Eurostar Amsterdam - London

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Suus

Re: Eurostar Amsterdam - London

Berichtdoor Suus » do 06 feb 2020, 20:37

Omdat NS via de concessie HRN en een bilateraal verdrag met België en de NMBS de verplichting heeft 16x/dag een IC tussen Nederland en België te laten rijden vloeit uit de Europese richtlijn 2012/34/EU (in Nederland omgezet in de Wet Personenvervoer 2000 artikel 19a) de verplichting een economische verkenning door de ACM te laten uitvoeren of nieuw open access vervoer niet te veel inbreuk maakt op de concessies. Eurostar heeft NS aangewezen als partner maar het blijft ongesubsidieerd open-access vervoer wat mogelijk tot gevolg kan hebben dat de Intercity Brussel minder rendabel wordt. Hier wordt dus volgens de regels gewerkt terwijl uiteindelijk in beide gevallen NS de vervoerder is.
Rame à l'approche

hauptbahnhof

Berichtdoor hauptbahnhof » di 11 feb 2020, 15:46

Wat een gedoe met het boeken. Alleen de eerste (7.47) en de laatste (18.47) trein (vanuit Amsterdam) zijn te boeken. De andere twee (13.47 en 16.47) komen wel voor op NS International zn boekingsmodule maar zijn niet boekbaar. Bij Eurostar komen ze helemaal niet voor.

Suus

Berichtdoor Suus » di 11 feb 2020, 15:55

Er is op dit moment maar budget voor twee rechtstreekse treinen per dag. Voor de andere treinen is nog geen akkoord bereikt voor de grenscontrole.
Rame à l'approche

hauptbahnhof

Berichtdoor hauptbahnhof » di 11 feb 2020, 16:34

Ah dat is de reden dus. Even rondgeneusd op social media maar bij NS international weten ze ook van niks.

Wanneer ongeveer dat budget verhoogd wordt is zeker nog niet bekend?

Suus

Berichtdoor Suus » di 11 feb 2020, 16:44

Veiligheid & Justitie moet er een besluit over nemen. Dat is acht maanden na het indienen van het verzoek nog niet gebeurd en V&J kan tegen journalisten ook niet aangeven wat de status van het verzoek is.
Rame à l'approche

Vinny

Berichtdoor Vinny » di 11 feb 2020, 19:53

Twee groene vinkjes denk ik. :evil:
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

gpvos

Berichtdoor gpvos » di 11 feb 2020, 22:26

De nu boekbare E*s stoppen niet in Lille, maar voor die van 13u47 staat nog wel vermeld dat die in Lille stopt, al is het in principe alleen voor instappen. Maar toch is dat dan dus de snelste en meest directe verbinding van Nederland naar Lille. Ik vraag me af wat er gebeurt als je een kaartje naar Londen koopt en dan in Lille de trein verlaat. Kan je dan gewoon naar buiten lopen (zou toch moeten kunnen, je bent niet echt in het VK geweest, dus who cares?), moet je terug door de pascontrole/douane naar de Schengenzone, of gaan ze je terug de trein in duwen? Ik zie een experiment voor me... For science!

en-es

Berichtdoor en-es » wo 12 feb 2020, 08:42

Zou kunnen dat het perron in Lille afgesloten is en dat je er niet uit kan. Ik zou het er niet op wagen.

KL577

Berichtdoor KL577 » wo 12 feb 2020, 09:43

Naar de kanaaltunnel wordt doorgaans het laatste rijtuig van de Eurostar gebruikt voor 'lokaal' verkeer Brussel - Rijsel/Kales. Het laatste rijtuig wordt dan ook fysiek afgesloten van de rest van de trein en er reist beveiliging mee tot aan de kanaaltunnel. In Lille is het perron opgeknipt: zdd uitstappende reizigers uit het laatste rijtuig zo snel mogelijk worden weg-gebonjoured. De rest van het perron is alleen bedoeld voor instappers.

Maar dat neemt niet weg dat Eurostar kaartjes verkoopt Lille - Brussel op een Eurostar die sowieso doorrijdt naar NL. En wellicht straks ook omgekeerd. Ik (als frequente reiziger naar Lille) heb Eurostar gemaild om te vragen of zij ook van plan zijn kaartjes aan te bieden van Lille naar NL (en v.v.). De treinen rijden immers toch en ze verkopen de kaartjes zoals gezegd al op deze treinen tussen Brussel en Lille (v.v.). Ik heb aangegeven dat dit voor een kleine reizigers-niche toch wel veel voordelen zou hebben. De klantenservice gaf aan dat mijn vraag is doorgespeeld naar de betreffende afdeling....

Wellicht dat dit eerst langs de ACM moet, maar kan me niet voorstellen dat dit op de één of andere manier de HRN kannibaliseert.

Terug naar “OV in Geheel Nederland”