Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Al sinds de uitgifte van die codes _O- Net als E-tickets kunnen ze al vanaf het begin van afgifte worden gescand. We zien traject, kaartsoort, naam en geboortedatum. Daarnaast of en wanneer er eerder vandaag gecontroleerd is op deze code.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Was dat laatste altijd al? Of is dat een nieuwe gimmick met die nieuwe apparaten van Ullie?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Nee, kan ook al sinds dag 1.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Zulks een technologie toch weer :o *O*

Overigens bedoelde ik deze app. Mocht iemand zelf voor Ome Mikos willen spelen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Geert »

Mikos schreef:Nee, kan ook al sinds dag 1.
Is er een reden waarom dat vrijwel nooit gebeurde tot ca. half jaar/jaar terug?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Met dat we kunnen zien of er eerder op de dag al is gecontroleerd, of het scannen?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

E-tickets worden een half jaar tot jaar ofzo pas gescanned (net voor introductie van de mobiele variant). De exacte reden had iets technisch, maar geloof dat Mikos nu ook briefje heeft gehad met instructies :)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Het scannen doen we alweer iets langer, maar er zat inderdaad een technische beperking aan, waardoor niet alle E-tickets uitgelezen konden worden. De internationale in het begin wel, de nationale niet.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Want NS moest natuurlijk weer zijn eigen systeem bedenken? :') of viel dat mee deze keer? (A)
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

Zoiets, maar eigenlijk heb ik geen idee. Volgens mij waren de codes die in het begin werden uitgegeven niet voorzien van de informatie die er nu wel in zit (traject, kaartsoort, dat soort dingen) en waren de codes die er op het nationale E-ticket stonden alleen bedoeld als sleutel voor de poortjes.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Het is mij recent wel opgevallen dat mijn E-ticket inderdaad niet herkend werd door de hierboven door mij aangehaalde app (die ik toen voor het eerst gebruikte, dus het kan ook aan mij liggen natuurlijk :') (A) )
Waarschijnlijk zit er dus inderdaad iets anders in de code/logica/indeling/vertaling van hullie bij NS
Western Soldier
Berichten: 1233
Lid geworden op: ma 22 mei 2017, 18:10

Re: Korte vragen

Bericht door Western Soldier »

Nog wel een vraagje van mij. Ik reis weleens met IC naar een station voorbij mijn bestemmingsstation, om dan met een sprinter terug te reizen, omdat ik dan soms tot wel 45 minuten tijdwinst kan boeken. Normaal gesproken heb ik daar nooit problemen mee, maar vorig jaar kreeg ik er wel een waarschuwing voor. Ik ben weleens benieuwd hoe dat zit?
Regelmatig te vinden in de lijnen 51, 352, 589, 590, 51, 53 en 54.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Als het uit de Almachtige planner komt mag het, anders mag je je begin- of eindstation niet voorbijreizen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Aking schreef:Het is mij recent wel opgevallen dat mijn E-ticket inderdaad niet herkend werd door de hierboven door mij aangehaalde app (die ik toen voor het eerst gebruikte, dus het kan ook aan mij liggen natuurlijk :') (A) )
Waarschijnlijk zit er dus inderdaad iets anders in de code/logica/indeling/vertaling van hullie bij NS
Ik zal eens kijken wat er aan de hand is, maar het zal wel iets simpels zijn. Het helpt als je een code doorstuurt, anders moet ik weer kaartje van 1,08 kopen van Arnhem naar Arnhem Velperpoort...

Overigens zijn die codes door UIC gestandardiseerd, maar het is in feite een barcode van een normaal ticket (zo'n oude Flap zoals je bij NS International krijgt)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ah, zit jij daar achter? :mrgreen:

Maar volgens mij had ik de barcode toen doorgestuurd. En als het je helpt wil ik nog wel meer tickets scannen (en doorsturen) voor je :)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Western Soldier schreef:Nog wel een vraagje van mij. Ik reis weleens met IC naar een station voorbij mijn bestemmingsstation, om dan met een sprinter terug te reizen, omdat ik dan soms tot wel 45 minuten tijdwinst kan boeken. Normaal gesproken heb ik daar nooit problemen mee, maar vorig jaar kreeg ik er wel een waarschuwing voor. Ik ben weleens benieuwd hoe dat zit?
Gewoon bij het IC station waar je overstapt snel even uit en weer inchecken, dan mag het wel. Het kost alleen een paar dubbeltjes per rit extra.
🍉
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Dan ben ik toch wel benieuwd van waar naar waar je reist dat het zo veel scheelt in reistijd. :shock:
Mdk
Berichten: 1250
Lid geworden op: ma 15 mei 2017, 12:20

Re: Korte vragen

Bericht door Mdk »

Is zo'n systeem nou echt makkelijker dan een simpele qr code die verwijst naar een paginatje met de info voor die reis? Dat is ten slotte een bestaande, open standaard. En al die apparaten (poortjes, handscandingen) hebben gewoon een interwebsverbinding toch?
Bij twijfel altijd klagen
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Western Soldier schreef:Nog wel een vraagje van mij. Ik reis weleens met IC naar een station voorbij mijn bestemmingsstation, om dan met een sprinter terug te reizen, omdat ik dan soms tot wel 45 minuten tijdwinst kan boeken. Normaal gesproken heb ik daar nooit problemen mee, maar vorig jaar kreeg ik er wel een waarschuwing voor. Ik ben weleens benieuwd hoe dat zit?
Volgens mij komt het niet uit de reisplanner als je station->station plant, maar als je vanaf een adres plant gaat de reisplanner ineens 9292 gebruiken achter de schermen en komt dat advies er wel uit. Knappe conducteur die je dan wil beboeten (A)
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

Weet het niet meer zeker of ik het al eens gevraagd heb (kan in ieder geval niet vinden niet), maar kun je op station Bad Bentheim een beetje beschut en bij voorkeur ook verwarmd zitten? Dus niet op een saai en tochtig perron zoals in Emmerich en Kaldenkirchen.

Ik moet Hengelo - Bad Bentheim nog doen eigenlijk dit jaar en had eigenlijk gehoopt dat die stoptrein inmiddels al reed. Dus nu moet ik 1,5 uur zien door te brengen daar en dat doe ik graag een beetje warm. :@
🍉
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Hoezo 1,5 uur zien door te brengen? Wat wordt de reis?

Er is wel een stationsgebouw in Bad Bentheim. Of die verwarmt is dat zal wel.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Ligt er beetje aan of je binnen kan komen:
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9161
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Owja, dat gedoe met het perron verhogen. :')
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Nou daar is in Augustus nog een update over geweest.

Eerste video 25 augustus 2016:
En een jaar later 30 augustus 2017:
Ga er dus maar niet vanuit dat je in Bad Bentheim momenteel beschut of in een verwarmd wachthokje kan zitten. Enige optie die je hebt is in de RB 61 gaan zitten die daar 54 minuten stil staat. Maar dat ligt overigens wel aan het personeel. De ene laat de trein open de ander sluit hem af.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12822
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

regenmaker schreef:Hoezo 1,5 uur zien door te brengen? Wat wordt de reis?

Er is wel een stationsgebouw in Bad Bentheim. Of die verwarmt is dat zal wel.
Ik pak de IC Berlijn tot Bad Bentheim en dan moet ik geloof ik 1,5u wachten tot de trein terug weer vertrekt. Want ik kan wel doorreizen naar Rheine, maar dat kost weer een hoop extra geld dat ik momenteel eigenlijk wel beter kan besteden.
webguy schreef:Ligt er beetje aan of je binnen kan komen:
Oh dear, is dat dit station?
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten