Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Bericht door ODRAIL »

webguy schreef:Overigens in VIRMm afschuwelijke dingen omdat ze precies op ooghoogte zitten... Daar hadden ze in het ontwerp vast iets slimmers op kunnen bedenken #faal
Daar is door een ontwerpbureau wel goed over na gedacht hoor :? .
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

Weet iemand wat voor dagkaart ik nodig heb als ik het complete premetronet van Charleroi wil gaan doen? Weet zelf niet zo goed of ik aan een dagkaart Next genoeg heb of dat ik een dagkaart Horizon moet kopen, en kan het bij de TEC zo snel niet vinden..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Je moet Horizon+ hebben, een dagkaart Next is maar geldig in twee zones maar vanuit Charleroi gezien zit er na de haltes Providence, Leernes, Deschassis en Samaritaine een zonegrens.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Als ik met een e-ticket reis en ik wil gebruikmaken van de IC direct, kan ik dan wel met de OV-chipkaart gebruiken voor de toeslag of dien ik een toeslagkaartje te kopen bij een automaat?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Kan met OV-chip.
Gebruikersavatar
bjorn keith
Berichten: 439
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 18:23
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door bjorn keith »

@dennistd @Z2N @cassie127

Bedankt voor de hulp over de kaartjes in de omgeving Munchen/Innsbruck! :D *trein*
Kijk ook eens op mijn YouTube kanaal: https://youtube.com/ovdoornederland
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Is er een site waarop je kan zien hoeveel instappers er gemiddeld zijn voor een lijn?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Reizigerstellingen worden over het algemeen niet openbaar gemaakt.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
PatrickM
Berichten: 1977
Lid geworden op: za 10 jan 2015, 21:46
Locatie: Hasselt (B)

Re: Korte vragen

Bericht door PatrickM »

NS maakt het gemiddeld aantal instappers per dag (per station) bekend, maar de andere vervoerder doen dat inderdaad niet.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door Hainje »

NS doet dat ook niet omdat ze dat leuk vinden, maar volgens mij omdat Treinreiziger.nl een WOB-verzoek ingediend heeft. Dat kan bij NS (want verkapt Nederlands staatbedrijf), maar de rest is dat niet, dus ook geen WOB-mogelijkheden.
🍉
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Sommige vervoerders publiceren het in een vervoersplan. Zo weten we dat enkele buslijnen in Voorne-Putten net iets minder dan een miljoen instappers per jaar hebben.

Zuid-Holland heeft in 2013 t/m 2015 een kaart gepubliceerd met daarop het aantal instappers per bushalte die in een PZH-concessie viel. Helaas is PZH daarmee gestopt, de kaart staat nog wel online op http://staatvan.zuid-holland.nl/Paginas ... ppers.aspx
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Die cijfers zijn wel verwarrend gepresenteerd trouwens. Het viel me al op hoe gigantisch het verschil tussen werk- en weekenddag was, maar dat is gezichtsbedrog omdat ze alle werkdagen bij elkaar opgeteld hebben.
Desondanks zitten er wel wat opmerkelijke dingen in. Zo stappen er bij halte Dordrecht, Wieldrecht enorm veel reizigers uit maar stapt er haast niemand in waarvoor daar niet echt een logische verklaring is. Eenzelfde effect zie je op lijn 3 in Oudelandshoek, maar daar heeft het een logische reden (reizigers die op de Palissander wonen stappen bv. bij de gelijknamige halte in, maar stappen uit bij halte Merbau aan de andere kant van de ring vanwege de reistijd)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Bericht door ODRAIL »

PatrickM schreef:NS maakt het gemiddeld aantal instappers per dag (per station) bekend, maar de andere vervoerder doen dat inderdaad niet.
Zijn deze cijfers ook ergens terug te vinden?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Ja. Ze staan op internet, google vindt ze zo voor je.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Waar kan ik de (al dan niet geplande) materieelinzet van een trein vinden? En dan het liefst in een rijtje/overzicht per serie/station, want ik weet dat ik bijvoorbeeld in de RdT app van treinen die al onderweg zijn de samenstelling kan zien :wink:
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Danku :)
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Hoe zit het met de concessie Stadsvervoer Amsterdam. Ik kom op verschillende plaatsen tegen dat er een korte concessie 2012-2014 is geweest voor het stadsvervoer of dat de ingangsdatum van de huidige concessie 2014 is. Op de wiki staat echter dat de concessie in 2012 inging. Kan iemand meer uitleg geven?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

De concessie ging op 1 januari 2012 in en zou eigenlijk 8 jaar duren. Door het kabinet Rutte I moest dat ingekort worden, dus zou 31 december 2014 de einddatum worden.

Echter, in 2013 was Rutte II aan de macht gekomen die openbaar aanbesteden voor de G3 niet meer verplicht stelde. Toen heeft men de concessie weer naar de oorspronkelijke 8 jaar terug verlengd en direct onderhandelingen gestart voor 7 extra jaren en dat ook onderhands gegund, zodat er geen aanbesteding zou zijn in de beginfase van de Noord-Zuidlijn.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Bedankt voor het antwoord. :)

Is het overigens niet de G4 of is dat recht voor Utrecht komen te vervallen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Het GVU was in 2007 al verkocht aan Connexxion, daardoor bestond daar geen mogelijkheid een gesloten thuismarkt te creëren, er was immers geen vervoerder meer die dat recht kon krijgen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Op 3 september 2016 reed er op het treinvervangend vervoer tussen Apeldoorn en Amersfoort een zwarte (ex-Qbuzz?) MAN TU mee. Weet iemand van wie deze was?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8797
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Het kan zijn dat je de MAN NÜ313 van Capartas Tours hebt gezien. South West Tours en VDM Tours rijden niet met MAN's.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5240
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Ik weet vrij zeker dat het niet de NU was, aangezien er nog posters van Qbuzz in de bus zaten. Qbuzz had geen NU's. :wink:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten