Korte vragen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4414
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » Zo 12 Nov 2017, 15:17

Als het bonnetjes zijn op thermisch papier kost dat niet zoveel, en is het wisselen secondenwerk. SNCF Transilien drukt tegenwoordig boetes af op thermisch papier met een eigen watermerk, en dat werkt meer dan prima.
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5633
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Zo 12 Nov 2017, 15:33

Want het juiste kaartje aanklikken kan natuurlijk niet in combinatie met een losse printer :')
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

webguy
OVNL-beheerder
Berichten: 7930
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor webguy » Ma 13 Nov 2017, 17:08

Nadeel van zo'n watermerk is dus dat het dan meestal als waardepapier moet worden behandeld en dus daarmee hetzelfde probleem heeft als het geld waar je vanaf probeert te komen.
Dit zal vast wel ff werken, maar ik vraag me af of je niet een all-in-one apparaat op de markt kan vinden dat beter/simpeler is en gemaakt is om in een schuddend/trillend voertuig te installeren zonder zichtbare kabels.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5633
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Ma 13 Nov 2017, 17:56

En wat nou als je de huidige kaartjes houdt, maar alleen nog maar kunt pinnen?

Dan ben je van je cash geld af, als meneer de buschauffeur een kaartje verkoopt stempelt ie gewoon zoals nu een kaartje af, en als ie beroofd wordt is een (paar) blokjes met kaartjes kwijt. Die blokjes zijn dan, zoals nu ook al het geval is, nog steeds voorzien van een serienummer, en dus relatief makkelijk op te sporen (naast dat je dan ook de stempel mee moet roven)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Mdk
Berichten: 209
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mdk » Ma 13 Nov 2017, 18:31

zijn papieren kaartjes redelijk diefstalproof? zo ja dan lijkt me dat persoonlijk de beste optie, een (klein) schermpje of een paar knopjes om het soort kaartje te selecteren, en betalen maar. geen cash, geen grote installaties, veel lagere kosten voor het ov bedrijf. Die heel systemen zijn leuk, maar ik heb het gevoel dat de ov bedrijven veel te moeilijk aan het denken zijn.
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4414
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Korte vragen

Berichtdoor Z2N » Ma 13 Nov 2017, 18:36

webguy schreef:Nadeel van zo'n watermerk is dus dat het dan meestal als waardepapier moet worden behandeld en dus daarmee hetzelfde probleem heeft als het geld waar je vanaf probeert te komen.
Dit zal vast wel ff werken, maar ik vraag me af of je niet een all-in-one apparaat op de markt kan vinden dat beter/simpeler is en gemaakt is om in een schuddend/trillend voertuig te installeren zonder zichtbare kabels.

Die bonnen hebben naast een watermerk ook een QR-code die samen met de ticketinfo op de bon gedrukt wordt, ter behoeve van controle. :wink:
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5633
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Ma 13 Nov 2017, 18:39

Mdk schreef:zijn papieren kaartjes redelijk diefstalproof?


Ik heb geen cijfers van kaartjesdiefstal, maar het lijkt mij dat dat vrij weinig voorkomt.

Zoals ik al aangaf hebben kaartjes een serienummer, moet je een stempel hebben en weten wat de logica achter de stempel (zone/week/tijd) weten. Daarnaast zijn tegenwoordig volgens mij bijna alle kaartjes "regiogebonden" (een U-OV kaartje kan ik niet EBS, in Limburg of in Groningen gebruiken) waarmee je het "zoekgebied" bij een eventuele diefstal veel kleiner kunt maken, mij persoonlijk lijkt het risico dus ook veel te groot als ik die gestolen kaartjes wil gebruiken (alhoewel aan de andere sommige chauffeurs überhaupt niet naar je kaartje kijken bij een overstap :mrgreen: )

Maar al met al lijkt het me niet heel interessant voor diefstal.
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Mdk
Berichten: 209
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mdk » Ma 13 Nov 2017, 18:44

Kunnen we concluderen dat al dat gehannes met nieuwe, ingewikkelde systemen leuk en aardig is, maar dat het weren van cash uit de bus (op het eerste oog iig) veel eenvoudiger en goedkoper kan?
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5633
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Ma 13 Nov 2017, 18:47

Daar hebben al die dure adviesbureaus toch niets aan? -o-
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Mdk
Berichten: 209
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mdk » Ma 13 Nov 2017, 18:51

tsja, naar wie moeten de ov bedrijven nou luisteren, een adviesbureau dat met argumenten op basis van onderzoek en betrouwbare bronnen komt, of een forumlid welke op basis van een paar aannames dat advies in twijfel trekt? :X
Bij twijfel altijd klagen

Hainje
Berichten: 7355
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Berichtdoor Hainje » Ma 13 Nov 2017, 18:54

Er zijn volgens mij maar weinig chauffeurs die de serienummers van hun blokjes opschrijven. Dus voor wat betreft diefstal heb je daar vrij weinig aan.
Ik vind het allemaal prima.
30-11-2017: Trein: 10935,5 km * Bus: 3180,07 km * Tram: 396,81 km * Metro: 194,75 km * Boot: 43,59 km.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10903
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » Ma 13 Nov 2017, 18:55

Alles wat van enige waarde is kan gestolen worden. Er zijn overvallen gepleegd voor minder dan een boekje buskaartjes, hoe een stempel werkt is volgens mij zo te google-en en ik vraag me af hoeveel buschauffeurs serienummers checken en dan ook nog de gejatte nummers eruit weten te halen. Ik zou dus niet kiezen voor een oplossing met welk waardepapier dan ook. Dan is iets met een printer veel minder gevoelig, en bovendien ben je dan ook af van het gehannes met het ophalen van kaartjesboekjes door chauffeurs.

Hainje
Berichten: 7355
Lid geworden op: Za 31 Aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Korte vragen

Berichtdoor Hainje » Ma 13 Nov 2017, 18:56

Ik heb het opschrijven van serienummers een poosje gedaan destijds, maar al vrij snel ben ik daar mee opgehouden aangezien het best wel een gedoe is.
Ik vind het allemaal prima.
30-11-2017: Trein: 10935,5 km * Bus: 3180,07 km * Tram: 396,81 km * Metro: 194,75 km * Boot: 43,59 km.

Mdk
Berichten: 209
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mdk » Ma 13 Nov 2017, 18:59

een eis voor diefstal is wel dat de waarde van de gestolen goederen op moet wegen tegen het risico dat men loopt. In de huidige maatschappij kan ik me moeilijk voorstellen dat het stelen van buskaartjes het waard is, cash daarintegen is een ander verhaal. vandaar dat bij de overvallen waardoor het cash weren een ding werd en in de media geen woord is gerept over eventuele gestolen kaartjes. ik gok dat deze simpelweg niet gejat zijn.
Bij twijfel altijd klagen

dennistd
Berichten: 2138
Lid geworden op: Za 28 Feb 2009, 22:42
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor dennistd » Ma 13 Nov 2017, 19:04

Aking schreef:En wat nou als je de huidige kaartjes houdt, maar alleen nog maar kunt pinnen?

Dan ben je van je cash geld af, als meneer de buschauffeur een kaartje verkoopt stempelt ie gewoon zoals nu een kaartje af, en als ie beroofd wordt is een (paar) blokjes met kaartjes kwijt. Die blokjes zijn dan, zoals nu ook al het geval is, nog steeds voorzien van een serienummer, en dus relatief makkelijk op te sporen (naast dat je dan ook de stempel mee moet roven)

Leuk idee, maar je vergeet even dat chauffeurs hun kaartjes kopen bij een soort snoepautomaat. Zou je chauffeurs gewoon pakjes kaartjes geven dan ben je de koppeling met het geld kwijt. Want wie zegt dat een chauffeur geen kaartje aan iemand geeft die niet pint maar de chauffeur zelf twee euro in de hand drukt?
Afbeelding Treinnieuws & meer: http://trein.dennistd.nl

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5633
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Ma 13 Nov 2017, 19:15

Mjah je houdt natuurlijk bij hoeveel kaartjes een chauffeur verkoopt, en hoeveel hij er (al dan niet tegen een borg) uit de automaat heeft gehaald. Wijkt dat af dan is dat het probleem van de chauffeur.

Als ik van mijn baas X keer product Q krijg om te verkopen, dan heb ik ook een probleem als er op een gegeven moment nog maar de helft over is zonder verkopen :roll:
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Mdk
Berichten: 209
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mdk » Ma 13 Nov 2017, 19:18

dennistd schreef:Leuk idee, maar je vergeet even dat chauffeurs hun kaartjes kopen bij een soort snoepautomaat. Zou je chauffeurs gewoon pakjes kaartjes geven dan ben je de koppeling met het geld kwijt. Want wie zegt dat een chauffeur geen kaartje aan iemand geeft die niet pint maar de chauffeur zelf twee euro in de hand drukt?

als ik eerlijk ben vind ik dit sowieso een heet erg raar systeem, ik snap het idee, je hebt geen ander persoon nodig die de kaartjes aan de chauffeur verstrekt, en je legt de verantwoordelijkheid van het goed bewaren van de kaartjes bij de chauffeur, met negatieve consequenties voor hem/haar als deze kwijtraken.
maar geloof me, datsoort automaten aanpassen zodat ze werken met bijv. een nfc kaart die bijv ook fungeert als id van de chauffeur is een stuk makkelijker en goedkoper dan een printer en tablet in elke bus inbouwen (of een ander soort vergelijkbaar systeem).
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5633
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Ma 13 Nov 2017, 19:22

Opzich vind ik het huidige systeem niet een heel raar systeem, anders raakt Dennis elke maand zijn kaartjes "kwijt" en heeft een paar honderd euro extra salaris. Bij wijze van...
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Mdk
Berichten: 209
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mdk » Ma 13 Nov 2017, 19:42

dat ze diefstal van kaartjes door chauffeurs moeten inperken snap ik, maar dat chauffeurs hier dan eerst voor moeten betalen (wat iig mijn indruk was) vind ik erg raar.
en helemaal als er alleen met pin betaald kan worden is dit makkelijk te controleren, je kan de geïnde bedragen per automaat per kaartje precies uitsplitsen, op de seconde waarin hij betaald is toe. dus als een chauffeur dan meer kaartjes kwijt raakt dan men betaalt is dat nu extra makkelijk te ontdekken, zonder dat de chauffeur eerst hoeft te dokken.
Laatst gewijzigd door Zugführer op Ma 13 Nov 2017, 19:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Bij twijfel altijd klagen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28333
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Ma 13 Nov 2017, 19:49

Het systeem werkt nu eigenlijk vrij simpel: als een chauffeur in dienst komt krijgt hij een bepaalde voorraad kaartjes en wisselgeld. Wanneer de chauffeur de kaartjes verkoopt heeft 'ie vervolgens meer geld in zijn portemonnee, waarvan hij op de garage weer nieuwe kaartjes uit de automaat kan kopen enzovoort.
Het is dus niet zo dat de chauffeur die kaartjes van z'n eigen geld moet inkopen.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Mdk
Berichten: 209
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mdk » Ma 13 Nov 2017, 20:00

oke, klinkt al logischer. desalniettemin is de reden voor deze discussie nog steeds
dennistd schreef:Leuk idee, maar je vergeet even dat chauffeurs hun kaartjes kopen bij een soort snoepautomaat. Zou je chauffeurs gewoon pakjes kaartjes geven dan ben je de koppeling met het geld kwijt. Want wie zegt dat een chauffeur geen kaartje aan iemand geeft die niet pint maar de chauffeur zelf twee euro in de hand drukt?

ik zeg bij dezen dat de chauffeur geen kaartje zal geven als iemand de chauffeur twee euro in de hand drukt, omdat de chauffeur dan zelf het bedrag moet gaan pinnen, anders komt hij/zij niet uit aan het einde van de dag. door het gebruik van pinautomaten wordt de hoeveelheid verkochte kaartjes makkelijker inzichtelijk, omdat zoals gezegd, je dit makkelijk kan uitsplitsen naar prijs en tijd. De kans dat de chauffeur fouten maakt met de betaling is ook kleiner, hoogstens kan hij het verkeerde bedrag aantikken, of niet doorhebben dat een betaling mislukt is. allebei een stuk moeilijker dan je op 10 ct kleingeld vertellen.
Bij twijfel altijd klagen

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10903
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Korte vragen

Berichtdoor Wubbo » Ma 13 Nov 2017, 22:03

Als je dat uit wil splitsen naar chauffeur zal je iets van een aan- en afmeldsysteem op de pinautomaten moeten maken, of je moet er een enorme administratie bij bouwen. De bussen (en dus de pinautomaten) wisselen immers regelmatig van chauffeur. Dat probleem had je met geld niet, omdat de la met de chauffeur mee ging.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5633
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Aking » Ma 13 Nov 2017, 22:05

Mjah je kan natuurlijk een "in/uitchecktransactie inbouwen. Bij begin en einde dienst (op betreffende bus) pin je 0,01 of zoiets
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28333
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Korte vragen

Berichtdoor Daniel » Ma 13 Nov 2017, 22:16

Of de pinautomaat op een of andere manier aan de boordcomputer koppelen (zoals in die enorme kasten bij Syntus Utrecht eigenlijk al het geval is). Op de boordcomputer moet de chauffeur zich immers toch al aanmelden wanneer hij op een bus stapt.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Mdk
Berichten: 209
Lid geworden op: Ma 15 Mei 2017, 12:20

Re: Korte vragen

Berichtdoor Mdk » Ma 13 Nov 2017, 22:16

Dat kan, of met een extra stukje software kun je best een ander soort nfc kaart scannen (gexien het toch contactloze apparaten zullen zijn), waarmee de chauffeur zich kan identificeren, of je kan het naast de tijden van de boordcomputer leggen. Maakt niet echt uit hoe je t doet, met een paar softwarematige aanpassingen moet dat makkelijk lukken.
Edit:grrr je bent me net voor daniel :wink:
Bij twijfel altijd klagen


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten