Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Het lijkt mij toch op zijn minst vrij sterk dat NS daar nog plan U's heeft staan :')
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Bericht door ODRAIL »

Tsja ... de 526 (plan T) heeft daar ook jaren gestaan en is uiteindelijk toch gesloopt :? .
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

2 sloopBuffels staan nog in Hengelo
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

KM46 schreef:Tsja ... de 526 (plan T) heeft daar ook jaren gestaan en is uiteindelijk toch gesloopt :? .
Die stond op NS-sporen, de plan U's staan op sporen die niet bij NS in gebruik zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Aking schreef:Het lijkt mij toch op zijn minst vrij sterk dat NS daar nog plan U's heeft staan :')
Toch is het zo, er staan ergens op het emplacement Amersfoort nog twee Plan U's die verkocht waren naar Roemenië maar daar nooit heen gegaan zijn.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Nou ja, zelfs voor Roemenië zijn Plan U-treinstellen echt niet meer van deze tijd. Ze hebben in Roemenië ook moderne Desiro's rijden, dan is Plan U vergeleken met moderne Desiro's schroot met een hoofdletter S. Misschien kunnen straks de Maaslijn GTW's straks naar Roemenië als de Maaslijn geëlektrificeerd is, want Maaslijn GTW's hebben wel de functionaliteiten die de reiziger in de 21ste eeuw verwacht, in tegenstelling tot Plan U.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Lijn 45
Berichten: 5261
Lid geworden op: do 02 mar 2017, 12:06
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Lijn 45 »

Er staan nog genoeg LINT's in de loods te Amf. Die zie ik eerder verkocht worden.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Korte vragen

Bericht door marvinkok »

Reserveonderdelen beginnen zo langzaamaan schaats te worden, dus dat kan nog wel een dingetje zijn...
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15347
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Bericht door ODRAIL »

Kunnen die reserveonderdelen dan niet meer bij de fabrikant gekocht worden?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

En anders kun je dat tegenwoordig toch 3dprinten?
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

Erno-BE schreef:Nou ja, zelfs voor Roemenië zijn Plan U-treinstellen echt niet meer van deze tijd. Ze hebben in Roemenië ook moderne Desiro's rijden, dan is Plan U vergeleken met moderne Desiro's schroot met een hoofdletter S. Misschien kunnen straks de Maaslijn GTW's straks naar Roemenië als de Maaslijn geëlektrificeerd is, want Maaslijn GTW's hebben wel de functionaliteiten die de reiziger in de 21ste eeuw verwacht, in tegenstelling tot Plan U.
Ik zie die diesel gtw's nog liever richting de diesellijnrn gaan waar nu nog lint treinstellen worden ingezet.

Ik vraag mij ook nog af of het mogelijk is om van een 3-delige diesel GTW het middelste treindeel weg te halen en hiermee een 2-delige elektrische GTW te verlengen? Anders zou dat ook nog een optie kunnen zijn als men te weinig capaciteit heeft op andere lijnen
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Durashift
Berichten: 5644
Lid geworden op: za 23 mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Bericht door Durashift »

Suus schreef:Volgens mij staat er nog wat sloopspul op de Holland Cargo Terminal. Ik dacht wel dat men bezig was alle verzamelde “meuk” daar richting de sloop te sturen. (..).
Spoiler: show
Afbeelding
Onderaan de pagina..

https://www.chauffeursforum.nl/topic/45 ... /?page=141

+ begin volgende pagina. :wink:
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Erno-BE schreef:Nou ja, zelfs voor Roemenië zijn Plan U-treinstellen echt niet meer van deze tijd. Ze hebben in Roemenië ook moderne Desiro's rijden, dan is Plan U vergeleken met moderne Desiro's schroot met een hoofdletter S. Misschien kunnen straks de Maaslijn GTW's straks naar Roemenië als de Maaslijn geëlektrificeerd is, want Maaslijn GTW's hebben wel de functionaliteiten die de reiziger in de 21ste eeuw verwacht, in tegenstelling tot Plan U.
In Roemenië is een Desiro nog altijd een een Uitzondering met een hoofdletter U. De norm is daar oude meuk waarvan je blij nog zijn dat het überhaupt nog rijdt. Er rijden zelfs nog dieseltreinen uit de jaren '50 en '60, waarnaast een Plan U niet zou misstaan.
Dan is DM'90 alweer een stuk moderner (wel wat lastig instappen met die lage perronnetjes).
cassie127 schreef:Ik vraag mij ook nog af of het mogelijk is om van een 3-delige diesel GTW het middelste treindeel weg te halen en hiermee een 2-delige elektrische GTW te verlengen?
Het enige verschil tussen de Limburgse D- en E-GTW's is de motorbak - de rest zou gewoon uitwisselbaar moeten zijn. Daar is het een modulaire trein voor.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

De vraag is of het ILT daar in mee wil gaan, de GTW voldoet niet meer aan de huidige botsnormen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Waarom moet een bestaande trein, die allang is toegelaten, ook in verlengde vorm, nou ineens aan nieuwe-treinen-normen voldoen? :?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Omdat ILT een verlengde trein als een nieuwe trein ziet. Dat verklaart ook waarom NS niet zomaar een extra bak ICR aan de treinen over de HSL kan hangen: het is niet getest, en dus niet toegelaten. En nieuwe toelatingen worden niet meer gegeven als er niet aan nieuwe normen wordt voldaan.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

-o- :') -o-
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door reisthijs »

Voldoen die oude ICR bakken dan wel aan alle nieuwe normen :shock:

Bij ICR ging het om samenstellingen die nooit eerder zo over de HSL hadden gereden. Met loc voor en achter in dubbeltractie, dat was ook nieuw. Dat je met zo'n nieuwe samenstelling eerst wil testen of dat goed gaat kan ik nog wel begrijpen.

De "verlengde GTW" is gewoon wél getest, er rijden al jaren treinen in die samenstelling.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Daniel »

Op de HSL ging het inderdaad specifiek om de lengte van de trein zelf, waarbij de rijtuigen in een specifieke volgorde moeten zitten om het deursluitsysteem samen met de Traxx goed te laten werken. Dat is toch een heel andere situatie als met GTW's die al als drietjes toegelaten zijn.

Overigens zal het me dan niet verbazen dat een E-GTW verlengen met een tussenbak uit een D-GTW alleen bij de ex-Veolia stellen kan. Alleen die stellen hebben namelijk een mogelijkheid vanuit een D-GTW de stroomafnemer van een E-GTW te bedienen, waarvoor aannemelijk ook wat bekabeling in de trein aanwezig is die er bij een Arriva D-GTW niet zit (want die hebben geen bedienmogelijkheid voor de stroomafnemer van een gekoppelde E-GTW).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Korte vragen

Bericht door dennistd »

Ik ga er toch vanuit dat dit allemaal digitale communicatie is en niet voor elke functie apart een draadje :wink:
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Plus dat ICR over de HSL onder ETCS rijdt. ETCS gebruikt lengte en gewicht om de remcurve te berekenen. Ergens moet dus een stukje intelligentie in de trein zitten om dat te bepalen. Idealiter zou je dat zo ontwerpen dat elk rijtuig en lok die informatie op een interne pijplijn/bus gooit en de loc het uitleest, "ik heb 10 rijtuigen, dat is 67 ton en 201 meter" (ofzo). Gezien het een ontwerp is de jaren 70 is dat niet zo en dus bij ICR zit het geloof ik gewoon in de loc gebakken ergens, dat het een combinatie is van x rijtuigen en x locs om een lengte van y en gewicht z te vormen.
Nitein-Repart
Berichten: 3541
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

reisthijs schreef:
Erno-BE schreef:Nou ja, zelfs voor Roemenië zijn Plan U-treinstellen echt niet meer van deze tijd. Ze hebben in Roemenië ook moderne Desiro's rijden, dan is Plan U vergeleken met moderne Desiro's schroot met een hoofdletter S. Misschien kunnen straks de Maaslijn GTW's straks naar Roemenië als de Maaslijn geëlektrificeerd is, want Maaslijn GTW's hebben wel de functionaliteiten die de reiziger in de 21ste eeuw verwacht, in tegenstelling tot Plan U.
In Roemenië is een Desiro nog altijd een een Uitzondering met een hoofdletter U. De norm is daar oude meuk waarvan je blij nog zijn dat het überhaupt nog rijdt. Er rijden zelfs nog dieseltreinen uit de jaren '50 en '60, waarnaast een Plan U niet zou misstaan.
Dan is DM'90 alweer een stuk moderner (wel wat lastig instappen met die lage perronnetjes).
cassie127 schreef:Ik vraag mij ook nog af of het mogelijk is om van een 3-delige diesel GTW het middelste treindeel weg te halen en hiermee een 2-delige elektrische GTW te verlengen?
Het enige verschil tussen de Limburgse D- en E-GTW's is de motorbak - de rest zou gewoon uitwisselbaar moeten zijn. Daar is het een modulaire trein voor.
Dan is Roemenië nog altijd een ander land vergeleken met andere voormalige Oostblok-landen als Polen, Tsjechië, Slowakije en Hongarije waar het oude materieel aan de kant wordt gezet voor nieuw materieel. Maar in bijvoorbeeld Bulgarije rijden er op Desiro's na, ook weinig nieuwe treinen en is ook vooral oude meuk wat er rondrijdt.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Korte vragen

Bericht door Jef400 »

Allicht een serie dan, ik wil die Regionova's nou niet bepaald nieuwe treinen noemen. Over schroot gesproken...
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Gebruikersavatar
ArrivaBas
Berichten: 8840
Lid geworden op: ma 20 apr 2015, 13:39
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door ArrivaBas »

Dat zijn toch omgebouwde railbussen uit 1973? En vlak het park van de private vervoerders aldaar ook niet uit.
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Daniel schreef:
Aking schreef:Het lijkt mij toch op zijn minst vrij sterk dat NS daar nog plan U's heeft staan :')
Toch is het zo, er staan ergens op het emplacement Amersfoort nog twee Plan U's die verkocht waren naar Roemenië maar daar nooit heen gegaan zijn.
Heb je (of iemand anders) heel toevallig nummers van die twee? :)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 39 gasten