Korte vragen

Hier kun je terecht met al je vragen over het openbaar vervoer, ook als je (nog) geen account op OVNL hebt. Bedenk je wel dat wij een forum met hobbyisten zijn en we geen banden hebben met OV bedrijven.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Dan maak je zin? *O*

Of je doet gewoon een "try before you die" en wie weet gaat het allemaal goed :Y En mocht het onderweg toch niet goed gaan dan haal je 1371/2007 tevoorschijn (al dan niet in het Frans) :Y
Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 10510
Lid geworden op: vr 02 okt 2015, 20:43

Re: Korte vragen

Bericht door trolly »

Chrysa schreef:
Aking schreef:In Fransozië kun je daar nooit vanuit gaan natuurlijk (A)
Tja, dat is het probleem dus. :')
Heb niet echt zin om tot juni te wachten eigenlijk. -o-
Dus? Wordt het Zwitserland of wordt het Japan? Verder zie ik anders weinig opties, helaas...
Non oltrepassare la linea gialla

________________________________________________________________________________________________
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Er zijn wel meer landen waar niet 3 maanden wordt gestaakt toch? :o
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

Mjah je kan ook hier blijven inderdaad :Y Dan kun je met de bus over de afsluitdijk ofzo *O*
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Spannend!
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Korte vragen

Bericht door Aking »

:Y
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Aking schreef:Dan maak je zin? *O*

Of je doet gewoon een "try before you die" en wie weet gaat het allemaal goed :Y En mocht het onderweg toch niet goed gaan dan haal je 1371/2007 tevoorschijn (al dan niet in het Frans) :Y
Met dat verschil dat EC 1371/2007 in Frankrijk niet geldig is bij stakingen, omdat de Franse overheid dat niet geratificeerd heeft.

Op het ogenblik gaat het op niet-stakingsdagen best redelijk in Frankrijk, de dag na de stakingen hebben de ochtendtreinen moeilijkheden doordat het overnachtende personeel ontbreekt, en de dag voor een staking is de treindienst in de middag en avond best uitdagend, om te voorkomen dat er personeel moet overnachten tijdens de staking. Maar daarbuiten is het goed te doen, en op de stakingsdagen zelf zijn de treinen die wél rijden erg rustig.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Chrysa schreef:Met de stakingen in Frankrijk die nu spelen, kan ik er vanuitgaan dat het treinverkeer op stakingsvrije dagen wel normaal verloopt? Ik wil volgende week donderdag graag wat ritjes maken daar maar wil liever niet vast komen te staan in Givet.
Volgende week donderdag is precies de middelste dag zonder stakingen. Dan zou je geen problemen moeten hebben. De dag voor de staking en de dag na de staking wil wel eens moeilijkheden opleveren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Nitein-Repart
Berichten: 3469
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Korte vragen

Bericht door Nitein-Repart »

Chrysa schreef:Er zijn wel meer landen waar niet 3 maanden wordt gestaakt toch? :o
Centraal- en Oost-Europa. Ook toegankelijk voor toeristen die moeten leven op een Chrysa-budget.

En daarnaast wordt er in Scandinavië ook toch niet vaak gestaakt (in ieder geval hoor ik er nooit iets van).
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Suus »

Z2N schreef:
Aking schreef:Dan maak je zin? *O*

Of je doet gewoon een "try before you die" en wie weet gaat het allemaal goed :Y En mocht het onderweg toch niet goed gaan dan haal je 1371/2007 tevoorschijn (al dan niet in het Frans) :Y
Met dat verschil dat EC 1371/2007 in Frankrijk niet geldig is bij stakingen, omdat de Franse overheid dat niet geratificeerd heeft.
Dit is onzin, een Europese verordening hoeft niet geratificeerd te worden en is vanaf de datum dat deze van toepassing is rechtsgeldig in de volledige Europese Unie zonder dat overheden daarvoor iets moeten doen.

Het Franse ministerie van economische zaken noemt de 1371/2007 ook als onderliggende onderbouwing voor de reisgarantie die SNCF afgeeft.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

De garantie voyage voorziet echter niet in alles wat artikels 16/18 van EC 1371/2007 verplichten. Als je op een station in the middle of nowhere strandt, en je een hotel nodig hebt, mag je al snel zelf gaan zoeken, omdat de garantie voyage spreekt over "poursuivre son voyage". Ik ben ooit eens gestand in Briançon, waar de nachttrein niet reed. Maar omdat mijn kaartje begon in Briançon werd ik weggestuurd door het personeel, want ik was nog niet begonnen aan mijn reis. :N

(Nb: dat was in 2016, er is wat veranderd aan de regelgeving sindsdien, maar dit staat volgens mij nog zo in de regels).
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Chrysa
Berichten: 7987
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: Korte vragen

Bericht door Chrysa »

Wat is het bij die Fransen een zooi zeg, zelfs de SNCF-reisplanner zegt dat ik beter de auto moet pakken. :')

Het tarief valt me nog best mee, 22 euro voor Givet - Lille. Jammer is alleen dat blijkbaar in de afgelopen maand alle treinen buiten de spits tussen Givet en Charleville zijn vervangen door bussen. -o-
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Korte vragen

Bericht door albertjan96 »

cassie127 schreef:Inderdaad je betaald maar 1x het opstaptarief. Doe je dat aan het begin van je reis met Arriva, dan ben je aanzienlijk goedkoper uit dan met NS

Arriva vraagt voor het stuk van Arnhem Velperpoort naar Arnhem Centraal (ongeveer 2 kilometer) €1,10 en NS voor het stuk van Arnhem Centraal naar de Klomp €2,90.
Voor een reis die start op Arnhem Centraal en eindigt op de Klomp moet je €5,10 betalen omdat je nog geen opstaptarief betaald hebt.
Wat is dat opstaptarief van NS eigenlijk? Kan er niet veel over vinden...
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Korte vragen

Bericht door nvdw »

PDF met alle tarieven, met de prijzen afgezet tegen tariefeenheden vanaf pagina 5.

Dan zie je dat een reis tot 8 tariefeenheden € 2,30 kost (tweede klasse vol tarief). Geen opstaptarief maar een minimumtarief dus.
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
albertjan96
Berichten: 555
Lid geworden op: do 19 mar 2015, 21:51
Locatie: Arnhem

Re: Korte vragen

Bericht door albertjan96 »

Ja, oke. Maar hoe wordt dan de ritprijs voor het stuk wat je met NS reist berekend? €2,30 van het tarief zoals in de genoemde tabel staat aftrekken lijkt het niet te zijn..

Code: Selecteer alles

Arriva + NS (Velperpoort -) Arnhem C. - De Klomp
Van				Naar			   Vervoerder	Prijs
Velperpoort	 Arnhem C.		  ARRIVA		€ 1,10
Arnhem C.		De Klomp			NS		    € 2,90		

Code: Selecteer alles

NS Arnhem C.
Van			Naar			Vervoerder	Prijs
Arnhem C.	De Klomp	   NS			 € 5,10
€ 5,10 - € 2,30 geeft € 2,80 i.p.v. € 2,90
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door webguy »

Dat is een nogal obscure wetenschap, staat hier.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Op welke trajecten zal straks na de komst van de SNG het oudste materieel gaan rijden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13109
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Korte vragen

Bericht door Z2N »

Daar waar ICM rijdt. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Korte vragen

Bericht door Wubbo »

Dat zal de eerste tijd wel op reserve komen, waarna DDAR en DDM afgevoerd zullen worden. SGM moet wat langer mee maar is ondertussen ook al 40 jaar oud, dus dat zal ook afgevoerd gaan worden. Een echt nieuw inzetgebied hoef je niet te verwachten.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Ik heb het gevoel dat Baarn-Utrecht een beetje wordt overgeslagen want nu rijdt er al oud materieel, maar komt er in tegenstelling tot Zwolle-Utrecht geen SNG.
Zwolle-Utrecht is ook nog eens veel te druk voor SNG...
waldo79
Berichten: 7602
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Korte vragen

Bericht door waldo79 »

Ach, voorlopig zit ik ook nog aan SLT hier in het Rivierengebied. Dat ziet er ook niet zo fris meer uit ondanks dat het een krappe 10 jaar op de baan zit.

SNG ga ik vast zien in het westen.
cassie127
Berichten: 6570
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door cassie127 »

albertjan96 schreef:Ja, oke. Maar hoe wordt dan de ritprijs voor het stuk wat je met NS reist berekend? €2,30 van het tarief zoals in de genoemde tabel staat aftrekken lijkt het niet te zijn..

Code: Selecteer alles

Arriva + NS (Velperpoort -) Arnhem C. - De Klomp
Van				Naar			   Vervoerder	Prijs
Velperpoort	 Arnhem C.		  ARRIVA		€ 1,10
Arnhem C.		De Klomp			NS		    € 2,90		

Code: Selecteer alles

NS Arnhem C.
Van			Naar			Vervoerder	Prijs
Arnhem C.	De Klomp	   NS			 € 5,10
€ 5,10 - € 2,30 geeft € 2,80 i.p.v. € 2,90
Dan heb je natuurlijk nog de afronding op 10 cent
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
Gebruikersavatar
regenmaker
OVNL-beheerder
Berichten: 9139
Lid geworden op: di 29 jul 2014, 21:49
Locatie: Uden
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door regenmaker »

Ferdinand schreef:Ik heb het gevoel dat Baarn-Utrecht een beetje wordt overgeslagen want nu rijdt er al oud materieel, maar komt er in tegenstelling tot Zwolle-Utrecht geen SNG.
Apeldoorn - Almelo - Enschede heeft precies hetzelfde. Ik vraag me af wat daar gaat rijden. Nu rijdt er van alles en nog wat, zolang het maar oud is.
Vaste reiziger Bravo (Arriva & Hermes).
Liefhebber en kenner van busvervoer in NRW.
Ferdinand
Berichten: 2054
Lid geworden op: ma 28 aug 2017, 20:39
Contacteer:

Re: Korte vragen

Bericht door Ferdinand »

Dat was het tweede traject waar ik aan zat te denken. Dat traject heeft al zo ontzettend lang die DDAR'tjes..
jelmerrr
Berichten: 1809
Lid geworden op: za 16 jan 2016, 17:21

Re: Korte vragen

Bericht door jelmerrr »

Er rijdt wel al sinds gister een SLT tussen de darretjes
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten