Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: Korte vragen #21

Bericht door Zabe »

Thom69 schreef:Je moet er nogal een end voor omlopen, maar het kan wel inderdaad. Waar de bussen naar de Noordzijde rijden, onder spoor 1 - 2 kun je naar de andere zijde lopen, net als de tunnel van de Dellaertweg onder spoor 4a - 5a. Het makkelijkste is echter om je OV-chip voor de kaartautomaat te houden en er een gratis passagepas op te zetten, dan kun je eenmalig de poortjes in en uit zonder borg te betalen :Y
Bedankt voor je uitgebreide antwoord. Zelf heb ik wel een OVC, maar er zijn er ook veel mensen zonder. Ik ben voor sluiting van de poortjes maar dan wel met fatsoenlijke alternativen..l
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Suus »

Leiden heeft een passagetunnel cadeau gekregen. Dat heeft de gemeente afgewezen omdat ze een rechtszaak over de poortjes wilden beginnen. Van die rechtszaak heeft niemand meer wat gehoord natuurlijk, het blijft wel de gemeente Leiden natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: Korte vragen #21

Bericht door wouter15 »

Weet iemand of je ergens kan zien welke bus er op een lijn om een bepaald tijdstip reed? In ovzoeker kon ik niks vinden.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen #21

Bericht door Z2N »

Die informatie wordt nergens openbaar opgeslagen, met uitzondering misschien van de interne systemen van de vervoerders zelf. Zomaar online is het iig niet te vinden.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door cassie127 »

In de ovinfo app kan je meestal 1 dag terug kijken
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Hendrik
Berichten: 2545
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #21

Bericht door Hendrik »

wouter15 schreef:Weet iemand of je ergens kan zien welke bus er op een lijn om een bepaald tijdstip reed? In ovzoeker kon ik niks vinden.
webguy had plannen voor een dergelijke site, dacht ik. Weet alleen de url van de bèta-site niet meer.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen #21

Bericht door MdJ »

Klein vraagje tussendoor:
Je hebt diverse soorten onderhoud voor treinen:
Haarlem voor de grote revisies en verboudingen
Onnen, Leidschendam, Maastricht en Watergraafsmeer voor het wat grotere onderhoud
Eindhoven, Alkmaar, Hengelo, Ut Ctw, en dat soort locaties voor het kleiner onderhoud. (Servicebedrijven)

De vraag is: Hoe vaak heeft een trein onderhoud nodig?
-Haarlem zo rond de 7-15 jaar
-Servicebedrijf elke 24 uur (voor de 24 uurs controle)

Hoe vaak komt het materieel langs een onderhoudsbedrijf ala Maastricht/Leidschendam/Onnen? 48 uur, wekelijks of maandelijks?
Bij twijfel: gebruik beton.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

Weet iemand hier zo wat het stallen (per strekkende meter spoor, neem ik aan?) van materieel (binnen/buiten) gemiddeld ongeveer kost?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door webguy »

Hendrik schreef:
wouter15 schreef:Weet iemand of je ergens kan zien welke bus er op een lijn om een bepaald tijdstip reed? In ovzoeker kon ik niks vinden.
webguy had plannen voor een dergelijke site, dacht ik. Weet alleen de url van de bèta-site niet meer.
Ik kan op verzoek even handmatig zoeken voor nu :)
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #21

Bericht door dennistd »

Aking schreef:Weet iemand hier zo wat het stallen (per strekkende meter spoor, neem ik aan?) van materieel (binnen/buiten) gemiddeld ongeveer kost?
Afbeelding
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

Dank! :)

En waar heb je dat precies vandaan als ik vragen mag? (of als ik dat niet mag, wat is CBG en NCBG?)
Maar ik kan dus stellen dat een rijtuig (~30m) ongeveer 1500 euro per jaar kost? Ik ga er vanuit dat dat buiten/op open terrein betreft?
Heb je/zijn er toevallig ook tarieven van stalling binnen? Of is dat afhankelijk van waar je stalt? (het meeste is eigen terrein lijkt me)
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #21

Bericht door dylanwild94 »

Kan je dat rijtuig niet kwijt in je tuin in servistan?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen #21

Bericht door Tochjo »

De tabel zal uit een aanvulling op de Netverklaring van ProRail komen. Hier is de versie bij de Netverklaring 2017 te downloaden, met iets hogere bedragen.

(N)CBG staat voor (Niet-)Centraal Bediend Gebied.
jamy015
Berichten: 45
Lid geworden op: zo 29 aug 2010, 19:16
Locatie: Dt

Re: Korte vragen #21

Bericht door jamy015 »

Ik zag vandaag bij halte TU Aula (Delft) een bord dat de NS tot januari met spitsbussen rijdt tussen TU Delft en Breda. Ik kon er echter op internet niks over vinden. Weet iemand hier meer van?

(Op verzoek kan ik binnenkort wel een foto van het bord nemen)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

dylanwild94 schreef:Kan je dat rijtuig niet kwijt in je tuin in servistan?
Dat wordt toch krapjes vrees ik...

Afbeelding
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #21

Bericht door Chrysa »

Mooi huis hebben je achterburen. :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

Je bedoelt hun schuur? :P
DPDelft
OVNL-beheerder
Berichten: 637
Lid geworden op: zo 24 jan 2010, 14:09

Re: Korte vragen #21

Bericht door DPDelft »

jamy015 schreef:Ik zag vandaag bij halte TU Aula (Delft) een bord dat de NS tot januari met spitsbussen rijdt tussen TU Delft en Breda. Ik kon er echter op internet niks over vinden. Weet iemand hier meer van?

(Op verzoek kan ik binnenkort wel een foto van het bord nemen)
Ik heb de vraag zaterdag bij NS op Twitter neergelegd. Zij wisten überhaupt niet dat de bus reed en konden er ook niets over vertellen.
https://twitter.com/OVHaaglanden/status ... 3641426944
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen #21

Bericht door trolly »

Aking schreef:Weet iemand hier zo wat het stallen (per strekkende meter spoor, neem ik aan?) van materieel (binnen/buiten) gemiddeld ongeveer kost?
Vergeet de ПДВ niet, dat hakt er ook flink in. Of is het Muzej al een stichting?
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
PHS

Re: Korte vragen #21

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Durashift
Berichten: 5633
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen #21

Bericht door Durashift »

Even een vraag voor de buschauffeurs hieronder.

Ik kwam onderstaande vraag/ discussie tegen op het Autoweek forum.
Weten jullie of deze situatie qua belijning en inrichting voldoet aan de voorwaarden van het gebruik van een negenoog?

http://www.autoweek.nl/forum/read.php?9 ... sg-5657233

Het betreft de Callaoweg, Katwijk aan Zee


Alvast dank.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen #21

Bericht door dennistd »

In Almelo heb je ook twee van zulke verkeerslichten. De bus gaat daar via de voorsorteerstrook van het rechtsafslaande verkeer rechtdoor. Het betreft de lijnen 64 en 66 stadinwaarts, die hier al de rechtsafstrook volgen. Die gaat na de kruising over in een busstrook, die net voor het volgende verkeerslicht weer een voorsorteerstrook voor rechtsaf wordt.

In principe werkt het goed, tenzij er problemen zijn met de verkeerslichtbeïnvloeding. Dan worden deze negenogen namelijk niet wit. Bij de eerste kun je dan gewoon meerijden met het normale verkeer (na de kruising heb je immers een busstrook), maar bij de tweede kruising is dat iets lastiger, al kun je dat ook nog wel oplossen door even te stoppen bij de halte. Wel rij je in beide gevallen technisch gezien door rood, maar de enige andere oplossing is een half uur wachten tot de volgende bus achter je zit :')

In Hengelo is een dergelijk geval vorige maand nog aangelegd: staduitwaarts richting Enschede heb je nu links een korte busstrook die overgaat in het voorsorteervak voor linksaf. De tekening daarvan: http://www.hengelo.nl/Pdf_Internet/Proj ... rsdijk.pdf
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

trolly schreef:Of is het Muzej al een stichting?
Nog niet, maar daar wordt uiteraard wel naar gekeken. Alleen is dat een beetje een kip-ei verhaal. Ik kan hier geen "community" opzetten omdat ik geen verblijfsvergunning heb, en voor die verblijfsvergunning heb ik hier een baan nodig (of moet ik trouwen :') Daar moeten we dus nog even een list voor vinden.
olof schreef:Tof plan! Graag wel ook een Nederlandse stichting opzetten met anbi, dan krijg je belastingkorting als je een gift doet :D
Hoeveel kan ik per jaar van je verwachten als ik die opzet? (A)

Maar zonder gekheid, daar ben ik nog mee bezig. Ik ben er alleen nog niet helemaal uit of het mogelijk is om een stichting op te zetten voor het beheer van een privécollectie (ik vind het nog te vroeg om mijn collectie over te dragen aan die eventuele stichting, want mocht de stichting ontbonden worden dan moet al het vermogen van die stichting worden aangewend voor het oorspronkelijke of in de statuten vastgesteld doel) en of de stichting in dat geval voldoet aan de 90% eis

Ook ben ik er nog niet helemaal uit hoe het zit als je die stichting opricht voor iets dat voornamelijk actief is in het buitenland (op dit moment is de kans het grootst dat de standplaats Servië wordt) Gelet op meerdere grote organisaties die voornamelijk buiten Nederland actief zijn (Warchild, Sea Sheperd, Unicef, WNF en ga zo maar door) zijn er mogelijkheden, maar zij hebben natuurlijk net iets meer budget voor goede juristen :')

Daarnaast zijn er nog de kosten voor het opzetten van een stichting, En van die honderden euro's moet ik voorlopig nog maar zien of ik die terug verdien door het opzetten van een Nederlandse stichting...

Maar er wordt aan gewerkt dus :wink:
PHS

Re: Korte vragen #21

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen #21

Bericht door nvdw »

Durashift schreef:Even een vraag voor de buschauffeurs hieronder.

Ik kwam onderstaande vraag/ discussie tegen op het Autoweek forum.
Weten jullie of deze situatie qua belijning en inrichting voldoet aan de voorwaarden van het gebruik van een negenoog?
Wat je bedoelt is of de bus wettelijk gezien linksaf mag slaan vanaf een strook voor rechtsaf (of in dennistd's voorbeeld rechtdoor). Tenzij er een door de officiële instanties verstrekte ontheffing aanwezig is, mag dat niet. De verkeersregels maken hier geen uitzondering voor lijnbussen.

Toch komen dit soort situaties in heel het land voor. De reden is heel simpel: om het wettelijk gezien helemaal chique te doen, moet er een aparte lijnbusstrook komen (kost ruimte, geld, etc) of moet de bus aansluiten bij de rest van het verkeer. Op de Callaoweg in Katwijk (is een afrit van de N206) zal het verkeer op de strook voor linksaf op bepaalde tijdstippen zo druk zijn dat de bus in dat laatste geval teveel vertraging oploopt.

De vraag is of het zinvol is heel autistisch met dit soort dingen om te gaan als het gaat om een relatief klein aantal lijnbussen waarvan de bestuurders bekend zijn (gemaakt) met het gebruik van de lichten. Zo zijn er ook bushaltes die aan een fietsstrook liggen. Mag ik daar stilstaan om passagiers in- en uit te laten stappen, of niet omdat ik niet mag stilstaan op een fietsstrook? En een lijnbus, wat is dat precies? Als ik mijn dienst moet aanvangen op een busstation dat is afgesloten met borden 'uitgezonderd lijnbussen', ben ik dan een lijnbus omdat er met koeienletters 'ARRIVA' op staat of geen lijnbus omdat ik officieel nog buiten dienst rijd als ik het bord passeer? Zeg het maar. Dan heb ik het verder nog niet over verdrijvingsvlakken en doorgetrokken strepen die ik dagelijks overschrijd.

Bovendien: de wegbeheerder maakt deze situatie, niet het vervoerbedrijf of de chauffeur. Als er al een agent zou zijn die voor zoiets een boete uitschrijft, dan gooi ik die terug op het bureau van mijn werkgever en dan mag die van mij met politie en wegbeheerder in gesprek.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten