Eurostar Amsterdam - London

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Bjarte »

webguy schreef:Artikel van OV Magazine is nu ook uitgebreid: reizigers die op Schiphol instappen moeten in Brussel door de check (voorste 8 rijtuigen). Reizigers in Amsterdam en Schiphol stappen in achterste 8 rijtuigen.
Ik ben benieuwd wat dit gaat betekenen voor passagiers die alleen het traject Amsterdam - Brussel of een deel daarvan willen afleggen. Op Schiphol instappen is dan geen enkel probleem natuurlijk, maar vanaf Amsterdam wordt het al lastiger omdat je dan alsnog door de check zou moeten. Of zou er een aparte lane komen voor passagiers die niet verder dan Brussel reizen?

Bovendien verbazingwekkend dat deze investeringen worden gedaan voor twee treinen per dag. Daar moet ook nog eens marechaussee voor opgetrommeld worden en die zitten al met een personeelstekort (een van de oorzaken van de lange rijen op Schiphol....).
Laatst gewijzigd door Bjarte op zo 21 mei 2017, 22:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Geert »

Dat lijkt me wel aannemelijk als niet het hele perron afgesloten wordt, maar halverwege een hek geplaatst wordt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Z2N »

Voor reizigers in Amsterdam en Rotterdam zijn er acht bakken voor de richting Londen, en acht bakken voor Brussel. Alleen voor Londen ga je door de security, blijf je binnen schengen kan je gewoon instappen in het niet-afgeschermde deel van het perron, vlak voor vertrek. Op Schiphol gaan alleen van het deel voor Brussel de deuren open.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Montecito08
Berichten: 22
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 01:11

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Montecito08 »

VincZ schreef:... met dank aan de post van Montecito voor de informatieve links.
... met dank aan de (korte) downtime van OV-Magazine. Ik probeerde het artikel in de Google cache te vinden via een aantal keywords, en kwam toen op deze links! :wink:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door webguy »

Gisteren nog even gezocht, maar het lijkt er op dat er voor Rotterdam nog geen bouw- of omgevingsvergunning is afgegeven.
DingeZ
Berichten: 457
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door DingeZ »

Het schijnt dat men Rotterdam alsnog een check-infaciliteit bij spoor 1/2 wil hebben. Het zou kunnen dat daarbij spoor 1 verdwijnt en er een perron langs spoor 2 komt, zodat er voldoende ruimte is voor de check-in en dat het vanaf de HSL bereikbaar is. Sinds de Hoekse lijn is gestopt wordt spoor 1 toch vrijwel niet meer gebruikt.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Z2N »

Als je de incheckfaciliteit naar spoor 1 (of een nieuw spoor 2) kan verhuizen heb je er gelijk al een ruimte beschikbaar: op spoor 1a bevind zich nu een grote lege ruimte een een verrassend ruime Kiosk zonder reizigers. Deze beiden zou je dan kunnen gebruiken als Terminal, samen bieden ze evenveel ruimte als het geplande gebouw op 3/4.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door PatrickM »

De Kiosk op 1a is nu volgens mij vooral bedoeld als aanvulpunt voor de Railcatering. Dat zou je dan ook moeten verplaatsen.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Z2N »

Daar zijn binnen de gebouwen van Rotterdam Centraal wel oplossingen voor te bedenken, dat is dus geen issue. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
evos
Berichten: 73
Lid geworden op: zo 29 nov 2015, 16:18

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door evos »

Men rekent in Amsterdam op (max) 315 reizigers, maar de wachtruimte heeft maar een capaciteit van 176 (staand) of 117 (zittend) personen, en is dus veel te klein. Het Arcadisrapport constateert dit ook, maar trekt daar merkwaardigerwijs geen conclusies uit. Het lijkt mij zaak om het gebouw op zijn minst te verlengen tot aan de rand van de perronkap.

Vorige week reisde ik met de Eurostar tussen Brussel en Londen, en dan valt op dat vergeleken met de royale faciliteiten op St.Pancras en (in mindere mate) Brussel-Zuid de voorzieningen in Amsterdam en Rotterdam toch wel erg schamel gaan uitvallen. Zeker als je dan ook nog moet gaan kiezen tussen in de regen in de rij staan voor de security (als je laat komt), en een half uur of meer als sardientjes opgepakt staan in een benauwde wachtruimte (als je vroeg komt), denk ik niet dat de Eurostar een groot succes zal worden.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Geert »

Als het geen succes wordt sta je ook niet als een sardientje. Het is het één of het ander :P

Ik had gisteren idd ook gezocht maar niets gevonden over Rotterdam. Wegwerken in de ruimtes langs spoor 1 lijkt me ook een nettere oplossing en ook handig in combinatie met de NS International lounge die er nu al is. En spoor 1 wordt nu inderdaad toch niet meer gebruikt.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Aking »

Mooi wel trouwens... Splinternieuw station in Rotjeknor, en dat voldoet nu al niet meer...

Hadden ze daar niet eerder rekening mee kunnen houden? :')
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Durashift »

Is daar toch alleen een grote, nieuwe kap én een tunnel plus voorgebouw neergezet. ?
Niks geen wijziging aan spoorplannen en peronnen, toch?

:mrgreen: :) :wink:
Laatst gewijzigd door Zugführer op ma 22 mei 2017, 19:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: vorige bericht hoef je niet te quoten
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door MarkNL »

Het is nu definitief bekend geworden dat Schiphol overgeslagen gaat worden. Ook gaat men op Rotterdam Centraal de faciliteiten bouwen op spoor 2, waarbij spoor 1 overkluist zal worden. Of het oude spoor 1 dan definitief opgeheven gaat worden, of dat men wacht tot er de nodige wissels zijn bijgeplaatst, is mij niet duidelijk.

https://www.ovmagazine.nl/2017/05/euros ... ggen-1940/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door webguy »

En het lijkt er op dat het hele liedje tot Pasen 2018 is uitgesteld:
EUROSTAR will launch regular services to Amsterdam next Easter, it has been revealed.

The operator ran the first e320 Siemens Velaro to carry passengers between London and Brussels two days ago, and the event was accompanied by reports that at least two trains a day would be running to Amsterdam before Christmas.

However Eurostar has denied this, saying that although its test trains have been running successfully on the Dutch network, and that these tests will continue, a public launch of regular services is not expected until Easter 2018.
Bron: Railnews
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13177
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Z2N »

Datzelfde bericht noemt trouwens nog iets anders, Eurostar kijkt naar rechtstreekse treinen naar Utrecht. Dat is ook nog wel een puzzel... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door diederickx »

Stil nou. Straks wordt Hoogeveen wakker.
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door dennistd »

Doorrijden naar Hoogeveen (of in elk geval Zwolle) lijkt me een stuk logischer dan Utrecht, want vanuit Utrecht ben je via Rotterdam veel sneller.
jelmerrr
Berichten: 1810
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door jelmerrr »

diederickx schreef:Stil nou. Straks wordt Hoogeveen wakker.
Ach ja de burgermeester zou vast eerst een trein naar Duitsland en daarna naar Scandinavie willen.
Montecito08
Berichten: 22
Lid geworden op: do 09 jun 2011, 01:11

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Montecito08 »

Z2N schreef:Datzelfde bericht noemt trouwens nog iets anders, Eurostar kijkt naar rechtstreekse treinen naar Utrecht. Dat is ook nog wel een puzzel... (A)
Hoewel ik dat om persoonlijke redenen fantastisch zou vinden, lijkt doortrekken van Amsterdam naar Utrecht niet echt voor de hand. Het ligt inderdaad niet echt op de route. De andere optie zou zijn Rotterdam en Utrecht aan te doen in plaats van Amsterdam, maar dat lijkt me op dit moment nog echt luchtfietserij. Thalys doet ook Utrecht niet aan bijvoorbeeld.

Misschien in 40 jaar, als de lijn Utrecht - Breda eindelijk aangelegd is!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door webguy »

Het idee klinkt niet heel gek overigens: juist omdat het een snelle verbinding is met verder weinig stops kan het lonen om Utrecht aan te doen en dan naar Amsterdam en Rotterdam te rijden. Misschien bijvoorbeeld nog een kwartier van de stop in Brussel snoepen en je hebt een snelle verbinding.
Bemined
Berichten: 5924
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Bemined »

Je bent circa een kwartier tot twintig minuten langer onderweg op die manier in vergelijking met overstappen in Rotterdam, dus voor wie veel koffers bij zich heeft en liever niet zo vaak overstapt kan dit nog te overzien zijn. Maar het lijkt me wel een flinke investering voor slechts een overstap minder voor een klein aantal reizigers, en een logistieke puzzel om een gunstig treinpad te krijgen op dit overvolle traject, het tweesporige stuk tussen Amsterdam Centraal - Bijlmer is in 2018 ook al overbelast verklaard omdat men de ICE niet ingepast kreeg.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door JWM »

Eurostar moet zich afvragen hoeveel passagiers het meer weet te trekken met Utrecht in vergelijking met alleen opstapplaatsen in Amsterdam en Rotterdam. Ik neem aan dat dit aantal zo laag is dat het de meerkosten niet gaat rechtvaardigen. Zeker omdat Eurostar dus in Nederland ook met extra faciliteiten op de stations gaat werken en daar hangt ook een prijskaartje aan.

Wat ik mij nog afvraag, gaat Eurostar vanuit Nederland ook Lille Europe bedienen? De meeste (alle?) treinen vanuit Brussel doen dat nu wel. Komt het dan niet in het vaarwater van Thalys, die verbinding lijkt mij namelijk niet echt een vetpot momenteel.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15343
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door ODRAIL »

Dat Lille bediend wordt vanuit Nederland zou op zich wel logisch zijn. Maar ik heb er nog niets over gehoord of gelezen.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door diederickx »

Lille wordt niet bediend. Zie openingspost.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 30 gasten