Korte vragen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5183
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor regenmaker » Do 21 Sep 2017, 23:40

Milco schreef:Er zijn diverse buslijnen die door twee vervoerders gereden worden omdat ze onder twee concessies vallen. Hoe zit het bij rituitval of fikse vertragingen? Als vervoerder A een bus heeft die defect raakt onderweg, moet die vervoerder dan die rit overnemen/uit laten vallen of mag vervoerder B, die ook op die lijn rijdt, dan inspringen in het geval van nood?


Toevallig zag ik vandaag nog een lijn 43 (Apeldoorn - Arnhem) met fikse vertraging in Arnhem. Maar de bus van Syntus is dan allang onderweg vanuit Apeldoorn. Om Breng dan vanuit Arnhem een extra rit in te laten zetten, is misschien goed voor de reiziger maar niet voor Syntus (daarnaast waar haal je zo snel personeel vandaan voor slagje van +/- 2,5 à 3 uur).

Stel dat Breng die rit zou vervangen, dan heb je een bus van Syntus die leeg naar Apeldoorn moet (komt vanuit Apeldoorn en rijdt vertraagd naar Arnhem) en een bus in Apeldoorn die leeg naar Arnhem moet (de bus van Breng die de extra rit rijdt). Ik denk dat vervoerders elk hun eigen ritten moeten verzorgen en dus niet zo snel voor elkaar gaan invallen.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Vanaf 1 augustus 2017 het nieuwe Westfalen Tarif.

nvdw
Berichten: 1183
Lid geworden op: Zo 10 Jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Berichtdoor nvdw » Vr 22 Sep 2017, 06:03

Iedere vervoerder is verantwoordelijk voor zijn deel van de dienstverlening. Valt de rit van vervoerder A uit dan komt dat op zijn conto en niet dat van vervoerder B. Hetzelfde geldt voor afspraken over punctualiteit en dergelijke.

Rijdt vervoerder B in opdracht van vervoerder A in concessie A, dan is vervoerder A verantwoordelijk, en moet hij eventuele sancties zelf op vervoerder B verhalen.
"Klagen bij de gemeente"

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27886
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Wo 27 Sep 2017, 22:18

Zo lang geleden dat ik met sterabonnementen voor meerdere zones te maken heb gehad, en de zonekaart van OpenOV heeft er op dit moment geen kaart achter staan dus moest 't doen met een PDF-je van 9292 waarop de zonenummers niet te lezen zijn en check 't liever even hier...

Een 3-ster Syntus Utrecht sterabonnement met centrumzone 5061 dekt toch heel de route van (X)80 tussen Amersfoort en Veenendaal De Klomp? 'tis wel echt een geval van aangrenzende zones tellen zag ik al, en niet letterlijk via de route.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

dennistd
Berichten: 2005
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » Wo 27 Sep 2017, 22:40

Volgens mij wel ja. Voor dit soort dingen gebruik ik altijd het kaartje uit de CXX-webshop:
Afbeelding
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27886
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Do 28 Sep 2017, 08:09

Ah, had nog niet verder gekeken dat je er ook handmatig een zonenummer voor kunt ingeven. Via de webshop staan de Utrechtse zones er immers niet meer in en vond dat tooltje zelf ook altijd al handig. Kom er net achter dat Syntus er zelf ook eentje heeft trouwens, daar komt idd ook 3-ster uit :P

Dekt in elk geval mooi de reis en ook de alternatieve optie via Veenendaal met 280+X80 (al is dat nog even afwachten welke tegenspitsritten van 280 eruit gaan in december)
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4114
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Milco » Vr 29 Sep 2017, 22:12

https://connexxion.nl/reizen/1190/parkshuttle/238
Op deze pagina over de Parkshuttle in Rotterdam lees ik dat de busjes buiten de spits op afroep rijden. Hoe zit dat? Moet er dan gebeld worden of moet je bij de halte op een knop drukken zodat een busje 'weet' dat er gereden moet worden?
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 22-10-2017
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 21-10-2017

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5157
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Vr 29 Sep 2017, 22:15

Dat laatste als ik het me goed herinner...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

DPDelft
Berichten: 38
Lid geworden op: Zo 24 Jan 2010, 14:09
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor DPDelft » Za 30 Sep 2017, 06:45

Klopt inderdaad, bij elke halte staat per richting een paal met een knop om de shuttle op te roepen.
Informatie over de buslijnen in Haaglanden?
Zie: http://www.ovhaaglanden.nl

Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 4114
Lid geworden op: Ma 13 Jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Milco » Za 30 Sep 2017, 11:42

Top, bedankt voor de antwoorden! :pos:
Website: http://ov-almere.weebly.com/ --> update: 22-10-2017
Youtube: http://www.youtube.com/ovinalmere1 --> update: 21-10-2017

Informatie Keolis Almere: http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1736
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Berichtdoor marvinkok » Di 03 Okt 2017, 20:11

Tijdens een wandeling over het emplacement en station in Enschede viel me op dat de TBP's van spoor 3 op zwart stonden. Overdag vertrekken daar (even teruggekeken via ovtijden) alleen de stoppers naar Apeldoorn, die rijden na een uurtje of 10 niet meer en daarna pas weer tegen 4en. Is het dan zo dat als er een X aantal minuten (60 ofzo? Treinen die pas 3 kwartier later vertrekken stonden op 2 bijvoorbeeld wel aangekondigd...) geen trein vertrekt de schermen uitgaan?
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 27886
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Di 03 Okt 2017, 20:15

TBPs gaan inderdaad een bepaalde tijd na de laatste vertrokken trein op zwart. Zou goed een uur kunnen zijn (en dan twee kanten op) want heb in Utrecht de TBPs op spoor 9, waar bijna niks vertrekt dus die staan eigenlijk altijd op zwart, weleens aan zien springen om vervolgens een trein van over ca. een uur aan te gaan kondigen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1736
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Berichtdoor marvinkok » Di 03 Okt 2017, 20:19

Dank, reis maar weinig met de trein en op Zutphen-Oldenzaal kom je niet veel TBP's tegen (A)
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2049
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mikos » Di 03 Okt 2017, 20:41

Voor de volledigheid:

Mikos in een uitgebreid artikel van 2010 schreef:Modern betekent energiebewust
De nieuwe schermen zijn, in tegenstelling tot de huidige CTA's, eigenlijk beeldschermen in plaats van grote bakken met daarin paletten. Dat betekent natuurlijk ook dat ze meer energie verbruiken.
Om te voorkomen dat de beeldschermen continu energie verbruiken en daarmee nutteloos aan staan, is er een stand-by functie: Als een trein vertrekt, en voor dat spoor is voor de komende 70 minuten geen volgende vertrekkende trein in het computersysteem bekend, dan wordt het display wit en na een paar minuten zwart.
Dertig minuten voor vertrek van de eerstvolgende trein zal het scherm dan weer aanspringen.
Op die manier gaat het energieverbruik naar beneden en zal er niet steeds energie verspild worden door een scherm dat niets hoeft te tonen, maar toch aan staat.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1736
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Berichtdoor marvinkok » Di 03 Okt 2017, 21:25

Ah, duidelijk verhaal, dankjewel :pos:
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland

microshit
Berichten: 1062
Lid geworden op: Wo 02 Feb 2011, 17:53
Locatie: Culemborg
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor microshit » Wo 04 Okt 2017, 11:21

Hoe groot is de kans om morgen 2 treinstellen te treffen voor 841 ?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Wo 04 Okt 2017, 11:43

Vorige week donderdag reed deze trein met twee delen tussen Alkmaar en Eindhoven.
Rame à l'approche

Plutona
Berichten: 278
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Berichtdoor Plutona » Wo 04 Okt 2017, 23:40

Als je met de HSL van Schiphol naar Breda reist, valt een paar keer, soms voor kortere duur, soms voor langere duur, de stroomvoorziening uit. Lampen gaan uit, apparatuur wordt niet meer opgeladen. Volgens mij gebeurt het in totaal een keer of vijf. Elke keer gebeurt het op dezelfde plek
Weet iemand hoe dit komt?

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4249
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » Wo 04 Okt 2017, 23:46

Dat is in de spanningssluizen, als de trein wisselt tussen de 1500 Volt-spanning op het hoofdrailnet, en de 25 kV-spanning op de HSL.
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Plutona
Berichten: 278
Lid geworden op: Vr 25 Jul 2008, 15:33

Re: Korte vragen

Berichtdoor Plutona » Do 05 Okt 2017, 00:38

Bedankt! Maar hoe komt het dat dit dan op de ene plek nog geen halve minuut duurt, en op de andere plek zelfs 5 minuten, zonder dat de trein significant van snelheid veranderd is?
Laatst gewijzigd door Zugführer op Do 05 Okt 2017, 00:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht

Gekko123
OVNL-beheerder
Berichten: 2194
Lid geworden op: Za 25 Apr 2009, 22:12
Locatie: Nootdorp
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Gekko123 » Do 05 Okt 2017, 09:21

Dat komt mede door het punt dat de machinist de stroomafnemers weer tegen de draad zet. De een doet dat al vrij snel, terwijl de ander liever wacht tot hij/zij zeker weet dat ook de achterste loc al voorbij de spanningssluis is.

En dat je geen siginificant snelheidsverschil ervaart is ook niet gek: tijdens de spanningssluis rolt de trein gewoon uit. En aangezien een trein weinig rolweerstand heeft (ijzer op ijzer) kan die behoorlijk lang op (nagenoeg) dezelfde snelheid door blijven rollen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34469
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Do 05 Okt 2017, 09:45

Op 25 kV zijn er ook sectiescheidingen die alleen met gestreken stroomafnemer gepasseerd mogen worden, iets wat een bovenleiding op 1500 V niet heeft. Een daarvan zit in Zoetermeer, ongeveer waar je de A12 kruist. De leeslampjes zullen dan inderdaad uitvallen.
Rame à l'approche

Jultar
Berichten: 86
Lid geworden op: Za 12 Mar 2011, 11:34

Re: Korte vragen

Berichtdoor Jultar » Do 05 Okt 2017, 11:05

De fasescheiding mag gewoon met de stroomafnemers op doorgereden worden, maar de snelschakelaar (hoofdschakelaar) moet wel uit staan. Tijdens die periode is er dus inderdaad ook geen voeding naar de rijtuigen.

Die 5 minuten is waarschijnlijk bij Breda. Daar heb je een fasescheiding én een spanningssluis direct na elkaar. Het heel even inschakelen van de apparatuur en de voeding voor de rijtuigen heeft dan geen zin, dus laten we alles uit staan tijdens die periode.
Dat zie je hier in deze cabinerit: https://youtube.com/watch?v=vxKR5eHGELA&t=6m30s
Weliswaar in omgekeerde richting, maar je kan wel zien hoe dicht die na elkaar zitten.

Durashift
Berichten: 1556
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Berichtdoor Durashift » Vr 06 Okt 2017, 00:19

^^^ Ik zat mij inderdaad al af te vragen hoe het met de krachten op de stroomafnemer zal zijn als deze op volle snelheid (van 25 kV naar 1500 V) zo'n 300 km/h bij de Thalys of 160 km/h bij ICD?) neer en weer opgedrukt worden. Lijkt mij toch een behoorlijke luchtweerstand te overwinnen bij het willen aandrukken van die schaarhef constructie.

DingeZ
Berichten: 96
Lid geworden op: Di 28 Jun 2016, 23:07

Re: Korte vragen

Berichtdoor DingeZ » Vr 06 Okt 2017, 17:49

Een stroomafnemer moet ook een aardige opwaartse druk geven, zodat deze tegen de draad blijft plakken. Daarnaast moet de draad ook zo strak mogelijk gespannen zijn en hoe hoger de maximumsnelheid, hoe strakker de draad.

Klaasje
Berichten: 6355
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Korte vragen

Berichtdoor Klaasje » Vr 06 Okt 2017, 19:17

Eh, nee.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten