Doorgeefluik

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2355
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » Di 13 Dec 2016, 18:57

(Expres met vage bewoording om te voorkomen dat zoekmachines hier op uit gaan komen en ik een stortvloed aan meldingen over me heen krijg)

Dit topic is bedoeld om dingen door te geven die te maken hebben met 's lands grootste treinvervoerder. Dingen die doorgegeven kunnen worden zijn technische problemen aan materieel en chronische fouten in reisinformatie. Voor alle overige zaken verwijs ik graag naar andere kanalen om met de vervoerder in contact te komen.

Om genoemde zaken door te kunnen geven, moeten ze wel aan een aantal eisen voldoen. Zo niet, dan kan ik er niks mee beginnen. Alles wat wel daaraan voldoet zal ik binnen de organisatie proberen uit te zetten. Het is een probeersel; ik moet er absoluut geen dagtaak aan gaan krijgen, maar vaak zijn jullie ogen en oren op plaatsen waar dingen gebeuren die snel over het hoofd gezien kunnen worden. Mocht het wel te veel worden, dan zal ik dit topic laten sluiten.

Materieeltechnische zaken moeten hieraan voldoen: Stelnummer, dichtstbijzijnde deurnummer, welke klasse, precieze locatie én duidelijke omschrijving van wat het probleem precies is. Geen schoonmaakgerelateerde zaken, aub.

Fouten in de reisinformatie moeten hieraan voldoen: Het moet een chronische fout zijn (niet een eenmalig dingetje), station, tijd én duidelijke omschrijving van de fout (indien mogelijk is een foto het gemakkelijkst). Als het gaat om reisinformatieschermen is ook het vijfcijferige getal dat onder het scherm is aangebracht nodig. Om het te kunnen zien moet je er echt onder gaan staan en omhoog kijken, dan is er maar één vijfcijferig getal te vinden. Geef ook het station, het perron en de locatie op het perron of station door.

Terugkoppeling is vaak een dingetje, problemen kunnen niet weggetoverd worden, maar het is het proberen waard. Het blijft een probeersel.
Laatst gewijzigd door Mikos op Wo 21 Dec 2016, 13:12, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5628
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Aking » Di 13 Dec 2016, 19:02

Hoeveel schalen ga je omhoog door dit topic? :mrgreen:

Maar hulde! Jammer dat ik nauwelijks meer met de NS reis (A)
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2355
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » Di 13 Dec 2016, 19:07

Te weinig. (A)

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 5814
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor JWM » Di 13 Dec 2016, 19:26

Wat is de meerwaarde van dit topic t.o.v. de eigen kanalen van NS?

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2144
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor trolly » Di 13 Dec 2016, 19:29

JWM schreef:Wat is de meerwaarde van dit topic t.o.v. de eigen kanalen van NS?

Mikos schreef:Het is een probeersel; ik moet er absoluut geen dagtaak aan gaan krijgen, maar vaak zijn jullie ogen en oren op plaatsen waar dingen gebeuren die snel over het hoofd gezien kunnen worden. [...]
Terugkoppeling is vaak een dingetje, problemen kunnen niet weggetoverd worden, maar het is het proberen waard. Het blijft een probeersel.
È pericoloso sporgersi.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 5814
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor JWM » Di 13 Dec 2016, 19:37

Ik lees hier geen antwoord op mijn vraag.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2355
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » Di 13 Dec 2016, 19:41

JWM schreef:Wat is de meerwaarde van dit topic t.o.v. de eigen kanalen van NS?

Dat je hier wel gewoon melding kan maken zonder een Twitter-account. En hier kun je gewoon in jargon praten. Én dit is een topic van een echte conducteur. Fancy, toch?

PatrickM
Berichten: 1305
Lid geworden op: Za 10 Jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor PatrickM » Di 13 Dec 2016, 19:52

JWM schreef:Wat is de meerwaarde van dit topic t.o.v. de eigen kanalen van NS?

Misschien ook wel dat dit doorgeefluikje sneller is dan via de klantenservice? Via mijn eigen CXX-doorgeefluik heb ik ook veel sneller antwoord dan via de klantenservice oid.
Mijn site over OV-kaartjes (info en tarieven): ovkaartjes.weebly.com
Mijn YouTube kanaal:OV Foto en Video
06-03-2017: Trein: 2185,3 km
23-01-2017: Bus: 255,0 km · Metro: 1,6 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,5 km · OV-fiets 34,2 km

Gebruikersavatar
trolly
Berichten: 2144
Lid geworden op: Vr 02 Okt 2015, 20:43

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor trolly » Di 13 Dec 2016, 20:35

Hm. Veelzeggend voor de service die de klant krijgt.
È pericoloso sporgersi.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28317
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Daniel » Di 13 Dec 2016, 20:40

Om maar meteen iets in het doorgeefluikje te stoppen: de middelste TBP op spoor 8 van Utrecht Centraal (nabij de noordelijke trap vanuit de hal) staat in deze nieuwe dienstregeling nogsteeds op zwart. Dat is ooit gedaan omdat de splitsende treinen naar Rotterdam/Den Haag precies met de uiteinden van beide stellen bij die TBP stonden (wat onduidelijkheid gaf), maar is nu die treinen niet meer splitsen natuurlijk niet meer nodig.
Sterker nog, het is zelfs onwenselijk met de korte treinen die er nu in het dal rijden, want die staan dan nergens naast een bord waarop staat waar de trein heen gaat.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

PatrickM
Berichten: 1305
Lid geworden op: Za 10 Jan 2015, 21:46
Locatie: Bruinisse (Zeeland)

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor PatrickM » Di 13 Dec 2016, 20:42

trolly schreef:Hm. Veelzeggend voor de service die de klant krijgt.

Dat wisten we nog niet... Als een TV-programma ergens aandacht aan geeft is het ook zo opgelost...

Maar soms is het net zo traag als via de klantenservice. Heeft er ook mee te maken dat ik van Rover/reizigersoverleg ben, ze weten dat ik ze geen onzin vertel.
Mijn site over OV-kaartjes (info en tarieven): ovkaartjes.weebly.com
Mijn YouTube kanaal:OV Foto en Video
06-03-2017: Trein: 2185,3 km
23-01-2017: Bus: 255,0 km · Metro: 1,6 km · Tram: 0,0 km · Boot: 0,5 km · OV-fiets 34,2 km

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2355
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » Di 13 Dec 2016, 20:47

Daniel schreef:de middelste TBP op spoor 8 van Utrecht Centraal

Wil ik graag doorgeven, maar daarvoor heb ik het vijfcijferige getal onder het betreffende beeldscherm nodig. Dat heb ik aan de OP toegevoegd. Mocht je die op de kop weten te tikken, kan ik het doorgeven.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28317
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Daniel » Di 13 Dec 2016, 20:49

Ik kom er toch dagelijks langs, dus zal van de week een keer kijken.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gothic-Writer
Berichten: 165
Lid geworden op: Zo 02 Nov 2014, 18:59

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Gothic-Writer » Di 13 Dec 2016, 21:31

Diverse DDZ treinen in 66xx serie, laten niet de juiste bestemming zien. Zo rijd bijvoorbeeld de 7522 alleen maar rond met 's-Hertogenbosch op de filmbalken, daarentegen geven de binnendisplays wel de correcte informatie.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28317
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Daniel » Di 13 Dec 2016, 21:39

Daar gaat die serie toch ook heen? Of bedoel je de tegenrichting (Den Bosch -> Dordrecht).
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10895
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Wubbo » Di 13 Dec 2016, 22:04

Daniel schreef:Om maar meteen iets in het doorgeefluikje te stoppen: de middelste TBP op spoor 8 van Utrecht Centraal (nabij de noordelijke trap vanuit de hal) staat in deze nieuwe dienstregeling nogsteeds op zwart.
Ik meen dat ik die gisteren aan heb zien staan (toen was trouwens de middelste op spoor 9 stuk) maar misschien was ik te gaar, vandaag heb ik er niet op gelet.

Overigens heb ik het idee dat er door NS (en andere vervoerders) ook al meegelezen wordt op dit forum. Soms uit zich dat wel heel direct (zie bijvoorbeeld het topic over de concessie Provincie Utrecht Bus), maar ook indirect zijn er al veel voorbeelden van dingen die opeens anders zijn nadat het hier gemeld is. Daarmee wil ik niet dit topic afkraken trouwens, maar ik denk dat het slim is om geen dingen dubbel te doen.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2355
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » Di 13 Dec 2016, 22:08

Ik kom wel vaker dingen tegen op het forum die ik door heb gezet, ja :wink: Maar aangezien ik ook niet alles lees (en de rest van de 'instanties' ook niet, trouwens) bied ik hier de mogelijkheid om alles rechtstreeks in het doorgeefluik te plaatsen.

Gothic-Writer schreef:Diverse DDZ treinen in 66xx serie, laten niet de juiste bestemming zien. Zo rijd bijvoorbeeld de 7522 alleen maar rond met 's-Hertogenbosch op de filmbalken, daarentegen geven de binnendisplays wel de correcte informatie.
Een prachtig voorbeeld van een melding waar ik echt helemaal niks mee kan. Wat is er verkeerd aan, wat zou er moeten staan, wat staat er wel en wat niet?

KM46
Berichten: 9734
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor KM46 » Di 13 Dec 2016, 22:12

Wubbo schreef:
Daniel schreef:Om maar meteen iets in het doorgeefluikje te stoppen: de middelste TBP op spoor 8 van Utrecht Centraal (nabij de noordelijke trap vanuit de hal) staat in deze nieuwe dienstregeling nogsteeds op zwart.
Ik meen dat ik die gisteren aan heb zien staan (toen was trouwens de middelste op spoor 9 stuk) maar misschien was ik te gaar, vandaag heb ik er niet op gelet.

Die middelste TBP op spoor 8 staat al maanden en maanden op zwart. Wel een misser voor een nieuw station als Utrecht Centraal :? :wink: .

MdJ
Berichten: 4108
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:47
Locatie: Maartensdijk

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor MdJ » Di 13 Dec 2016, 23:42

Als KM4598 ook de rest van het gequote berichtje leest...
Daniel schreef:Om maar meteen iets in het doorgeefluikje te stoppen: de middelste TBP op spoor 8 van Utrecht Centraal (nabij de noordelijke trap vanuit de hal) staat in deze nieuwe dienstregeling nogsteeds op zwart. Dat is ooit gedaan omdat de splitsende treinen naar Rotterdam/Den Haag precies met de uiteinden van beide stellen bij die TBP stonden (wat onduidelijkheid gaf), maar is nu die treinen niet meer splitsen natuurlijk niet meer nodig.
Bij twijfel: gebruik beton.

KM46
Berichten: 9734
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 22:06

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor KM46 » Wo 14 Dec 2016, 10:37

De rest van het gequote berichtje heb ik zeker gelezen hoor :wink: .

Gebruikersavatar
Geert
OVNL-beheerder
Berichten: 12445
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:43
Locatie: Den Haag
Contact:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Geert » Wo 14 Dec 2016, 22:46

Leuk idee Mikos, benieuwd wat er uit komt *O*
trolly schreef:Hm. Veelzeggend voor de service die de klant krijgt.

Laten we wel wezen, een groot deel van de klanten heeft heel algemene vragen of opmerkingen en de klantenservice fungeert daar als een filter voor. Dat is bij vrijwel elk (groter) bedrijf zo. Als de klantenservice er niet meer uit komt en ze het idee hebben dat je een terechte vraag/suggestie/klacht hebt wordt het doorgezet naar een tweede lijn.

Mikos, misschien kun jij het onder de aandacht brengen: ik erger me altijd aan de hoeveelheid treinen waarbij in Den Haag Centraal het treinstel aan de halzijde wordt afgerangeerd. Ik snap dat het gemakkelijker en efficienter rangeren is voor NS, maar het is erg reizigersonvriendelijk omdat >90% van de reizigers in Den Haag vanuit de hal aan komt lopen. Vooraf kun je niet in de apps zien dat je vooraan in moet stappen, en als je er op het station pas achter komt betekent dat een sprintje trekken of je trein missen. Kun jij wellicht onder de aandacht brengen dat afrangeren aan de halzijde de uitzondering zou moeten zijn en afrangeren aan de Binckhorst-zijde veel reizigersvriendelijker is? :)

Gebruikersavatar
Aking
Berichten: 5628
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 10:20
Locatie: Utrecht/Sremska Kamenica
Contact:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Aking » Wo 14 Dec 2016, 22:47

Ja zeg! Het gaat toch om het treintjes rijden? :6
WorldonRails.nl alles over Internationale treinreizen

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2355
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » Wo 14 Dec 2016, 23:34

Geert schreef:ik erger me altijd aan de hoeveelheid treinen waarbij in Den Haag Centraal het treinstel aan de halzijde wordt afgerangeerd. Ik snap dat het gemakkelijker en efficienter rangeren is voor NS

Dat wil ik wel doorspelen, maar het is natuurlijk ook onderdeel van een groter plan. Neem als voorbeeld de 700 die uit Groningen komt. Het specifieke voorbeeld is een trein die tijdens de spits in Groningen begint. Daardoor zijn er 2 stellen nodig, een VIRM-IV en een VI. De VI komt al vanuit Den Haag naar Groningen in zijn eentje en is afdoende voor die rit. In Groningen wordt het viertje voorgezet, het zesje komt binnen en wordt gecombineerd. Zo gaan ze naar Den Haag: de zes voorop, de vier achterop.

Na de avondspits komen ze in Den Haag aan en keren richting Amsterdam. Het zesje is in dit voorbeeld overbodig en de rest van de avond is een viertje voldoende om iedereen te verplaatsen met de treinen die het viertje nog moet rijden. Het zesje kan dus afgerangeerd worden. Maar die staat dus aan de halzijde.

Dan kun je zeggen: combineer het andersom in Groningen, maar dat moet daar dan wel in het rangeerplan passen (medewerkers beschikbaar en rijwegen zonder dat je andere treinen hindert). In Den Haag geldt hetzelfde; als het viertje weg is, kan het zesje naar de Binckhorst. Als je het omkeert (de zes achterop en moet eerst afgerangeerd worden voor de vier weg kan), moet daar ook net capaciteit voor zijn.

Ik kan en zal niet beweren dat het niet anders kan, maar er speelt dus meer mee wat van invloed kan en zal zijn. Ik zal eens kijken wie ik hiermee kan bestoken :wink:
Laatst gewijzigd door Mikos op Do 15 Dec 2016, 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
JWM
Berichten: 5814
Lid geworden op: Di 21 Apr 2009, 20:51

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor JWM » Do 15 Dec 2016, 00:46

Eigenlijk zou ik wel een hele lange lijst met verbeterpunten kunnen opstellen over de reisinformatie op Schiphol maar omdat Mikos geen dagtaak hieraan wil hebben en graag met concrete voorbeelden aan de slag wil iets over de automatische omroep". In drie talen omroepen dat de trein naar Brussel van spoor 5 OF 6 vertrekt, zelfs als die al lang op een spoor staat aangekondigd, vind ik werkelijk tenenkrommend.

Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 2355
Lid geworden op: Wo 26 Mar 2008, 19:04
Contact:

Re: Doorgeefluik

Berichtdoor Mikos » Do 15 Dec 2016, 01:46

Mee eens, evenals de tweetalige omroep in grote steden, ook zo'n ding. Heeft te maken met die (nog altijd) testopstelling waarbij de automaat bepaalt welk spoor er aan een trein wordt toegewezen, daar zal dat bandje ook nog wel van zijn. Zal ik ook doorzetten.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten