Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2058
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Dienstregeling 2018

Berichtdoor Erno-BE » Zo 18 Dec 2016, 19:01

Over iets minder dan een jaar gaat dienstregeling 2018 van start. Wat gaat er veranderen?

Feiten:
-Syntus gaat rijden tussen Zwolle en Enschede en tussen Zwolle en Kampen. Station Zwolle Stadshagen wordt geopend. Tussen Zwolle en Enschede komen spitssneltreinen te rijden, 's ochtends naar Zwolle, 's middags naar Enschede.
-Tussen Hengelo en Oldenzaal gaat een derde trein rijden die na Oldenzaal verder rijdt naar Rheine, Osnabrück en Bielefeld. Het betreft hier de doortrekking van de bestaande RB61. De exploitant wordt Eurobahn. In Hengelo Oost wordt er mogelijk niet gestopt.

Onzeker:
-ETMET tussen Amsterdam en Eindhoven. Indien de ETMET-dienst van start gaat zou dat grote gevolgen hebben voor de dienstregeling in het rest van het land, vooral in Noord-Holland en Limburg. Over de uitwerking van de ETMET-dienst is tot op heden niets bekend.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 3904
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor dylanwild94 » Zo 18 Dec 2016, 19:07

Wat is ETMET? :?
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
Tochjo
Berichten: 947
Lid geworden op: Vr 14 Mar 2008, 11:12

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Tochjo » Zo 18 Dec 2016, 19:13

Elke Tien Minuten Een Trein.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2726
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Mr-W » Zo 18 Dec 2016, 19:30

Erno-BE schreef:
Onzeker:
-ETMET tussen Amsterdam en Eindhoven. Indien de ETMET-dienst van start gaat zou dat grote gevolgen hebben voor de dienstregeling in het rest van het land, vooral in Noord-Holland en Limburg. Over de uitwerking van de ETMET-dienst is tot op heden niets bekend.

De tienminutendienst is volgens mij al wel zeker. Persoonlijk hoop ik dat enkeldeksmaterieel dan weer terugkeert op Eindhoven-Utrecht.

Zabe
Berichten: 105
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Zabe » Zo 18 Dec 2016, 19:41

Hoezo? Het is een druk traject en virm dubbeldekkers zijn geen overbodige luxe...

Gothic-Writer
Berichten: 159
Lid geworden op: Zo 02 Nov 2014, 18:59

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Gothic-Writer » Zo 18 Dec 2016, 19:59

Misschien een beetje rekening houden met ouderen en minder valide mensen die moeilijk trap kunnen lopen Is ook geen overbodige luxe, of zijn deze mensen verdoemd tot de balkonnen??

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 3904
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor dylanwild94 » Zo 18 Dec 2016, 20:02

Alsof je zonder opstap het enkeldeks IC materieel in kan stappen nu. :')
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
Mr-W
Berichten: 2726
Lid geworden op: Wo 22 Mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Mr-W » Zo 18 Dec 2016, 20:20

Gothic-Writer schreef:Misschien een beetje rekening houden met ouderen en minder valide mensen die moeilijk trap kunnen lopen Is ook geen overbodige luxe, of zijn deze mensen verdoemd tot de balkonnen??

Inderdaad voor die doelgroep, door de hogere frequentie kan er vast wel 2x per uur een enkeldekstrein rijden.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 34691
Lid geworden op: Ma 17 Mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Dienstregeling 2018

Berichtdoor Suus » Zo 18 Dec 2016, 20:22

De uitwerking van ETMET is niet zo heel ingewikkeld. Er komt 2x/uur een intercity Enkhuizen - Venlo bij. Dan wordt er niet meer gesplitst en gecombineerd in Eindhoven. Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ze de goede overstappen in Utrecht willen behouden.

VIRM is trouwens toegankelijker dan ICM. Lagere instap, bredere deuren.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
Ronaldussen
Berichten: 3728
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 22:21
Locatie: Doesburg

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Ronaldussen » Zo 18 Dec 2016, 20:29

Voordeel van ICM is wel weer dat je als rolstoelgebruiker plekken hebt in de coupés. Lijkt mij toch iets prettiger dan veroordeeld te zijn tot balkons.
Hoor het ruisen der golven

Klaasje
Berichten: 6363
Lid geworden op: Do 30 Jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer/Amersfoort/Amsterdam

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Klaasje » Zo 18 Dec 2016, 20:33

De stiltecoupé ja.. heel prettig als je samen reist. Je kan niet eens fatsoenlijk op een balkon waardoor je ook geen keuze hebt. Bij Virm kan je op vrijwel ieder balkon. De meeste rolstoelgebruikers die ik ken vinden dat veel fijner.

Zabe
Berichten: 105
Lid geworden op: Do 03 Dec 2015, 18:05

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Zabe » Zo 18 Dec 2016, 20:42

Gothic-Writer schreef:
Zabe schreef:
Hoezo? Het is een druk traject en virm dubbeldekkers zijn geen overbodige luxe...


Misschien een beetje rekening houden met ouderen en minder valide mensen die moeilijk trap kunnen lopen Is ook geen overbodige luxe, of zijn deze mensen verdoemd tot de balkonnen??


Dubbeldekker betekent niet ontoegangelijk voor (minder) validen. In duitsland/switzerland bijvoorbeld kennen mensen dubbeldekkers met eenvoudige instap?
En zoals eerdee gezegd hebben virm ook zitplekken op sommige balkons. Ik had een gebroken knie voor 8 maanden, en kan ik je verzekeren dat die icm/irm zijn ook geen pretje ondanks die enkelvloer. Alleen een SLT is volledig toegangelijk...

Gebruikersavatar
Erno-BE
Berichten: 2058
Lid geworden op: Zo 03 Nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Erno-BE » Zo 18 Dec 2016, 20:44

Suus schreef:De uitwerking van ETMET is niet zo heel ingewikkeld. Er komt 2x/uur een intercity Enkhuizen - Venlo bij. Dan wordt er niet meer gesplitst en gecombineerd in Eindhoven. Het is mij nog niet helemaal duidelijk hoe ze de goede overstappen in Utrecht willen behouden.

VIRM is trouwens toegankelijker dan ICM. Lagere instap, bredere deuren.

Hoe past ETMET dan boven Utrecht tussen de 3000/3100? Gaat de 800 nog wel naar Alkmaar of naar Schiphol? Het lijkt mij wel dat de aansluiting tussen de 800 en 32200 in Roermond moet blijven, alsmede de aansluitingen in Blerick/Venlo.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 28060
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contact:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Daniel » Zo 18 Dec 2016, 21:14

Boven Utrecht blijft het gewoon een 10-minutendienst, dan vult de 3000 dus het gat op van de afslaande 3500. Boven Amsterdam blijf je dan vier treinen richting Alkmaar houden, de twee extra treinen zouden meen ik naar Enkhuizen door gaan rijden.
In Amsterdam zal een van de series naar Alkmaar dan moeten inwachten of wordt er middels de stops in Heiloo en/of Castricum voor gezorgd dat één serie er 5 minuten langer over doet naar Alkmaar.
Een echte trein was een ICK-trein (2002-2009)
Dagelijks Amersfoort - Utrecht en weer terug...

Mijn foto's: http://www.dbleumink.nl/ovfoto

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10793
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Wubbo » Zo 18 Dec 2016, 21:44

De term ETMET wordt niet meer gebruikt, lijkt me slim om die hier dan ook niet meer te gebruiken. Volgens mij is het inmiddels zeker dat die 10-minutendienst tussen Amsterdam C en Eindhoven er komt, maar ik ken niet de precieze uitwerking. Enkhuizen - Venlo is een mogelijkheid, maar volgens mij hangt het van de uitwerking van Noord-Holland respectievelijk Limburg af welke trein welke eindbestemming krijgt. Ik vermoed ook niet dat er erg veel reizigers zijn die over het traject Eindhoven - Amsterdam Sloterdijk heen reizen. Het splitsen en combineren in Eindhoven zal in ieder geval wel gaan vervallen.

Verder vind ik die materieeldiscussie in dit topic heel vreemd. Het is niet zo dat als er tussen Amsterdam en Eindhoven ICM gaat rijden, die VIRMen gewoon verdwijnen. Die gaan dan in andere series rijden, waardoor rolstoelgebruikers daar de balkons op moeten. Zoveel verschil maakt dat dus niet. En ik durf 1 ding wel zeker te zeggen: de materieelinzet voor dienstregeling 2018 is echt nog niet zeker. Eerst maar eens zien hoe Eindhoven - Den Haag via de HSL gaat presteren en hoe Flirt zich ontwikkelt.

Gebruikersavatar
olof
Berichten: 737
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor olof » Zo 18 Dec 2016, 21:49

Ik heb vooralsnog het volgende lijstje in mijn hoofd:

NS
  • De eerste treinstellen van SNG komen in 2018 in dienst.
  • ETMET wordt ingevoerd tussen Amsterdam Centraal en Eindhoven. Er gaan zes intercity's per uur rijden, twee meer dan nu. Dit wordt gerealiseerd door de intercity uit Venlo niet langer te combineren met de intercity uit Heerlen. De intercity uit Venlo zal waarschijnlijk doorrijden naar Amsterdam Centraal en evt. Enkhuizen.
  • ETMET wordt waarschijnlijk ingevoerd tussen Woerden, Utrecht Centraal en Houten Castellum. Er gaan in de brede spits in de spitsrichting twee extra sprinters per uur rijden.
  • Er gaat een extra sprinter rijden tussen Leeuwarden en Meppel. Dit is wel nog afhankelijk van het gereedkomen van extra infrastructuur dan wel het kunnen inzetten van dieseltreinen. De intercity Den Haag Centraal - Leeuwarden zal niet langer stoppen te Grou-Jirnsum, Akkrum en Wolvega.
  • De provincie Zeeland en NS hebben de intentie uitgesproken om per 2018 de dienstregeling op de Zeeuwse Lijn te verbeteren. Er liggen meerdere scenario's op tafel.

NS/NMBS
  • De Benelux+ gaat over de hogesnelheidslijn rijden. De trein zal niet meer stoppen te Dordrecht en Roosendaal, maar gaat wel stoppen te Breda en Noorderkempen. Van de zestien treinen per dag gaan er twaalf naar Amsterdam Centraal en vier naar Den Haag HS.

Abellio
  • De frequentie van de stoptreinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn gaat omhoog van 2x/u naar 4x/u.
  • Station Waddinxveen Triangel opent.

Arriva
  • In april 2018 openen de nieuwe stations Eemshaven en Roodeschool. Afgesproken is dat station Eemshaven in het laagseizoen er 3x/dag en in het hoogseizoen 4x/dag bediend wordt. De bediening van het nieuwe station Roodeschool zal niet veranderen.

Syntus
  • De concessie voor de spoorlijn Kampen - Zwolle - Enschede wordt overgenomen door Syntus. Er gaan nieuwe elektrische FLIRT treinstellen rijden, waardoor de reistijd afneemt. Op het traject Kampen - Zwolle gaat de zondagfrequentie omhoog van 1x/u naar 2x/u. Op het traject Zwolle - Enschede gaan in de (brede?) spits in de spitsrichting sneltreinen rijden.
  • Station Zwolle Stadshagen opent op de lijn Kampen - Zwolle.
  • De aansluiting te Zwolle van de stoptrein Zwolle - Enschede op de intercity van/naar Groningen wordt hersteld.

Wubbo schreef:De term ETMET wordt niet meer gebruikt, lijkt me slim om die hier dan ook niet meer te gebruiken.

Daar ben ik niet mee bekend? Hoe willen ze het dan nu noemen, want het concept is volgens mij niet gewijzigd de afgelopen jaren. Lijkt me sterk dat ze anders de trein uit Venlo langen willen koppelen aan de trein uit Heerlen, want dat is verre van ideaal in de drukke Nederlandse dienstregeling.
trein 4973,8 km - tram 32,5 km - bus 2358,2 km

Gebruikersavatar
Chrysa
Berichten: 4025
Lid geworden op: Za 21 Mei 2016, 21:12

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Chrysa » Zo 18 Dec 2016, 21:51

olof schreef:
Wubbo schreef:De term ETMET wordt niet meer gebruikt, lijkt me slim om die hier dan ook niet meer te gebruiken.

Daar ben ik niet mee bekend? Hoe willen ze het dan nu noemen, want het concept is volgens mij niet gewijzigd de afgelopen jaren. Lijkt me sterk dat ze anders de trein uit Venlo langen willen koppelen aan de trein uit Heerlen, want dat is verre van ideaal in de drukke Nederlandse dienstregeling.

Programma Hoogfrequent Spoorvervoer toch?

huibf
Berichten: 2856
Lid geworden op: Zo 07 Mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor huibf » Zo 18 Dec 2016, 22:34

Begrijp ik goed dat de verbinding Venlo-Schiphol dan weer vervalt?

SuperGhost
Berichten: 2254
Lid geworden op: Ma 28 Jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor SuperGhost » Zo 18 Dec 2016, 22:42

Of misschien wellicht Heerlen-Schiphol? Ligt een beetje aan de precieze uitwerking lijkt me.

Waar ik vooral benieuwd ben is hoe ze dat met de aansluitingen doen tijdens de uitsnijding 's avonds.
Wil men dan een kwartiersdienst op Utrecht-Amsterdam C behouden (die er nu is bedoel ik dan)? Dan moet je op Utrecht-Eindhoven(-Limburg) gaan rijden op tijden waarop overdag geen enkele van de 6 treinen rijdt. Wat doe je dan met alle overstappen, etc.? Of gaat er een 10-20-dienst gereden worden op Utrecht-Amsterdam?

En hoe gaat men ervoor zorgen dat Venlo en Heerlen 's avonds goed bereikbaar blijven? Je mag nu of 17 minuten wachten op Eindhoven, of je moet omreizen via Roermond. Dat vind ik behoorlijk slecht doordacht.

En hoe wil je de trein Den Haag-Eindhoven inleggen, op welk van de 3 treinen ga je aansluiten? Die naar Venlo, Maastricht of Heerlen? Nu is de keuze nog relatief eenvoudig, omdat je nu nog Heerlen en Venlo tegelijk hebt. Straks is dat niet meer.

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 10793
Lid geworden op: Zo 09 Mar 2008, 16:44
Locatie: Den Haag

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Wubbo » Zo 18 Dec 2016, 22:57

Ik neem aan dat de trein naar Den Haag niet mee wijzigt (want dat zou betekenen dat ook de hele Oude Lijn gewijzigd moet worden ivm het baanvak tussen Den Haag en Rotterdam), maar welke IC richting Utrecht daar dan op aansluit weet ik niet.

Gebruikersavatar
Meltrain
Berichten: 12196
Lid geworden op: Wo 12 Mar 2008, 21:29
Locatie: Rotterdam (Lombardijen)

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Meltrain » Zo 18 Dec 2016, 23:12

Wubbo schreef:De term ETMET wordt niet meer gebruikt, lijkt me slim om die hier dan ook niet meer te gebruiken.

Waarom niet? :|

Wubbo schreef:Ik neem aan dat de trein naar Den Haag niet mee wijzigt (want dat zou betekenen dat ook de hele Oude Lijn gewijzigd moet worden ivm het baanvak tussen Den Haag en Rotterdam), maar welke IC richting Utrecht daar dan op aansluit weet ik niet.

Graag!
Dan worden de aansluitingen op Rotterdam Centraal tenminste weer enigszins normaal. :roll:
In elk mensenhart, daar vind je Rotterdam.

Gebruikersavatar
dylanwild94
Berichten: 3904
Lid geworden op: Vr 28 Jun 2013, 22:05
Locatie: rozenburg zh
Contact:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor dylanwild94 » Zo 18 Dec 2016, 23:31

olof schreef:AbellioNS
  • De frequentie van de stoptreinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn gaat omhoog van 2x/u naar 4x/u.
  • Station Waddinxveen Triangel opent.
gaat het niet zoals het moet,moet het maar zoals het gaat.
je hebt het OV en je hebt de NS.

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 4336
Lid geworden op: Za 10 Mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Z2N » Ma 19 Dec 2016, 01:14

De kwartiersdienst op Apn-Gd was overigens al voor de komende zomer gepland, maar dit hangt af van de maatregelen die ProRail op dit traject moet uitvoeren.
Rèile na h-Alba a 'miannachadh thu deagh thuras!

Flickr!

Roeland
Berichten: 518
Lid geworden op: Wo 11 Jul 2012, 10:53

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Roeland » Ma 19 Dec 2016, 08:54

SuperGhost schreef:Waar ik vooral benieuwd ben is hoe ze dat met de aansluitingen doen tijdens de uitsnijding 's avonds.


Het lijkt mij het meest logisch, dat ze de huidige uitsnijdingen combineren. Zowel 800 Alkmaar als 3500 Heerlen rijden 's avonds (en Asd - Amr ook op zondag) gedeeltelijk niet.
Dan lijkt mij logisch dat je als series maakt die ook 's avonds rijden:
* Nm - Hdr (3000)
* Shl - Vl (3500)
* Ekz - Mt (800)
En dan één die alleen overdag rijdt (en op zondag nader te bepalen):
* Amr - Hrl
Dan krijg je overdag tussen Asd en Ehv een mooie 10-minutendienst, en 's avonds een scheve 10/20 dienst. Maar wel met 's avonds dezelfde patroontijden als overdag.

Maar goed, mijn logica kan een andere zijn dan die van NS...

Gebruikersavatar
olof
Berichten: 737
Lid geworden op: Vr 28 Okt 2016, 14:32
Locatie: Tilburg

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor olof » Ma 19 Dec 2016, 09:14

dylanwild94 schreef:
olof schreef:AbellioNS
  • De frequentie van de stoptreinen tussen Gouda en Alphen a/d Rijn gaat omhoog van 2x/u naar 4x/u.
  • Station Waddinxveen Triangel opent.


Het is formeel Abellio, weliswaar een dochter van de NS, maar bij de NS schrijf ook toch niet de Nederlandse Staat omdat die 100% aandeelhouder is?

Z2N schreef:De kwartiersdienst op Apn-Gd was overigens al voor de komende zomer gepland, maar dit hangt af van de maatregelen die ProRail op dit traject moet uitvoeren.


Ik had begrepen dat die pas met ingang van de dienstregeling van volgend jaar klaar zouden zijn, en wellicht nog later.
trein 4973,8 km - tram 32,5 km - bus 2358,2 km


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: regenmaker en 6 gasten