Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door bjorn keith »

Hallo allemaal!

Ik heb een vraagje over Syntus Utrecht. Komende week wil ik graag nog wat foto's maken van de tijdelijke bussen voordat het te laat is. :D Waar maak ik de meeste kans op veel tijdelijke bussen? Is dat Utrecht, omdat daar lijn 50 komt?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden!
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik verwijs je even door naar het provincie Utrecht-topic, de liefhebbers zitten daar en die kunnen je vast alles vertellen.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Die lezen hier ook mee hoor: 50 is inderdaad een grote trefkans (zeker de ritten naar Veenendaal maar doordeweeks ook wel de rest van de ritten). Tussen Utrecht en Doorn zijn zat mooie plaatjes te maken.
Verder X80 ook en sowieso rijden er vanuit Amersfoort bovengemiddeld veel tijdelijke bussen. Zowel op de stad als de streek naar de omliggende plaatsen. Er kan soms ook nog wel wat leuks op de Uithoflijnen belanden trouwens.
De beide Optares zitten nu op de stadsdienst Woerden, 74 in Soest is weer gewoon een Sprinter City ex-Qbuzz.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Iemand hier die weet of deze situatie nog hetzelfde is en je nog steeds met de chipkaart van een ander mag reizen?

http://www.ovpro.nl/ov-chipkaart-2/2015 ... oegestaan/
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

Als ik de verhalen van Mikos lees, niet.

Heb het zelf wel eens een keer gedaan tijdens een bustrip, omdat er op de andere kaart geen saldo stond en ik niet echt in de gelegenheid was dat er nog op te zetten. Las ik hier, achteraf, dat dit hoogst illegaal was. :roll: :wink:


PS:.. voor als je weer naar NL komt.. na Maarn, richting en ter hoogte van Driebergen-Zeist niet uit het raam kijken: staan nu allemaal (lage) hekjes langs het spoor. :shock: Zwart met gele langsliggers. Geen idee waarom, ziet er niet als een tijdelijk iets uit. :lol:
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen

Bericht door SuperGhost »

Wellicht dat dat te maken heeft met de komende verbouwing van dat station? :wink:
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen

Bericht door MdJ »

Durashift schreef:Als ik de verhalen van Mikos lees, niet.
Het mag dus onder de voorwaarde die geschetst is: normaal tarief, de vervoerderag niet benadeeld worden. Er is nu jurisprudentie dat het wel mag, dus waarom zou het niet mogen?
Bij twijfel: gebruik beton.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

SuperGhost schreef:Wellicht dat dat te maken heeft met de komende verbouwing van dat station? :wink:
Wordt wel een heel lange verbouwing dan.. Ik zag het vanaf de A12 naast het spoor. :)

@Mdj. Ik had dat hier op het forum zo gelezen. Ik kan het mis hebben natuurlijk.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

Over het reizen met andermans persoonlijke OV-chipkaart heeft een moderator op het forum van NS het volgende geschreven:
Sivan NS schreef:Het gebruik van andermans (persoonlijke) OV-chipkaart is zowel bij wet als bij algemene voorwaarden niet toegestaan. De wet (artikel 47 lid 2 sub c Besluit personenvervoer 2000) bepaalt dat een elektronisch vervoerbewijs geldig is indien het elektronisch vervoerbewijs, voor zover het op naam is gesteld, overeenstemt met de identiteit van de houder daarvan. De algemene voorwaarden van NS bepalen in artikel 2.4 onder 5 dat als de reiziger gebruik maakt van een persoonlijke OV-chipkaart, de identiteit van de reiziger overeenstemt met de identiteit die vermeld staat op de persoonlijke OV-chipkaart. Bepaald wordt dat het dus niet is toegestaan de persoonlijke OV-chipkaart van een ander te gebruiken.

NS respecteert uitspraken van de Geschillencommissie Openbaar Vervoer. De betreffende uitspraak gaat echter niet over de situatie vandaag de dag (het voorval speelde zich af in februari 2014) en gaat ook niet over NS. De uitspraak geeft daarom geen oordeel over het huidige beleid van NS. Dat beleid is als volgt: Het gebruik van andermans P-kaart is zowel bij wet als bij algemene voorwaarden niet toegestaan. De wet (artikel 47 lid 2 sub c Besluit personenvervoer 2000) bepaalt dat een elektronisch vervoerbewijs geldig is indien het elektronisch vervoerbewijs, voor zover het op naam is gesteld, overeenstemt met de identiteit van de houder daarvan. De algemene voorwaarden van NS bepalen in artikel 2.4 onder 5 dat als de reiziger gebruik maakt van een persoonlijke OV-chipkaart, de identiteit van de reiziger overeenstemt met de identiteit die vermeld staat op de persoonlijke OV-chipkaart. Bepaald wordt dat het dus niet is toegestaan de persoonlijke OV-chipkaart van een ander te gebruiken. Maakt de reiziger toch gebruik van andermans P-kaart dan reist hij op dat moment met een ongeldig vervoerbewijs en kan hij hiervoor een boete (Uitstel van Betaling) krijgen en kan de kaart worden ingenomen.

Het klopt dat de wet sindsdien niet is aangepast. De betreffende vervoerder heeft zich in deze zaak echter niet beroepen op de wet, althans dit blijkt niet uit de uitspraak van de Geschillencommissie. De Geschillencommissie vult niet ambtshalve de gronden van het verweer aan, zoals de rechter zou kunnen doen. Het reizen op andermans P-kaart lijkt door de Geschillencommissie dus niet getoetst aan de wet en de wet bepaalt duidelijk dat een elektronisch vervoerbewijs geldig is indien het elektronisch vervoerbewijs, voor zover het op naam is gesteld, overeenstemt met de identiteit van de houder daarvan. Dit staat bovendien ook duidelijk in de algemene voorwaarden van NS. Deze bepalen in artikel 2.4 onder 5 dat als de reiziger gebruik maakt van een persoonlijke OV-chipkaart, de identiteit van de reiziger overeenstemt met de identiteit die vermeld staat op de persoonlijke OV-chipkaart. Bepaald wordt dat het dus niet is toegestaan de persoonlijke OV-chipkaart van een ander te gebruiken.
(bron)
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Daniel schreef:Die lezen hier ook mee hoor: 50 is inderdaad een grote trefkans (zeker de ritten naar Veenendaal maar doordeweeks ook wel de rest van de ritten). Tussen Utrecht en Doorn zijn zat mooie plaatjes te maken.
Verder X80 ook en sowieso rijden er vanuit Amersfoort bovengemiddeld veel tijdelijke bussen. Zowel op de stad als de streek naar de omliggende plaatsen. Er kan soms ook nog wel wat leuks op de Uithoflijnen belanden trouwens.
De beide Optares zitten nu op de stadsdienst Woerden, 74 in Soest is weer gewoon een Sprinter City ex-Qbuzz.
Meeste tijdelijke bussen rijden vanuit Amersfoort, daar zit ook de TD. Op meerdere andere stallingen worden eventuele defecte oude bussen naar Amersfoort gereden waarna er nieuwe bussen voor mee terug genomen worden. Zo blijven de tijdelijke wagens (die nou eenmaal storingsgevoelig zijn) dichter bij de TD.
Durashift
Berichten: 5642
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

marvinkok schreef:(..)
Meeste tijdelijke bussen rijden vanuit Amersfoort, daar zit ook de TD. Op meerdere andere stallingen worden eventuele defecte oude bussen naar Amersfoort gereden waarna er nieuwe bussen voor mee terug genomen worden. Zo blijven de tijdelijke wagens (die nou eenmaal storingsgevoelig zijn) dichter bij de TD.
'Nieuwe bussen' in de zin van Setra's?
Dit lijkt mij toch tot een bepaald maximum te kunnen.. anders heb je in Ede of Odijk toch al snel een te kort aan 'tunnelbussen' denk ik?

Eens zal er toch een kapotte Amba voor een gemaakte Amba geruild moeten worden, toch?
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Uiteraard wel rekening houdend met tunnel- en midibussen, maar dat leek me vanzelfsprekend. Sprak een collega die naar Montfoort verkast, daar staan eigenlijk alleen Setra's.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

marvinkok schreef:de TD
:?:
Ik doe ook maar wat
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Gekko123 »

Ik neem aan dat TD staat voor Technische Dienst.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3265
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

:Y
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door bjorn keith »

Bedankt voor jullie antwoorden over de tijdelijke Syntus bussen in Utrecht! Dan ga ik komende week zeker nog even naar Amersfoort toe. :D
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen

Bericht door SuperGhost »

Durashift schreef:
SuperGhost schreef:Wellicht dat dat te maken heeft met de komende verbouwing van dat station? :wink:
Wordt wel een heel lange verbouwing dan.. Ik zag het vanaf de A12 naast het spoor. :)
Klopt. Het station zelf wordt 4-sporig (met alleen 1 eilandperron) en aan de oostzijde komt een keerspoor voor de sprinters die buiten de spits daar moeten gaan eindigen.
Bron: ProRail

Vandaar dus dat die hekken daar staan en zo ver oostwaarts doorlopen, dan kunnen de werkzaamheden al beginnen terwijl er nog treinen rijden.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8666
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

bjorn keith schreef:Bedankt voor jullie antwoorden over de tijdelijke Syntus bussen in Utrecht! Dan ga ik komende week zeker nog even naar Amersfoort toe. :D
Afgelopen donderdag reed ik in de auto langs station Hilversum en daar reden tegelijk twee ex-Qbuzz Citaro's, een op lijn 70 en een op lijn 121. Beide buslijnen met leuke routes, vooral in Soest (70/74) kun je leuke foto's maken in de vrij smalle straatjes en op lijn 70 rijdt regelmatig tijdelijk materieel. :)
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Durashift schreef:PS:.. voor als je weer naar NL komt.. na Maarn, richting en ter hoogte van Driebergen-Zeist niet uit het raam kijken: staan nu allemaal (lage) hekjes langs het spoor. :shock: Zwart met gele langsliggers. Geen idee waarom, ziet er niet als een tijdelijk iets uit. :lol:
Ik vertrek toevallig morgen richting Budapest en kom donderdagavond NEEderlandje weer binnen. Gelukkig via Oldenzaal, dus ik zal er niet meteen mee geconfronteerd worden. *O*

Maar dank voor de tip :mrgreen:
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Ik krijg dit net binnen voor mijn werkweek Berlijn, maar volgens mij klopt de info niet helemaal:
In Berlijn vind je een uitgebreid net van openbaar vervoer. Je kunt reizen met de bus, de S-Bahn, de U-Bahn. In Berlijn is het Berlijn-Brandenburg (VBB-tarief) van toepassing. Het gehele gebied is verdeeld in drie zones. Te weten de Berlijnse S-Bahn- ring (gebied A), de grens van Berlijn (gebied B) en het omliggende gebied van Berlijn (gebied C). Wij zullen meestal aan een kaartje voor zone AB genoeg hebben.
Tram, RB en RE horen daar toch ook nog bij? Of is dat in VBB anders geregeld dan in bijvoorbeeld VRR?
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Etienne »

Bij mijn weten horen inderdaad de trams, en alle lokale treinen daar ook bij.
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
OV-Hobbyist
Berichten: 549
Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
Locatie: Oost-Nederland

Re: Korte vragen

Bericht door OV-Hobbyist »

Het VBB-tarief is geldig in alle bussen, trams, U-Bahn, S-Bahn, RB en (I)RE binnen het geldigheidsgebied van je kaartje.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Betaal je in de IC Direct tussen Rotterdam en Breda nooit een toeslag?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Bericht door ODRAIL »

Het antwoord hierop is nee.
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1130
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Korte vragen

Bericht door Tochjo »

Ik weet niet zo goed hoe ik moet antwoorden op een vraag met een ontkenning erin, maar een toeslag is in ieder geval alleen nodig tussen Schiphol en Rotterdam :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten