Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Aking schreef:Officieel moet je via die grensovergang, maar als je je verhaal aan het loket in Utrecht uitlegt heb je kans op een blauwe sticker en mag je via Arnhem of Herzogenrath :wink:
Als op het kaartje een trein staat die die dag niet gereden wordt is de treinbinding niet geldig. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Alleen staat zo'n trein er niet op denk ik :x
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Op een sparpreis Europa? Lijkt me wel eigenlijk... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Er staat een route op, geen specifieke trein. En in principe kan er ook via die route gereisd worden, er wordt een busdienst aangeboden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Z2N schreef:Op een sparpreis Europa? Lijkt me wel eigenlijk... (A)
Verplichte treinen die er op staan zijn alleen van DB Fernverkehr. Dus op dat ticket naar Bingen staan geen verplichte treinen binnen Nederland en ook niet op Venlo-Düsseldorf. De treinnummers van verplichte treinen staan achter Via. Dus vervelend van die werkzaamheden maar Zugführer zal echt via Venlo moeten reizen. Uiteraard kan Zugführer het advies van Aking opvolgen en aan het loket smeken of er via Emmerich gereist mag worden maar ik denk dat dit verzoek geweigerd wordt. Op eigen gelegenheid een andere route kiezen is geen optie.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte vragen

Bericht door Zugführer »

Op het ticket zelf staat inderdaad alleen die ene IC in Duitsland naast de grensovergang bij Venlo. Ik vind het niet zo'n probleem om via Venlo te reizen hoor, vroeg me gewoon af of via Emmerich zou mogen. Ik neem aan dat op eigen gelegenheid via Nijmegen naar Venlo reizen wel toegestaan is, dat komt ook zo uit de planner nu.
en-es
Berichten: 4413
Lid geworden op: zo 11 dec 2016, 14:11

Re: Korte vragen

Bericht door en-es »

Tot Düsseldorf mag je elke trein nemen, zolang je maar via Venlo naar Duitsland reist.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3406
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Korte vragen

Bericht door Zugführer »

Dus ik mag ook via Roermond naar Venlo? Want dat komt ook uit de NS planner als ik Utrecht - Venlo plan, is zelfs beduidend sneller dan met het Schienenersatzverkehr :')
Dank voor alle antwoorden verder overigens :)
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Als het uit de planner komt mag het *O*

Utrecht - Visé met de ICE en Thalys via Keulen bijvoorbeeld :Y
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Of dat wat ik laatst had voor €2,80 1e klas... Utrecht - Kaldenkirchen heen via Duisburg en Düsseldorf terug via Herzogenrath
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Waarom rijden de [serie=Intercity|2018|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] / [serie=Intercity|2018|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en [serie=Sprinter|2018|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] nu, met de werkzaamheden bij Zwolle, eigenlijk maar tot en met 't Harde en niet naar Wezep?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

In Wezep kan seintechnisch niet worden gekeerd, 't Harde ligt bovendien direct aan de snelweg en heeft dankzij Defensie een groot terrein dat als busstation gebruikt wordt. Door het tijdelijke perron 4, parallel aan het tijdelijke busstation, zitten bovendien praktisch alle doorgaande reizigers nog geen vijf minuten na aankomst al in de bus.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
ovVeluwe
Berichten: 1399
Lid geworden op: ma 06 mar 2017, 11:03

Re: Korte vragen

Bericht door ovVeluwe »

In 't Harde is een keer mogelijkheid. Er is daar zelfs een extra perron aangelegd aan spoor 4 voor de intercities. De sprinters keren op spoor 2. Op Wezep is hier gewoon geen ruimte voor, net zoals genoeg ruimte voor de grote hoeveelheid bussen die ook de mensen uit de intercity moet opvangen.

Edit, Z2N was me voor.
https://instagram.com/ov_veluwe?igshid=1fcz6qmvpo302
Buurtbus chauffeur bij Syntus Utrecht
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Oké, voor de Intercity’s begrijp ik het nu.
Maar de Sprinters kunnen toch net na ‘t Harde al linkerspoor gaan rijden en dan in Wezep keren?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
dylanwild94
Berichten: 6183
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen

Bericht door dylanwild94 »

Dat kan seintechnisch niet.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Maar er staat gewoon een seinpaal in Wezep. Waarom zou het dan niet kunnen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7603
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Wezep is een halte langs de vrije baan. Daar kan zonder wijziging van het seinstelsel ter plaatse niet gekeerd worden. Bovendien ligt het station onhandig ten opzichte van uitvalswegen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Dat laatste punt doet er niet toe, want er moeten nu ook bussen bij het station stoppen. Voor doorgaande reizigers heb je een punt, maar ik had al gezegd dat ik het er mee eens ben dat die in 't Harde overstappen. Het gaat nu over de reizigers van en naar Wezep.
Maar ik snap nu nog steeds niet wat er qua seinen dan niet kan. De treindienstleider kan toch zien welke blokken bezet zijn en aan de hand daarvan de seinen bedienen?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Dat er een seinpaal in de buurt staat zegt niks. Niet alle seinen kunnen worden bediend.
Langs de vrije baan staan alleen automatische seinen (P-seinen), die kan de treindienstleider niet bedienen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

De treindienstleider kan alleen bediende seinen bedienen. Als er dus in Wezep alleen P-seinen (die zijn automatisch) dan kan hij daar niks mee. Ook om de rijweg om te keren heb je bediende seinen nodig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

En P-seinen ziet de trdl niet eens op de post..
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Heb even het voorbeeld niet paraat maar dat kost dus tonnen om 'even' de beveiliging aan te passen voor een extra bediend sein.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Overigens hebben ze dat tijdens de ombouw van Enschede wel gedaan bij Drienerlo om daar te kunnen keren. Dat duurde dan ook 6 weken...
dennistd
Berichten: 5528
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

En dat spaarde ook weer bussen uit, je komt er immers praktisch langs halverwege Hengelo. Plus dat je daarmee tussentijdse rangeerbewegingen uitspaarde, die in Hengelo wel nodig zouden zijn vanwege de krappe perronruimte in combinatie met Zutphen-Oldenzaal en Amsterdam-Berlijn. En je kon er makkelijker bussen kwijt dan in Hengelo natuurlijk.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Korte vragen

Bericht door Meltrain »

Bedankt voor de antwoorden.
Ik dacht dat de treindienstleider gewoon alle seinen kon bedienen, maar dat blijkt dus niet zo te zijn. dat is eigenlijk wel onhandig, want zo is het treinverkeer veel minder flexibel te regelen.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 15 gasten