Pagina 1 van 33

Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 19:01
door Nitein-Repart
Over iets minder dan een jaar gaat dienstregeling 2018 van start. Wat gaat er veranderen?

Feiten:
-Syntus gaat rijden tussen Zwolle en Enschede en tussen Zwolle en Kampen. Station Zwolle Stadshagen wordt geopend. Tussen Zwolle en Enschede komen spitssneltreinen te rijden, 's ochtends naar Zwolle, 's middags naar Enschede.
-Tussen Hengelo en Oldenzaal gaat een derde trein rijden die na Oldenzaal verder rijdt naar Rheine, Osnabrück en Bielefeld. Het betreft hier de doortrekking van de bestaande RB61. De exploitant wordt Eurobahn. In Hengelo Oost wordt er mogelijk niet gestopt.

Onzeker:
-ETMET tussen Amsterdam en Eindhoven. Indien de ETMET-dienst van start gaat zou dat grote gevolgen hebben voor de dienstregeling in het rest van het land, vooral in Noord-Holland en Limburg. Over de uitwerking van de ETMET-dienst is tot op heden niets bekend.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 19:07
door dylanwild94
Wat is ETMET? :?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 19:13
door Tochjo
Elke Tien Minuten Een Trein.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 19:30
door Mr-W
Erno-BE schreef:
Onzeker:
-ETMET tussen Amsterdam en Eindhoven. Indien de ETMET-dienst van start gaat zou dat grote gevolgen hebben voor de dienstregeling in het rest van het land, vooral in Noord-Holland en Limburg. Over de uitwerking van de ETMET-dienst is tot op heden niets bekend.
De tienminutendienst is volgens mij al wel zeker. Persoonlijk hoop ik dat enkeldeksmaterieel dan weer terugkeert op Eindhoven-Utrecht.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 19:41
door Zabe
Hoezo? Het is een druk traject en virm dubbeldekkers zijn geen overbodige luxe...

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 19:59
door Gothic-Writer
Misschien een beetje rekening houden met ouderen en minder valide mensen die moeilijk trap kunnen lopen Is ook geen overbodige luxe, of zijn deze mensen verdoemd tot de balkonnen??

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 20:02
door dylanwild94
Alsof je zonder opstap het enkeldeks IC materieel in kan stappen nu. :')

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 20:20
door Mr-W
Gothic-Writer schreef:Misschien een beetje rekening houden met ouderen en minder valide mensen die moeilijk trap kunnen lopen Is ook geen overbodige luxe, of zijn deze mensen verdoemd tot de balkonnen??
Inderdaad voor die doelgroep, door de hogere frequentie kan er vast wel 2x per uur een enkeldekstrein rijden.

Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 20:22
door Suus
De uitwerking van ETMET is niet zo heel ingewikkeld. Er komt 2x/uur een intercity Enkhuizen - Venlo bij. Dan wordt er niet meer gesplitst en gecombineerd in Eindhoven. Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ze de goede overstappen in Utrecht willen behouden.

VIRM is trouwens toegankelijker dan ICM. Lagere instap, bredere deuren.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 20:29
door AppleMoose
Voordeel van ICM is wel weer dat je als rolstoelgebruiker plekken hebt in de coupés. Lijkt mij toch iets prettiger dan veroordeeld te zijn tot balkons.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 20:33
door Klaasje
De stiltecoupé ja.. heel prettig als je samen reist. Je kan niet eens fatsoenlijk op een balkon waardoor je ook geen keuze hebt. Bij Virm kan je op vrijwel ieder balkon. De meeste rolstoelgebruikers die ik ken vinden dat veel fijner.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 20:42
door Zabe
Gothic-Writer schreef:
Zabe schreef:
Hoezo? Het is een druk traject en virm dubbeldekkers zijn geen overbodige luxe...
Misschien een beetje rekening houden met ouderen en minder valide mensen die moeilijk trap kunnen lopen Is ook geen overbodige luxe, of zijn deze mensen verdoemd tot de balkonnen??
Dubbeldekker betekent niet ontoegangelijk voor (minder) validen. In duitsland/switzerland bijvoorbeld kennen mensen dubbeldekkers met eenvoudige instap?
En zoals eerdee gezegd hebben virm ook zitplekken op sommige balkons. Ik had een gebroken knie voor 8 maanden, en kan ik je verzekeren dat die icm/irm zijn ook geen pretje ondanks die enkelvloer. Alleen een SLT is volledig toegangelijk...

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 20:44
door Nitein-Repart
Suus schreef:De uitwerking van ETMET is niet zo heel ingewikkeld. Er komt 2x/uur een intercity Enkhuizen - Venlo bij. Dan wordt er niet meer gesplitst en gecombineerd in Eindhoven. Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ze de goede overstappen in Utrecht willen behouden.

VIRM is trouwens toegankelijker dan ICM. Lagere instap, bredere deuren.
Hoe past ETMET dan boven Utrecht tussen de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie]/[serie=Intercity|2017|Nijmegen - Schiphol Airport3100[/serie]? Gaat de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] nog wel naar Alkmaar of naar Schiphol? Het lijkt mij wel dat de aansluiting tussen de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] en [serie=Stoptrein (S1)|2017|Roermond - Nijmegen32200[/serie] in Roermond moet blijven, alsmede de aansluitingen in Blerick/Venlo.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 21:14
door Daniel
Boven Utrecht blijft het gewoon een 10-minutendienst, dan vult de 3000 dus het gat op van de afslaande 3500. Boven Amsterdam blijf je dan vier treinen richting Alkmaar houden, de twee extra treinen zouden meen ik naar Enkhuizen door gaan rijden.
In Amsterdam zal een van de series naar Alkmaar dan moeten inwachten of wordt er middels de stops in Heiloo en/of Castricum voor gezorgd dat één serie er 5 minuten langer over doet naar Alkmaar.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 21:44
door Wubbo
De term ETMET wordt niet meer gebruikt, lijkt me slim om die hier dan ook niet meer te gebruiken. Volgens mij is het inmiddels zeker dat die 10-minutendienst tussen Amsterdam C en Eindhoven er komt, maar ik ken niet de precieze uitwerking. Enkhuizen - Venlo is een mogelijkheid, maar volgens mij hangt het van de uitwerking van Noord-Holland respectievelijk Limburg af welke trein welke eindbestemming krijgt. Ik vermoed ook niet dat er erg veel reizigers zijn die over het traject Eindhoven - Amsterdam Sloterdijk heen reizen. Het splitsen en combineren in Eindhoven zal in ieder geval wel gaan vervallen.

Verder vind ik die materieeldiscussie in dit topic heel vreemd. Het is niet zo dat als er tussen Amsterdam en Eindhoven ICM gaat rijden, die VIRMen gewoon verdwijnen. Die gaan dan in andere series rijden, waardoor rolstoelgebruikers daar de balkons op moeten. Zoveel verschil maakt dat dus niet. En ik durf 1 ding wel zeker te zeggen: de materieelinzet voor dienstregeling 2018 is echt nog niet zeker. Eerst maar eens zien hoe Eindhoven - Den Haag via de HSL gaat presteren en hoe Flirt zich ontwikkelt.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 21:49
door PHS
Ik heb vooralsnog het volgende lijstje in mijn hoofd:

NS
  • De eerste treinstellen van SNG komen in 2018 in dienst.
  • ETMET wordt ingevoerd tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven. Er gaan zes intercity's per uur rijden, twee meer dan nu. Dit wordt gerealiseerd door de intercity uit Venlo niet langer te combineren met de intercity uit Heerlen. De intercity uit Venlo zal waarschijnlijk doorrijden naar Amsterdam Centraal en evt. Enkhuizen.
  • ETMET wordt waarschijnlijk ingevoerd tussen Woerden, Utrecht Centraal en Houten Castellum. Er gaan in de brede spits in de spitsrichting twee extra sprinters per uur rijden.
  • Er gaat een extra sprinter rijden tussen Leeuwarden en Meppel. Dit is wel nog afhankelijk van het gereedkomen van extra infrastructuur dan wel het kunnen inzetten van dieseltreinen. De intercity Den Haag Centraal - Leeuwarden zal niet langer stoppen te Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega.
  • De provincie Zeeland en NS hebben de intentie uitgesproken om per 2018 de dienstregeling op de Zeeuwse Lijn te verbeteren. Er liggen meerdere scenario's op tafel.
NS/NMBS
  • De Benelux+ gaat over de hogesnelheidslijn rijden. De trein zal niet meer stoppen te Dordrecht en Roosendaal, maar gaat wel stoppen te Breda en Noorderkempen. Van de zestien treinen per dag gaan er twaalf naar Amsterdam Centraal en vier naar Den Haag HS.
Abellio
  • De frequentie van de stoptreinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn gaat omhoog van 2x/u naar 4x/u.
  • Station Waddinxveen Triangel opent.
Arriva
  • In april 2018 openen de nieuwe stations Eemshaven en Roodeschool. Afgesproken is dat station Eemshaven in het laagseizoen er 3x/dag en in het hoogseizoen 4x/dag bediend wordt. De bediening van het nieuwe station Roodeschool zal niet veranderen.
Syntus
  • De concessie voor de spoorlijn Kampen - Zwolle - Enschede wordt overgenomen door Syntus. Er gaan nieuwe elektrische FLIRT treinstellen rijden, waardoor de reistijd afneemt. Op het traject Kampen - Zwolle gaat de zondagfrequentie omhoog van 1x/u naar 2x/u. Op het traject Zwolle - Enschede gaan in de (brede?) spits in de spitsrichting sneltreinen rijden.
  • Station Zwolle Stadshagen opent op de lijn Kampen - Zwolle.
  • De aansluiting te Zwolle van de stoptrein Zwolle - Enschede op de intercity van/naar Groningen wordt hersteld.
Wubbo schreef:De term ETMET wordt niet meer gebruikt, lijkt me slim om die hier dan ook niet meer te gebruiken.
Daar ben ik niet mee bekend? Hoe willen ze het dan nu noemen, want het concept is volgens mij niet gewijzigd de afgelopen jaren. Lijkt me sterk dat ze anders de trein uit Venlo langen willen koppelen aan de trein uit Heerlen, want dat is verre van ideaal in de drukke Nederlandse dienstregeling.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 21:51
door Chrysa
olof schreef:
Wubbo schreef:De term ETMET wordt niet meer gebruikt, lijkt me slim om die hier dan ook niet meer te gebruiken.
Daar ben ik niet mee bekend? Hoe willen ze het dan nu noemen, want het concept is volgens mij niet gewijzigd de afgelopen jaren. Lijkt me sterk dat ze anders de trein uit Venlo langen willen koppelen aan de trein uit Heerlen, want dat is verre van ideaal in de drukke Nederlandse dienstregeling.
Programma Hoogfrequent Spoorvervoer toch?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 22:34
door huibf
Begrijp ik goed dat de verbinding Venlo-Schiphol dan weer vervalt?

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 22:42
door SuperGhost
Of misschien wellicht Heerlen-Schiphol? Ligt een beetje aan de precieze uitwerking lijkt me.

Waar ik vooral benieuwd ben is hoe ze dat met de aansluitingen doen tijdens de uitsnijding 's avonds.
Wil men dan een kwartiersdienst op Utrecht-Amsterdam C behouden (die er nu is bedoel ik dan)? Dan moet je op Utrecht-Eindhoven(-Limburg) gaan rijden op tijden waarop overdag geen enkele van de 6 treinen rijdt. Wat doe je dan met alle overstappen, etc.? Of gaat er een 10-20-dienst gereden worden op Utrecht-Amsterdam?

En hoe gaat men ervoor zorgen dat Venlo en Heerlen 's avonds goed bereikbaar blijven? Je mag nu of 17 minuten wachten op Eindhoven, of je moet omreizen via Roermond. Dat vind ik behoorlijk slecht doordacht.

En hoe wil je de trein Den Haag-Eindhoven inleggen, op welk van de 3 treinen ga je aansluiten? Die naar Venlo, Maastricht of Heerlen? Nu is de keuze nog relatief eenvoudig, omdat je nu nog Heerlen en Venlo tegelijk hebt. Straks is dat niet meer.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 22:57
door Wubbo
Ik neem aan dat de trein naar Den Haag niet mee wijzigt (want dat zou betekenen dat ook de hele Oude Lijn gewijzigd moet worden ivm het baanvak tussen Den Haag en Rotterdam), maar welke IC richting Utrecht daar dan op aansluit weet ik niet.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 23:12
door Meltrain
Wubbo schreef:De term ETMET wordt niet meer gebruikt, lijkt me slim om die hier dan ook niet meer te gebruiken.
Waarom niet? :|
Wubbo schreef:Ik neem aan dat de trein naar Den Haag niet mee wijzigt (want dat zou betekenen dat ook de hele Oude Lijn gewijzigd moet worden ivm het baanvak tussen Den Haag en Rotterdam), maar welke IC richting Utrecht daar dan op aansluit weet ik niet.
Graag!
Dan worden de aansluitingen op Rotterdam Centraal tenminste weer enigszins normaal. :roll:

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: zo 18 dec 2016, 23:31
door dylanwild94
olof schreef: AbellioNS
  • De frequentie van de stoptreinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn gaat omhoog van 2x/u naar 4x/u.
  • Station Waddinxveen Triangel opent.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: ma 19 dec 2016, 01:14
door Z2N
De kwartiersdienst op Apn-Gd was overigens al voor de komende zomer gepland, maar dit hangt af van de maatregelen die ProRail op dit traject moet uitvoeren.

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: ma 19 dec 2016, 08:54
door Roeland
SuperGhost schreef: Waar ik vooral benieuwd ben is hoe ze dat met de aansluitingen doen tijdens de uitsnijding 's avonds.
Het lijkt mij het meest logisch, dat ze de huidige uitsnijdingen combineren. Zowel [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] Alkmaar als [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] Heerlen rijden 's avonds (en Asd - Amr ook op zondag) gedeeltelijk niet.
Dan lijkt mij logisch dat je als series maakt die ook 's avonds rijden:
* Nm - Hdr ([serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie])
* Shl - Vl ([serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie])
* Ekz - Mt ([serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie])
En dan één die alleen overdag rijdt (en op zondag nader te bepalen):
* Amr - Hrl
Dan krijg je overdag tussen Asd en Ehv een mooie 10-minutendienst, en 's avonds een scheve 10/20 dienst. Maar wel met 's avonds dezelfde patroontijden als overdag.

Maar goed, mijn logica kan een andere zijn dan die van NS...

Re: Dienstregeling 2018

Geplaatst: ma 19 dec 2016, 09:14
door PHS
-