Pagina 4 van 18

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: wo 01 mar 2017, 22:57
door MarkNL
Volgens OV-Magazine zou de NS bevestigd hebben dat dit het scenario is.

https://twitter.com/OV_Magazine/status/ ... 6178735104

OV-Magazine schreef:NS bevestigt dat dit het scenario is dat wordt uitgewerkt, al zijn er nog wel complicaties. “We zijn met alle betrokkenen, zoals NS Stations, de marechaussee en Eurostar in gesprek om alles in december voor elkaar te krijgen”, aldus een woordvoerder.

Het zou betekenen dat op alle stations zowel de verplichte Schengen-controle als de röntgencheck voor de Kanaaltunnel zou moeten plaatsvinden. Voor met name het krap bemeten en overbezette station Schiphol is de vraag hoe dit in de praktijk zou uitpakken.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: do 02 mar 2017, 00:18
door Aking
Kunnen ze op Schiphol niet iets met die nooduitgangen helemaal aan het einde van het perron? Geen idee waar dat uitkomt, maar misschien kun je daar bovenop een terminal of iets knutselen...

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: do 02 mar 2017, 05:28
door diederickx
Het lijkt me niet echt handig om reizigers naar Londen het busstation te laten oversteken voor de controle en check-in.

Volgens mij is moet het wel mogelijk zijn om tweemaal per dag het voorste einde van het perron vrij te maken hiervoor. Maar dat kan alleen als de Eurostar niet veel langer is dan een Thalys.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: do 02 mar 2017, 10:03
door en-es
Kennelijk heeft men ingezien dat het niet handig is om iedereen in Brussel Zuid te laten uitstappen voor controle. Als er voorzieningen aangelegd moeten worden op de stations dan kost dat geld en dat moet ergens vandaan komen. Benieuwd wie dat gaat betalen! Om maar te zwijgen van het personeel dat de controles moet uitvoeren. Ik neem aan dat op de stations ook een post van de koninklijke marechaussee komt?

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: do 02 mar 2017, 10:38
door reisthijs
Als het op Schiphol te ingewikkeld wordt zou ik me ook nog kunnen voorstellen dat ze daar alleen reizigers tot Brussel in laten stappen.

Geert schreef:In Rotterdam moet dat denk ik best makkelijk kunnen op spoor 1?
Dan moeten er eerst een paar extra wissels aangelegd worden. Momenteel is vanaf de HSL alleen spoor 1b bereikbaar, daar past maar een halve Eurostar.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: do 02 mar 2017, 10:46
door Meltrain
Of er wordt gewoon niet gestopt in Schiphol. De meerwaarde van een stop in Schiphol lijkt me voor de Eurostar (en eigenlijk ook voor de Thalys) vrij beperkt.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: do 02 mar 2017, 10:51
door en-es
Stoppen op Schiphol lijkt me ook niet echt zinvol.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: do 02 mar 2017, 11:03
door MarkNL
Maar Schiphol is wel een belangrijke OV-knoop en in zekere zin makkelijker te bereiken tegenwoordig dan Amsterdam Centraal, met tal van IC's die via de Zuidtak lopen.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: do 02 mar 2017, 15:08
door Z2N
diederickx schreef:Volgens mij is moet het wel mogelijk zijn om tweemaal per dag het voorste einde van het perron vrij te maken hiervoor. Maar dat kan alleen als de Eurostar niet veel langer is dan een Thalys.

Eurostar-treinen zijn 400 meter lang, dubbel zo lang als een Thalys. :wink:

Voor de rest lijkt het me inderdaad praktisch als Eurostar-reizigers geconcentreerd worden op Amsterdam C en Rotterdam C. Dit maakt de controle haalbaar, en een stuk goedkoper. Reizigers die vanaf Schiphol komen kunnen dan met de ICD mee. In tegenovergestelde richting (vanuit Londen) kan natuurlijk wel gestopt worden op Schiphol.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: do 02 mar 2017, 18:33
door Wubbo
Ik geloof er niet in dat dit in december voor elkaar is. Schiphol wordt echt lastig, in Rotterdam moet je wat van het emplacement verbouwen en in Amsterdam is spoor 15 ook nog niet zomaar geschikt (naast dat Amsterdam nog verbouwd moet gaan worden en je dan niet altijd op spoor 15 kan staan).

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: do 02 mar 2017, 19:40
door Lijn65
Kan die controle niet gewoon onderweg? Doen ze in de X2000 van Kopenhagen naar Malmö ook.

Maar wat is nou het nut van die rechtstreekse trein Amsterdam - Londen? Men wil dus voor twee treinen per dag dure veiligheidsmaatregelen nemen op stations waar daar geen ruimte voor is (terwijl het in Brussel allemaal al aanwezig is) zodat je 1 overstap minder hebt?

Zeker wanneer je niet in Amsterdam of Rotterdam woont is het toch veel sneller, goedkoper en gemakkelijker om het vliegtuig te pakken? Vanaf Eelde kun je bijna dagelijks met Flybe naar Londen Southend in minder dan 4 uur, inclusief inchecken en trein naar Liverpool Street. Vanaf Eindhoven kun je met Ryanair in minder dan 3,5 uur (inclusief inchecken en trein richting centraal Londen) naar Londen en dat al vanaf 18 euro. En vanaf Schiphol kun je zowat 1 keer per uur naar Londen en zit je in in 2,5 tot 3 uur in het centrum. Mensen met veel geld en weinig tijd zullen voor het vliegtuig kiezen, want dat is al snel 2 uur sneller dan de trein en mensen met weinig geld en veel tijd zullen de bus of ook het vliegtuig nemen want dat is gewoon veel goedkoper.

Ja, het vliegtuig is iets minder schoon en in economy class ietsje minder comfortabel. Maar is het aantal mensen dat daar bezwaar tegen heeft en bereidt is om langer onderweg te zijn en meer te moeten betalen groot genoeg om de kosten die je moet maken voor de extra veiligheidsvoorzieningen te rechtvaardigen?
Ik heb niks tegen treinen maar gezien de kosten van dit prestigeproject en de beschikbare alternatieven zet ik wel mijn vraagtekens bij het nut van deze verbinding.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: do 02 mar 2017, 19:54
door Daniel
reisthijs schreef:Momenteel is vanaf de HSL alleen spoor 1b bereikbaar, daar past maar een halve Eurostar.

Kan je daar toch mooi de helft kwijt die voor reizigers naar Londen toegankelijk is :P Alleen kunnen reizigers tot Brussel dan niet instappen, want die helft staat dan op spoor 2...

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: do 02 mar 2017, 21:34
door Bemined
Kortom, gewoon een houten noodperron bouwen boven 1a, wat toch niet meer gebruikt wordt, en de achterste helft van de trein staat ook weer langs het perron :pos:

Kan je natuurlijk net zo goed boven 1b hetzelfde doen en de trein geheel op spoor 2 zetten.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: do 02 mar 2017, 21:54
door Geert
Een houten noodperron in Rotterdam, dat klinkt bekend (A)

Op Schiphol kun je er inderdad voor kiezen om de trein alleen voor reizigers t/m Brussel te openen. Een stop op Schiphol is wel nuttig, het is inderdaad een druk OV-knooppunt en het maakt een vlucht naar Amsterdam+aansluiting naar Antwerpen/Brussel weer wat sneller.

Lijn65 schreef:Maar wat is nou het nut van die rechtstreekse trein Amsterdam - Londen? Men wil dus voor twee treinen per dag dure veiligheidsmaatregelen nemen op stations waar daar geen ruimte voor is (terwijl het in Brussel allemaal al aanwezig is) zodat je 1 overstap minder hebt?

Zeker wanneer je niet in Amsterdam of Rotterdam woont is het toch veel sneller, goedkoper en gemakkelijker om het vliegtuig te pakken?

Heel veel mensen wonen wel (in de nabijheid van) Amsterdam of Rotterdam en daar is het wel een interessant alternatief voor. Met de trein naar Londen is met de huidige verbinding traag en omslachtig, als je dat kunt verminderen door een paar marechaussees en een metaaldetector op 2 stations neer te zetten is dat toch prima?

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 00:31
door Mr-W
en-es schreef:Kennelijk heeft men ingezien dat het niet handig is om iedereen in Brussel Zuid te laten uitstappen voor controle. Als er voorzieningen aangelegd moeten worden op de stations dan kost dat geld en dat moet ergens vandaan komen. Benieuwd wie dat gaat betalen!
Om maar te zwijgen van het personeel dat de controles moet uitvoeren. Ik neem aan dat op de stations ook een post van de koninklijke marechaussee komt?

Een marechaussee post op Rtd CS en Asd CS kan natuurlijk geen kwaad met het hogere risicoprofiel van die station, bovendien hebben de vakbonden meteen hun stationsagenten erbij :wink: Neem aan dat ze deels ook gaan surveilleren in de station, mogelijk kan NS hierdoor besparen op VenS voor die taken :)

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 08:37
door Meltrain
Geert schreef:Op Schiphol kun je er inderdad voor kiezen om de trein alleen voor reizigers t/m Brussel te openen. Een stop op Schiphol is wel nuttig, het is inderdaad een druk OV-knooppunt en het maakt een vlucht naar Amsterdam+aansluiting naar Antwerpen/Brussel weer wat sneller.

De trein alleen voor reizigers naar Brussel openen is wel een optie aangezien het de vrij omslachtige veiligheidsmaatregelen voorkomt. De eventuele reizigers die toch vanaf Schiphol naar Londen willen, kunnen dan in Rotterdam de veiligheidsprocedure ondergaan en in het juiste treindeel instappen. Ik had in mijn eerder post het aantal (potentiële) reizigers vanaf de Zuidtak nogal onderschat.
Wel vraag ik me af of er zoveel mensen zijn die naar Schiphol vliegen en dan per trein naar Antwerpen en Brussel gaan. Het is toch logischer om dan gewoon naar Brussels Airport te vliegen?

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 08:43
door Gekko123
Van de ene kant wel, maar je hebt ook nog te maken met de kosten. Soms zijn gecombineerde vlucht-/treintickets voordeliger dan een rechtstreekse vlucht.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 09:42
door webguy
Iedereen heeft het trouwens over marechaussee, maar het gaat met name om de Britse grensbewaking/douane toch? Je gaat in Belgie Engelse controle door en niet Belgische/Franse. Vice-versa ga je in Londen wel door een Franse/Britse controle voordat je instapt.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 09:46
door en-es
Reizigers van Schiphol naar Belgie hebben zat mogelijkheden, daarvoor hoeft er geen eurostar te stoppen. Reizigers die met een IC in Schiphol willen overstappen kunnen dat ook in Rotterdam of desnoods Amsterdam doen. Dus ik zie de toegevoegde waarde van een stop in Schiphol niet zo. En in hoeverre een eurostar Amsterdam-Londen rendabel is hangt af van de tarieven. Deze trein gaat het niet lang maken zolang de lowcost airlines lage tarieven aanbieden.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 11:52
door Durashift
Mr-W schreef:
en-es schreef: (..). Ik neem aan dat op de stations ook een post van de koninklijke marechaussee komt?

Een marechaussee post op Rtd CS en Asd CS kan natuurlijk geen kwaad met het hogere risicoprofiel van die station, bovendien hebben de vakbonden meteen hun stationsagenten erbij :wink: Neem aan dat ze deels ook gaan surveilleren in de station, mogelijk kan NS hierdoor besparen op VenS voor die taken :)


Nou, lijkt mij dat voor die 2x per dag er gewoon een koppel Kmar's van de post Schiphol o.i.d. ff de dienstauto pakken richting CS voor de controle. En dan weer terug. :wink: Of, beveiligers bij de Nederlandse Bank krijgen er ff een taak bij. Zit wat dichter in de buurt.

Volgens mij moet die Eurostar wel stoppen op Schiphol, mede vanwege de (verwachte?) reizigersstroom vanaf de Zuidas, denk ik. Voor die reizigers is Schiphol wat makkelijker te bereizen dan naar CS en weer terug. Dat 'voelt' raar en is toch wel een omweg.

Maar goed, over een paar jaar zijn er de eerste stappen naar een Brexit.. en wie weet is pendelen tussen de Londense City en A'dam Zuidas wel niet zo interessant meer.... :?

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 12:28
door webguy
en-es schreef:Reizigers van Schiphol naar Belgie hebben zat mogelijkheden, daarvoor hoeft er geen eurostar te stoppen. Reizigers die met een IC in Schiphol willen overstappen kunnen dat ook in Rotterdam of desnoods Amsterdam doen. Dus ik zie de toegevoegde waarde van een stop in Schiphol niet zo. En in hoeverre een eurostar Amsterdam-Londen rendabel is hangt af van de tarieven. Deze trein gaat het niet lang maken zolang de lowcost airlines lage tarieven aanbieden.

Vervangt de Eurostar niet in dat uur de Thalys? Of is het echt een aanvulling op het Thalys aanbod?

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 12:40
door Suus
Aan de dienstregeling te zien is het een aanvulling op het Thalys-aanbod.

Thalys vertrekt altijd om :17 van Amsterdam Centraal, behalve de speciale dienst op zaterdag van 5:42 die naar bestemmingen voorbij Lyon gaan. Op zondag rijdt de trein steeds vlak achter Thalys aan, op zaterdag rijdt de middagtrein wel in een pad van Thalys, die rijdt namelijk niet om 14:17.

Overigens, misschien zijn jullie wel eens op station Schiphol geweest, maar het perron is daar enorm lang waarvan de helft vooralsnog zonder in- en uitgangen is. Een Intercity Direct van zes bakken en twee locomotieven staat met de kop al redelijk voorbij de meest zuidelijke ingang, dus je kan vrij makkelijk de helft van het perron afsluiten voor de acht voorste bakken. Thalys richting Amsterdam stopt altijd langs het perron voordat je bij de meest zuidelijke ingang bent, en dat is dan nog steeds een roteind lopen zelfs als je in rijtuig 28/38 zit.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 13:03
door VIRM
@Suus: dat dacht ik dus ook op Schiphol. Je zou gewoon het zuidelijkste gedeelte van spoor 6 kunnen afsluiten met (mobiele?) hekken en bij de toegang de controle doen.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 13:28
door Yanaike
Waarom moet de Eurostar ook gebruikt kunnen worden voor ritten binnen de EU? Daarvoor heb je toch al de Thalys en de IC Brussel? Zeker als de Eurostar toch achter de Thalys aanrijdt, lijkt het me beter dat reizigers gewoon meteen de Thalys nemen?

Schiphol blijft vervelend, maar ik zou er eerder voor kiezen om het station niet aan te doen, dan een of andere rare constructie die maar 2x/dag nodig is. Eventueel kan er nog gedacht worden aan een soort lusroute waarbij treinen in één richting Schiphol - Amsterdam Zuid - Diemen Zuid - Diemen - Amsterdam Centraal - Schiphol rijden (of andersom) en dan onderweg stoppen in zowel Amsterdam Zuid als Amsterdam Centraal. Of als er ooit een keer een binnenlandse HSL-trein gaat rijden die Almere - Amsterdam Zuid - Schiphol - Rotterdam doet o.i.d., dan kun je gewoon overstappen in Rotterdam.

Re: Dienstregeling Eurostar Amsterdam - London bekend

Geplaatst: vr 03 mar 2017, 13:29
door Suus
Amsterdam Centraal is veel problematischer dan Schiphol.