Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door tsov »

Geen idee hoe dat nu is, maar vroeger vielen de haltes Victorieplein en Amsteldijk in Amsterdam voor sommige lijnen in zone 5700 (Centrum) en voor sommige in zone 5714 (Zuid).
Kort door de bocht gezegd: voor tram 12 (die uit de richting centrum kwam) was het zone centrum, voor de buslijnen (uit de richting zuid), was het het zone zuid.
De volgende halte voor alle lijnen was namelijk het Amstelstation en dat was/is een driezonepunt Centrum/Zuid/Oost.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Zijn dat niet gewoon ook zonegrenshaltes dan?

In Dordrecht kom ik wel een aparte tegen nu ik daar nog eens naar enkele grensgevallen kijk: op openov.nl/zones staat rond Ziekenhuis Amstelwijck dezelfde zonegrensindeling als op de meest recente lijnennetkaart van Arriva. Echter geeft Arriva in de dienstregeling van lijn 8 aan dat de halte Laan van Europa op Amstelwijck in zone 5360 ligt terwijl 'ie volgens de kaart dus in 5370 ligt.
Als de eerste situatie nog klopt zou je de bijzondere situatie hebben dat je van Dordtse Kil nog door zou kunnen reizen tot halte Watersteyn zonder zone 5370 te verlaten (lijn 8 doorrijdend als 4), terwijl je met een rit van lijn 4 die bij het ziekenhuis begint de gehele reis in zone 5360 maakt. Immers was het ziekenhuis altijd al het zonegrenspunt, maar halte Watersteyn was ook nog een grenspunt stammend uit de tijd dat lijn 1 nog naar Drechtwerk reed.

Als de situatie in de dienstregeling klopt is het juist weer apart dat een reis naar Amstelwijck in de ochtendspits (via Dordtse Kil) een 2-sterabonnement vereist terwijl je er in de avondspits met een 1-sterabonnement kunt komen. Maar zelfs de zonetool voor het regio-abonnement van Arriva zelf toont andere zones dan de dienstregeling.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

En 't leukste is.. Voor de losse kaartverkoop, bestaat 5370 niet eens meer.. Alle losse kaartjes die in de bus verkocht worden in Dordrecht, worden verkocht op 5360.
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Voor regioabonnementen bestaat hij nog wel he :wink:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Stefan
Berichten: 4303
Lid geworden op: ma 03 nov 2008, 11:56
Locatie: Duisburg, Duitsland

Re: Korte vragen

Bericht door Stefan »

Ja, dat weet ik. :P Maar ik ben benieuwd hoe dat straks met het cashloos systeem gaat werken... Zal waarschijnlijk wel een dingetje zijn wat ze over het hoofd gezien hebben. :P
Leuker kunnen we het niet maken, makkelijker ook niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

KM46 schreef:
Suus schreef:
Aking schreef:Is het normaal dat de Thalys VEERTIG minuten voor vertrek al wordt omgeroepen? :o
Ja.
En waarom dan?
Als de reizigers al aanwezig zijn is een omroep plaatsen wel zo duidelijk, reizigers voor Thalys zijn vaak erg bijtijds al aanwezig op het station.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Stefan schreef:Ja, dat weet ik. :P Maar ik ben benieuwd hoe dat straks met het cashloos systeem gaat werken... Zal waarschijnlijk wel een dingetje zijn wat ze over het hoofd gezien hebben. :P
Scheelt dat het alleen een probleem kan opleveren voor Stadspolders/Dubbeldam/Sterrenburg/Staart Oost naar Papendrecht/Zwijndrecht.
Binnen de stad maakt het niet uit omdat de gemakskaart van 2 euro toch al in tot 2 zones geldig is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Bedankt allemaal, gaan we uitzoeken/gebruiken om de boel te proberen recht te (laten) trekken.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Mijn moeder woont in Middelburg en haar OV-chipkaart doet het niet voor de trein. Ze heeft er ooit wel eens mee gereisd met de trein, er staat meer dan genoeg geld op de kaart maar ze krijgt de melding 'in/uitchecken niet mogelijk'. De conducteur in de trein kon haar niet helpen want die zag niets geks aan de kaart, een ander paaltje op een ander station deed het ook niet en op mijn ov-chipkaart zag ze ook niets raars.

Waar kan ze terecht? Volgens mij zijn er bij haar in de regio geen bemande loketten meer.
JothamvW
Berichten: 1227
Lid geworden op: zo 14 feb 2016, 11:10

Re: Korte vragen

Bericht door JothamvW »

Gekke vraag misschien, maar is de kaart wel geactiveerd voor reizen met NS?
Frequent reiziger in de regio Arnhem-Nijmegen, in het bijzonder lijn 331 en lijn 5 tussen Nijmegen en Groesbeek.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Ze zegt van wel omdat ze er eerder wel mee met de trein gereisd heeft en ik dacht dat een conducteur dat wel zou moeten kunnen zien? Ik heb wel gezegd dat ze er even mee naar de kaartautomaat moest gaan om dat te controleren.
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: Korte vragen

Bericht door j-ason »

JothamvW schreef:Gekke vraag misschien, maar is de kaart wel geactiveerd voor reizen met NS?
Mocht ze ooit met samenreiskorting hebben gereisd dan kan het zijn dat het product "Reizen op saldo 2e klas" er af is gehaald. Dit moet ze dan op de kaartautomaat opnieuw aanvinken. Waarna ze weer kan inchecken.

Werkt de kaart (dat je weet) wel gewoon in de bus?
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6464
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daantje »

Ja, in bus/tram/metro doet ie het wel (een maand geleden althans), dat is de laatste keer dat ze ermee gereisd heeft.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Wat zijn de overwegingen die HC's maken bij het omroepen van overstapmogelijkheden? Zo valt het op Leiden Centraal mij wel eens op dat alleen de IC-overstappen worden omgeroepen. En ook een opvallende: in de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] van Sloterdijk richting Den Haag worden bij Haarlem heel vaak de Sprinters naar Zandvoort en Uitgeest omgeroepen, terwijl die ook gewoon op Sloterdijk stoppen.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13032
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen

Bericht door Ardan »

Ik denk dat dat per HC verschilt. De een lepelt gewoon de eerste drie op van zijn railpocket (zelfde als op de OBIS-schermen). Iemand die zich er wat meer in verdiept (of de situatie ter plaatse beter kent) noemt er wat meer of overstappen die relevanter zijn.
Ik doe ook maar wat
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Maar er zit ook enige logica achter het lijstje dat ze krijgen: dat zijn niet alle overstappen maar alleen de overstappen die mogelijk relevant zijn. Als je erg rare dingen ziet kan het Doorgeefluik daar mogelijk wat mee.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Zit daar serieus een logica achter? Heb ik nog nooit herkent daarin :-P
Net zoveel logica als de omreisadviezen van Tuffy zeker ;-)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
PHS

Re: Korte vragen

Bericht door PHS »

Ik zag vanochtend in Den Bosch een goederentrein met daarin een aantal rijtuigen van de Zweedse Snälltåget. Weet iemand wat deze hier doen?
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Heb ik elders vaker meldingen van langs zien komen, die worden meegestuurd met reguliere goederentreinen om in Zweden te komen (zo rijden er bv. Volvo-treinen vanuit België via Nederland en Duitsland richting Zweden. Maar waar ze nu precies vandaan komen herinner ik zogauw even niet.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50896
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Is ex-ICK dat in Roemenië wordt verbouwd in opdracht van Transdev Sverige.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: Korte vragen

Bericht door j-ason »

Daantje schreef:Ja, in bus/tram/metro doet ie het wel (een maand geleden althans), dat is de laatste keer dat ze ermee gereisd heeft.
Ik vermoed dan toch dat het reizen op saldo product verwijderd is. Deze wil nog wel eens verdwijnen van de OV-chipkaart en moet dan opnieuw bij een NS kaartautomaat geladen worden. Wanneer dat product er niet opstaat komt "inchecken niet mogelijk" in beeld te staan en wat mijn ervaring is, is dat conducteurs dit niet (direct) uit kunnen lezen.
RobertT
Berichten: 583
Lid geworden op: ma 12 okt 2015, 23:54
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Bericht door RobertT »

Alleen als de kaart meer dan 5 jaar in gebruik is,kan het reizen op saldo produkt verdwijnen.Dit zogenaamde ros is namelijk precies 5 jaar geldig,terwijl de meeste chipkaarten iets langer geldig zijn.
Als er alleen samenreiskorting op heeft gestaan,moet de kaart eerst geaktiveerd worden voor dit ros.Dat kan oa bij de automaat onder overige produkten/reizen zonder ns abonnement/2e klas reizen op saldo(of 1e klas).
Dit is vaak ook het probleem met studentenkaarten waar het studentenreisprodukt van verwijderd is
maarten83
Berichten: 147
Lid geworden op: wo 09 dec 2015, 10:12

Re: Korte vragen

Bericht door maarten83 »

Stefan schreef:En 't leukste is.. Voor de losse kaartverkoop, bestaat 5370 niet eens meer.. Alle losse kaartjes die in de bus verkocht worden in Dordrecht, worden verkocht op 5360.
Ik dacht dat vroeger zelfs 5370 niet bestond, want toen kon je als ik me niet vergis met 2 strippen reizen tussen Station Dordrecht en Dubbeldam met lijn 2.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Zone 5370 is rond 1998 opgeschoven van het buitengebied naar de N3 om de verliezen van het Driebussensysteem op te vangen. In eerste instantie bleef de Staart-Oost nog 5360 wegens de geïsoleerde ligging, maar in 2000 is die wijk ook bij 5370 getrokken.
Die zone 5370 heeft waarschijnlijk lijn 1 ook nog jaren in leven gehouden, pas met de komst van de OV-chipkaart werd via het station naar het ziekenhuis reizen vanuit Stadspolders aantrekkelijker door de hogere frequentie maar gelijke afstand in kilometers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Korte vragen

Bericht door VIRM »

Ardan schreef:Ik denk dat dat per HC verschilt. De een lepelt gewoon de eerste drie op van zijn railpocket (zelfde als op de OBIS-schermen). Iemand die zich er wat meer in verdiept (of de situatie ter plaatse beter kent) noemt er wat meer of overstappen die relevanter zijn.
Dan neem ik aan dat de HC die bij binnenkomst van de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] in Den Haag Centraal de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] als overstapmogelijkheid omriep een leerling-HC van de andere kant van het land was. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten