Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Klaasje
Berichten: 6366
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Klaasje » Za 17 Jun 2017, 18:48

Nou, de sandwich-combinatie heeft naar verwachting in September toelating in België.

OVinspecteur
Berichten: 236
Lid geworden op: Vr 30 Nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor OVinspecteur » Za 01 Jul 2017, 10:47

Staatssecretaris doet onderzoek naar betere aansluitingen voor/in Dordrecht:
http://www.rtvdordrecht.nl/d66-wil-betere-treinverbindingen-dordrecht/nieuws/item?973988

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10796
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Wubbo » Za 01 Jul 2017, 19:53

"NS heeft het verzoek van de gemeente Dordrecht bestudeerd. Uit onderzoek blijkt dat het niet mogelijk is om de aansluitingen rondom Dordrecht te verbeteren zonder andere aansluitingen te verbreken. NS blijft zoeken naar mogelijkheden om in een volgende dienstregeling de reistijden rondom Dordrecht te verbeteren."

Ik citeer alvast uit het antwoord van de staatssecretaris.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28078
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Daniel » Za 01 Jul 2017, 21:57

Als je met de materieelinzet-oogkleppen van NS op er naar kijkt zal dat ongetwijfeld zo zijn, maar de situatie zou al aanzienlijk verbeteren als je de nogal merkwaardige knip van de sprinters eruit haalt. Ze doorkoppelen zou, zelfs met behoud van bestaande vertrektijden, de reistijd vanaf de stations ten zuiden van Dordrecht naar de belangrijkste bestemmingen in Rotterdam al verkorten.
In elk geval vanuit Roosendaal moet dat lukken, vanuit Breda past het niet maar daarvandaan is de overstap op de IC ook al beter en is dat de snelste verbinding.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 752
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor visgraat » Wo 09 Aug 2017, 23:57

Een verzoek: Kan de huidige 9000 serie: Meppel - Leeuwarden op andere tijden gaan rijden, zodat er een betere verdeling komt over het uur met de 1800 (Den Haag - Zwolle *stops* Leeuwarden) en een betere aansluiting in zuidelijke richting? De overstap kan naar mijn idee door vrijwel alle reizigers gedaan worden in Steenwijk; daar hoef je ook geen trap te lopen. Daar moet de overstap dan strak zijn. Dat betekent met de 9000 ongeveer een kwartier eerder vertrekken uit Meppel richting Leeuwarden en omgekeerd ongeveer een kwartier later aankomen in Meppel. Dat resulteert erin dat Wolvega/Grou-Jirnsum/Akkrum - Zwolle ca. 10 minuten sneller en verder naar de Randstad/Oost NL/Zuid NL zelfs een kwartier sneller is. Alleen de verbinding naar Hoogeveen/Assen wordt dan een kwartier slechter. Voor Groningen kan je ook over Leeuwarden. Het lijkt mij dan duidelijk wat zwaarder weegt, zonder iemand voor het hoofd te willen stoten. Als je twee keer per uur sprinters rijdt, lijkt me dit helemaal een beter alternatief, omdat Wolvega/Grou-Jirnsum/Akkrum anders ca. een kwartier verder van Nederland komen te liggen (m.u.v. dus van Hoogeveen/Assen). Een laatste voordeel is dat je volgens mij ook nog een trein uitspaart, omdat de 9000 heel kort stilstaat op de eindpunten.

jelmerrr
Berichten: 465
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor jelmerrr » Do 10 Aug 2017, 06:55

1. Zulke verzoeken kun je, beter aan de, NS voorleggen
2. Kwartier eerder uit Meppel krijgt een conflict qua opvolgingstijd. (Het andere heb ik nog niet bekeken)

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 752
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor visgraat » Do 10 Aug 2017, 13:24

Ongeveer een kwartier bedoel ik. Inderdaad moet het naar de NS, maar ben benieuwd hoe er hier op het forum over gedacht wordt.

jelmerrr
Berichten: 465
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor jelmerrr » Do 10 Aug 2017, 13:27

Wat ik me bij zulke dingen meer afvraag is waarom de NS voor bijv deze tijden heeft gekozen

BR628
Berichten: 1604
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:28

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor BR628 » Do 10 Aug 2017, 13:35

De verdeling over het uur tussen de IC en de sprinter tussen Lw en Mp was al een tijdje bekend (bij insiders) en het is m.i. eerder een verslechtering dan een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Tuurlijk, tussen Lw en Zl krijg je nu 2x per uur een 'snelle' IC maar die krijgt er wel een m.i. onzinnige stop in Mp bij. Voor lokale reizigers tussen bv Lw en Hr wordt de verdeling zo slecht dat je voor het gevoel nog maar 2x een reisverbinding hebt tegen 3x per uur in de huidige situatie. Ik hoop dat eea beter verdeeld wordt over het uur zodra de 9000 door gaat rijden naar Zl.

IC140
Berichten: 221
Lid geworden op: Do 28 Mar 2013, 10:46
Locatie: Amsterdam

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor IC140 » Do 10 Aug 2017, 17:40

De tijdligging van de Sprinter Meppel - Zwolle wordt gebaseerd op de overstap Leeuwarden/Heerenveen - Hoogeveen/Assen in Meppel. Dat is een grotere groep mensen dan van Akkrum / Grou / Wolvega naar Zwolle en verder reist.

Roeland
Berichten: 518
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Roeland » Vr 11 Aug 2017, 09:30

En terecht, want iedereen in de spoorwereld weet inmiddels wel dat Hoogeveen een uiterst belangrijke bestemming is :D
Laatst gewijzigd door Zugführer op Vr 11 Aug 2017, 11:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 752
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor visgraat » Vr 11 Aug 2017, 14:41

BR628 schreef:De verdeling over het uur tussen de IC en de sprinter tussen Lw en Mp was al een tijdje bekend (bij insiders) en het is m.i. eerder een verslechtering dan een verbetering t.o.v. de huidige situatie. Tuurlijk, tussen Lw en Zl krijg je nu 2x per uur een 'snelle' IC maar die krijgt er wel een m.i. onzinnige stop in Mp bij. Voor lokale reizigers tussen bv Lw en Hr wordt de verdeling zo slecht dat je voor het gevoel nog maar 2x een reisverbinding hebt tegen 3x per uur in de huidige situatie. Ik hoop dat eea beter verdeeld wordt over het uur zodra de 9000 door gaat rijden naar Zl.


Die stop in Meppel heb ik ook niet begrepen. Qua eenduidigheid: Meppel is geen IC-station, niet voor de IC naar Groningen en dus ook niet naar Leeuwarden. Ok, dan kan je station Bijlmer-Cruijff-ArenA ook ter discussie stellen, maar dat is natuurlijk een veel groter station. Dat gaat niet passen in alleen sprinters. En straks heb je in Meppel vier sprinters per uur: 2x naar Zwolle en 2x naar Groningen; moet daar dan ook nog een IC gaan stoppen. Lijkt me een beetje over de top. Verder weet ik niet hoeveel reizigers er reizen tussen Assen / Hoogeveen en Steenwijk / Heerenveen, maar ondanks dat deze verbinding maar 1x per uur wordt aangeboden, kan je volgens mij een kanon afschieten in de 9000.

SuperGhost
Berichten: 2256
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor SuperGhost » Vr 11 Aug 2017, 14:56

Ik neem aan dat je bedoelde 2x Zwolle-Leeuwarden en 2x Zwolle-Groningen die Meppel straks moet hebben? Immers: 2x naar Zwolle en 2x naar Groningen hebben ze al een aantal jaar :wink:
Maar die IC-stop op Meppel lijkt me ook niet nuttig zo. Die had alleen nuttig geweest als de sprinter uit Leeuwarden dan op de IC zou aansluiten i.p.v. de sprinter uit Groningen. Zolang dat niet gebeurd kan de IC wel Meppelloos blijven lijkt me.

Maar Meppel mag dan wel 4x een sprinter naar Zwolle krijgen straks, maar die rijden natuurlijk direct achter elkaar dus dat levert weinig extra's op natuurlijk. Mooiste voor Meppel zou zijn als die ook in een kwartiersdienst komen te liggen. Alleen moet je dan de knoop in Zwolle veranderen in een halve knoop, en zul je dan minimaal op Zwolle-Schiphol 4x p/u moeten gaan rijden (liefst ook op Zwolle-Amersfoort uiteraard, maar dat is nu niet mogelijk).

jelmerrr
Berichten: 465
Lid geworden op: Za 16 Jan 2016, 17:21

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor jelmerrr » Vr 11 Aug 2017, 15:32

Zwolle-Leeuwarden met sprinter gaat niet gebeuren voor werkzaamheden bij Herfte klaar zijn.

starx
Berichten: 561
Lid geworden op: Wo 26 Feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor starx » Vr 11 Aug 2017, 16:00

De knoop in Zwolle is de basis voor de complete NS-dienstregeling. Ik vermoed dat ze die niet zomaar kapot gaan maken. Sterker nog: de viersporigheid tussen Zwolle en Herfte wordt juist aangelegd om die knoop in stand te kunnen houden.

Niettemin zijn er in Zwolle nu wel twee treinseries die niet de knoop van .15/.45 als basis hebben, maar een soort "mini-knoop" rond .00/.30. Dat zijn de 4600 en de 13800.

Als ik dan even naar de toekomst kijk, dan zou het voor Meppel beter zijn als een van de sprinters (de 9000) een kwartier zou verschuiven zodat er tussen Zwolle en Meppel een kwartierdienst ontstaat. Maar ik kan we een belangrijke reden geven om dat niet te doen: de spreiding van de treinen tussen Heerenveen en Leeuwarden wordt dan namelijk slechter. En nog wat anders: als de sprinter zo kort mogelijk achter de IC aan rijdt, dan zou de IC eventueel Steenwijk over kunnen slaan (want dat heeft dan toch al een halfuursdienst richting Zwolle met de sprinter).

MetroRET
Berichten: 1000
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor MetroRET » Vr 11 Aug 2017, 16:17

Dat is nu de 14600, omdat men in Shl, Amsterdam Centraal op de trein wil hebben staan.

evos
Berichten: 36
Lid geworden op: Zo 29 Nov 2015, 16:18

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor evos » Vr 11 Aug 2017, 17:30

^^ En als je dan uit Shl in Asd aankomt blijft soms minutenlang op de schermpjes staan: "Allemaal uitstappen, deze trein rijdt niet verder" of woorden van gelijke strekking. Wat dan pas verandert vlak voordat de trein naar Zl vertrekt. Zo toegepast vind ik die knip wel een paardenmiddel.

Gebruikersavatar
Vinny
Berichten: 11571
Lid geworden op: Do 13 Mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Vinny » Vr 11 Aug 2017, 18:57

Het beste is een sprinterknoop in Zwolle en een IC knoop op het andere kwartier lijkt me.
"Dames en heren. Op dit moment zijn er geen bijzonderheden. Onze excuses voor het ongemak"

Gebruikersavatar
visgraat
Berichten: 752
Lid geworden op: Vr 13 Mei 2011, 23:13

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor visgraat » Vr 11 Aug 2017, 21:56

Een sprinterknoop heeft denk ik niet zoveel waarde: wie reist er tussen Dronten en Coevorden of tussen Wolvega en Raalte? Het zou wel interessant worden als een bepaalde IC ook een kwartierdienst rijdt. Dat zou kunnen als de 2400 (Dordrecht - Leiden - Schiphol - Lelystad) doorgetrokken zou worden naar Zwolle. Dan zou de 9000 in het huidige patroon 2x per uur ook logischer zijn. Maar dat zijn dan allemaal ideeën voor 2021 wanneer Herfte klaar is. Daarnaast krijg je ook nog de sneltrein uit Enschede. Al met al krijg je dan toch al een redelijke tweede knoop.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28078
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Daniel » Ma 21 Aug 2017, 20:21

Ook maar even hier het linkje over de vastgestelde dienstregeling 2018.

De snelle natreinen ('s ochtends) en voortreinen ('s avonds) gaan er dus daadwerkelijk komen. Ben ergens wel heel erg benieuwd hoe InfoPlus gaat omgaan met die avondspitstreinen. Zal in de automatische omroep wel een IC naar Vlissingen en Vlissingen worden :P
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

MetroRET
Berichten: 1000
Lid geworden op: Ma 09 Jun 2014, 19:14

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor MetroRET » Ma 21 Aug 2017, 20:37


CamilleKreemers
Berichten: 2970
Lid geworden op: Vr 04 Jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor CamilleKreemers » Di 22 Aug 2017, 06:39

Wat ik me nu afvraag, er schijnt ook een vervoersvraag te zijn naar Noord-Brabant. Waarom is niet gekozen om deze spits intercity te koppelen naar Noord Brabant?

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34703
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Suus » Di 22 Aug 2017, 07:54

Dat gaat niet omdat je dan met de reguliere treindienst in de knoei komt.

De overstap op de trein van/naar Breda wordt voor de spitstreinen dan ook 29 minuten, waardoor de reguliere trein interessanter blijft.
Rame à l'approche

SuperGhost
Berichten: 2256
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor SuperGhost » Di 22 Aug 2017, 19:13

Je zou het hooguit andersom kunnen doen: 2 'reguliere' ritten per dag niet naar Amsterdam, maar naar Zwolle sturen en dan een snelle IC naar Amsterdam sturen.
Nadeel is dan wel dat de reizigers van de kleinere stations dan extra over zullen moeten stappen op Roosendaal indien ze naar de Randstad willen.

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2063
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Erno-BE » Di 22 Aug 2017, 19:37

Op zich interessant, maar ik denk dat je dan met de omlopen van de 3600 in de knoei komt en de 2200 moet vanaf Roosendaaltoch met twee stellen rijden, kun je net zo goed de sneltrein en stoptrein uit Vlissingen met elkaar combineren. Voor de reizigers wellicht minder leuk, maar voor de NS een stuk eenvoudiger.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten