Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Suus schreef:Er zijn heel veel lange buslijnen geweest. Er is bijna niets meer van over, de concessies hebben flink de schaar gezet in de lange lijnen, zelfs als dat in theorie niet nodig was.

10 Zelzate - Kruiningen
Lijn 10 reed ooit Zierikzee - Sas van Gent, ook al waren het maar een paar ritten per dag. Lijn 133 Rotterdam-Vlissingen was ook wel een leuke.
Over lijn 133 gesproken, die zit soms gekoppeld aan lijn 50 in Middelburg. Oude-Tonge - Gent in één zit is toch best wel een afstand.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door tsov »

Rotterdam - Vlissingen was een mooie ja, liefst per O408 *O*
Enige decennia geleden (ver voor mijn tijd) had je ook nog de lange lijnen 53 en 54 van de Flevodienst: Amsterdam - Kampen en Amsterdam - Emmeloord. Maarja, in die tijd bestond Almere nog niet eens, en was Lelystad nog klein.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Suus schreef:
Erno-BE schreef:Wanneer gaat PESA LINK eigenlijk in het Sauerland rijden?
De vraag van 1 miljoen euro. De concessie staat door het gedoe met het materieel voor DB Regio op het spel :X
Vanaf herfst 2018 is nu de bedoeling, in de lente van 2019 moet alles rijden. Het had al in december 2016 moeten rijden...

Komt er voor deze tijd weer een vertraging, dan start de opdrachtgever op 1 augustus 2018 een nieuwe aanbesteding en zal vanaf juni 2021 DB vervangen worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Korte vragen

Bericht door huibf »

Mr-W schreef:
regenmaker schreef:Welke ritten op lijn 84 worden gereden door Breng?
Volgens mij alleen de korte ritten tot Boxmeer, overigens valt de lijn volledig onder de provincie Limburg en niet zoals eerder vermeld onder Brabant.
Inmiddels is het 100% duidelijk. Lijn 84 valt onder zijn geheel bij Limburg ! Net voor de invoering is deze lijn naar Limburg gegaan.
In de vervoersplannen van Arriva Brabant van 2018 komt deze ook dan niet meer voor. In die van Limburg wordt deze wel vermeld.

in de wiki is eea aangepast.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Wat is eigenlijk de reden dat er deze twee weken alleen maar Sprinters rijden tussen Rotterdam en Dordrecht? Is er in Dordrecht niet genoeg ruimte voor kerende IC's, of is er nog wat anders aan de hand?
Zelf ben ik er overigens wel blij mee. (A)

Suus schreef:
Suus schreef:
Erno-BE schreef:Wanneer gaat PESA LINK eigenlijk in het Sauerland rijden?
De vraag van 1 miljoen euro. De concessie staat door het gedoe met het materieel voor DB Regio op het spel :X
Vanaf herfst 2018 is nu de bedoeling, in de lente van 2019 moet alles rijden. Het had al in december 2016 moeten rijden...

Komt er voor deze tijd weer een vertraging, dan start de opdrachtgever op 1 augustus 2018 een nieuwe aanbesteding en zal vanaf juni 2021 DB vervangen worden.
Kan de DB hier wel iets aan doen?
Het probleem is toch dat het PESA om de een of andere reden maar niet lukt om zij treinen toegelaten te krijgen?
(Rijden er overigens al ergens in Duitsland treinen van dit type?)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ja, er rijden tweedelige LINK-treinstellen bij de NEB ten oosten van Berlijn. Die hadden ook twee driedelige stellen besteld maar die bestelling is aangepast naar vier tweedelige stellen omdat PESA niet weet wanneer ze toegelaten zouden worden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

DB had er ook voor kunnen kiezen een al toegelaten type aan te schaffen. In plaats daarvan zijn ze voor een goedkoop maar nog niet toegelaten type gegaan, en dat heeft dus verkeerd uitgepakt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

DB gaat flink het schip in als de driedelige stellen nooit toegelaten zullen worden, daarvan hebben ze er 49 besteld. De 22 tweedelige stellen gaan misschien nog net lukken.

Maar eigenlijk is het ook een probleem dat door de markt is ontstaan. Er is op dit moment naast PESA nog maar een fabrikant die dieseltreinstellen kan leveren in Duitsland, en dat is Alstom.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Stadler zou toch eventueel nog kunnen met een dieselversie van de FLIRT3?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

dennistd schreef:DB had er ook voor kunnen kiezen een al toegelaten type aan te schaffen. In plaats daarvan zijn ze voor een goedkoop maar nog niet toegelaten type gegaan, en dat heeft dus verkeerd uitgepakt.
Als ze voor een duurder type waren gegaan hadden ze waarschijnlijk ook hoger moeten inschrijven op de concessie waardoor ze die misschien niet gewonnen hadden.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Meltrain schreef:Stadler zou toch eventueel nog kunnen met een dieselversie van de FLIRT3?
Die worden zo ontzettend weinig besteld dat ik mij afvraag of Stadler wel een serieuze poging doet ze te verkopen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen

Bericht door Globetrotter »

Weet iemand de geschiedenis van de TCR 539 en 540 (beide o405 G's)? Op internet staan wel een aantal foto's, maar de geschiedenis van deze bussen komt op die foto's overeen (TCR 539 en 540 hebben volgens die foto's kortom dezelfde geschiedenis).
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Ze komen volgens mij allebei van een andere pachter van De Lijn, maar meer weet ik er niet over.

De 539 is inderdaad geschiedenis trouwens, niks meer van over.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Zou je door middel van de kentekens de eerste inschrijving kunnen opzoeken bij het RDW? Als het goed is, is dat dan ook de datum waarmee de bus in het register van zone01.be staat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
PatrickM
Berichten: 1978
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

539: 24 mei 1996
540: 4 november 1997
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen

Bericht door Globetrotter »

Dat vermoeden zou ook nog weleens kunnen kloppen. Heeft iemand toevallig de ADV- documentatie bij de hand?
dylanwild94
Berichten: 6187
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen

Bericht door dylanwild94 »

De ADV documentatie heb ik niet. Maar ik kan wel bevestigen wat Suus vermeld.
539 was ex De Reys 331223
540 is ex Bronckears 440622
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Meltrain schreef:Een vriend vroeg me wat het nut van die extra staven tussen de spoorstaven is:
Afbeelding
In aanvulling op mijn eerdere antwoord nog een visueel antwoord:
Afbeelding
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Volgens mij is dat op een wissel gebeurd op het emplacement nabij de All Weather Terminal 1 en 2. Zie https://twitter.com/OvDRail_Joey/status ... 2315637761

Overigens ongerelateerd maar wel een leuk treinenfeitje: De KISS-treinstellen voor Moskou zijn per rivierschip uit Zwitserland naar Amsterdam gevaren en daar in de All Weather Terminal 2 overgetakeld in een zeeschip richting Sassnitz, waar ze weer op een treinferry naar Litouwen zijn gezet.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12829
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Eindje om wel.
🍉
dennistd
Berichten: 5543
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Tja, over het spoor kan niet: al zou je er andere draaistellen onder zetten voor het transport, dan zijn ze nog te breed om binnen het omgrenzingsprofiel te passen.

Overigens is het ook al met Desiro's gebeurd, die deze documentaire (en ook deel 2 en 3 daarvan):
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen

Bericht door Globetrotter »

Weet iemand of ik voor een Jump 24u- ticket in Brussel een aparte Mobib-kaart van €5 erbij moet kopen of kan ik deze dagkaart gewoon gebruiken zonder MOBIB-kaart?
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen

Bericht door MdJ »

Ja, dat weet ik! Kan gewoon zonder mobib kaart. Ondanks dat er websites zijn die het tegendeel melden, is die kaart niet geldig bij De Lijn (ondanks dat je binnen Brussel blijft)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ezra schreef:Weet iemand of ik voor een Jump 24u- ticket in Brussel een aparte Mobib-kaart van €5 erbij moet kopen
Ja, die kan je alleen op een herlaadbare MOBIB-kaart plaatsen.
Ezra schreef:of kan ik deze dagkaart gewoon gebruiken zonder MOBIB-kaart?
Er is een ander product, MIVB 24u, dat wel op een zogenaamd contactloos ticket te koop is, maar daarmee mag je niet met de NMBS, TEC en De Lijn reizen.

Beide zijn even duur dus ik snap de verwarring.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten