Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Geert »

De vuurwerkdiscussie die de laatste jaren opsteekt lijkt mij ook een voorbode naar het massaler vieren van O&N. Wat mij overigens een prima zaak lijkt, het zal een hoop verperste ogen en ledematen schelen als vuurwerk niet meer door jan en alleman op straat afgestoken wordt.

Maar ja, om die mensen bij het evenement te krijgen is een werkend ov-systeem noodzakelijk.
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Korte vragen #21

Bericht door BrengMe »

Ik ben mijn OV-chipaart verloren, dus wil ik hem blokkeren en vervangen door een nieuwe kaart. Ik had deze echter nog niet zo lang, en heb ook niet het kaartnummer en de einddatum genoteerd. Nu kan ik de kaart dus niet blokkeren. Kan iemand mij verder helpen?
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

Was het een persoonlijke kaart? Dan moet ie in ieder geval bij TLS in het systeem staan lijkt me?

Of ze je ook gaan helpen hem daarin op te sporen en te blokkeren durf ik je niet te zeggen :')
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #21

Bericht door Hendrik »

Had je geen account op ov-chipkaart.nl?
BrengMe
Donateur
Berichten: 2073
Lid geworden op: za 04 aug 2012, 22:02
Locatie: Zwolle

Re: Korte vragen #21

Bericht door BrengMe »

Heb ik wel, maar ik had die kaart er nog niet ingezet.

Het is een persoonlijke kaart met BrengVrij erop.
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12830
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen #21

Bericht door Hainje »

BrengMe schreef:Heb ik wel, maar ik had die kaart er nog niet ingezet.

Het is een persoonlijke kaart met BrengVrij erop.
Misschien even bellen naar de klantenservice van Breng (026-2142140), je verhaal doen en vragen of ze de kaart kunnen blokkeren? Mocht het zijn dat je voor het blokkeren even langs het loket moet, vraag dan welke zaken je mee moet nemen naar het loket om je te kunnen legitimeren. Of als je mazzel hebt, ligt de kaart daar op je te wachten.
🍉
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #21

Bericht door Hendrik »

Trein 2225 combineert steeds in Rtd. Normaal gesproken combineren treinen uit [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie]-serie in Roosendaal of Dordrecht, dacht ik. Weet iemand waarom in Rotterdam gecombineerd wordt? Tijd is er eigenlijk niet voor natuurlijk, dus het levert veelal een aantal minuten vertraging op.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen #21

Bericht door Aking »

Drukte vanaf Rotterdam?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door reisthijs »

Voor de drukte vanaf Rotterdam maakt het niet uit wáár er precies gecombineerd wordt.

Ik snap wel waarom ze het niet in Dordrecht doen: daar is de tussenstop nu maar 1 minuut. In Rotterdam is er (in theorie) net iets meer tijd voor.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #21

Bericht door Hendrik »

In Dordrecht is de tussenstop nu inderdaad heel kort. Voor zover ik kan zien, combineren eigenlijk alle treinen uit de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie]-serie in Roosendaal. Daar is er ruimschoots de tijd voor. Maar dan weet ik nog steeds niet waarom 2225 de uitzondering is. :P
(Niet dat het heel belangrijk is natuurlijk, maar dat zijn veel dingen op dit forum niet! (A))
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Korte vragen #21

Bericht door MarkNL »

Het is wel apart, evengoed dat tegenwoordig de andere kant op, meer treinen van de [serie=Intercity|2017|Vlissingen - Haarlem - Amsterdam Centraal2200[/serie] worden gesplitst te Rotterdam Centraal in plaats van Roosendaal.
Michael
Berichten: 11765
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Michael »

Ik heb in Dordrecht nog nooit gecombineerd of gesplitst zien worden. Wel in Roosendaal en Rotterdam
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

Hendrik schreef:Weet iemand waarom in Rotterdam gecombineerd wordt?
Het aantal treinstellen op een rangeerterrein is natuurlijk ook niet oneindig, dus zal er in dit geval voor gekozen zijn een enkele trein ergens anders te combineren of splitsen dan de andere treinen. In het specifieke geval van de 2225 is dat in Rotterdam, waar het aan de voorzijde bij te plaatsen treinstel uit trein 1417 komt, het Nachtnet vanuit Utrecht via Amsterdam naar Rotterdam. Door het treinstel in Rotterdam te houden bespaart NS zich een leeg mat-rit naar Dordrecht of Roosendaal.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #21

Bericht door Globetrotter »

Ik wil voor een dagje Limburg een daldagkaart Zuid- Limburg in Roermond aanschaffen (want ook geldig op de Arriva-trein Roermond- Maastricht). Is er op station Roermond een Arriva-kaartautomaat of Arriva- loket waar ik dit kaartje aan kan schaffen?
Hendrik
Berichten: 2547
Lid geworden op: vr 20 feb 2015, 21:12

Re: Korte vragen #21

Bericht door Hendrik »

Mikos schreef:Het aantal treinstellen op een rangeerterrein is natuurlijk ook niet oneindig, dus zal er in dit geval voor gekozen zijn een enkele trein ergens anders te combineren of splitsen dan de andere treinen. In het specifieke geval van de 2225 is dat in Rotterdam, waar het aan de voorzijde bij te plaatsen treinstel uit trein 1417 komt, het Nachtnet vanuit Utrecht via Amsterdam naar Rotterdam. Door het treinstel in Rotterdam te houden bespaart NS zich een leeg mat-rit naar Dordrecht of Roosendaal.
Dank voor die informatie! Dat had ik nog niet gevonden. :wink:
dylanwild94
Berichten: 6188
Lid geworden op: vr 28 jun 2013, 22:05
Locatie: Rotterdam

Re: Korte vragen #21

Bericht door dylanwild94 »

Ezra schreef:Ik wil voor een dagje Limburg een daldagkaart Zuid- Limburg in Roermond aanschaffen (want ook geldig op de Arriva-trein Roermond- Maastricht). Is er op station Roermond een Arriva-kaartautomaat of Arriva- loket waar ik dit kaartje aan kan schaffen?
Kan je dat kaartje niet bij de conducteur kopen dan?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

Welke conducteur? Die heeft Arriva niet, buiten de vliegende controleploegen.

Arriva heeft op alle (grote in ieder geval) stations waar ze komen in Limburg een automaat staan. Daarnaast heeft ze in Heerlen, Roermond, Sittard, Venlo, Nijmegen, Maastricht en Weert een servicewinkel, zoals je kunt vinden op de Arriva Limburg-website
Project loading: 50% loaded. Please wait...
cassie127
Berichten: 6592
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door cassie127 »

In Roermond zit idd service punt deze zit in de NS Tickets & Service
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39192
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Daniel »

Michael schreef:Ik heb in Dordrecht nog nooit gecombineerd of gesplitst zien worden. Wel in Roosendaal en Rotterdam
Het is in het verleden wel gebeurd in Dordrecht, maar dat zal hooguit voor gevallen zijn waarbij een stel van trein X af gaat en later weer bij trein Y erbij komt. Station Dordrecht kenmerkt zich immers door het niet bepaald hebben van veel opstelruimte en daarnaast moet een stel vanaf die opstelsporen altijd via een kopspoortje op het emplacement waarbij je minstens één keer het hele emplacement mag oversteken. Da's ook niet zo heel handig op een emplacement waar sinds de nieuwe dienstregeling al nogal wat kruisende bewegingen plaatsvinden door de talrijke kerende treinen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Globetrotter
Berichten: 1587
Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40

Re: Korte vragen #21

Bericht door Globetrotter »

cassie127 schreef:In Roermond zit idd service punt deze zit in de NS Tickets & Service
Mikos schreef:Welke conducteur? Die heeft Arriva niet, buiten de vliegende controleploegen.

Arriva heeft op alle (grote in ieder geval) stations waar ze komen in Limburg een automaat staan. Daarnaast heeft ze in Heerlen, Roermond, Sittard, Venlo, Nijmegen, Maastricht en Weert een servicewinkel, zoals je kunt vinden op de Arriva Limburg-website
Dank jullie wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50915
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Suus »

Waarom heet een conducteur eigenlijk een conducteur in het Nederlands? In het Frans is een conducteur van een trein namelijk de machinist. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Korte vragen #21

Bericht door SuperGhost »

Omdat we in Nederland slecht zijn in Frans?
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Korte vragen #21

Bericht door Mikos »

Conducteur is via het Frans uit het Latijnontleend. In het huidige Frans betekentconducteur bestuurder, de functie die in Nederland machinist heet. De oudste vermeldingen in het Nederlands dateren uit 1567, waar het begeleiders, toezichthoudersbetekende, en 1570, waar het stond voorleidsman, gids. In het openbaar vervoer is de term sinds 1829 bekend voor alle het vervoer begeleidende beambten, later in de negentiende eeuw werd de betekenis beperkter, ging het staan voor slechts een van de beambten.
aldus Wikipedia.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13037
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Korte vragen #21

Bericht door Ardan »

Zou men daarom in Vlaanderen ook van 'treinbegeleider' spreken, om verwarring met Nederlands- en Franstalige conducteurs te voorkomen? En hoe heet onze conducteur dan wél in het Frans?
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Korte vragen #21

Bericht door JWM »

In het Vlaams is men toch niet zo happig op Franse leenwoorden?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten