Eurostar Amsterdam - London

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door en-es »

Zabe schreef:Dus het is bevestigd dat het trein gaat 30 minuten stoppen te Brussel Zuid?
Langer toch? 45 minuten als ik het goed heb.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door reisthijs »

28 minuten volgens de door Eurostar aangevraagde dienstregeling die je aan het begin van dit topic kan vinden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Raymond »

Zou NS er naast zitten of komt de stop in Antwerpen die volgens het oorspronkelijke bericht niet zou komen er nu alsnog?
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door en-es »

Is er aanleiding om dat te vragen? M.a.w. zijn er aanwijzingen dat die stop er alsnog komt?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Suus »

Misschien als de verbouwing van het station en bijbehorend emplacement van Mechelen is afgerond? Als dat is afgerond is er een bypass waardoor treinen veel sneller door het station kunnen rijden en ook de aansluiting met lijn 25N zou ongelijkvloers moeten worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Raymond »

en-es schreef:Is er aanleiding om dat te vragen? M.a.w. zijn er aanwijzingen dat die stop er alsnog komt?
Op de gelinkte vertrekstaat op de vorige pagina staat Antwerpen Centraal als tussenstop van de Eurostar genoemd. Dat zou volgens de dienstregeling in de eerste post niet richting London gebeuren, maar alleen richting Nederland. Over de reden daarvan zijn, ook in dit topic, meerdere speculaties.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door webguy »

Overigens wordt de drgl vaak overgetikt, waarbij voor Antwerpen vast ook doorkomsttijden in staan. Dat laatste betekent niet dat 'ie er ook stopt.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door VIRM »

@Pedaalemmerzak (vorige bladzijde): het is natuurlijk niet een-op-een vergelijkbaar. Maar wellicht wel interessant om in de marketing te gebruiken.
Beul van de blindegeleidelijn
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door OVinspecteur »

Zouden de grensformaliteiten voor deze trein niet in Lille afgehandeld kunnen worden i.p.v. Brussel? Antwerpen kan dan misschien wel in twee richtingen bediend worden. Brussel zou echter vervallen als stop, maar die stad houdt dan natuurlijk nog z'n eigen Eurostars naar Londen en de Thalys naar A'dam en R'dam.

Station Lille Europe ziet er overigens ook wat aantrekkelijker uit dan Brussel Zuid.
Widejo
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 25 nov 2015, 14:16
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Widejo »

Ik denk dat het laten vervallen van Brussel als stop ongewenst is. Ik denk dat de vraag naar international treinverkeer in Brussel als "Europese" Hoofdstad groter is dan in Antwerpen. Zeker met het toekomstige vertrek van Groot-Brittannië uit de EU.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Suus »

De Eurostar van/naar Amsterdam is geen extra trein tussen Brussel en Londen, het zijn een aantal van die treinen die van/naar Amsterdam worden verlengd. De stop in Brussel laten vervallen zou het aanbod daar ongewenst verslechteren.

Brussel is overigens niet alleen een stop voor Brussel zelf, maar ook een netwerkstop voor grote delen van België en voor treinen van/naar Nordrhein-Westfalen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
diederickx
Berichten: 1637
Lid geworden op: vr 02 sep 2016, 22:59

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door diederickx »

Op last van de Britse overheid wordt het reizigersaantal Brussel - Lille in de Eurostar gequoteerd. Er mogen nog maar 86 mensen mee, zijnde het aantal plaatsen in rijtuig 18. Er zijn 103 abonnementhouders voor de rit die om 17:56 uit Brussel vertrekt, en die zijn nu "pas amusé".

bron (in het frans)

[ik heb het in deze thread geplaatst omdat ik geen geschikte onder Internationaal kon vinden en er geen nieuwe voor wil openen]
PHS

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:12, 1 keer totaal gewijzigd.
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door en-es »

Dat probleem speelt al jaren. In Oktober 2012 zat ik ook in de eurostar en toen waren er extra controles. Identiteits- en kaartcontrole in de trein tussen Lille en Frethun plus een extra controle op St.Pancrass bij aankomst. Vorig jaar augustus ook gereist in de eurostar maar geen controles in de trein en op St.Pancrass. Wel moest ik mijn ticket tonen bij de UK Border op Brussel Zuid.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door webguy »

Er zijn toch meer treinen naar Lille?
en-es
Berichten: 4453
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door en-es »

Ik dacht zelfs dat enkele jaren geleden beslist werd dat van Brussel naar Lille reizen met de eurostar niet meer mocht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door webguy »

Ik heb zo het idee dat Eurostar zo een trein toch een beetje winstgevend kan houden: het zijn vaste inkomsten.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Geert »

Ik kan me inderdaad herinneren dat er in de trein al gecontroleerd werd of je een kaartje voorbij Lille had door een arsenaal aan security-mannetjes...
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door OVinspecteur »

Als Brussel en Lille ieder hun 'eigen' treinen naar Londen zouden krijgen is dit probleem opgelost. De treinen vanuit Parijs maken nu ook geen tussenstop in Frankrijk. Natuurlijk gaat dat wel ten koste van de frequenties.
Voor Lille zou het wat dat betreft helpen als daar alle grensformaliteiten voor de Eurostars die Brussel en Parijs voorbij gaan worden afgehandeld. De reizigerstromen van bijv. Londen - Lille, Londen - NL en Lille - NL kunnen dan bij elkaar worden opgeteld om een trein te vullen.
Brussel heeft alleen wel voldoende reizigersmarkt voor non-stop treinen naar het VK. Uiteraard ook als overstappunt voor bestemmingen verder naar het oosten.

Thalys en TGV moeten dan de passagiers tussen Brussel, Lille en Calais maar frequenter gaan bedienen.

Bijkomend voordeel is misschien dat de Brusselse Noord-Zuidverbinding minder wordt belast als de Eurostars naar NL een andere route kunnen krijgen.
Laatst gewijzigd door OVinspecteur op zo 29 jan 2017, 11:22, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Suus »

De treinen Parijs - Londen doen het beduidend beter dan Brussel - Londen, mede daarom zijn het vooral de Brusselse treinen die tussenstops maken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door OVinspecteur »

Suus schreef:De treinen Parijs - Londen doen het beduidend beter dan Brussel - Londen, mede daarom zijn het vooral de Brusselse treinen die tussenstops maken.
Ja, het zouden er dan wel weer minder worden tussen Brussel en Londen, maar er blijven zeker een aantal verbindingen per dag over.
Aangezien je deze trein van tevoren moet reserveren is de frequentie iets minder belangrijk. De aansluitingen en betrouwbaarheid zijn dat wel natuurlijk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Vinny »

Suus schreef:De treinen Parijs - Londen doen het beduidend beter dan Brussel - Londen, mede daarom zijn het vooral de Brusselse treinen die tussenstops maken.
Ik wil er wel op wijzen dat Parijs (agglomeratie) ongeveer 10x zo groot is. Geen wonder dat de treinen van en naar de Franse hoofdstad meer vervoersvraag kennen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door ICE105 »

Via Somda gevonden op http://www.seat61.com/news.htm

Eurostar to Amsterdam, more details...

Eurostar's planned London-Amsterdam timetable was revealed last year (see last year's news here) and it's now becoming clear how security checks are likely to work in the London-bound direction for the new service, likely to start this coming December - although Eurostar tell me it's still work in progress.

Passengers will indeed check in at their starting stations in the Netherlands, with X-ray & passport checks performed before boarding at Amsterdam Centraal, Schiphol and Rotterdam, so no need to get off before London. In London you'll just walk off the train as you do now. Domestic Benelux passengers will be able to use the train from Amsterdam and Rotterdam to Brussels, they will not need to go through any security or passport checks, but will board half the 900-seat e320 Eurostar set aside for them. Doors between the London-bound and Benelux domestic halves of the train will be locked shut. When the Benelux domestic passengers alight at Brussels, their half of the train will be security-swept before Brussels to London passengers are allowed on. This is the reason behind the 20 minute station stop at Brussels in the inwards direction, which did indeed seem longer than necessary if nothing were being done, but much too short for the equivalent of the 'Lille shuffle' on the Marseille to London Eurostar, where passengers have to alight, go through check-in and re-board.

I have to say this seems an eminently sensible solution, allowing Eurostar to provide a seamless Amsterdam to London service with no need to alight for passport and security checks en route, as some people had feared. It also allows them to provide much-needed capacity between Amsterdam & Brussels given the failure of the Fyra project a few years ago, and to allocate sufficient space to Brussels-London passengers.
VIRM
Berichten: 7601
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door VIRM »

Dus dan moeten er alsnog allerlei faciliteiten worden aangelegd op Amsterdam Centraal, Schiphol en Rotterdam Centraal? Ben benieuwd hoe dat er uit gaat zien voor twee treinen per dag.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Bericht door Geert »

In Rotterdam moet dat denk ik best makkelijk kunnen op spoor 1? Schiphol lijkt me de lastigste. Sla de dranghekken maar vast in...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Majestic-12 [Bot] en 52 gasten