Handelingen van een buschauffeur

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Handelingen van een buschauffeur

Bericht door Milco »

In het verkeer is het zaak om je aandacht bij het verkeer te houden. Niet-handsfree bellen achter het stuur is niet toegestaan; andere dingen die kunnen afleiden kunnen ook gevaarlijk zijn, denk maar aan het instellen van een navigatiesysteem. Echter, buschauffeurs kunnen, rechtstreeks of via een centrale, een collega oproepen om een overstap te regelen en dit gebeurt via de boordcomputer van de bus, zoals Connexxion de infoxx heeft. Is dit dan niet gevaarlijk? Een bericht naar een centrale, zoals het ROV, lijkt me eenvoudig door een knopje in te drukken en dan tegen een medewerker van de centrale te praten, maar als je rechtstreeks een collega kan contacten en je moet onder het rijden opzoeken welke bus je moet oproepen waarop de reiziger wil overstappen. Sowieso lijkt mij dat praten onder het rijden afleiding geeft, ook tegen een collega op een andere bus.

Is hier wel eens over nagedacht? Ik vind het vrij krom dat bijvoorbeeld het instellen van een TomTom als gevaarlijk kan worden gezien, maar dat een buschauffeur een collega altijd rijdend oproept.

Ik weet even niet of dit het juiste topic is hiervoor. Zo niet, verplaats het gerust. ;)
Laatst gewijzigd door Milco op wo 19 okt 2016, 12:35, 1 keer totaal gewijzigd.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door dennistd »

Je roept niet een specifieke collega op maar je slingert een bericht de ether in dat alle collega's (mits het juiste kanaal ingesteld staat) ontvangen. Wel moet je in het geval van een aansluiting op de bus van de concullega's het kanaal veranderen, dat zal ongeveer dezelfde invloed hebben op het rijden als een andere zender instellen op de radio. Voor het praten heb je een spreeksleutel in de hand, of handsfree met een pedaal dat je indrukt als je wil spreken.

Het zijn ook maar korte berichten van een seconde of vijf, dat scheelt erg. Daarvoor kies je een handige plek (rechte weg, geen zijwegen). Zou je echt hele gesprekken gaan voeren dan beïnvloed het het rijden wel meer, want dan ben je ook in druk verkeer er mee bezig.
DrechtBlub
Berichten: 1224
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 20:43

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door DrechtBlub »

Chauffeurs wachten dan ook steevast op een geschikt moment. Ik heb nog nooit problemen gezien hierdoor.
Ik blub in het Drecht.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door Chrysa »

Nooit met TCR meegeweest zeker?
busfanNL
Berichten: 2193
Lid geworden op: zo 07 feb 2016, 14:58

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door busfanNL »

Nou ik wel hoor. Gaat prima. Bij jou alleen een ander verhaal met niet handsfree bellen. :lol:
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door marvinkok »

dennistd schreef:Je roept niet een specifieke collega op maar je slingert een bericht de ether in dat alle collega's (mits het juiste kanaal ingesteld staat) ontvangen. Wel moet je in het geval van een aansluiting op de bus van de concullega's het kanaal veranderen, dat zal ongeveer dezelfde invloed hebben op het rijden als een andere zender instellen op de radio. Voor het praten heb je een spreeksleutel in de hand, of handsfree met een pedaal dat je indrukt als je wil spreken.

Het zijn ook maar korte berichten van een seconde of vijf, dat scheelt erg. Daarvoor kies je een handige plek (rechte weg, geen zijwegen). Zou je echt hele gesprekken gaan voeren dan beïnvloed het het rijden wel meer, want dan ben je ook in druk verkeer er mee bezig.
Bij Syntus kan het (nog) niet via EBS inderdaad, en gaat het via kort verkeer of SVL. In infoxx heb je dat prachtige ANS-knopje en dan moet je wel gaan zoeken naar de juiste bus. In Twente heeft dat nooit fatsoenlijk gewerkt en ging het altijd via het ROV. Zogauw het wel aangezet werd liepen de computers vast en/of gingen alle lijnfilms op zwart.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door Durashift »

marvinkok schreef:
dennistd schreef:(..). In infoxx heb je dat prachtige ANS-knopje en dan moet je wel gaan zoeken naar de juiste bus. In Twente heeft dat nooit fatsoenlijk gewerkt en ging het altijd via het ROV. Zogauw het wel aangezet werd liepen de computers vast en/of gingen alle lijnfilms op zwart.
Mooie stunt. :D

Als je eens een rotdag op het werk hebt.. en je wilt dat je collega's dat merken.. ff dat knopje indrukken dus.. :shock:
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door NG²7²™ »

marvinkok schreef:Bij Syntus kan het (nog) niet via EBS inderdaad, en gaat het via kort verkeer of SVL. In infoxx heb je dat prachtige ANS-knopje en dan moet je wel gaan zoeken naar de juiste bus. In Twente heeft dat nooit fatsoenlijk gewerkt en ging het altijd via het ROV. Zogauw het wel aangezet werd liepen de computers vast en/of gingen alle lijnfilms op zwart.
Op de Veluwe gebruiken we de aansluitgarantie via EBS, je kan weliswaar niet specifiek een bus laten weten dat je overstappers hebt, maar op knooppunten is het een handig hulpmiddel om te laten weten of een aansluiting gaat lukken.
Groeten,
Nick
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door Chrysa »

In Breda rijden ze de bus waar iemand naar wil overstappen gewoon klem op het station. :')

Al heel wat keren de 122 gehaald zo.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door dennistd »

NG²7²™ schreef:
marvinkok schreef:Bij Syntus kan het (nog) niet via EBS inderdaad, en gaat het via kort verkeer of SVL. In infoxx heb je dat prachtige ANS-knopje en dan moet je wel gaan zoeken naar de juiste bus. In Twente heeft dat nooit fatsoenlijk gewerkt en ging het altijd via het ROV. Zogauw het wel aangezet werd liepen de computers vast en/of gingen alle lijnfilms op zwart.
Op de Veluwe gebruiken we de aansluitgarantie via EBS, je kan weliswaar niet specifiek een bus laten weten dat je overstappers hebt, maar op knooppunten is het een handig hulpmiddel om te laten weten of een aansluiting gaat lukken.
Dat is er in Twente ook, maar dat geeft alleen aansluitingen op andere Syntus Twente-bussen. In Haaksbergen (weekend op 73/74), Neede (72), Borculo (23+56) en Westerhaar (81 als deze door Overijssel gereden wordt) heb je er weinig aan. Daarnaast worden er soms vreemde aansluitingen gegeven, zoals tussen de 64 ri. Almelo en 62 ri. Enschede en op station Oldenzaal, terwijl als er al een reiziger zou overstappen (kans van ± 0,001%) diegene dat wel twee haltes eerder zou doen. Andere wel nuttige overstappen worden dan weer niet gegeven, zoals van de 66 uit Almelo op de 60 naar Enschede.

Als hulpmiddel kan het handig zijn, maar ik hecht meer waarde aan een goede kennis van de dienstregeling en bijbehorende aansluitingen op knooppunten. Mocht het dan vertrektijd zijn en een bus die normaliter aansluiting biedt er nog niet zijn dan check ik OVinfo (want als de vertraging te groot is heeft het geen zin om te vragen of ie overstappers heeft). Het mooiste zou zijn dat er een soort OVinfo in het EBS zit, waarbij je van elke halte de actuele aankomst- en vertrektijden kunt opvragen, en met één druk op de knop een wacht-verzoek aan een specifieke bus kunt verzenden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door marvinkok »

Het mooiste zou zijn dat je inderdaad via de aansluitbewaking kunt aangeven dat je daadwerkelijk overstappers hebt. Feitelijk hetzelfde als de Ans functie van infoxx.

Overigens zijn mijn persoonlijke ervaringen met infoxx ook alweer van 3 jaar geleden in Twente. Daar was de rekenkracht van de computers gewoon te klein. Al was het ook een van de eertse concessies met infoxx meen ik.
NG²7²™
Berichten: 261
Lid geworden op: ma 25 jul 2011, 12:52
Locatie: Apeldoorn
Contacteer:

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door NG²7²™ »

marvinkok schreef:Al was het ook een van de eertse concessies met infoxx meen ik.
Klopt, maar de eerste versie van InfoXX had nog de tiptoetsen ernaast zoals ze bij QBuzz GD nog hebben, die zijn gedurende de concessie vervangen voor de huidige versie.
Groeten,
Nick
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door Meltrain »

Milco schreef:Handsfree bellen achter het stuur is niet toegestaan;
Dat is juist wel toegestaan. ;)
marvinkok schreef:Bij Syntus kan het (nog) niet via EBS inderdaad, en gaat het via kort verkeer of SVL.
NG²7²™ schreef: Op de Veluwe gebruiken we de aansluitgarantie via EBS, je kan weliswaar niet specifiek een bus laten weten dat je overstappers hebt, maar op knooppunten is het een handig hulpmiddel om te laten weten of een aansluiting gaat lukken.
Wat is EBS (afgezien van de vervoerder in waterland ;) )?
En wat is SVL?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door Milco »

Ik bedoelde natuurlijk niet-handsfree bellen. :oops: Neemt natuurlijk niet weg dat ook handsfree bellen achter het stuur voor afleiding kan worden en dit geldt dus ook voor buschauffeurs. ;)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door dennistd »

Meltrain schreef: Wat is EBS (afgezien van de vervoerder in waterland ;) )?
En wat is SVL?
EBS is de boordcomputer. Het staat voor Exploitatie Beheer Systeem.
SVL is de verkeersleiding. Het staat voor Syntus VerkeersLeiding.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door Meltrain »

VerkeersLeiding gokte ik al, maar ik kon niet bedenken waar de S dan voor moest staan. :oops:
Bedankt voor de antwoorden. :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door marvinkok »

Één gokje hoe men het Arriva noemt :wink:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door Daniel »

ASL, maar daar is me weer niet geheel duidelijk waar die S nou voor staat :P
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door marvinkok »

Ohja, mijn gedachtengang klopt niet :')
Laten we het maar op korte gebroken nachten in combinatie met vroege diensten houden...
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door Chrysa »

Gewoon zeggen dat het een strikvraag was. ;)
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door Durashift »

Hoe staat het eigenlijk met die Connexxion App.. waarbij de reiziger de overstap zelf kan regelen?

Neemt de chauffeur wat werk uit handen.. is veiliger. :wink:

Wordt die App massaal gebruikt?
https://www.droidapp.nl/nieuws/connexxi ... tap-halen/
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door gliderfighter »

ASL Staat voor Arriva Service en Logistiek.
Het ligt ook heel erg aan de situatie zoals eerder gezegd is. Als ik word gebeld, dan kan ik opnemen en zeggen, wacht even. Ik kan bijvoorbeeld net bij een halte staan, of een moeilijke situatie. Wij kunnen een simpel SMS'je sturen met een belverzoek, wij worden dan gebeld als daar tijd en ruimte voor is. Dit kan natuurlijk alleen als de reiziger dit ook op tijd meldt, maar je weet pas dat het nodig is als ze zien dat de vertraging toch niet ingehaald wordt.

Je bent een buschauffeur en je moet je bus dus ook kennen. Je weet dus waar een knopje voor dient. Het is dan ook logisch dat je wél op de weg kijkt als je praat, je hoeft immers nergens anders naar te kijken.

Via kortverkeer is het allemaal leuk en aardig, maar je moet binnen bereik zijn, de andere chauffeur moet het volume wel aan hebben staan, niet teveel naar zijn eigen muziek luisteren etc.
De meeste chauffeurs zijn professioneel genoeg om een goed moment te kiezen om datgene te doen.
zone2000
Berichten: 523
Lid geworden op: vr 14 sep 2012, 18:24

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door zone2000 »

Via kortverkeer is het allemaal leuk en aardig, maar je moet binnen bereik zijn, de andere chauffeur moet het volume wel aan hebben staan, niet teveel naar zijn eigen muziek luisteren etc.
daarom regel ik het liefste aansluitingen via de ASL.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Handelingen van een buschauffeur

Bericht door Michael »

Chrysa schreef:Nooit met TCR meegeweest zeker?
Die kunnen niet eens communiceren met andere chauffeurs. Niet in Brabant in ieder geval.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten