Pagina 59 van 421

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 okt 2017, 09:44
door tsov
Geen idee hoe dat nu is, maar vroeger vielen de haltes Victorieplein en Amsteldijk in Amsterdam voor sommige lijnen in zone 5700 (Centrum) en voor sommige in zone 5714 (Zuid).
Kort door de bocht gezegd: voor tram 12 (die uit de richting centrum kwam) was het zone centrum, voor de buslijnen (uit de richting zuid), was het het zone zuid.
De volgende halte voor alle lijnen was namelijk het Amstelstation en dat was/is een driezonepunt Centrum/Zuid/Oost.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 okt 2017, 10:46
door Daniel
Zijn dat niet gewoon ook zonegrenshaltes dan?

In Dordrecht kom ik wel een aparte tegen nu ik daar nog eens naar enkele grensgevallen kijk: op openov.nl/zones staat rond Ziekenhuis Amstelwijck dezelfde zonegrensindeling als op de meest recente lijnennetkaart van Arriva. Echter geeft Arriva in de dienstregeling van lijn 8 aan dat de halte Laan van Europa op Amstelwijck in zone 5360 ligt terwijl 'ie volgens de kaart dus in 5370 ligt.
Als de eerste situatie nog klopt zou je de bijzondere situatie hebben dat je van Dordtse Kil nog door zou kunnen reizen tot halte Watersteyn zonder zone 5370 te verlaten (lijn 8 doorrijdend als 4), terwijl je met een rit van lijn 4 die bij het ziekenhuis begint de gehele reis in zone 5360 maakt. Immers was het ziekenhuis altijd al het zonegrenspunt, maar halte Watersteyn was ook nog een grenspunt stammend uit de tijd dat lijn 1 nog naar Drechtwerk reed.

Als de situatie in de dienstregeling klopt is het juist weer apart dat een reis naar Amstelwijck in de ochtendspits (via Dordtse Kil) een 2-sterabonnement vereist terwijl je er in de avondspits met een 1-sterabonnement kunt komen. Maar zelfs de zonetool voor het regio-abonnement van Arriva zelf toont andere zones dan de dienstregeling.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 okt 2017, 10:48
door Stefan
En 't leukste is.. Voor de losse kaartverkoop, bestaat 5370 niet eens meer.. Alle losse kaartjes die in de bus verkocht worden in Dordrecht, worden verkocht op 5360.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 okt 2017, 10:51
door Daniel
Voor regioabonnementen bestaat hij nog wel he :wink:

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 okt 2017, 11:16
door Stefan
Ja, dat weet ik. :P Maar ik ben benieuwd hoe dat straks met het cashloos systeem gaat werken... Zal waarschijnlijk wel een dingetje zijn wat ze over het hoofd gezien hebben. :P

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 okt 2017, 14:16
door Z2N
KM46 schreef:
Suus schreef:
Aking schreef:Is het normaal dat de Thalys VEERTIG minuten voor vertrek al wordt omgeroepen? :o
Ja.
En waarom dan?
Als de reizigers al aanwezig zijn is een omroep plaatsen wel zo duidelijk, reizigers voor Thalys zijn vaak erg bijtijds al aanwezig op het station.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 okt 2017, 19:15
door Daniel
Stefan schreef:Ja, dat weet ik. :P Maar ik ben benieuwd hoe dat straks met het cashloos systeem gaat werken... Zal waarschijnlijk wel een dingetje zijn wat ze over het hoofd gezien hebben. :P
Scheelt dat het alleen een probleem kan opleveren voor Stadspolders/Dubbeldam/Sterrenburg/Staart Oost naar Papendrecht/Zwijndrecht.
Binnen de stad maakt het niet uit omdat de gemakskaart van 2 euro toch al in tot 2 zones geldig is.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 okt 2017, 19:34
door webguy
Bedankt allemaal, gaan we uitzoeken/gebruiken om de boel te proberen recht te (laten) trekken.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 okt 2017, 22:42
door Daantje
Mijn moeder woont in Middelburg en haar OV-chipkaart doet het niet voor de trein. Ze heeft er ooit wel eens mee gereisd met de trein, er staat meer dan genoeg geld op de kaart maar ze krijgt de melding 'in/uitchecken niet mogelijk'. De conducteur in de trein kon haar niet helpen want die zag niets geks aan de kaart, een ander paaltje op een ander station deed het ook niet en op mijn ov-chipkaart zag ze ook niets raars.

Waar kan ze terecht? Volgens mij zijn er bij haar in de regio geen bemande loketten meer.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 okt 2017, 23:11
door JothamvW
Gekke vraag misschien, maar is de kaart wel geactiveerd voor reizen met NS?

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 okt 2017, 23:16
door Daantje
Ze zegt van wel omdat ze er eerder wel mee met de trein gereisd heeft en ik dacht dat een conducteur dat wel zou moeten kunnen zien? Ik heb wel gezegd dat ze er even mee naar de kaartautomaat moest gaan om dat te controleren.

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 okt 2017, 23:18
door j-ason
JothamvW schreef:Gekke vraag misschien, maar is de kaart wel geactiveerd voor reizen met NS?
Mocht ze ooit met samenreiskorting hebben gereisd dan kan het zijn dat het product "Reizen op saldo 2e klas" er af is gehaald. Dit moet ze dan op de kaartautomaat opnieuw aanvinken. Waarna ze weer kan inchecken.

Werkt de kaart (dat je weet) wel gewoon in de bus?

Re: Korte vragen

Geplaatst: za 14 okt 2017, 23:22
door Daantje
Ja, in bus/tram/metro doet ie het wel (een maand geleden althans), dat is de laatste keer dat ze ermee gereisd heeft.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 15 okt 2017, 09:45
door VIRM
Wat zijn de overwegingen die HC's maken bij het omroepen van overstapmogelijkheden? Zo valt het op Leiden Centraal mij wel eens op dat alleen de IC-overstappen worden omgeroepen. En ook een opvallende: in de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] van Sloterdijk richting Den Haag worden bij Haarlem heel vaak de Sprinters naar Zandvoort en Uitgeest omgeroepen, terwijl die ook gewoon op Sloterdijk stoppen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 15 okt 2017, 12:17
door Ardan
Ik denk dat dat per HC verschilt. De een lepelt gewoon de eerste drie op van zijn railpocket (zelfde als op de OBIS-schermen). Iemand die zich er wat meer in verdiept (of de situatie ter plaatse beter kent) noemt er wat meer of overstappen die relevanter zijn.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 15 okt 2017, 13:52
door webguy
Maar er zit ook enige logica achter het lijstje dat ze krijgen: dat zijn niet alle overstappen maar alleen de overstappen die mogelijk relevant zijn. Als je erg rare dingen ziet kan het Doorgeefluik daar mogelijk wat mee.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 15 okt 2017, 17:44
door Daniel
Zit daar serieus een logica achter? Heb ik nog nooit herkent daarin :-P
Net zoveel logica als de omreisadviezen van Tuffy zeker ;-)

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 15 okt 2017, 18:55
door PHS
Ik zag vanochtend in Den Bosch een goederentrein met daarin een aantal rijtuigen van de Zweedse Snälltåget. Weet iemand wat deze hier doen?

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 15 okt 2017, 19:44
door Daniel
Heb ik elders vaker meldingen van langs zien komen, die worden meegestuurd met reguliere goederentreinen om in Zweden te komen (zo rijden er bv. Volvo-treinen vanuit België via Nederland en Duitsland richting Zweden. Maar waar ze nu precies vandaan komen herinner ik zogauw even niet.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 15 okt 2017, 19:59
door Suus
Is ex-ICK dat in Roemenië wordt verbouwd in opdracht van Transdev Sverige.

Re: Korte vragen

Geplaatst: zo 15 okt 2017, 20:07
door j-ason
Daantje schreef:Ja, in bus/tram/metro doet ie het wel (een maand geleden althans), dat is de laatste keer dat ze ermee gereisd heeft.
Ik vermoed dan toch dat het reizen op saldo product verwijderd is. Deze wil nog wel eens verdwijnen van de OV-chipkaart en moet dan opnieuw bij een NS kaartautomaat geladen worden. Wanneer dat product er niet opstaat komt "inchecken niet mogelijk" in beeld te staan en wat mijn ervaring is, is dat conducteurs dit niet (direct) uit kunnen lezen.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 16 okt 2017, 00:19
door RobertT
Alleen als de kaart meer dan 5 jaar in gebruik is,kan het reizen op saldo produkt verdwijnen.Dit zogenaamde ros is namelijk precies 5 jaar geldig,terwijl de meeste chipkaarten iets langer geldig zijn.
Als er alleen samenreiskorting op heeft gestaan,moet de kaart eerst geaktiveerd worden voor dit ros.Dat kan oa bij de automaat onder overige produkten/reizen zonder ns abonnement/2e klas reizen op saldo(of 1e klas).
Dit is vaak ook het probleem met studentenkaarten waar het studentenreisprodukt van verwijderd is

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 16 okt 2017, 13:41
door maarten83
Stefan schreef:En 't leukste is.. Voor de losse kaartverkoop, bestaat 5370 niet eens meer.. Alle losse kaartjes die in de bus verkocht worden in Dordrecht, worden verkocht op 5360.
Ik dacht dat vroeger zelfs 5370 niet bestond, want toen kon je als ik me niet vergis met 2 strippen reizen tussen Station Dordrecht en Dubbeldam met lijn 2.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 16 okt 2017, 18:02
door Daniel
Zone 5370 is rond 1998 opgeschoven van het buitengebied naar de N3 om de verliezen van het Driebussensysteem op te vangen. In eerste instantie bleef de Staart-Oost nog 5360 wegens de geïsoleerde ligging, maar in 2000 is die wijk ook bij 5370 getrokken.
Die zone 5370 heeft waarschijnlijk lijn 1 ook nog jaren in leven gehouden, pas met de komst van de OV-chipkaart werd via het station naar het ziekenhuis reizen vanuit Stadspolders aantrekkelijker door de hogere frequentie maar gelijke afstand in kilometers.

Re: Korte vragen

Geplaatst: ma 16 okt 2017, 18:44
door VIRM
Ardan schreef:Ik denk dat dat per HC verschilt. De een lepelt gewoon de eerste drie op van zijn railpocket (zelfde als op de OBIS-schermen). Iemand die zich er wat meer in verdiept (of de situatie ter plaatse beter kent) noemt er wat meer of overstappen die relevanter zijn.
Dan neem ik aan dat de HC die bij binnenkomst van de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie] in Den Haag Centraal de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] als overstapmogelijkheid omriep een leerling-HC van de andere kant van het land was. :mrgreen: