Handelingen van een buschauffeur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Milco
Berichten: 3582
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor Milco » Ma 17 Okt 2016, 18:48

In het verkeer is het zaak om je aandacht bij het verkeer te houden. Niet-handsfree bellen achter het stuur is niet toegestaan; andere dingen die kunnen afleiden kunnen ook gevaarlijk zijn, denk maar aan het instellen van een navigatiesysteem. Echter, buschauffeurs kunnen, rechtstreeks of via een centrale, een collega oproepen om een overstap te regelen en dit gebeurt via de boordcomputer van de bus, zoals Connexxion de infoxx heeft. Is dit dan niet gevaarlijk? Een bericht naar een centrale, zoals het ROV, lijkt me eenvoudig door een knopje in te drukken en dan tegen een medewerker van de centrale te praten, maar als je rechtstreeks een collega kan contacten en je moet onder het rijden opzoeken welke bus je moet oproepen waarop de reiziger wil overstappen. Sowieso lijkt mij dat praten onder het rijden afleiding geeft, ook tegen een collega op een andere bus.

Is hier wel eens over nagedacht? Ik vind het vrij krom dat bijvoorbeeld het instellen van een TomTom als gevaarlijk kan worden gezien, maar dat een buschauffeur een collega altijd rijdend oproept.

Ik weet even niet of dit het juiste topic is hiervoor. Zo niet, verplaats het gerust. ;)
Laatst gewijzigd door Milco op Wo 19 Okt 2016, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

dennistd
Berichten: 1388
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor dennistd » Ma 17 Okt 2016, 18:56

Je roept niet een specifieke collega op maar je slingert een bericht de ether in dat alle collega's (mits het juiste kanaal ingesteld staat) ontvangen. Wel moet je in het geval van een aansluiting op de bus van de concullega's het kanaal veranderen, dat zal ongeveer dezelfde invloed hebben op het rijden als een andere zender instellen op de radio. Voor het praten heb je een spreeksleutel in de hand, of handsfree met een pedaal dat je indrukt als je wil spreken.

Het zijn ook maar korte berichten van een seconde of vijf, dat scheelt erg. Daarvoor kies je een handige plek (rechte weg, geen zijwegen). Zou je echt hele gesprekken gaan voeren dan beïnvloed het het rijden wel meer, want dan ben je ook in druk verkeer er mee bezig.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
wilburg22
Berichten: 500
Lid geworden op: Za 03 Mei 2014, 20:43

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor wilburg22 » Ma 17 Okt 2016, 20:12

Chauffeurs wachten dan ook steevast op een geschikt moment. Ik heb nog nooit problemen gezien hierdoor.
Woon jij in de Drechtsteden of ga je uit eten in de regio? Kijk eerst eens op Drechtfood, mijn nieuwe website waar ik en een aantal andere reviewers regelmatig reviews plaatsen voor lokale eetgelegenheden.
https://drechtfood.wordpress.com/

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 2024
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor Chrysa » Ma 17 Okt 2016, 20:13

Nooit met TCR meegeweest zeker?

busfanNL
Berichten: 829
Lid geworden op: Zo 07 Feb 2016, 14:58

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor busfanNL » Ma 17 Okt 2016, 21:00

Nou ik wel hoor. Gaat prima. Bij jou alleen een ander verhaal met niet handsfree bellen. :lol:

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor marvinkok » Ma 17 Okt 2016, 23:47

dennistd schreef:Je roept niet een specifieke collega op maar je slingert een bericht de ether in dat alle collega's (mits het juiste kanaal ingesteld staat) ontvangen. Wel moet je in het geval van een aansluiting op de bus van de concullega's het kanaal veranderen, dat zal ongeveer dezelfde invloed hebben op het rijden als een andere zender instellen op de radio. Voor het praten heb je een spreeksleutel in de hand, of handsfree met een pedaal dat je indrukt als je wil spreken.

Het zijn ook maar korte berichten van een seconde of vijf, dat scheelt erg. Daarvoor kies je een handige plek (rechte weg, geen zijwegen). Zou je echt hele gesprekken gaan voeren dan beïnvloed het het rijden wel meer, want dan ben je ook in druk verkeer er mee bezig.

Bij Syntus kan het (nog) niet via EBS inderdaad, en gaat het via kort verkeer of SVL. In infoxx heb je dat prachtige ANS-knopje en dan moet je wel gaan zoeken naar de juiste bus. In Twente heeft dat nooit fatsoenlijk gewerkt en ging het altijd via het ROV. Zogauw het wel aangezet werd liepen de computers vast en/of gingen alle lijnfilms op zwart.

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor Durashift » Wo 19 Okt 2016, 00:05

marvinkok schreef:
dennistd schreef:(..). In infoxx heb je dat prachtige ANS-knopje en dan moet je wel gaan zoeken naar de juiste bus. In Twente heeft dat nooit fatsoenlijk gewerkt en ging het altijd via het ROV. Zogauw het wel aangezet werd liepen de computers vast en/of gingen alle lijnfilms op zwart.


Mooie stunt. :D

Als je eens een rotdag op het werk hebt.. en je wilt dat je collega's dat merken.. ff dat knopje indrukken dus.. :shock:

Gebruikersavatar
NG²7²™
Berichten: 157
Lid geworden op: Ma 25 Jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor NG²7²™ » Wo 19 Okt 2016, 00:15

marvinkok schreef:Bij Syntus kan het (nog) niet via EBS inderdaad, en gaat het via kort verkeer of SVL. In infoxx heb je dat prachtige ANS-knopje en dan moet je wel gaan zoeken naar de juiste bus. In Twente heeft dat nooit fatsoenlijk gewerkt en ging het altijd via het ROV. Zogauw het wel aangezet werd liepen de computers vast en/of gingen alle lijnfilms op zwart.


Op de Veluwe gebruiken we de aansluitgarantie via EBS, je kan weliswaar niet specifiek een bus laten weten dat je overstappers hebt, maar op knooppunten is het een handig hulpmiddel om te laten weten of een aansluiting gaat lukken.
Groeten,
Nick

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 2024
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor Chrysa » Wo 19 Okt 2016, 00:15

In Breda rijden ze de bus waar iemand naar wil overstappen gewoon klem op het station. :')

Al heel wat keren de 122 gehaald zo.

dennistd
Berichten: 1388
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor dennistd » Wo 19 Okt 2016, 03:08

NG²7²™ schreef:
marvinkok schreef:Bij Syntus kan het (nog) niet via EBS inderdaad, en gaat het via kort verkeer of SVL. In infoxx heb je dat prachtige ANS-knopje en dan moet je wel gaan zoeken naar de juiste bus. In Twente heeft dat nooit fatsoenlijk gewerkt en ging het altijd via het ROV. Zogauw het wel aangezet werd liepen de computers vast en/of gingen alle lijnfilms op zwart.


Op de Veluwe gebruiken we de aansluitgarantie via EBS, je kan weliswaar niet specifiek een bus laten weten dat je overstappers hebt, maar op knooppunten is het een handig hulpmiddel om te laten weten of een aansluiting gaat lukken.

Dat is er in Twente ook, maar dat geeft alleen aansluitingen op andere Syntus Twente-bussen. In Haaksbergen (weekend op 73/74), Neede (72), Borculo (23+56) en Westerhaar (81 als deze door Overijssel gereden wordt) heb je er weinig aan. Daarnaast worden er soms vreemde aansluitingen gegeven, zoals tussen de 64 ri. Almelo en 62 ri. Enschede en op station Oldenzaal, terwijl als er al een reiziger zou overstappen (kans van ± 0,001%) diegene dat wel twee haltes eerder zou doen. Andere wel nuttige overstappen worden dan weer niet gegeven, zoals van de 66 uit Almelo op de 60 naar Enschede.

Als hulpmiddel kan het handig zijn, maar ik hecht meer waarde aan een goede kennis van de dienstregeling en bijbehorende aansluitingen op knooppunten. Mocht het dan vertrektijd zijn en een bus die normaliter aansluiting biedt er nog niet zijn dan check ik OVinfo (want als de vertraging te groot is heeft het geen zin om te vragen of ie overstappers heeft). Het mooiste zou zijn dat er een soort OVinfo in het EBS zit, waarbij je van elke halte de actuele aankomst- en vertrektijden kunt opvragen, en met één druk op de knop een wacht-verzoek aan een specifieke bus kunt verzenden.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor marvinkok » Wo 19 Okt 2016, 10:47

Het mooiste zou zijn dat je inderdaad via de aansluitbewaking kunt aangeven dat je daadwerkelijk overstappers hebt. Feitelijk hetzelfde als de Ans functie van infoxx.

Overigens zijn mijn persoonlijke ervaringen met infoxx ook alweer van 3 jaar geleden in Twente. Daar was de rekenkracht van de computers gewoon te klein. Al was het ook een van de eertse concessies met infoxx meen ik.

Gebruikersavatar
NG²7²™
Berichten: 157
Lid geworden op: Ma 25 Jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor NG²7²™ » Wo 19 Okt 2016, 12:02

marvinkok schreef:Al was het ook een van de eertse concessies met infoxx meen ik.


Klopt, maar de eerste versie van InfoXX had nog de tiptoetsen ernaast zoals ze bij QBuzz GD nog hebben, die zijn gedurende de concessie vervangen voor de huidige versie.
Groeten,
Nick

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor Meltrain » Wo 19 Okt 2016, 12:15

Milco schreef:Handsfree bellen achter het stuur is niet toegestaan;

Dat is juist wel toegestaan. ;)

marvinkok schreef:Bij Syntus kan het (nog) niet via EBS inderdaad, en gaat het via kort verkeer of SVL.


NG²7²™ schreef: Op de Veluwe gebruiken we de aansluitgarantie via EBS, je kan weliswaar niet specifiek een bus laten weten dat je overstappers hebt, maar op knooppunten is het een handig hulpmiddel om te laten weten of een aansluiting gaat lukken.


Wat is EBS (afgezien van de vervoerder in waterland ;) )?
En wat is SVL?
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Milco
Berichten: 3582
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor Milco » Wo 19 Okt 2016, 12:35

Ik bedoelde natuurlijk niet-handsfree bellen. :oops: Neemt natuurlijk niet weg dat ook handsfree bellen achter het stuur voor afleiding kan worden en dit geldt dus ook voor buschauffeurs. ;)
Opleiding Planner Wegtransport behaald.
Oud-stagiair bij Connexxion Tours.
Administratief medewerker USG People.
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 07-12-2016
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 26-11-2016

dennistd
Berichten: 1388
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor dennistd » Wo 19 Okt 2016, 14:22

Meltrain schreef:Wat is EBS (afgezien van de vervoerder in waterland ;) )?
En wat is SVL?

EBS is de boordcomputer. Het staat voor Exploitatie Beheer Systeem.
SVL is de verkeersleiding. Het staat voor Syntus VerkeersLeiding.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 11162
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor Meltrain » Wo 19 Okt 2016, 19:35

VerkeersLeiding gokte ik al, maar ik kon niet bedenken waar de S dan voor moest staan. :oops:
Bedankt voor de antwoorden. :pos:
Elke werkdag: Rotterdam Lombardijen - Amersfoort vv.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor marvinkok » Wo 19 Okt 2016, 19:55

Één gokje hoe men het Arriva noemt :wink:

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 25126
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor Daniel » Wo 19 Okt 2016, 19:57

ASL, maar daar is me weer niet geheel duidelijk waar die S nou voor staat :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1463
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor marvinkok » Wo 19 Okt 2016, 20:03

Ohja, mijn gedachtengang klopt niet :')
Laten we het maar op korte gebroken nachten in combinatie met vroege diensten houden...

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 2024
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor Chrysa » Wo 19 Okt 2016, 20:05

Gewoon zeggen dat het een strikvraag was. ;)

Durashift
Berichten: 690
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor Durashift » Wo 19 Okt 2016, 22:50

Hoe staat het eigenlijk met die Connexxion App.. waarbij de reiziger de overstap zelf kan regelen?

Neemt de chauffeur wat werk uit handen.. is veiliger. :wink:

Wordt die App massaal gebruikt?
https://www.droidapp.nl/nieuws/connexxi ... tap-halen/

gliderfighter
Berichten: 374
Lid geworden op: Wo 29 Okt 2014, 21:22

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor gliderfighter » Do 20 Okt 2016, 11:14

ASL Staat voor Arriva Service en Logistiek.
Het ligt ook heel erg aan de situatie zoals eerder gezegd is. Als ik word gebeld, dan kan ik opnemen en zeggen, wacht even. Ik kan bijvoorbeeld net bij een halte staan, of een moeilijke situatie. Wij kunnen een simpel SMS'je sturen met een belverzoek, wij worden dan gebeld als daar tijd en ruimte voor is. Dit kan natuurlijk alleen als de reiziger dit ook op tijd meldt, maar je weet pas dat het nodig is als ze zien dat de vertraging toch niet ingehaald wordt.

Je bent een buschauffeur en je moet je bus dus ook kennen. Je weet dus waar een knopje voor dient. Het is dan ook logisch dat je wél op de weg kijkt als je praat, je hoeft immers nergens anders naar te kijken.

Via kortverkeer is het allemaal leuk en aardig, maar je moet binnen bereik zijn, de andere chauffeur moet het volume wel aan hebben staan, niet teveel naar zijn eigen muziek luisteren etc.
De meeste chauffeurs zijn professioneel genoeg om een goed moment te kiezen om datgene te doen.
Chauffeur Arriva Brabant

zone2000
Berichten: 221
Lid geworden op: Vr 14 Sep 2012, 18:24

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor zone2000 » Do 20 Okt 2016, 12:18

Via kortverkeer is het allemaal leuk en aardig, maar je moet binnen bereik zijn, de andere chauffeur moet het volume wel aan hebben staan, niet teveel naar zijn eigen muziek luisteren etc.


daarom regel ik het liefste aansluitingen via de ASL.

Gebruikersavatar
Michael
Berichten: 9097
Lid geworden op: Di 23 Feb 2010, 20:18
Locatie: Terheijden
Contact:

Re: Handelingen van een buschauffeur

Berichtdoor Michael » Vr 21 Okt 2016, 10:08

Chrysa schreef:Nooit met TCR meegeweest zeker?


Die kunnen niet eens communiceren met andere chauffeurs. Niet in Brabant in ieder geval.
Vaste reiziger van Arriva Brabant.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten