HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21347
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Meltrain »

HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein
Geplaatst op: dinsdag 13 december 2016 13:32
Laatst bijgewerkt: dinsdag 13 december 2016 14:44

De treinen op de hogesnelheidslijn (HSL) worden nooit zo betrouwbaar als de intercity's op het 'gewone' spoor. De uitval blijft schommelen tussen de 5 en 7 procent. Daar is staatssecretaris Sharon Dijksma ontevreden over.

Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat staatssecretaris Sharon Dijksma van Infrastructuur uit heeft laten voeren door het Duitse bedrijf Railistics en het Nederlandse bedrijf Triple Bridge. Een even grote betrouwbaarheid als de gewone intercity op het traject Amsterdam-Rotterdam-Breda is volgens de onderzoekers 'niet realistisch', doordat er te veel treinen op verschillende snelheden rijden.

In januari bedroeg de uitval gemiddeld nog 14 procent. De laatste maanden schommelt dit tussen de 5 en 8 procent. Daarmee gaat het volgens de PvdA-bewindsvouw 'de goede kant op', maar zij is er nog niet tevreden mee.

Pas in 2018 zal de intercity tussen Amsterdam en Brussel gebruik maken van het snelle spoor en wordt de reistijd korter. Tot die tijd waarschuwen de experts en de staatssecretaris voor een nóg hogere uitval van treinen, doordat de invoering van nieuwe snelle treinen kinderziektes met zich meebrengt.

De staatssecretaris wil daar 60 miljoen euro voor uittrekken. ,,Daarmee kan ik naar verwachting het grootste deel van de noodzakelijke investeringen opvangen,'' zo laat Dijksma per brief aan de Kamer weten. Daarmee sluit zij verdere investeringen niet uit.

Lees verder
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
PHS

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door PHS »

Het lijkt me tijd dat er vanuit het ministerie en ProRail eens een bezoekje aan Japan wordt gebracht. Of Zwitserland.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Dennenboom »

Daar wordt alleen niet om de paar kilometer van beveiligingssysteem en spanning gewisseld. Achteraf gezegd (altijd gemakkelijk) zou het deel Rotterdam - Schiphol (ruim 50 km) wellicht gewoon 1,8 kV en ATB hebben kunnen krijgen. Scheelt voor de Thalys wat extra tijd (5 minuten?), maar je was veel flexibeler in de inzet van treinen en e.e.a. leverde veel minder storingen op.
WSM
Berichten: 1403
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:59

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door WSM »

En op het gewone spoor rijden niet te veel treinen met verschillende snelheden?
Sprinters, Intercities, goederentreinen....?
Zeg me alsjeblieft dat het AD het niet goed begrepen heeft.
§ 6. Het passeren van rode seinen

Artikel 33

1.Lichtseinen die rood licht uitstralen mogen alleen voorbijgereden worden, indien de bestuurder van de treindienstleider een aanwijzing Stoptonend sein heeft gekregen.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Chrysa »

Het snelheidsverschil is wel iets groter. Of dat wat uitmaakt weet ik niet.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Wubbo »

WSM schreef:En op het gewone spoor rijden niet te veel treinen met verschillende snelheden?
Sprinters, Intercities, goederentreinen....?
Zeg me alsjeblieft dat het AD het niet goed begrepen heeft.
Zo te zien staan de kamerstukken hier en hier, ik heb ze nog niet gelezen dus waar het staat weet ik niet.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13666
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Vinny »

Ik denk zelf dat het ligt aan het feit dat maar weinig materieel is toegerust om over de HSL-zuid te rijden. Maar ik heb het rapport (nog) niet gelezen...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
n-evo
Berichten: 3371
Lid geworden op: di 27 mei 2014, 23:33

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door n-evo »

Defecte trein staat in mijn eigen ervaring op #1. Tot op heden zit ik echt op een percentage van 40% of zo dat er wel iets aan de hand was tijdens mijn Intercity Direct-avontuurtjes.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Suus »

Sinds mei dit jaar reis ik weer met enige regelmatig met de Intercity Direct. Ik heb even geteld, ik heb dit jaar tot nu toe 32 keer een ICD-toeslag gekocht. Op één uitgevallen trein na (waarvan ik verder geen last had omdat ik te vroeg op het station was) en twee keer een vertraging van vijf minuutjes door drukte bij het in- en uitstappen op Schiphol heb ik verder geen problemen gehad met de Intercity Direct.

Het aantal dagen die echt bloedrood uitslaan in de grafieken wordt ook steeds minder: https://twitter.com/ICDefect/media?lang=nl

Maar er zijn wel een aantal dingen die opvallen. Zo zitten de spanningssluizen bij Hoofddorp bovenop de viaducten, maar als de trein richting Schiphol rood sein heeft na de fly-over moet deze daardoor stroomloos naar boven rollen en hopen dat hij de andere kant haalt. Gaat soms tergend traag.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door reisthijs »

Pas in 2018 zal de intercity tussen Amsterdam en Brussel gebruik maken van het snelle spoor en wordt de reistijd korter. Tot die tijd waarschuwen de experts en de staatssecretaris voor een nóg hogere uitval van treinen, doordat de invoering van nieuwe snelle treinen kinderziektes met zich meebrengt.
Huh, welke nieuwe snelle treinen komen er in de tijd tot 2018?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Zabe »

Ik vind het verhaal een beetje vreemd.

- In Frankrijk is er ook veel spanningwisseling tussen 1.5 en 25kv (zelfs op voorstadtreinen, RER).
- In Frankrijk en Belgie rijden er ook "gewone" treinen op HSL's. Treinen die moeten ook 3kv/25kv kunnen rijden.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Gekko123 »

Een van de oorzaken hier is de combinatie van spanningswisseling en beveiligingssysteem op dezelfde plek. Bij de spanningswisselingen in Frankrijk voor de RER heeft daarbij geen wisseling van beveiligingssysteem.

Verder zit er waarschijnlijk ook deels problemen in de gebruikte locs hier, er schijnen over heel Europa nogal wat problemen te zijn met ERTMS/ETCS in combinatie met de Traxx-locs van Bombardier. En dan laat ik voor het gemak nog achterwege dat de locs van Bombardier niet bedoeld zijn om tot 4x toe in pakweg 1 1/2 uur tijd van spanning en beveiligingssysteem te wisselen, terwijl de treinen in Frankrijk daar juist beter tegen kunnen omdat ze daar beter op zijn ingericht.
Zabe
Berichten: 108
Lid geworden op: do 03 dec 2015, 18:05

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Zabe »

Gekko123 schreef:Een van de oorzaken hier is de combinatie van spanningswisseling en beveiligingssysteem op dezelfde plek. Bij de spanningswisselingen in Frankrijk voor de RER heeft daarbij geen wisseling van beveiligingssysteem.

Verder zit er waarschijnlijk ook deels problemen in de gebruikte locs hier, er schijnen over heel Europa nogal wat problemen te zijn met ERTMS/ETCS in combinatie met de Traxx-locs van Bombardier. En dan laat ik voor het gemak nog achterwege dat de locs van Bombardier niet bedoeld zijn om tot 4x toe in pakweg 1 1/2 uur tijd van spanning en beveiligingssysteem te wisselen, terwijl de treinen in Frankrijk daar juist beter tegen kunnen omdat ze daar beter op zijn ingericht.
Je heeft wel een goed punt qua locs. Traxx locs zijn idd waarschinlijk niet geschickt voor zulke treinen. Aan de andere kant is het wel een bewuste keuze van de NS aangezien het hsl klaar is sinds 2009; en er is voldende alternatieven op de markt.

De belgische treinen bruxelles-liege via hsl2 moeten ook vaak schackelen tussen 3kv en 25kv, en 2 beveiliging systemen. Hetzelfde ook voor de treinen lille-antwerpen en lille-namur, al hebben deze ook problemen...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door webguy »

Overigens houd ik m'n hart vast dan als de IC Den Haag - Eindhoven over de HSL gaat. Als daarmee ook 5-7% uitval is heb je de poppen aan 't dansen...
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Chrysa »

Ach, geeft weer een boost aan de Bredase busbedrijven.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door IC140 »

Voor Den Haag - Eindhoven zal de afhandeling bij een verstoring op de HSL vermoedelijk zijn om hem om te leiden via Dordrecht terwijl de afhandeling van IC direct opheffen is omdat je met omleiden niet sneller bent dan de reguliere IC. Dan heb je al het grootste deel van de uitval geëlimineerd.
PHS

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
IC140
Berichten: 564
Lid geworden op: do 28 mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door IC140 »

IC direct nu: 1 trein kapot, waardoor er 3 uur lang 4 treinen per uur worden opgeheven.

Als er wordt omgereden met de IC Den Haag - Eindhoven:
1 trein kapot, waardoor die rit en de terugrit wordt opgeheven, de rest wordt omgeleid.
PHS

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door PHS »

-
Laatst gewijzigd door PHS op ma 18 dec 2023, 21:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Chrysa »

IC140 schreef:Voor Den Haag - Eindhoven zal de afhandeling bij een verstoring op de HSL vermoedelijk zijn om hem om te leiden via Dordrecht terwijl de afhandeling van IC direct opheffen is omdat je met omleiden niet sneller bent dan de reguliere IC. Dan heb je al het grootste deel van de uitval geëlimineerd.
Tja, maar je laat wel 2 treinen per uur wegvallen, die mensen passen niet altijd in de normale IC. Dan kan je best even omrijden lijkt me.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Suus »

De s1100 gaat met maar liefst negen bakken rijden, dat moet zeker een deel van de reizigers van een eventueel vervallen [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Rotterdam Centraal - Breda900[/serie] kunnen opvangen. De voormalige [serie=Intercity|2017|Venlo - Den Haag Centraal1900[/serie] reed sinds ICR uit de dienst verdween ook niet de gehele dag met negen bakken...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chrysa
Berichten: 7996
Lid geworden op: za 21 mei 2016, 21:12

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Chrysa »

2x/uur 9 bakken in de spits is niet heel veel hoor.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Suus »

Zonder Dordrecht meer dan genoeg.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door groningen »

Is er iets aan de hand met Rotterdam Centraal naar Breda? Als ik naar de reisplanner kijk voor 21 december, dan is het overstappen in Breda van de IC Direct op de IC naar Zwolle en overstappen in Tilburg op de Sprinter naar Eindhoven. Je kunt ook 23 minuten wachten in Breda voor de IC naar Eindhoven. Grote chaos als ik dat mag zeggen of zijn er werkzaamheden van enige aard?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: HSL wordt nooit zo betrouwbaar als 'gewone' trein

Bericht door Wubbo »

Daar zijn "werkzaamheden".
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 122 gasten