Korte vragen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 3284
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mikos » Do 12 Jul 2018, 11:36

Meltrain schreef:Maar ik snap nu nog steeds niet wat er qua seinen dan niet kan. De treindienstleider kan toch zien welke blokken bezet zijn en aan de hand daarvan de seinen bedienen?

In aanvulling op eerdere reacties; In Cursus Spoor 3 heb ik vorig jaar een en ander over het seinwezen in Nederland uitgezet. Onder het hoofdstuk Blokstelsel staan 3 zelf in elkaar geflanste tekeningen over het blokstelsel, waaronder deze:
Afbeelding
Wezep ligt in dit voorbeeld tussen een willekeurige combinatie van een groen en een geel sein (P-seinen). Daartussen valt er niets te keren, omdat de treindienstleider (zoals gesteld door anderen) daar geen invloed of zicht op heeft. In het geval van Wezep zou een trein door moeten rijden naar de brug over de IJssel (Hattemerbroek Aansluiting), omdat daar pas het eerstvolgende bediende sein staat. Vele malen gemakkelijker is het dus om een trein te laten keren in 't Harde (daar zijn wel bediende seinen) en een enkele bus langs Wezep te sturen (verkeerssituatie, met kerende en wachtende bussen in het toch al krappe Wezep is geen succes), die er hooguit een minuut wacht en dan weer door kan.

Ferdinand
Berichten: 1002
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ferdinand » Do 12 Jul 2018, 21:45

Ik snap de logica niet helemaal van de dagkaarten voor het busvervoer in Oost-Nederland. Bij een normale dagkaart mag je reizen in Flevoland, Gelderland en Overijssel en niet met de trein. Bij een meermanskaart mag je in dezelfde provincies reizen, maar daarnaast mag je ook met de trein reizen tussen Zutphen en Vorden en tussen Doetinchem en Varsseveld. Waarom bij het ene ticket wel en bij de ander niet, terwijl het om hetzelfde gebied gaat?
Iedere dag van Zeist-Noord naar Kerckebosch. Meestal met de fiets, maar als het kan met buurtbus 575.https://www.youtube.com/channel/UCTkdiJOYZhg7wwxrMNhFF7Q

dennistd
Berichten: 2653
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » Do 12 Jul 2018, 22:03

De Meermanskaart is geldig in Gelderland, Flevoland en Overijssel, maar niet in Almere. U kunt er dus mee reizen in alle bussen van Breng, Arriva, Twents, Syntus. Niet in de trein of regiotaxi.

http://meermanskaart.nl/
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Ferdinand
Berichten: 1002
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ferdinand » Do 12 Jul 2018, 22:06

Ik denk dat Syntus het dan nog niet heeft aangepast in de app. Bedankt voor de hulp!
Iedere dag van Zeist-Noord naar Kerckebosch. Meestal met de fiets, maar als het kan met buurtbus 575.https://www.youtube.com/channel/UCTkdiJOYZhg7wwxrMNhFF7Q

dennistd
Berichten: 2653
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » Do 12 Jul 2018, 22:13

Dat verbaast me niet zo heel erg: die app is sowieso niet erg up-to-date... Zo kun je er ook nog kaartjes in kopen voor de oude ritprijzen (veelvouden van €1,50 ipv €2). Ik zou hem gewoon bij de chauffeur kopen, die app vertrouw ik niet zo heel erg. Vrijwel niemand gebruikt dat ding ook nog, in Twente althans.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 7834
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Do 12 Jul 2018, 22:31

Maar als je je kaartje in de app koopt issie dus goedkoper *O*
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Ferdinand
Berichten: 1002
Lid geworden op: Ma 28 Aug 2017, 20:39
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Ferdinand » Do 12 Jul 2018, 22:39

Waar koop ik de Meermanskaart?

Gewoon lekker makkelijk bij de buschauffeur


Ik betwijfel of Syntus zelf wel weet dat ze een app met tickets hebben...
Iedere dag van Zeist-Noord naar Kerckebosch. Meestal met de fiets, maar als het kan met buurtbus 575.https://www.youtube.com/channel/UCTkdiJOYZhg7wwxrMNhFF7Q

MdJ
Berichten: 4211
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Korte vragen

Berichtdoor MdJ » Do 12 Jul 2018, 23:02

marvinkok schreef:Overigens hebben ze dat tijdens de ombouw van Enschede wel gedaan bij Drienerlo om daar te kunnen keren. Dat duurde dan ook 6 weken...

Kostte wel een weekend inbouwen en uitbouwen (begin en einde)
Bij twijfel: gebruik beton.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 3005
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor cassie127 » Vr 13 Jul 2018, 00:47

Ferdinand schreef:
Waar koop ik de Meermanskaart?

Gewoon lekker makkelijk bij de buschauffeur


Ik betwijfel of Syntus zelf wel weet dat ze een app met tickets hebben...

In mei wisten ze het nog... Toen stonden er nog Bevrijdingsdag tickets in en in april nog Koningsdag tickets.

Maar inderdaad zag je eerder nog vaak dat mensen hun abonnement in de app hadden maar door de afschaffing van de sterabonnementen en trajectkaarten zie je dat nu ook nog nauwelijks voorkomen. Net zoals de Syntus Punten welke je kan sparen in de trein tussen Zutphen en Oldenzaal. Dat zou moeten werken met iBeacons die je telefoon detecteren en in de app vervolgens de punten moeten bijschrijven. Dit heeft bij veel mensen ook niet of slecht gewerkt. In een maand tijd had ik 5 reizen gemaakt op momenten dat je 100 punten zou krijgen voor je reis. Maar slechts bij één reis zijn de punten ook echt bijgeschreven.

@Dennis ik krijg (als je de 65+ kaartjes bedoeld) geen kaartjes van €1,50 maar €2,- te zien in de app.
Online archief dienstregelingen: http://busboekjesenlijnfolders.nl
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet/Syntus Overijssel
2017 Trein: 24785,3 km, Bus: 1799,1 km
2018 Trein: 18770,9 km, Bus: 816,5 km, Metro: 178,5 km, Tram 16,8 km (06-08)

dennistd
Berichten: 2653
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » Vr 13 Jul 2018, 05:04

Ik doel op normale ritkaartjes. Die zitten goed verstopt en kun je alleen kopen na het plannen van je reis, als daar tenminste geen overstap in zit.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11509
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » Vr 13 Jul 2018, 17:32

Meltrain schreef:Ik dacht dat de treindienstleider gewoon alle seinen kon bedienen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. dat is eigenlijk wel onhandig, want zo is het treinverkeer veel minder flexibel te regelen.
Het heeft voor- en nadelen. Nieuwe baanvakken worden vaak aangelegd met overal bediende seinen, dat zie je bijvoorbeeld op Amsterdam - Utrecht. Nadeel is dat je een P-sein als machinist op zicht mag passeren zonder dat je daarvoor een aanwijzing van de treindienstleider nodig hebt (die kent dat sein immers niet en kan dus niet precies zien wat ervoor zit). Bij bediende seinen moet je een aanwijzing hebben, en als je dan meerdere seinen in de storing hebt moet dat voor elk sein opnieuw.

Bollenstad
Berichten: 17
Lid geworden op: Wo 19 Jun 2013, 16:55

Re: Korte vragen

Berichtdoor Bollenstad » Vr 13 Jul 2018, 21:56

Heeft iemand enig idee waarom vandaag zo veel Eurobahn-ritten vanuit Hengelo zijn uitgevallen? Nog steeds stroomproblemen? Ben me even aan het oriënteren hoeveel eerder ik morgen naar Hengelo wil reizen om op tijd in Osnabrück te zijn...

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 13296
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Korte vragen

Berichtdoor Meltrain » Vr 13 Jul 2018, 23:26

Wubbo schreef:
Meltrain schreef:Ik dacht dat de treindienstleider gewoon alle seinen kon bedienen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. dat is eigenlijk wel onhandig, want zo is het treinverkeer veel minder flexibel te regelen.
Het heeft voor- en nadelen. Nieuwe baanvakken worden vaak aangelegd met overal bediende seinen, dat zie je bijvoorbeeld op Amsterdam - Utrecht. Nadeel is dat je een P-sein als machinist op zicht mag passeren zonder dat je daarvoor een aanwijzing van de treindienstleider nodig hebt (die kent dat sein immers niet en kan dus niet precies zien wat ervoor zit). Bij bediende seinen moet je een aanwijzing hebben, en als je dan meerdere seinen in de storing hebt moet dat voor elk sein opnieuw.

Maar dan is het toch juist wel mogelijk om te keren in Wezep, mits je een aanwijzing van de treindienstleider krijgt?
I'm more into trains than training and my favourite sport is transport.
Dagelijks reiziger Rlb - Asa.

Belangrijke data:
22-07: opening Noord/Zuidlijn (Amsterdam)
09-12: opening Crossrail (London)

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5458
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor dylanwild94 » Za 14 Jul 2018, 01:55

Nee want wezep heeft geen bediende seinen. :roll:
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 11509
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » Za 14 Jul 2018, 08:04

Ook zonder bediende seinen kun je (technisch) op een halte keren. Daarna krijg je echter alleen maar rode seinen te zien want de treindienstleider kan geen rijweg voor jouw trein instellen, er is immers geen bediend sein. Dat schiet niet echt op, dan is fietsen sneller.

Selivio
Berichten: 78
Lid geworden op: Za 30 Apr 2016, 12:02

Re: Korte vragen

Berichtdoor Selivio » Za 14 Jul 2018, 10:47

En naast alleen de rode seinen, worden ook de overwegen nier geactiveerd die je dan gezellig stuk voor stuk aan mag rijden...
Grt. Stefan (Mcn Keolis Nederland, voormalig inhuurkracht Arriva VDL)

en-es
Berichten: 584
Lid geworden op: Zo 11 Dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Berichtdoor en-es » Za 14 Jul 2018, 11:04

Bollenstad schreef:Heeft iemand enig idee waarom vandaag zo veel Eurobahn-ritten vanuit Hengelo zijn uitgevallen? Nog steeds stroomproblemen? Ben me even aan het oriënteren hoeveel eerder ik morgen naar Hengelo wil reizen om op tijd in Osnabrück te zijn...

Ik heb begrepen dat het weer goed mis is. Hopelijk heb je de aansluiting gehaald!

TreinTim
Berichten: 27
Lid geworden op: Vr 16 Mar 2018, 12:42

Re: Korte vragen

Berichtdoor TreinTim » Za 14 Jul 2018, 13:12

Weet iemand of de 4409 van het UOV een ex-Connenxion bus is?

Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 8620
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Berichtdoor Hainje » Za 14 Jul 2018, 13:18

Spoiler: show
Afbeelding


Gezien de datum eerste toelating en datum tenaamstelling ligt dat wel voor de hand.
Details blijf je houden, maar uiteindelijk vind ik het allemaal prima.
11-08-2018: Trein: 10423,9 km * Bus: 1432,3 km * Metro: 62,4 km * Tram: 9,62 km
Meestal te vinden in mijn luie zetel.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 5458
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor dylanwild94 » Za 14 Jul 2018, 13:24

TreinTim schreef:Weet iemand of de 4409 van het UOV een ex-Connenxion bus is?
alle Amba's van Qbuzz (U-ov) zijn ex connexxion. Plus de gele citaro's van de 4500 serie.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37117
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Za 14 Jul 2018, 21:05

Nu vandaag al bekend is dat morgen de hele dag geen intercity’s rondom Hilversum kunnen rijden, kan de bijsturing dan nu nog regelen dat morgen 2x/uur Den Haag - Enschede wordt gereden als klantvriendelijke maatregel, of zijn er belemmeringen die dat tegenhouden?
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29860
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Za 14 Jul 2018, 21:08

Waarom zou iedereen moeten overstappen in Amersfoort dan? Als je verder leest in de versperringsmaatregel dan zie je namelijk dat de 1600 en 11600 en 1500 gewoon rijden, maar in Naarden-Bussum stoppen in plaats van in Hilversum.
De 140 rijdt ook en stopt niet in Hilversum, maar heeft geen extra stop in Naarden-Bussum.
Laatst gewijzigd door Daniel op Za 14 Jul 2018, 21:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: maatregel is aangepast, 1500 rijdt nu wel
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 37117
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Za 14 Jul 2018, 21:20

Er is geen versperringsmaatregel, er is een bericht dat er geen Intercity’s rijden van/naar Hilversum en dat je kan omreizen via Utrecht. Succes ermee.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 29860
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Za 14 Jul 2018, 21:24

Op NS.nl staat inderdaad een wel erg karig bericht, gelukkig heeft het bericht op Rijden de Treinen een iets uitgebreidere toelichting.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

SuperGhost
Berichten: 2536
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen

Berichtdoor SuperGhost » Zo 15 Jul 2018, 13:17

Hoe komt het dat de intercity's er niet kunnen stoppen, maar alle sprinters wel gewoon?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten