Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Suus »

De S-Bahn van Berlijn heeft inderdaad op sommige trajecten nog steeds het antieke systeem dat bij een rood sein een blok ergens in of vlak naast het spoor omhoog komt. Rijdt een trein het rode sein voorbij, dan slaat dat blok tegen een noodremhendel die aan de trein gemonteerd zit. Maar dat systeem wordt uitgefaseerd omdat de Duitse spoorinspectie het systeem niet veilig vindt .
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bemined
Berichten: 5945
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen #21

Bericht door Bemined »

Suus schreef:Gekoppelde stellen in de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] in het weekend? In je wildste dromen misschien :')
Op zaterdag rijdt toch de helft van de treinen in de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] met 2xICM hoor, op zaterdagochtend enkele treinen zelfs met 4xICM. Alleen op zondag is het dramatisch bij de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie]. De [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] en [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] daarentegen rijdt het gehele weekend integraal met solo ICM (op zondag de 11700 zelfs integraal met solo drietjes). Op zich niet zo gek overigens, reizigers vanuit het hoge noorden richting Den Haag pakken de Hanzelijn, richting Rotterdam moet alles via de NoordOost corridor. Als je naar de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] onderling kijkt zit de 500 altijd net iets boven de capaciteit van de 600 lijkt het, waar de 500 ICM nog altijd minimaal een ICM viertje krijgt overdag, mag de 600 het rustig met een los drietje doen.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:Op zaterdag rijdt toch de helft van de treinen in de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] met 2xICM hoor, op zaterdagochtend enkele treinen zelfs met 4xICM.
Even teruggekeken in OVtijden: er rijdt welgeteld één trein met 4x ICM 's ochtends richting Rotterdam, de rest is maximaal drie stellen. Echter zijn dat ook wel de treinen die al naar het overvolle neigen met die lengte, ook die rijden dus gewoon aan de krappe kant.
De [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] en [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] daarentegen rijdt het gehele weekend integraal met solo ICM (op zondag de 11700 zelfs integraal met solo drietjes). Op zich niet zo gek overigens, reizigers vanuit het hoge noorden richting Den Haag pakken de Hanzelijn, richting Rotterdam moet alles via de NoordOost corridor.
Voor de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie] niet zo gek misschien, maar voor de [serie=Intercity|2017|Amersfoort Schothorst - Utrecht Centraal - Den Haag Centraal11700[/serie] toch wel degelijk apart gezien alles uit het oosten richting Utrecht daar ook mee mee mag. Dat kan het op de piektijden nog best krap maken. In de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] zijn de wat langere treinen ook erg schaars trouwens: kwam er zogauw eentje met meer dan 6 bakken tegen. En ook nog een trein die in Utrecht een stel achter laat.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Bemined
Berichten: 5945
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Korte vragen #21

Bericht door Bemined »

Daniel schreef:Even teruggekeken in OVtijden: er rijdt welgeteld één trein met 4x ICM 's ochtends richting Rotterdam, de rest is maximaal drie stellen. Echter zijn dat ook wel de treinen die al naar het overvolle neigen met die lengte, ook die rijden dus gewoon aan de krappe kant.
Bijna goed, er rijden er twee: de 524 en de 630 rijden met ICM12 op zaterdag. Verder de 626 en 528 met ICM11, en de 532 met ICM10. Uiteraard kan er wel eens op de dag zelf iets afwijken, maar je begrijpt zelf ook wel dat je niet op basis van één dag ovtijden conclusies kan trekken :wink:

In de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] heb je op zaterdag de 1730 met ICM11, maar deze laat een viertje achter in Utrecht. De 1734 met ICM9 rijdt als enige met drie stellen tot Den Haag. Tot slot rijden de 1726 en 1770 nog met 2 stellen naar Den Haag op zaterdag, de rest is solo ICM. Andersom heb je de 1747, 1759 en 1767 vanuit Den Haag richting Utrecht met 2xICM en de rest solo.

Op zondag is het allemaal nog een stuk erger, dan zijn er op de gehele dag maar vijf treinen met 2 stellen ICM van/naar Den Haag en rijdt de rest solo. Van/naar Rotterdam heb je zes treinen met 2xICM en eentje met 3xICM en de rest solo ICM, en uiteraard de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] die integraal met VIRM6 rijdt (waarvan me overigens niets zou verbazen als het volgende week viertjes worden, want een aantal treinen in de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] gaat doordeweeks met twee stellen rijden en dan in de daluren ontkoppelen).
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #21

Bericht door Ardan »

Suus schreef:De S-Bahn van Berlijn heeft inderdaad op sommige trajecten nog steeds het antieke systeem dat bij een rood sein een blok ergens in of vlak naast het spoor omhoog komt. Rijdt een trein het rode sein voorbij, dan slaat dat blok tegen een noodremhendel die aan de trein gemonteerd zit. Maar dat systeem wordt uitgefaseerd omdat de Duitse spoorinspectie het systeem niet veilig vindt .
Hier heb je dat systeem. Links is het sein rood, rechts groen en het balkje is dan opzij geklapt.
Afbeelding
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #21

Bericht door Hainje »

Welk balkje? Ik zie geen verschil.
🍉
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #21

Bericht door Ardan »

Het witte balkje dat boven de derde rail zit, links van het bord '10'. Is ook niet in één oogopslag te zien als je het niet weet :P
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Daniel »

Bemined schreef:In de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] heb je op zaterdag de 1730 met ICM11, maar deze laat een viertje achter in Utrecht.
Kwam er zelf ook nog eentje tegen die met 6 bakken rijdt en een drietje achterlaat, maarja, het zou vanaf morgen zo anders kunnen zijn natuurlijk.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

De (nieuwe?) busbaan die tussen Driehuis en IJmuiden ligt, loopt die over de voormalige spoorlijn? :(
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Etienne »

Aking schreef:De (nieuwe?) busbaan die tussen Driehuis en IJmuiden ligt, loopt die over de voormalige spoorlijn? :(
Ja :Y
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

:cry:

Ketters! :evil:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

Bestaan er eigenlijk nog weekabonnementen/kaarten? (in dit specifieke geval voor Utrecht/U-OV)

Ik kan bij U-OV zo snel namelijk niks vinden, maar het kan natuurlijk goed zijn dat die dingen al lang afgeschaft zijn (de laatste keer dat ik een weekabonnement had was een jaar of 12 terug geloof ik :mrgreen: )
dylanwild94
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #21

Bericht door dylanwild94 »

Aking schreef::cry:

Ketters! :evil:
Nee wereldverbeteraars. (A)
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

Ksssht! :evil:

Maar ik vroeg dus of er nog weekabonnementen bestaan :Y
DingeZ
Berichten: 458
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen #21

Bericht door DingeZ »

Ik ben vandaag met m'n Studenten-OV naar Aachen gegaan. Heen met de 350 betaalden we inderdaad niks. Op de terugweg namen we lijn 44 met een bus van de ASEAG. De chauffeur zei dat we een kaartje tot de grens moesten kopen (à €2,70) en vanaf daar gratis konden reizen. Op de wiki staat echter dat de ASEAG wel het studentenproduct accepteert. Had de buschauffeur het fout, of klopt de wiki niet?
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door cassie127 »

Misschien alleen bij de ritten die door Arriva gereden worden?
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Daniel »

Of ze accepteren 'm alleen binnen Nederland, lijkt me op zich best wel logisch. Op de wiki staat trouwens ook nergens dat de OV-studentenkaart ook op het Duitse traject geldig is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7621
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen #21

Bericht door VIRM »

NS heeft natuurlijk een mooi wekelijks overzicht van de drukste treinen die gemeld zijn. Maar hoe kun je per dag zien wat de drukst gemelde treinen zijn?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Daniel »

Je kunt hier per dag en station kijken, dan krijg je een lijst met tijden waarop een trein gemeld is, maar 'tis wel een zoekwerk zo.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #21

Bericht door Chrysa »

VIRM schreef:NS heeft natuurlijk een mooi wekelijks overzicht van de drukste treinen die gemeld zijn.
Waar?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Daniel »

Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chrysa
Berichten: 8003
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen #21

Bericht door Chrysa »

Thanks!
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #21

Bericht door Globetrotter »

DingeZ schreef:Ik ben vandaag met m'n Studenten-OV naar Aachen gegaan. Heen met de 350 betaalden we inderdaad niks. Op de terugweg namen we lijn 44 met een bus van de ASEAG. De chauffeur zei dat we een kaartje tot de grens moesten kopen (à €2,70) en vanaf daar gratis konden reizen. Op de wiki staat echter dat de ASEAG wel het studentenproduct accepteert. Had de buschauffeur het fout, of klopt de wiki niet?
Het ligt niet aan de vervoerder. Bij Veolia (toen nog Veolia) moest ik ook gewoon een kaartje van €2 (en nog wat) kopen voor het Duitse deel. Trouwens, als je terug gaat met lijn 44, let voor de grap even op het aantal mensen dat vanuit Duitsland bij de laateste halte in Duitsland (Horbach, Zollmuseum) uitstapt.
Etienne
Donateur
Berichten: 7945
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Etienne »

Etienne schreef:Kan iemand mij wellicht verklaren wat de regeling bij Gouda is. Vorige week kwamen de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] en [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] tegelijk binnen op Gouda en mocht de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] als eerste weg en moest bij Goverwelle wachten op passage en vanochtend kwam de [serie=Intercity|2017|Enschede - Den Haag Centraal1700[/serie] iets voor de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] beginnen en mocht als eerste geheel naar Utrecht, met de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] in z'n kielzog.

Hangt dit af van hoeveel vertraging de [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Rotterdam Centraal2800[/serie] heeft, of speelt er meer?
Iemand hier nog een antwoord op?
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13550
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen #21

Bericht door Wubbo »

Ik kan alleen gokken, en dan zou mijn gok zijn dat er geen regeling voor is en dat het dus afhangt van het al dan niet ingrijpen van de treindienstleider.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 60 gasten