Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Een ijskoude dag in Noordrijn-Westfalen en het Bergse Land! (met foto's!)

Bericht door Ferdinand »

Ik heb daar geen verstand moet ik toegeven.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Er worden soms afbeeldingen geplaatst die wel op https staan, sommige browsers trekken dat erg slecht.

Overigens werkt Tapatalk nu 14 maanden en 1 dag later nog steeds ;-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
gliderfighter
Berichten: 573
Lid geworden op: wo 29 okt 2014, 21:22

Re: Korte vragen

Bericht door gliderfighter »

dennistd schreef:Dat staat gewoon op onze wiki: [wiki]OV-chipkaart#Noord-Holland[/wiki]
Zou je kunnen aangeven waar dat staat? Ik zie namelijk bij Amstelland-Meerlanden geen tarief bij 2018 staan én er staat geen verdeling mbt de nachtbus.
Regulier betaal ik voor lijn 300 3,01 t/m Schiphol Knooppunt Noord, met de N30(zelfde route), betaal ik 3,71.
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Ah, is dat weer een andere concessie :oops:
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Wat is een visgraat-systeem uit het Twente topic? Maw, wat houdt dat systeem in?
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Een visgraat-model houdt in dat kleinere treinstations als OV-knooppunten worden ingericht, waarbij er diverse buslijnen naar diverse dorpen in de regio rijden. Deze buslijnen sluiten goed aan op de trein, om zo de reistijd tussen een stationloos dorp en de grote stad te verkorten. Nadeel van een visgraat-model is dat reizigers uit een stationloos dorp naar de grote stad minstens één keer moeten overstappen van bus op trein op het kleine treinstation dat als OV-knooppunt is ingericht. Bekende kleine treinstations die als OV-knooppunten gelden zijn Vorden (trein uit Zutphen - bus naar Hengelo/Doetinchem), Ruurlo (trein uit Zutphen - bus naar Zelhem/Borculo), Lichtenvoorde-Groenlo (trein uit Zutphen - bus naar Lichtenvoorde/Groenlo), Goor (trein uit Zutphen/Hengelo - bus naar Markelo/Enter) en Oldenzaal (trein uit Hengelo/Duitsland - bus naar Denekamp/Ootmarsum/Enschede).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

En mocht de uitleg van Erno-BE niet duidelijk zijn, dan laten volgende afbeeldingen het wel zien:

Niet volgens het visgraatmodel:
Afbeelding

Wel volgens het visgraatmodel:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen

Bericht door Globetrotter »

Ik wil binnenkort een dag met bus en trein door Westfalen gaan reizen. Nu kom ik dit document met preisstufen tegen.
De reis start in Bocholt (of eigenlijk Aalten) en gaat naar Moers, Wesel, Krefeld en Dorsten. Beetje afhankelijk van de prijzen wil ik misschien ook nog naar Munster.
Hoe kan ik in dat prijsoverzicht zien welk tarief ik voor deze reis zou moeten betalen (waarschijnlijk iets tussen 2M en 5M)?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Dagkaart voor geheel NRW voor 1 persoon kost €30,50 en is de hele dag geldig na 09:00 uur en in het weekend de hele dag.
Deze dagkaart is te gebruiken in alle RB en RE treinen, Tram, Metro en Bus. Ook mag je hiermee de Schwebebahn in in Wuppertal.

Hoe het verder met het Westfalen tarif zit weet ik niet, maar ik dacht dat je als je een ticket koopt je begin en eindbestemming er op vermeld staan waardoor je niet kan omreizen
Laatst gewijzigd door cassie127 op vr 09 mar 2018, 10:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Niet, want in dat overzicht zijn de preisstufen in slechts één verkeersverbond weergegeven. Moers, Wesel, Krefeld en Dorsten vallen onder het VRR tarief en niet onder het Westfalen tarief. Ik zou dus adviseren om met het NRW tarief te gaan reizen (zie bericht van Cassie). Maar wat is het plan? 1 dag, meerdere dagen?
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen

Bericht door Globetrotter »

Het plan is in principe 1 dag. €30,50 voor alleen maar rondreizen in en tussen Bocholt, Moers, Wesel, Krefeld en Dorsten is best aan de prijs. Zijn er geen goedkopere kaartjes?
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Ja er zijn andere dagkaarten maar deze zijn alleen geldig in een bepaald verkeersverbond waardoor je uiteindelijk weer duurder uit bent. Overigens is NRW Ticket wel een van de duurste regionale dagkaarten van Duitsland... Een veel grote deelstaat als Bayern kost zo'n kaartje maar €25,- en in Niedersachsen + Bremen & Hamburg zelfs maar €23,-
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Ja, maar in Niedersachsen kan je dan weer in een gedeelte niet met de bus met die dagkaart. Dat is dus een beetje appels met peren vergelijken.

Er zijn wel goedkopere dagkaartjes, maar dan moet je het stuk Bocholt - Aalten een los kaartje kopen en dan een 24 uur ticket VRR preisstufe D (29,10) nemen, maar die is dus niet eens zo veel goedkoper dan een NRW dagkaart. Uiteindelijk ben je duurder uit. Het enige voordeel van het 24 uurs ticket vind ik dat ie ook voor 9 uur geldig is, maar dat ligt aan waar je vandaan moet komen.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Globetrotter
Berichten: 1586
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen

Bericht door Globetrotter »

Hmm, ik zou bijna gaan denken dat het goedkoper is om met Flixbus en/ of de trein vanuit Enschede naar Munster en dan via Bocholt, Moers, Wesel, Krefeld en Dorsten per trein terug naar Nederland te gaan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Nee, want dan betaal je meer dan € 30,50. Het NRW-ticket is vanaf Enschede geldig. Met wat jij voorstelt betaal je voor een NRW-dagkaart en de Flixbus.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Als je met iemand samen gaat reizen kan het een stuk voordeliger worden, Ezra. Voor €45 kun je met vijf personen een hele dag door NRW reizen!
Gebruikersavatar
Frank93
Berichten: 1249
Lid geworden op: zo 28 sep 2014, 16:31

Re: Korte vragen

Bericht door Frank93 »

Heeft iemand wel eens problemen gehad met e-tickets van Arriva? Heb er een voor trein en bus in Friesland maar de poortjes in Leeuwarden kwam ik niet doorheen. Had het ticket voor de zekerheid ook op mijn telefoon gezet maar via daar pakt hij de QR code ook niet. Heb het bij 3 poortjes geprobeerd waar zo'n ticket symbool op stond. 2x bij een Arriva poortje en ook nog een keer bij een NS poortje.

Ik zal anders morgen of volgende week wel contact zoeken met Arriva, maar ben benieuwd of iemand dit ook heeft gehad.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

In hoeverre is een machinist "verplicht" om zijn trein bij het juiste bakbordje te zetten? Of mag ie 'm neerzetten waar die wil, zolang de trein maar langs het perron staat?

Ik had enkele dagen geleden op station Lunetten namelijk dat de trein naar Gdm bij het "instapzone"-bordje werd neergezet halverwege het perron, in plaats van bij het bakbordje aan het begin van het perron (waar ook de enige toegang tot het perron zit)
Een overbodige sprint was het gevolg -o-
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Ezra schreef:Ik wil binnenkort een dag met bus en trein door Westfalen gaan reizen. Nu kom ik dit document met preisstufen tegen.
De reis start in Bocholt (of eigenlijk Aalten) en gaat naar Moers, Wesel, Krefeld en Dorsten. Beetje afhankelijk van de prijzen wil ik misschien ook nog naar Munster.
Hoe kan ik in dat prijsoverzicht zien welk tarief ik voor deze reis zou moeten betalen (waarschijnlijk iets tussen 2M en 5M)?
Ik denk dat je met losse kaartjes duurder uit bent dan een NRW dagkaart. Enkele reis Bocholt-Moers kost al 15,30 euro.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Alledaagse gebeurtenissen Regio Utrecht

Bericht door Ferdinand »

Is de NS van plan meer treinen in te zetten komende zondag ivm het gratis kunnen reizen met het boekenweekgeschenk?
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Wat denk je zelf :')
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Ik las ergens dat ze Mat '64 terughalen van de sloper :Y
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Milco »

Ze worden weer in elkaar gezet toch? :p
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Er zijn dat weekend wel bijzonder werkzaamheden overdag. Alleen de sprinterdienst Dordrecht - Roosendaal is weer een weekje klunen dankzij de Duitsers.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Suus schreef:Er zijn dat weekend wel bijzonder werkzaamheden overdag.
Bijzondere? Of mist er veel, weinig of nog iets anders? (A)

Weet hier iemand trouwens in welke materieelsoorten nog "echte" noodremmen zitten? Het viel me laatst op dat in ICM de noodrem is weggewerkt in een kolom, waardoor ik het idee heb dat het daar ook een schakelaar is geworden, en geen "ventiel" meer. Klopt dit? En is dit bij andere materieelsoorten ook het geval?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten