Eurostar Amsterdam - London

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Wubbo »

Goederen zit daar inderdaad in de weg, maar welke richting bij welke trein weet ik zo uit mijn hoofd niet.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door en-es »

Zit nu in de eurostar Amsterdam-Brussel en het gaat prima. In mijn 1e klasse rijtuigen drie personeelsleden die een hapje en drankje verstrekken. En het ticket is stukken goedkoper dan in de thalys.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door VIRM »

Sinds de start van de verbinding heeft Eurostar meer dan 250.000 passagiers vervoerd tussen Londen en Amsterdam (enkele reis).

https://www.treinreiziger.nl/eurostar-2 ... amsterdam/
Beul van de blindegeleidelijn
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door waldo79 »

Hopelijk wordt de frequentie ooit nog opgevoerd naar eens per 2 uur of iets dergelijks al kom je nu in combinatie met de Thalys of Benelux ook tot een aardig aanbod.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Op voorwaarde dat de Amsterdam-treinen ook gaan stoppen in Lille zie ik dat nog wel gebeuren ja. Wel moet de trein dan bij vertrek 100% Brits zijn, en moet je vanuit de NZ-verbinding rechtstreeks naar de Brusselse Eurostar-perrons kunnen. De losse ritten Brussel-Londen kunnen dan de haltes in plaatsen als Calais en Ashfors op zich nemen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door reisthijs »

Waarom zouden ze allemaal in Lille moeten stoppen, en wat is er mis met bijvoorbeeld een directe verbinding Ashford-Amsterdam? Lijkt mij wel handig, dan hoef je niet verplicht altijd via Londen te reizen.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Alle Eurostars die tot Brussel rijden stoppen in Lille, als je de verbinding met Amsterdam verhoogt tot 1x/2u gaan er minder ritten tot Brussel rijden en moeten de Amsterdam-ritten haltes in Lille compenseren. Meer stoppen draagt echter niet bij aan de reistijd, een enkele stop met Eurostar kost al snel 8 minuten.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door reisthijs »

Dan moeten de extra Amsterdam-ritten wellicht haltes in Lille compenseren. Niet per se allemaal.

En dat nog alleen als het aantal ritten tussen Amsterdam en Londen gelijk blijft. Dat kunnen er ook meer worden (als de reizigersaantallen blijven groeien) of juist minder (als Brexit roet in het eten gooit).
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Nou ja, het is geen geheim dat de bestaande Brussel-verbinding niet de meest rendabele is van de Eurostar-routes, dus voordat je echt kan gaan uitbreiden ben je een heel eind verder.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Suus »

Als je met twee treinen per dag die slechts 8,5 maanden hebben gereden in 2018 al een kwart miljoen reizigers kan trekken, heb je stops in Lille een stuk minder nodig om die treinen te vullen.

En op Brussel-Zuid is spoor 3 inmiddels gereed gemaakt om binnen de douane-zone te vallen. Door het linksverkeer in België niet direct het handigste perronspoor, maar wel het handigste gezien de bestaande stationsindeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Joh, dan zijn ze daar sneller mee dan ik doorhad. :P

En ach, idealiter zou je 1x/2u een Eurostar Amsterdam - Rotterdam - Brussel - Londen hebben, in ongeveer 3:30. Als dat financiëel haalbaar is hoor je mij niet klagen. :)
Laatst gewijzigd door Z2N op wo 06 mar 2019, 12:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
verfmeer
Berichten: 779
Lid geworden op: di 08 apr 2014, 21:31

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door verfmeer »

In 2018 zijn er 500 treinen geweest. Met een kwart miljoen reizigers betekent dat dat er gemiddeld 500 reizigers per trein in zaten. De Eurostartreinen hebben een capaciteit van 900 zitplaatsen, dus is slechts 55% bezet. Dat percentage zal nog wel moeten stijgen voordat ze extra treinen laten rijden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Dat eenrichtingsverkeer draagt natuurlijk niet positief bij aan de reizigersaantallen, ik ben dan ook vrij zeker dat die nog verder omhoog gaan na de openstelling van de terminals in Nederland.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door en-es »

Hoe zit dat met die terminals op Nederlandse stations? Wanneer gaan die open? Is er al een datum bekend? Of is brexit een vertragende factor.
Cas
Berichten: 877
Lid geworden op: zo 01 apr 2018, 04:38
Locatie: Leuven/Utrecht

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Cas »

Daarvoor moet de regering eerst een of ander nieuw verdrag afsluiten met het VK, en beide kanten hebben momenteel wel iets anders aan hun hoofd. Onze staatssecretaris Van Veldhoven heeft geprobeerd dat sneller geregeld te krijgen, maar men had bij Justitie (dat gaat over de 'buitengrens') geen haast dus dat kan nog wel even duren. Klikkerdeklik
請勿靠近車門
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door SuperGhost »

Is het niet logischer dat op termijn de huidige 'pendels' van/naar Brussel doorgetrokken worden naar Amsterdam? Waarom zou je nog aparte pendels naar Brussel willen als die nu al niet rendabel zijn?

Dat je dan in Lille moet stoppen betekend volgens mij alleen ri. Amsterdam dan zo'n 8 minuten extra tijd, maar andersom win je er enorm mee vanwege de lange overstaptijd in Brussel momenteel.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

De stop in Lille is 1 ding, maar daar komen dan nog de haltes in Calais, Ashford en Ebbsfleet bij. Zo kan een rit Asd-Stp al snel 22 mn langer duren, en dus richting de 4 uur ipv 3u30 gaan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door reisthijs »

Dat komt gelukkig niet veel voor, de meeste treinen stoppen 1 of 2 keer onderweg.
Als de Eurostar Amsterdam-Londen veel vaker zou gaan rijden, is het niet zo erg als een paar van die ritten een kwartiertje langer duren. In 3:45 naar Londen is nog steeds best snel toch?

Je kan altijd nog voor een snellere rit kiezen als je dat te lang duurt.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door waldo79 »

Precies, dat verschil zal de meeste reizigers niet zo boeien. In andere landen komt een wisselend bedieningspatroon vaker voor.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Zolang het aanbod voor de Nederlandse markt maar aantrekkelijk genoeg blijft. Er vliegen momenteel 62 vluchten per dag tussen Amsterdam en Londen, een goed en aantrekkelijk aanbod zou daar een groot gat in kunnen slaan. Niet alleen goed voor het milieu, het slaat bovendien een gat van 8% in de vliegbewegingen op Schiphol.

Het belangrijkste lijkt mij een vroege zakentrein, die voor 8:30 St Pancras bereikt. Als die er wel 3:30 over doet kan die om 6 uur uit Amsterdam en 6:40 uit Rotterdam, en ben je door het tijdsverschil voor het einde van de Londense ochtendspits in de City.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Klaasje »

Ik zou zeggen dat om 9:15-9:30 op een werkplek aankomen meer dan vroeg genoeg is. De animo uit Nederland kan je vergroten door de trein ietsje later te laten rijden.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door waldo79 »

Z2N: je gaat me te snel in je redenering. Dat er 62 vluchten naar Londen gaan is op de keper beschouwd best veel, maar een deel daarvan betreft feeders voor intercontinentale reizen. Net zoals dat tussen Schiphol en Charles de Gaulle gebeurt.

We kunnen wel het aantal vluchten proberen te vervangen door treinritten, maar die slots op Schiphol worden weer keihard gevuld met andere vluchten.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door trolly »

Dat je dat laatste ongewenst vindt is niet in tegenspraak met Z2N's bewering, toch?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Het maakt mij niet uit dat de slots anders ingevuld worden nee, ik heb alleen liever niet extra vluchten op Schiphol (en boven mijn hoofd). Die slots kunnen veel beter ingevuld worden: van de 62 vluchten naar Londen gaan er maar 19 naar de Hubluchthaven Heathrow. Als we die 19 dan ook nog wat efficiënter maken (KLM en BA vliegen soms op vijf minuten achter elkaar aan), kan je echt een heel stuk van de Londense vluchten kwijtraken. 50 vluchten per dag minder is 7% van de capaciteit op Schiphol.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13111
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Eurostar Amsterdam - London

Bericht door Z2N »

Klaasje schreef:Ik zou zeggen dat om 9:15-9:30 op een werkplek aankomen meer dan vroeg genoeg is. De animo uit Nederland kan je vergroten door de trein ietsje later te laten rijden.
Ik heb het nog eventjes na zitten rekenen: voor 7:20 vertrekken vijf vluchten van Schiphol naar Londen, daarvan twee naar Heathrow, met in totaal 800 zitplaatsen. Gegeven het feit dat Schiphol adviseert twee uur van tevoren aanwezig te zijn (5:20, lijkt het mij dat er dan voldoende mensen om 5:30 op Amsterdam Centraal kunnen zijn (30 mn check-in). Een rit om zes uur komt dan ook waarschijnlijk wel vol, samen met de reizigers uit Rotterdam en Brussel. Bovendien: plaatsen als Glasgow hebben voor half vijf (Britse tijd) al een eerste trein naar Londen. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten