Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Jultar
Berichten: 574
Lid geworden op: za 12 mar 2011, 11:34

Re: RE: Re: Korte vragen

Bericht door Jultar »

webguy schreef:Plus dat ICR over de HSL onder ETCS rijdt. ETCS gebruikt lengte en gewicht om de remcurve te berekenen. Ergens moet dus een stukje intelligentie in de trein zitten om dat te bepalen. Idealiter zou je dat zo ontwerpen dat elk rijtuig en lok die informatie op een interne pijplijn/bus gooit en de loc het uitleest, "ik heb 10 rijtuigen, dat is 67 ton en 201 meter" (ofzo). Gezien het een ontwerp is de jaren 70 is dat niet zo en dus bij ICR zit het geloof ik gewoon in de loc gebakken ergens, dat het een combinatie is van x rijtuigen en x locs om een lengte van y en gewicht z te vormen.
We hebben gewoon standaard gegevens daarvoor die voor elke rit ingevoerd moeten worden. Rempercentage, treinlengte, aslast, ERTMS treincategorie, en voor de AFB naast die gegevens ook nog het treingewicht, of de trein met schijf- of blokremmen rijdt en of het een passagiers- of goederentrein is (ivm verschil in optreksnelheid).
Komt er een rijtuig bij, dan zal het gewicht en de lengte veranderen. Dat is verder niet zo spannend.

De enige reden dat dit zo ingevoerd moet worden is omdat de Traxx natuurlijk een locomotief is. Heb je een treinstel, dan moet je normaal gesproken alleen de treinsamenstelling bevestigen, waarna op de achtergrond die gegevens automatisch ingevoerd worden (lees: vaste waardes zijn, op basis van het aantal treinstellen, eventuele afgesloten remmen, etc.).
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Hoe wordt bepaald of een bushalte een elektrisch vertrektijdenbord krijgt?
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8796
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Binnen Dordrecht hebben alle belangrijke haltes en overige haltes in de richting(en) met voornamelijk instappers een elektronisch bord. Het zal mij niet verbazen dat eenzelfde richtlijn elders ook wordt toegepast.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Ik vind dat zo apart hier in Vollenhove; er staan iets van 8 haltes (beide richtingen) in totaal, maar 7 ervan (als ik me niet vergis) hebben een zogenaamde DRIP. Waarom kan die andere halte waar ik opstap dan geen bord krijgen? De halte heeft altijd wel 3 of meer instappers!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Gunninglaan toevallig? Dat is wel een beetje een tussenin-halte, geen idee qua in-/uitstappers, maar hij ligt precies tussen de L-flat en het winkelcentrum in.

Overigens heb ik hier hetzelfde: De halte voor de Ikea heeft er een, en de halte bij het winkelcentrum, maar "mijn" halte er tussenin niet -o-
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Ferdinand schreef:Ik vind dat zo apart hier in Vollenhove; er staan iets van 8 haltes (beide richtingen) in totaal, maar 7 ervan (als ik me niet vergis) hebben een zogenaamde DRIP. Waarom kan die andere halte waar ik opstap dan geen bord krijgen? De halte heeft altijd wel 3 of meer instappers!
Bij Vollenhove moet ik meteen denken aan de Overijsselse variant. Na even googelen bleek het een wijk in Zeist...
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Wij hebben het natuurlijk over (een van de) ghetto(s) van Zeist :Y
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Ik bedoel de wijk in Zeist, maar ik dacht dat het een vrij bekende wijk was aangezien daar een van de grootste galerijflats staan van West-Europa.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: RE: Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Aking schreef:Wij hebben het natuurlijk over (een van de) ghetto(s) van Zeist :Y
GHETTO??!!! AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Niks mis met Vollenhove!
Laatst gewijzigd door Ferdinand op ma 09 apr 2018, 20:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

:Y
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Ferdinand schreef:Ik bedoel de wijk in Zeist, maar ik dacht dat het een vrij bekende wijk was aangezien daar een van de grootste galerijflats staan van West-Europa.
Ik ben meer van het oosten van Nederland en het westen van Duitsland. :Y
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: RE: Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ferdinand schreef:Niks mis met Vollenhove!
Uit eigen ervaring moet ik het daarin helaas met je oneens zijn. En de cijfers op Wikipedia zijn ook niet heel rooskleurig (A)
Ferdinand schreef:Ik bedoel de wijk in Zeist, maar ik dacht dat het een vrij bekende wijk was aangezien daar een van de grootste galerijflats staan van West-Europa.
De L-flat bedoel je?

Volgens mij nog steeds de langste galerijflat van West-Europa, met uit mijn hoofd 728 (of 748) woningen en een stuk of 1500 inwoners. Best een flinke jongen ja :Y
Laatst gewijzigd door Aking op ma 09 apr 2018, 20:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

[wiki]Vollenhove is gelegen in het uiterste noorden van Zeist en wordt omsloten door de A28, de Dreef, de Utrechtseweg en de Panweg. De buurt wordt door de gemeente bestempeld als een "aandachtsgebied".[/wiki]

Aandachtsgebied klinkt beter :Y
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

In Apeldoorn hebben ze de afgelopen jaren de meeste flats afgebroken. :Y
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Ik ken alleen Meester Van Vollenhoven.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ferdinand schreef:[wiki]Vollenhove is gelegen in het uiterste noorden van Zeist en wordt omsloten door de A28, de Dreef, de Utrechtseweg en de Panweg. De buurt wordt door de gemeente bestempeld als een "aandachtsgebied".[/wiki]

Aandachtsgebied klinkt beter :Y
Je kunt er allemaal mooie naampjes aanhangen, maar dat verandert niets aan het feit dat het een ghetto is :')

En je link is kaduuk (A)
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Er is geen link. Ik vrees alleen dat ik die wiki bakjes verkeerd gebruik. Ik dacht dat ze werkten als quote-dingetjes.
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Ja, ze linken alleen niet naar de officiële wiki, maar naar onze OVNL wiki. En het werkt alleen als je de naam van de pagina gebruikt. :)
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Wat is de betekenis van een knipperende vertreklamp op het perron?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

De hoofdconducteur kan de vertrekprocedure pas opstarten als het vertreklicht gaat branden. Door toenemende overige verlichting op en in de omgeving van de perrons en omdat het vetreklicht niet altijd op dezelfde plek op het perron hangt, is het vertreklicht niet in alle situaties duidelijk zichtbaar.
Ging om een proef die in juli 2016 is gestart en eind 2016 is geëvalueerd. Blijkbaar is het geslaagd, anders waren ze nu vast alweer weggehaald.
https://www.spoorpro.nl/materieel/2016/ ... eiligheid/
Laatst gewijzigd door cassie127 op wo 11 apr 2018, 22:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Mikos »

En ja, dat is echt een heel stuk beter. Proef duidelijk en overtuigend geslaagd, zal op termijn landelijk worden ingevoerd.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Een knipperende lamp zoeken is inderdaad een stuk makkelijker dan een niet knipperende lamp tussen alle andere verlichting :Y
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ah, helder! Dank :)
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

cassie127 schreef:Een knipperende lamp zoeken is inderdaad een stuk makkelijker dan een niet knipperende lamp tussen alle andere verlichting :Y
En vooral als de zon erop schijnt. Brandt ie nou of is het gewoon de zon? Bij een knipperende lamp zie je dat verschil veel beter.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten