Eurostar Amsterdam - London

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door SLToilet »

In ieder geval winst op de terugweg. Maar zo'n trein 200km leeg terug laten rijden kan toch nooit de bedoeling zijn?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Aking »

#kapitaalvernietiging...
Suus schreef:Al heb ik nooit geprobeerd of mijn gouden statuut van Thalys voldoende is om bij Eurostar naar binnen te mogen. Voor DB en NS is het in ieder geval wel voldoende. Die van de SNCF tref ik nooit geopend aan.
Ik heb het toevallig van de week in Brussel nagevraagd, en je Thalys thecard geeft toegang tot de lounge in combinatie met een geldig Eurostar-ticket. Mijn Businesscard had ik niet bij me, dus daarvan kon ze het niet met zekerheid zeggen. Maar daar dat ook een Railteam-partnerkaart is lijkt me dat ook.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door webguy »

Het hoge woord is er uit van NS:

Start treindienst Londen-Amsterdam op 4 april 2018

Vanaf 4 april 2018 start Eurostar met een directe treinverbinding vanaf Londen naar Amsterdam via de HSL-Zuid. Dit heeft Eurostar vandaag bekend gemaakt. Reizigers vanuit de Britse hoofdstad kunnen straks op treinstation Londen St. Pancras inchecken inclusief paspoort- en bagagecontrole. De reis vanuit Nederland richting Londen verloopt voorlopig met een overstap inclusief paspoort- en bagagecontrole in de Eurostar Terminal in Brussel. In april zijn zowel NS als Eurostar klaar om samen met de treindienst te starten.

Vanuit Amsterdam en Rotterdam naar Londen is een directe verbinding zonder overstap helaas voorlopig nog niet mogelijk. De bouw van terminals op Amsterdam Centraal en Rotterdam Centraal ligt op schema, deze zijn klaar in april 2018. De sleutel voor ingebruikname van paspoortcontrole ligt bij de betrokken overheden. Eurostar blijft in gesprek met alle betrokken autoriteiten om zo spoedig mogelijk paspoortcontrole in Nederland te realiseren. De Nederlandse ministeries van Infrastructuur en Waterstaat en Veiligheid en Justitie hebben vrijdag 2 februari gemeld dat het streven is uiterlijk per eind volgend jaar deze controles in Nederland geregeld te hebben.

Reizen tussen Amsterdam en Londen vanaf april

Amsterdam-Rotterdam-Londen
- Reis naar Brussel-Zuid per Thalys (14x per dag) Intercity Brussel (16x per dag) of Eurostar (2x per dag). Dan tijdelijk een verplichte overstap op station Brussel-Zuid. Reistijd vanuit Amsterdam naar Londen met indirecte verbinding: 4:43 uur (drie kwartier langer dan direct).
- Paspoort- en bagagecontrole op Brussel-Zuid en overstap op Eurostar
- Eurostar rijdt twee keer per dag vanuit Amsterdam richting Brussel. Zo lang er geen paspoortcontrole in Nederland is kunnen reizigers niet verder meereizen zonder overstap op Brussel. De overstaptijd van Eurostar Amsterdam-Brussel op Eurostar Brussel-Londen is relatief lang.

Londen-Rotterdam-Amsterdam
- Directe Eurostar trein naar Nederland zonder overstap, totale reistijd 3:41 uur
- Paspoort- en bagagecontrole op Londen St. Pancras
- Eurostar rijdt twee keer per dag vanuit Londen naar Brussel, Rotterdam en Amsterdam

Bron
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door webguy »

Het zal overigens wel aan mijn wiskundekwaliteiten liggen, maar heenweg
4:43 uur (drie kwartier langer dan direct)
terugweg
Directe Eurostar trein naar Nederland zonder overstap, totale reistijd 3:41 uur
Ik mis daar nog 15-20 minuten. Waarom zou de rechtstreekse Eurostar nog 20 minuten in Brussel wachten op de heenweg maar terugweg niet?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Wubbo »

Dat was toch zo gepland om het deel dat gebruikt kan worden voor reizigers naar Brussel leeg te maken en te controleren?
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door SLToilet »

Maar hij rijdt dus wel, alleen je moet dan overstappen en die overstaptijd is uiteindelijk zodanig lang dat je de neiging hebt/beter (doorstrepen wat niet van toepassing is) in bed (te/kan) blijven liggen tot de eerstvolgende Thalys waarna de overstap korter is :')

En vermoedelijk gaat het om hetzelfde materieel omdat de terugweg ook geen Brusselpendel is.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door IC140 »

Het lijkt er op dat men de tijd die de trein in Brussel heeft (20 min) toch onvoldoende acht om de hele trein door de security te loodsen en reizigers dus adviseert de Thalys van een half uur eerder te nemen. Wellicht dat de komende weken nog naar buiten wordt gebracht dat voor business premium reizigers wel voldoende tijd is om met Eurostar+Eurostar te reizen in 4:10
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door webguy »

IC140 schreef:Het lijkt er op dat men de tijd die de trein in Brussel heeft (20 min) toch onvoldoende acht om de hele trein door de security te loodsen en reizigers dus adviseert de Thalys van een half uur eerder te nemen.
Ligt er natuurlijk aan hoe je de security lanes bemant... In Brussel hebben ze maar 2-3 geloof ik, dus een piek afhandelen is dan best lastig...
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door VIRM »

Dus hoe zit de treinomloop dan in elkaar?
1. Nederland - Brussel en dan iedereen eruit
2. Dezelfde trein doet even later Brussel - Londen
3. Londen - Nederland
Zoiets?
Beul van de blindegeleidelijn
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door dennistd »

Ik denk van wel, al zal dat tweede misschien wel twee uur later zijn of zo.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Z2N »

Het ziet er naar uit dat de ritten naar Brussel leeg gereden gaan worden, maar het wordt er voor de reiziger wel goedkoper op:

Eurostar Londen – Amsterdam start 4 april. Tickets vanaf € 40
Vanaf 4 april kunnen treinreizigers rechtstreeks van Londen naar Rotterdam en Amsterdam. Dat heeft Eurostar vandaag bekend gemaakt. De trein gaat twee keer per dag rijden. Treinkaartjes voor de nieuwe verbinding zullen beschikbaar zijn vanaf 40 euro.Van Amsterdam naar Londen kan voorlopig niet rechtstreeks. Dat zal naar verwachting pas eind 2019 zijn opgelost.

De Eurostar gaat voorlopig alleen van Londen naar Nederland reizigers vervoeren, en niet andersom. Voor treinreizigers vanuit Nederland naar Londen verandert er voorlopig weinig: per Thalys naar Brussel en vervolgens per Eurostar naar Londen. Wel verandert de prijs. Het oude starttarief van 59 euro wordt verlaagd naar 49 euro. Dat is een combinatietarief voor Thalys en Eurostar.

Bron en meer
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door IC140 »

In het artikel waar je naar linkt staat dat je van Amsterdam/Rotterdam naar Brussel gebruik mag maken van 2x per dag een Eurostar, om 7:48 en 16:48. Als hij er net zo lang over doet als Thalys ben je dan ongeveer om 9:38 / 18:38 in Brussel. Als de dienstregeling Brussel - Londen voorlopig niet wijzigt heb je daar alleen niets aan naar Londen. Uiteindelijk moet Brussel - Londen meerschuiven en rijden ze 20 min later door naar Londen.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door en-es »

Wat een halfbakken oplossing. Heen dus Brussel-Londen en terug Londen-Amsterdam. En als je heen gebruik moet maken van thalys dan denk ik dat het goedkope tarief vrijwel niet beschikbaar is.
DingeZ
Berichten: 455
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door DingeZ »

Er is nu dus een €49-tarief voor Thalys+Eurostar. De Thalys geeft meestal een overstap van een uur in Brussel. Voor eersteklasreizigers is Eurostar+Eurostar misschien haalbaar, want die hoeven pas 10 min van te voren aanwezig te zijn. De ritten Amsterdam - Brussel zijn dus vooral capaciteitsuitbreiding in de spits.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door IC140 »

Als ik op de Eurostar website zoek naar een reis van Brussel naar Londen op 5 april krijg ik een 9121 om 10:08, aankomst Londen om 11:00 (lokale tijd). Als je de Eurostar uit het artikel neemt van 7:48 uit Amsterdam en die komt inderdaad rond 9:38 in Brussel aan heb je dus zelfs 30 min overstaptijd in Brussel. Dat moet toch wel te doen zijn? Zelfs niet alleen voor eerste klas reizigers, lijkt me. Dan zou je dus in 4:12 van Amsterdam naar Londen kunnen met alleen Eurostar, dus ook geen gedoe met lage tarieven voor de Thalys...
dennistd
Berichten: 5527
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door dennistd »

Nee, want je moet 30 minuten voor vertrek ingecheckt zijn. En dat haal je niet als je 30 minuten voor vertrek aankomt.
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Stefan »

Precies en zo ruim is die 30 minuten overstap ook weer niet. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door IC140 »

Jullie zijn ook altijd netjes 2 uur van te voren op het vliegveld voor een Europese vlucht? De keren dat ik met Eurostar reisde was ik telkens in 5 minuten door de security en werden er ook nog tweedeklas reizigers toegelaten tussen 30 en 10 min voor vertrek. Ik snap dat men dit (nog) niet wilt garanderen, maar als ik vanaf April naar Londen ga durf ik het wel aan (mits de punctualiteit niet zo dramatisch is als bij andere productintroducties).
Laatst gewijzigd door IC140 op zo 11 feb 2018, 09:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Suus »

Hafas hanteert een minimale overstaptijd van 42 minuten in Brussel. Ik vind het wel een beetje overdreven.

De bagagescan van een Thalys bestaande uit twee treinstellen kan in Parijs in zo’n 20 minuten gedaan worden. Ik snap dat voor de Eurostar ook een paspoortcontrole nodig is, maar dan nog.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1630
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door diederickx »

Krijgt Brussel een "omcheck" faciliteit op het perron? Zo niet dan moet iedereen na het uitstappen naar beneden, daar door de bagagecheck en paspoortcontrole, 30 minuten loungen (bij wijze van spreken) en weer naar boven om in te stappen. Een enkeling kan dat (zonder loungen) in een kwartiertje doen, maar een meute van 400 koppen niet lijkt mij.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door webguy »

Plus dat Brussel nou niet super ruim is en er steeds maar een of twee lanes open zijn de keren dat ik er was.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door en-es »

IC140 schreef:Jullie zijn ook altijd netjes 2 uur van te voren op het vliegveld voor een Europese vlucht?
De meesten mensen niet. Tegen de tijd dat de gate zogenaamd sluit komen er vaak nog veel mensen opdagen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door webguy »

Hier een preview van de Amsterdamse checkin faciliteiten in aanbouw
Ben benieuwd hoe lang ze ongebruikt blijven :)
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door SLToilet »

en-es schreef:
IC140 schreef:Jullie zijn ook altijd netjes 2 uur van te voren op het vliegveld voor een Europese vlucht?
De meesten mensen niet. Tegen de tijd dat de gate zogenaamd sluit komen er vaak nog veel mensen opdagen.
Twee uur is meestal prima. Drie uur die vaak wordt gegeven voor niet-schengen en hoogzomer is gewoon een smerige verkooptruc voor al die winkels en horeca. Mijn record ligt trouwens op 70 minuten voor een vlucht in Miami. Dit overigens na vertraging door de uitval van een metro (een metro die qua frequentie een niet al te beste reputatie heeft).
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door waldo79 »

Transfers tussen vliegtuigen kunnen vaak wel in minder dan een uur gedaan worden. En als je met alleen handbagage reist hoeft zo'n incheckformaliteit ook niet zo lang te duren.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten