Bus, trein of vliegtuig?

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Aking »

Je maakt me niet wijs dat de gemiddelde lengte hier één meter is :') :P

In bussen weet ik me meestal nog wel zo te positioneren dat het te doen is (al kost dat regelmatig de stoel naast me), maar in dat Wizzair ding zat ik echt klem :evil:
PHS

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

olof schreef: Helaas moeten de meeste plattelandsbewoners al (minstens) twee uur reizen naar een fatsoenlijk vliegveld. We mogen ons hier in Nederland ontzettend gelukkig prijzen dat we zo'n goede luchthaven hebben met bestemmingen over de hele wereld.
In Europa is de luchthavendichtheid anders erg groot hoor. Er zijn inderdaad maar weinig luchthavens zoals Schiphol, maar een regionale luchthaven met bestemmingen over heel europa is vanuit elk gat wel in een uurtje of twee te bereiken.

Naast het dure Schiphol hebben we ook Eindhoven (bestemmingen over heel zuid en oost europa), Rotterdam (iets minder bestemmingen, maar wel veel naar zuid europa, en zelfs London en Istanbul kun je bereiken vanaf RTM), en net over de grens Dusseldorf Weze. Vanuit sommige plaatsen in NL zijn ook andere luchthavens dichtbij, zoals Muenster, Keulen/Bonn, Duesseldorf DUS, Brussel (BRU), etc.

Alleen Maastricht en Groningen zijn heel erg karig en eigenlijk maar op een paar vliegroutes van enig nut. Het zelfde geldt voor Antwerpen. Het enige gebied in NL zonder s nelle toegang tot een luchthaven is dus Friesland en Groningen, tenzij je toevallig naar één van de weinige bestemmingen moet waar je vanuit Groningen heen kan vliegen.

Verder bieden bijna alle maatschappijen ook goede opties aan voor vervoer van/naar de luchthaven. B.v. wizz air biedt goedkope transfers aan vanuit eindhoven naar diverse plaatsen in Nederland en belgië.
pedaalemmerzak
Berichten: 527
Lid geworden op: za 29 okt 2016, 16:32

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door pedaalemmerzak »

olof schreef:
Aking schreef:
Karl schreef:Hoe zit het eigenlijk met aansluitingen? Als je één treinticket koopt, dan is er compensatie bij gemiste aansluiting; maar als je twee tickets hebt, dan toch niet?
Het moet volgens mij één boeking zijn. Maar hoe dat precies bekeken wordt durf ik zo niet te zeggen (volgens mij kun je op bahn.de geen 2 tickets in je "mandje" hebben en ze dus in een keer afrekenen) Maar in praktijk wordt vaak, in ieder geval tijdens de reis, niet moeilijk gedaan als duidelijk is dat het een reis is. Ik heb zelf al een keer of 10 een hotel gehad op kosten van de spoorwegen, en nog nooit is er minutieus naar mijn tickets gekeken of het allemaal wel exact klopte.
Ik dacht altijd dat ze alleen aansprakelijk waren voor eigen vertragingen, dus dat als je vertraging had met de NS je kon fluiten naar je kaartje van de Thalys of ICE (en bij stakingen in België was je helemaal de pineut). Ook al heb je één kaartje of één boeking gedaan. Maar blijkbaar ligt het toch een stuk complexer.

Wat ik mij afvraag:
  • Wat zijn je rechten wanneer je de gehele reis boekt bij een intermediair? Je maakt één boeking, maar je krijgt meerdere tickets voor de verschillende onderdelen van je reis.
  • Wat zijn je rechten als je meerdere boekingen maakt die duidelijk voor één reis bestemd zijn? Dus als je een kaartje tot het grensstation hebt (want studenten-OV) en vervolgens een kaartje naar je bestemming.
Hangt er helemaal vanaf. Als je bij een reisbureau boekt, dan kun je van tevoren de voorwaarden checken of er sprake is van bescherming (ie gratis omboeking in geval van vertraging waardoor je een aansluiting mist). Als ze dat niet bieden moet je simpelweg niet boeken.

En als je meerdere boekingen zelfstandig maakt heb je in de meeste gevallen pech gehad.
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Chrysa »

Aking schreef:Je maakt me niet wijs dat de gemiddelde lengte hier één meter is :') :P
Ik doelde op omvang. Afbeelding
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Jef400 »

Die vlieger gaat dus ook niet op. Aangezien je vanuit Groningen in twee uurtjes de luchthaven van Bremen en Münster/Osnabruck bereikt. Friesland kun je grotendeels onder de twee uur via Schiphol bereiken. Zeker met de nieuwe A5.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door waldo79 »

Vlak Eindhoven Airport ook niet uit. Een flink deel van Nederland, een stuk Nordrhein-Westfalen en de helft van België ligt binnen 1.30 uur reizen van dat vliegveld. Niet voor niets het tweede vliegveld van ons land in passagiersaantallen :idea:
pedaalemmerzak schreef:Als je 2 meter 20 bent moet je ook niet in een normale stoel gaan zitten. Voor mensen met zo'n afwijking zijn er de nooduitgangstoelen, die helemaal niet zo duur zijn.
Zou je een beetje op willen passen met een post van die strekking. Zitten namelijk wat vooroordelen in en in zijn geheel komt de reactie denigrerend over :N
PHS

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 20:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Aking »

Chrysa schreef:
Aking schreef:Je maakt me niet wijs dat de gemiddelde lengte hier één meter is :') :P
Ik doelde op omvang. Afbeelding
Zoals ik al aangaf is de lengte het probleem, met de omvang heb ik eigenlijk nog nooit ergens problemen gehad (al was het onder de kuttenberg wel aan de krappe kant :'))
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door VIRM »

Het is eigenlijk wat je zelf wilt qua prijs, comfort, duur van je reis en eventueel wat leuke/nieuwe dingen.

In september was ik naar Toulouse. Het vliegtuig en de trein waren ongeveer even duur. Ik ben zelf niet een fan van lange busritten, maar een dagje in een trein vind ik prima. :)
Qua vliegen ga ik eigenlijk altijd vanaf Schiphol, want dat is het beste en snelste bereikbaar. Dan let ik uiteraard ook op de prijs, maar soms vind ik het niet erg om ietsje meer te betalen zodat je niet 's ochtends vroeg op moet of een erg lange overstap h ebt.
Beul van de blindegeleidelijn
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door Aking »

De twee keer ( 8-) ) dat ik tot nu toe gevlogen heb was dat inderdaad ook naar Schiphol, en dat was beide keren omdat ik de dag nadat een festival in Roemenië eindigde in Nederland moest zijn. Als ik vlieg is het bij mij dus altijd vanwege de snelheid, en dan schiet het niet op als je nog een dag kwijt bent om van/naar goedkope vliegvelden te komen...

Om die reden boeit het me ook niet dat je voor een euro of 5 vanaf bijvoorbeeld Charleroi kunt vliegen; voordat je daar bent ben je ook een redelijke smak geld kwijt (tenzij je er voor kiest om vanaf Tilburg of Breskens ofzo per bus te gaan en nog weet ik het hoe vaak over te stappen :') )
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door Chrysa »

Een enkele reis in België per trein kost vanaf Roosendaal/Maastricht toch maar €7.60?

Eindhoven heeft veel goedkope vluchten en is prima te bereiken, Weeze heeft ook veel vluchten maar ik weet niet of dat bereikbaar is.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door Aking »

Chrysa schreef:Een enkele reis in België per trein kost vanaf Roosendaal/Maastricht toch maar €7.60?

Voor de jeugd ja :wink: :wink:
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door Chrysa »

Oh, ik dacht voor iedereen. Ik vond het al zo weinig. :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door Aking »

Voor Volwassenen (25>) is er de Rail Pass, 10 enkele reizen voor 76,00, welke niet geldig is van/naar Grenspunten (laat staan Roosendaal of Maastricht).

Daarnaast heb je dus nog een kaartje naar Essen (of Visé) nodig, En ondanks dat Roosendaal - Essen je "maar" 3,70 kost ben je dus 79,70 kwijt. Waarbij je dan nog wel tien ritten hebt die je het daaropvolgende jaar nog kunt gebruiken.

Een normaal enkeltje Essen - Charleroi Sud zit op 19 euro, dan ben je vanaf Roosendaal in totaal dus 22,70 kwijt.
chemie
Berichten: 672
Lid geworden op: do 01 mei 2014, 12:01

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door chemie »

olof schreef:
pedaalemmerzak schreef: Helaas moeten de meeste plattelandsbewoners al (minstens) twee uur reizen naar een fatsoenlijk vliegveld. We mogen ons hier in Nederland ontzettend gelukkig prijzen dat we zo'n goede luchthaven hebben met bestemmingen over de hele wereld.
In Europa is de luchthavendichtheid anders erg groot hoor. Er zijn inderdaad maar weinig luchthavens zoals Schiphol, maar een regionale luchthaven met bestemmingen over heel europa is vanuit elk gat wel in een uurtje of twee te bereiken.
Het (zuid/midden) oosten van Nederland ligt ook nog aardig dichtbij Düsseldorf. De stelling dat er weinig luchthavens zijn zoals Schiphol ben ik het eigenlijk maar gedeeltelijk mee eens. Natuurlijk zijn er maar relatief weinig van, omdat er zoveel vliegvelden zijn. Procentueel gezien dus. Als je dit afzet tegen gebieden in Zuid Oost Azië (bijvoorbeeld) hebben we stiekem gewoon een luxe probleem. :X
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door Vinny »

Voor mij is de belangrijkste vraag: Hoe kom ik er het snelst, comfortabelst en meest goedkoop?
Het is dus een kwestie van afweging met welke modaliteit ik reis. Meestal vind ik het op verre reizen plezieriger om met het vliegtuig te reizen, op iets minder verre reizen per trein. De bus neem ik eigenlijk alleen als het echt veel goedkoper is of comfortabeler (bijv. minder overstappen of dichter in de buurt van bestemming uitkomen).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door Ardan »

Ik wil in april met mijn beste vriend naar Berlijn en toen we dat bespraken zei hij 'zal ik eens opzoeken wat de vliegtickets kosten?' Ik zeg nee joh, met het vliegtuig naar Berlijn gaan is zeker uit deze hoek van het land complete onzin, ik heb de Pimpel letterlijk voor de deur :P Met 5 uur in hartje stad terwijl je met het vluigtieg eerst anderhalf-twee uur de verkeerde kant op reist en in Berlijn nog lange niet daar bent waar je wil zijn..
Ik doe ook maar wat
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Ontwikkelingen binnenlandse langeafstandsbussen

Bericht door Hageneis »

JeffreyMeijer schreef:Die vlieger gaat dus ook niet op. Aangezien je vanuit Groningen in twee uurtjes de luchthaven van Bremen en Münster/Osnabruck bereikt. Friesland kun je grotendeels onder de twee uur via Schiphol bereiken. Zeker met de nieuwe A5.
De A5 heeft weinig nut als je op Shl moet zijn. Wel een prachtig uitzicht en meerijden met 18C/36C.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door trolly »

Integendeel. Als je niet A10 -> A4 doet is de A5 vanuit de kop van Noord-Holland momenteel vanwege de omleggingswerkzaamheden van de A9 de enige mogelijkheid om op Schiphol te raken.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door Hageneis »

trolly schreef:Integendeel. Als je niet A10 -> A4 doet is de A5 vanuit de kop van Noord-Holland momenteel vanwege de omleggingswerkzaamheden van de A9 de enige mogelijkheid om op Schiphol te raken.
Waarom zouden Friezen via de A9 naar Shl gaan rijden?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door JWM »

Dat is tijdelijk, die verbindingsbogen verdwijnen straks weer en moet je vanaf de A5 alsnog via Badhoevedorp.
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door trolly »

Hageneis schreef:Waarom zouden Friezen via de A9 naar Shl gaan rijden?
Omdat we in Noord-Holland heel tolerant zijn ten opzichte van import, en het plaatselijk wegennet graag ter beschikking stellen. Maar afgezien daarvan: momenteel moeten ze dat juist níet — en dat staat dus ook niet in mijn post — vanwege de genoemde werkzaamheden. En als die voltooid zijn, dan gaan die Friezen via de Coentunnel de A5 (jawel) op, doen een kort stukje A9 om Badoevedorp heen en rijden dan via een parallelstrook van de A4 naar Schiphol.
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Hageneis
Berichten: 229
Lid geworden op: di 09 aug 2011, 16:39

Re: Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door Hageneis »

En waarom niet over de A10-West vanuit de Coentunnel?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Bus, trein of vliegtuig?

Bericht door JWM »

Ik heb de vorige post doorgegeven aan het meldpunt discriminatie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten