Korte vragen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28338
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Za 11 Nov 2017, 10:06

regenmaker schreef:Qbuzz GD gaat ook niet per 1 januari mee met cashloos betalen. Die vinden het een probleem van het westen. ;)

Bij Qbuzz Utrecht heb ik tot op heden ook vrij weinig aanpassingen voor cashloos betalen gezien anders. Er rijden slechts enkele geledes met een houder voor een pinautomaat, want vooralsnog is er alleen een pinverplichting in de nachtbussen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 5462
Lid geworden op: Di 29 Jul 2014, 21:49
Locatie: Apeldoorn
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor regenmaker » Za 11 Nov 2017, 10:15

Syntus heeft hier op de Veluwe inmiddels wel in elke bus een pinautomaat + scherm + ticketprinter zitten. Toch een wat grotere investering dan alleen een pinhoudertje, zoals ik zie bij Breng.
Vaste reiziger van Syntus Gelderland (Veluwe) & Breng (Arnhem-Nijmegen).
Expert op het gebied van Duits busvervoer.
Eerst volgende wijzigingen in de VRR op 7 januari 2018.

Jultar
Berichten: 93
Lid geworden op: Za 12 Mar 2011, 11:34

Re: RE: Re: Korte vragen

Berichtdoor Jultar » Za 11 Nov 2017, 11:12

Meltrain schreef:
Jultar schreef:2200 is de nieuwe 2600, dus daar klopte de regel gewoon voor, vanuit Lelystad gezien.

Maar de 2200 eindigt te Amsterdam Centraal, dus zou het logischer zijn om de normale logica op die serie wel toe te passen. :?
Er is immers geen enkele reden om het niet te doen.
(Dan zou ik eerder nog verwachten dat bij de 2400 de nummering omgedraaid is.)


Niet als je alleen de nummers van de treinserie zelf wijzigt en verder er geen aandacht aan besteed dat de treinserie ook ingekort en van route veranderd is.
Waarschijnlijk is er niet eens aandacht aan besteed omdat die regel bij meer treinseries niet meer van toepassing is (zoals de 4500). Klinkt voor mij als een oude regel die nu eindelijk eens geschrapt is.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7931
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor webguy » Za 11 Nov 2017, 12:56

regenmaker schreef:Syntus heeft hier op de Veluwe inmiddels wel in elke bus een pinautomaat + scherm + ticketprinter zitten. Toch een wat grotere investering dan alleen een pinhoudertje, zoals ik zie bij Breng.

Echt de meest bizarre actie. Een standaard bijna full-size pin automaat + full size printer + een soort tablet in de bus. Dat kan toch simpeler en goedkoper. Meer onderdelen = kan alleen maar stuk.

treinleven
Berichten: 13
Lid geworden op: Do 05 Okt 2017, 18:48

Re: Korte vragen

Berichtdoor treinleven » Za 11 Nov 2017, 13:57

Weet iemand waarom de deur van deze trein die ik een tijdje terug op Arnhem Centraal tegenkwam maar liefst drie verschillende knoppen heeft?Afbeelding

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5648
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Za 11 Nov 2017, 15:12

Een voor lange mensen, een voor rolstoelers en een voor kinders :Y
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

KM46
Berichten: 9745
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Berichtdoor KM46 » Za 11 Nov 2017, 15:33

Precies.

En ... is dat die trein die als stopper naar Duitsland rijdt?

Lijn 45
Berichten: 1156
Lid geworden op: Do 02 Mar 2017, 12:06

Re: Korte vragen

Berichtdoor Lijn 45 » Za 11 Nov 2017, 15:56

Dat is inderdaad een Abellio.

KM46
Berichten: 9745
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Korte vragen

Berichtdoor KM46 » Za 11 Nov 2017, 16:33

Bedankt :wink: . Dan heb ik het in september op Arnhem Centraal toch goed gezien.

Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 1781
Lid geworden op: Di 23 Mar 2010, 20:46
Locatie: Enschede

Re: Korte vragen

Berichtdoor marvinkok » Za 11 Nov 2017, 18:19

webguy schreef:
regenmaker schreef:Syntus heeft hier op de Veluwe inmiddels wel in elke bus een pinautomaat + scherm + ticketprinter zitten. Toch een wat grotere investering dan alleen een pinhoudertje, zoals ik zie bij Breng.

Echt de meest bizarre actie. Een standaard bijna full-size pin automaat + full size printer + een soort tablet in de bus. Dat kan toch simpeler en goedkoper. Meer onderdelen = kan alleen maar stuk.

Er is wel over nagedacht ;)
Andere optie was de inbouw van een compleet nieuwe boordcomputer, zoals die in PU en dadelijk Almere. Dat zou meer kosten en langer duren..
Machinist en Buschauffeur Syntus Twente/Keolis Nederland

Durashift
Berichten: 1788
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Berichtdoor Durashift » Za 11 Nov 2017, 18:28

Aking schreef:Een voor lange mensen, een voor rolstoelers en een voor kinders :Y


.. en dan slechts 2 kleuren gebruiken.. -o- :(

8-)

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5648
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Za 11 Nov 2017, 18:31

Dat is zeker weer niet LHGBTQWTFBBQFTFY-friendly? -o-
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Durashift
Berichten: 1788
Lid geworden op: Za 23 Mei 2015, 08:39
Locatie: Rhenen

Re: Korte vragen

Berichtdoor Durashift » Za 11 Nov 2017, 18:39

Precies. Als er onderscheid gemaakt moet worden, doe het dan wel volledig, vind ik.

8-)

Mdk
Berichten: 211
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mdk » Za 11 Nov 2017, 18:41

Of ze wilde bij stadler van hun knoppen af, maar de vuilnisbakken waren vol. :Y
Bij twijfel altijd klagen

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7931
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor webguy » Za 11 Nov 2017, 19:23

marvinkok schreef:Er is wel over nagedacht ;)
Andere optie was de inbouw van een compleet nieuwe boordcomputer, zoals die in PU en dadelijk Almere. Dat zou meer kosten en langer duren..

Mwah, ik durf te betwijfelen of je meteen 3 dingen nodig hebt. Zie bijvoorbeeld dit pinautomaat dat je voor 20 euro kan kopen tegenwoordig (ok, was een actie, maar nog)
Afbeelding
Het helpt natuurlijk ook niet dat je wettelijk verplicht een electronisch/papieren vervoersbewijs moet hebben.
Ik wed dat na 3 weken de boel voor de helft stuk is.

Gebruikersavatar
Visgraatmodel
Berichten: 236
Lid geworden op: Zo 28 Dec 2014, 23:09

Re: Korte vragen

Berichtdoor Visgraatmodel » Za 11 Nov 2017, 19:59

Is de Hondekop nog steeds de zwaarste Europese treinstel?
OV-Flipkaart

Nicketick
Berichten: 432
Lid geworden op: Do 23 Jan 2014, 19:22

Re: Korte vragen

Berichtdoor Nicketick » Za 11 Nov 2017, 20:05

regenmaker schreef:Qbuzz GD gaat ook niet per 1 januari mee met cashloos betalen. Die vinden het een probleem van het westen. ;)

Al zijn ze er wel mee bezig, er rijden ondertussen al twee Ebusco's rond in Groningen met een nieuwe kassa.

Gebruikersavatar
cassie127
Berichten: 2028
Lid geworden op: Do 18 Jul 2013, 20:22
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor cassie127 » Za 11 Nov 2017, 21:37

treinleven schreef:Weet iemand waarom de deur van deze trein die ik een tijdje terug op Arnhem Centraal tegenkwam maar liefst drie verschillende knoppen heeft?

Mompelt iets over lage perrons op sommige Duitse stations aan de route van die Abellio treinen
Online archief (oude) dienstregelingen (pdf): http://busboekjesenlijnfolders.nl
trein: 21988,9 km (17-10) bus: 1570,6 km (01-10)

dennistd
Berichten: 2140
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » Za 11 Nov 2017, 23:05

Visgraatmodel schreef:Is de Hondekop nog steeds de zwaarste Europese treinstel?
Nee, VIRM is bijvoorbeeld al zwaarder (210t vs 235t voor een viertje).
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

dennistd
Berichten: 2140
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » Za 11 Nov 2017, 23:06

webguy schreef:
marvinkok schreef:Er is wel over nagedacht ;)
Andere optie was de inbouw van een compleet nieuwe boordcomputer, zoals die in PU en dadelijk Almere. Dat zou meer kosten en langer duren..

Mwah, ik durf te betwijfelen of je meteen 3 dingen nodig hebt. Zie bijvoorbeeld dit pinautomaat dat je voor 20 euro kan kopen tegenwoordig (ok, was een actie, maar nog)
https://i.imgur.com/aGpPMcx.png
Het helpt natuurlijk ook niet dat je wettelijk verplicht een electronisch/papieren vervoersbewijs moet hebben.
Ik wed dat na 3 weken de boel voor de helft stuk is.
Hoe wil je zonder bonnetje controleren of mensen betaald hebben na een chauffeurswissel waarbij de bus even onbemand is geweest?
Laatst gewijzigd door Zugführer op Zo 12 Nov 2017, 09:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: foto uit quote
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34998
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Zo 12 Nov 2017, 08:19

In Amsterdam doet men niet aan bonnetjes bij het pinnen, daar wordt na de pintransactie een chipkaart geschikt gemaakt om in te checken. Ingecheckt = geldig.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2160
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Berichtdoor trolly » Zo 12 Nov 2017, 08:26

Ik begin me af te vragen of het geen idee is, de chauffeurs uit te rusten met een blokje met afscheurbare bonnetjes, waar je dan bijvoorbeeld een stempel op kan zetten :mrgreen:
È pericoloso sporgersi.

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7931
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor webguy » Zo 12 Nov 2017, 12:27

Een eenmalige chipkaart kost niet zo veel (paar cent als je het goed doet, en al is het een kwartje...) en hoef je dus pas te activeren als de klant m koopt. Verder is de bonprinter meteen een winkelmodel, maar je hebt tegenwoordig ook veel kleinere oplossingen... (HTM BOAs lopen al jaren rond met mobiele (bluetooth) printers en kijk bijvoorbeeld naar pinautomaten die kleine bonnetjes printen)

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34998
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Korte vragen

Berichtdoor Suus » Zo 12 Nov 2017, 13:30

Franse conducteurs hebben een bonprinter in hun broekzak.
Rame à l'approche

dennistd
Berichten: 2140
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » Zo 12 Nov 2017, 14:11

Het zal misschien wel met kleinere printers kunnen, maar in hoeverre zijn die geschikt voor veel printwerk? Als voorbeeld: bij wat drukte op de stadsdienst Enschede kan het zomaar zijn dan je 50 kaartjes in een uur verkoopt.

Daarnaast is een aparte tablet nodig voor de verkoop: voor elk kaartje het bedrag in moeten vullen op het pinapparaat en deze dan aan de passagier te geven is vrij foutgevoelig en daarnaast kost het ook nogal wat tijd. Op de tablet/boordcomputer is het een kwestie van de juiste kaartjes aanklikken en klaar.
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten