Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
sneltram
Berichten: 404
Lid geworden op: wo 18 mar 2015, 11:00

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door sneltram »

Belangrijk in deze discussie (afgezien dat het gaat om 'wensen' en niet om 2018, want dat staat gewoon vast: alle ic's stoppen in Meppel, Steenwijk, Heerenveen en Leeuwarden), is het belangrijk om te weten waar de meeste mensen naartoe reizen. Uit eigen observatie schat ik dat de 1800 en 600 vanuit Leeuwarden voor 80% leegstromen in Zwolle en uiteraard komen daar nieuwe reizigers voor in de plaats. Vanuit Steenwijk en Meppel reist het leeuwendeel van de reizigers dus naar Zwolle. Vanuit Akkrum en Grou-Jirnsum reist het grootste deel juist naar Leeuwarden. Wolvega is een grengeval, alhoewel daar behalve scholieren toch niet veel mensen instappen of uitstappen.

Kortom, zolang je de 9100 nog niet van Meppel naar Zwolle kan laten doorrijden, moet de 1800/600 in Steenwijk stoppen om de directe verbinding met Zwolle te behouden. Zodra de 9100 doorrijdt naar Zwolle, kun je overwegen of je de 1800/600 Steenwijk en Meppel kan laten overslaan omdat men dan met de 9100 een net zo goede verbinding heeft. Vraag is of Heerenveen en Leeuwarden tezamen voldoende reizigersvolume generenen om de intercity te vullen. Imeers, de sprinter krijgt subsidie, de intercity niet.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door SuperGhost »

sneltram schreef:Uit eigen observatie schat ik dat de 1800 en 600 vanuit Leeuwarden voor 80% leegstromen in Zwolle en uiteraard komen daar nieuwe reizigers voor in de plaats.
En hoeveel van die 80% stapt in de andere IC?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Vinny »

(afgezien dat het gaat om 'wensen' en niet om 2018, want dat staat gewoon vast: alle ic's stoppen in Meppel, Steenwijk, Heerenveen en Leeuwarden),
Dank je wel, dat had ik niet zo scherp op mijn netvlies staan. Lijkt me wel logisch. Voor reizigers van en naar Wolvega is het wel spijtig, die verliezen hun directe verbinding met Zwolle en verder.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
cassie127
Berichten: 6581
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door cassie127 »

Net even een tweetje gestuurd naar de NS ondervoorbehoud zal op 17 oktober de nieuwe dienstregeling in de (Hafas) reisplanner komen. Zover ik begreep zullen de Duitsers die ook op 17 oktober gaan publiceren en zijn vanaf dat moment de reizen van en naar Duitsland weer te boeken
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
VIRM
Berichten: 7597
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door VIRM »

Ah, fijn om te weten wanneer de dienstregeling in de planner staat! :)

Zijn er overigens n.a.v. de 10-minutenproef nog wijzigingen doorgevoerd?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door reisthijs »

De Zwitsers lopen iets voor en hebben de nieuwe dienstregeling al:
https://www.sbb.ch/en/buying/pages/fahr ... plan.xhtml
"Laat je ledematen bewegingen maken"
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Syntus gaat Zwolle > Enschede 5 minuten sneller doen dan de NS. Het vertrek in Zwolle is 4 minuten later en de aankomst in Enschede een minuutje eerder.
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Nitein-Repart »

In ieder geval betere aansluitingen in Zwolle
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door dennistd »

dennistd schreef:Ik heb aan de hand van het Locov-document een poging gedaan om de dienstregeling in Twente te reconstrueren: http://dennistd.nl/trein/twente2018.htm

Conclusie: het past, maar het houdt allemaal niet veel over...
Aan de hand van de SBB-dienstregeling even mijn concept voor Twente bekeken voor wat reizigerstreinen betreft: ik zat er nergens meer dan drie minuten naast 8-)

Nieuwe versie op http://dennistd.nl/trein/twente2018def.htm
Michael
Berichten: 11759
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Michael »

JWM schreef:Syntus gaat Zwolle > Enschede 5 minuten sneller doen dan de NS. Het vertrek in Zwolle is 4 minuten later en de aankomst in Enschede een minuutje eerder.
Elektrische treinen zijn ook een stukje sneller dan dieseltreinen. Dus dat dat traject 5 minuten sneller word verbaasd me ook niets.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Dennenboom »

Maastricht - Groningen v.v. ook 6 minuten sneller. En Vlissingen - Amsterdam met de combi nieuwe Intercity/Thalys in 2 uur en 21 minuten. Dat laatste zou best wel eens een FTE (Fastest Timing Ever) kunnen zijn.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door SuperGhost »

De Thalys mag je toch niet eens voor binnenlandse bestemmingen gebruiken?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Ardan »

Als je maar betaalt :Y Je mag hem alleen niet gebruiken voor Schiphol-Amsterdam vv.
Ik doe ook maar wat
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

De tijdswinst van Thalys binnen Nederland ten opzichte van IC-direct is verwaarloosbaar. Om Zeeland een snellere verbinding met Schiphol en Amsterdam te geven kan de trein ook via de HSL verlegd worden zodat Dordrecht, Roosendaal en Bergen op Zoom ook meteen profiteren. Met de nieuwe generatie Intercity's is toch een hele flexibele capaciteitsinzet mogelijk? Als je die 1 á 2x per uur laat rijden en een hip nieuw snel treintje alle stationnetjes in Zeeland 2x/u bedient zijn alle bezwaren daar opgelost :Y
Laatst gewijzigd door JWM op ma 16 okt 2017, 18:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Wubbo »

Dat lijkt me voor 2018 niet aan de orde.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Nee, dat is nogal een open deur :roll:
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21337
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Meltrain »

JWM schreef:Syntus gaat Zwolle > Enschede 5 minuten sneller doen dan de NS. Het vertrek in Zwolle is 4 minuten later en de aankomst in Enschede een minuutje eerder.
De dienstregeling is echter wel onregelmatig: het ene half uur wordt 5 minuten stilgestaan in Raalte en het andere half uur 4 minuten in Nijverdal en 1 minuut in Almelo. (Terugweg: 4 minuten in Nijverdal resp. 4 minuten in Raalte.)
Ook komt er eens per uur een sneltrein (serie 17900) tussen Raalte en Enschede die onderweg alleen in Nijverdal, Almelo en Hengelo stopt.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
waldo79
Berichten: 7626
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door waldo79 »

Wat ik op basis van de huidige woensdagdienstregeling heb ervaren wordt dus waarheid.
De verbeteringen van drgl2017 worden teruggedraaid op mijn reis Tl - Gvc. 11 minuten eerder vertrekken om op hetzelfde tijdstip te arriveren :(
Nitein-Repart
Berichten: 3521
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Meltrain schreef:
JWM schreef:Syntus gaat Zwolle > Enschede 5 minuten sneller doen dan de NS. Het vertrek in Zwolle is 4 minuten later en de aankomst in Enschede een minuutje eerder.
De dienstregeling is echter wel onregelmatig: het ene half uur wordt 5 minuten stilgestaan in Raalte en het andere half uur 4 minuten in Nijverdal en 1 minuut in Almelo. (Terugweg: 4 minuten in Nijverdal resp. 4 minuten in Raalte.)
Ook komt er eens per uur een sneltrein (serie 17900) tussen Raalte en Enschede die onderweg alleen in Nijverdal, Almelo en Hengelo stopt.
Ik denk dat de achterliggende gedachte is om 1x/uur een snelle verbinding Raalte-Twente wil aanbieden en 1x/uur een snelle verbinding Nijverdal-Zwolle. Op zich valt hier wel wat van te zeggen.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Wubbo »

Nee, die dienstregeling is gemaakt op basis van het doorrijden van de sneltrein naar Zwolle en dan past het maar op 1 manier.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Maar die trein rijdt toch uitsluitend in de spitsuren? Nu kiest men ervoor ook in de daluren geen strakke 30/30 op alle stations aan te bieden.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Wubbo »

Die trein rijdt ook tussen de spitsen.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Ah, riant. Ook in het weekend of alleen ma-vr? En dan ook in beide richtingen neem ik aan?
dennistd
Berichten: 5539
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door dennistd »

Gezien de rijtijd Nvd-Rat van 8 minuten kun je inderdaad niet anders dan het patroon iets aanpassen naar tenminste .44-.00-.16

De eerste sneltrein gaat om 6.53u uit Raalte, de laatste is om 19.09u in Raalte. In Nijverdal gezien van zeven tot zeven dus, en alleen doordeweeks.

Wat ik me wel afvraag: blijft Raalte ook als Zwolle klaar is een stop voor de sneltrein, of gaat ie daar doorrijden?
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Z2N »

Ik zit momenteel de A2-corridor te bestuderen, en de huidige woensdagdienstregeling blijft volgend jaar ongewijzigd behouden tussen Utrecht en Eindhoven. In de tienminutendienst krijgen we:
*800 Den Helder/Schagen - Amsterdam - Eindhoven - Maastricht
*3500 Schiphol - Eindhoven - Venlo
*3900 Enkhuizen - Eindhoven - Heerlen

Deze wordt dagelijks van kracht, tussen 6:30 (9:00 op zaterdag, 11:00 op zondag) en 20:00 (21:00 op zondag).

De daldienstregeling wordt als volgt, in kwartiersdienst tussen Utrecht en Eindhoven:
*2900 Enkhuizen - Eindhoven - Maastricht
*3500 Schiphol - Eindhoven - Venlo (uitsnijding tot Schiphol - Utrecht na 23:00)

Eerlijk gezegd ben ik nog best verbaasd over de hoge frequentie, zeker in het weekend is een tienminutendienst erg luxe. :D
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten