventer en de 301759 Deventer - Enschede hebben gereden. Oftewel gewoon een doorgaande trein, dat moet toch reizigersvriendelijker te communiceren zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

Klikte op de verstoringsinformatie over metrolijn E, die bleek vandaag lekker kort bij de RET (in tegenstelling tot die irritant lange naam bij het beveiligingscertificaat):

Afbeelding

Oh echt?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Blijft een raar ding die NS reisplanner... Ben nu op weg van Amersfoort naar Leiden en dan wordt je dus geadviseerd op Schiphol in 4 min. van perron te wisselen i.p.v. gewoon in 4 min. op Amsterdam Zuid het perron over te steken. Die laatste optie reist toch een stuk relaxter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
microshit
Berichten: 1133
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:53

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door microshit »

Klopt, als ik Cl - Hfd plan gebeurt dat ook... Echter staat er héél af en toe wel de overstap op Asdz in, maar meestal op Shl. Misschien omdat de reisplanner voorkeur heeft aan zo lang mogelijk in dezelfde trein zitten? (En dat 'ie daarom ook de optie aanbiedt om vanuit Ut de sprinter te pakken, die er wel langer overdoet met 1 overstap minder)
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Wubbo »

Een route met minder overstappen is sowieso een geldige reisroute, ook al doet hij er langer over. Verder weet ik niet precies hoe de logica in elkaar zit, maar voordeel van overstappen op Schiphol ten opzichte van overstappen op Amsterdam Zuid is dat je meer opties hebt, zowel naar Hoofddorp als naar Leiden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Geert »

Volgens mij houdt de reisplanner geen rekening met cross-platform en met aantal verbindingen vanaf een bepaald station. Ik denk eerder dat het algoritme je zo lang mogelijk in dezelfde trein laat zitten als dat mogelijk is (bij gelijke overstaptijd). Daarnaast kan NS voor specifieke overstaps aangeven welk station de voorkeur heeft voor overstappen, maar ik weet niet of dat heel veel gebruikt wordt (hier zou het misschien nuttig zijn).
Bemined
Berichten: 5865
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Bemined »

Er is wel een optie om een voorkeursstation op te geven voor een overstap, maar dat moet wel per overstap expliciet in de database worden gezet. Voor de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] -> [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] heeft men bijvoorbeeld de voorkeursoverstap op Gouda ingesteld omdat je hier op hetzelfde perron kunt overstappen waar je in Utrecht van spoor 8 naar spoor 12 moet. In Noord-Holland heb je hetzelfde met overstappen in Zaandam in plaats van Amsterdam Sloterdijk. Maar verder lijkt de NS deze mogelijkheid niet zo veel te gebruiken.
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Somoht »

Geert schreef:Volgens mij houdt de reisplanner geen rekening met cross-platform en met aantal verbindingen vanaf een bepaald station. Ik denk eerder dat het algoritme je zo lang mogelijk in dezelfde trein laat zitten als dat mogelijk is (bij gelijke overstaptijd). Daarnaast kan NS voor specifieke overstaps aangeven welk station de voorkeur heeft voor overstappen, maar ik weet niet of dat heel veel gebruikt wordt (hier zou het misschien nuttig zijn).
Andersom, overstap op eerste mogelijke plek. Verder zit er functionaliteit in om bepaalde stations qua overstap locatie niet te prefereren vanwege NS-poortjes (NS.GVK).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Wubbo »

Maar deze discussie is al van voordat er poortjes stonden. Ik kan me uit een heel grijs verleden herinneren dat er overstappen Utrecht -> Maastricht gegeven werden in Roermond (vanuit de toen nog 1x per uur rijdende IC naar Heerlen) in plaats van in Sittard (overstap comfortabeler en je eindbestemming blijft met 1 overstap bereikbaar als je hem mist). Dat is toen na een tijdje aangepast, toen kwam Sittard als normale optie uit de reisplanner rollen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:Er is wel een optie om een voorkeursstation op te geven voor een overstap, maar dat moet wel per overstap expliciet in de database worden gezet. Voor de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] -> [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] heeft men bijvoorbeeld de voorkeursoverstap op Gouda ingesteld omdat je hier op hetzelfde perron kunt overstappen waar je in Utrecht van spoor 8 naar spoor 12 moet.
Desondanks is dat daar nog een aparte keuze: je hebt in Utrecht ruim de tijd om over te stappen (6 minuten), je stapt over op een station met meer voorzieningen en tot slot stap je in Utrecht nog in een lege trein in terwijl je in Gouda een plekje moet zoeken waar nog niemand vanuit Utrecht zit. En het is ook nog gunstiger voor de verdeling van je reizigers want de (1)1700 krijgt momenteel alle reizigers uit de richting Amersfoort ri. Den Haag mee omdat de overstap tussen de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] in die richting immers niet mogelijk is.
Somoht schreef:Andersom, overstap op eerste mogelijke plek.
Gezien Amersfoort - Leiden een overstap op Schiphol krijgt is dat blijkbaar toch niet zo, da's immers niet de eerst mogelijke plek.

Overigens blijkt in het geval van de reis in tegengestelde richting (Leiden - Amersfoort) de planner wel een overstap op Amsterdam Zuid te adviseren. Maar in die richting scheelt het 1 minuut extra overstaptijd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door Daniel »

Vanmiddag viel me op Almere Centrum op dat de TBPs daar nogal lang op de voorgaande trein blijven hangen nadat die vertrokken was. Zo stond op spoor 2 de 2656 tot liefst 10 minuten nadat die vertrokken was nog op de borden, een minuut of vijf dus ook nog nadat de 4961 inmiddels langs het perron stond.
En jawel... in Hilversum mochten er dus nog wat buitenlandse reizigers door de HC de juiste kant op gestuurd worden die naar Amsterdam wilden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: OVer Missers in de Reisinformatie

Bericht door JWM »

Waarom krijg je bij een reis Zwolle - Maastricht eigenlijk de kwetsbare overstap in Den Bosch van 2 minuutjes terwijl in Utrecht er een zee van tijd is als de planner niet kijkt naar cross-platformaansluitingen?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten