Dienstregeling 2018
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2018
Bovendien moet je dan in Roosendaal 2 verschillende mat-soorten hebben, aangezien de 3600 met NID rijdt en de 2200 met VIRM.
Het liefste zou ik zien dat die spits-IC aan de IC Dordrecht-Lelystad Centrum vastgemaakt zou worden, opdat je voor de 'grote' steden in Zeeland dan ook een extra verbinding zou aanbieden bovenop de bestaande verbinding. Maar dat kost natuurlijk extra materieel en personeel ten opzichte van de huidige plannen.
Het liefste zou ik zien dat die spits-IC aan de IC Dordrecht-Lelystad Centrum vastgemaakt zou worden, opdat je voor de 'grote' steden in Zeeland dan ook een extra verbinding zou aanbieden bovenop de bestaande verbinding. Maar dat kost natuurlijk extra materieel en personeel ten opzichte van de huidige plannen.
Re: Dienstregeling 2018
Dordrecht - Roosendaal is geen druk traject. Meer dan twee Intercity's is ook in de spitsuren veel te veel van het goede.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2018
Dordrecht - Roosendaal is inderdaad geen extreem druk traject, maar wel een behoorlijk verspitst traject waardoor specifieke treinen (en dat zullen degenen zijn die nu voor/volgtreinen krijgen) nog behoorlijk vol kunnen zitten. Het heeft bijvoorbeeld ook met reizigersvraag te maken dat men in de spitspiek in het verleden nogal eens treinen had die pas in Bergen op Zoom gesplitst werden (het treinstel moest dan vervolgens weer leeg terug naar Roosendaal)
Een groter probleem voor meer treinen is overigens dat het traject niet heel druk, maar wel heel druk is: met andere treinen. Zeker tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe heb je ook nog te maken met de reizigerstreinen naar Breda en daarnaast goederenverkeer in twee richtingen (zowel Kijfhoek - België als Kijfhoek - Brabantroute).
Ook zou een extra IC tussen Dordrecht en Roosendaal betekenen dat je ergens de Sprinter moet gaan inhalen en de huidige infra is daar niet echt op ingericht. Zo wordt zo'n maatregel wel heel duur.
Een groter probleem voor meer treinen is overigens dat het traject niet heel druk, maar wel heel druk is: met andere treinen. Zeker tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe heb je ook nog te maken met de reizigerstreinen naar Breda en daarnaast goederenverkeer in twee richtingen (zowel Kijfhoek - België als Kijfhoek - Brabantroute).
Ook zou een extra IC tussen Dordrecht en Roosendaal betekenen dat je ergens de Sprinter moet gaan inhalen en de huidige infra is daar niet echt op ingericht. Zo wordt zo'n maatregel wel heel duur.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2018
Dat was ongetwijfeld in de tijd dat er slechts 1 IC reed tussen Dordrecht en Roosendaal, aangevuld met de Benelux. De halfuursdienst is er pas sinds de Beneluxtrein werd opgeheven ten faveure van de Fyra.Het heeft bijvoorbeeld ook met reizigersvraag te maken dat men in de spitspiek in het verleden nogal eens treinen had die pas in Bergen op Zoom gesplitst werden
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2018
Dat klopt, maar er zijn ook dergelijke treinen gebleven toen de halfuursdienst er al was. Sterker nog je hebt in de huidige dienstregeling nog voortreinen Bergen op Zoom - Roosendaal rijden die worden uitgevoerd met het in Roosendaal bij te plaatsen stel. De capaciteit is er dus gebleven, alleen het koppelen gebeurd elders.JWM schreef:Dat was ongetwijfeld in de tijd dat er slechts 1 IC reed tussen Dordrecht en Roosendaal, aangevuld met de Benelux. De halfuursdienst is er pas sinds de Beneluxtrein werd opgeheven ten faveure van de Fyra.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2018
Waarom geen sprinter (5900) Vlissingen - Dordrecht in de spitsuren en de IC laten doorrijden?
Re: Dienstregeling 2018
Waarom wel? Dan moeten er een hoop mensen extra overstappen, en je maakt de materieelinzet een stuk complexer.
Re: Dienstregeling 2018
Spitstreinen komen in principe bovenop de normale dienstregeling, in plaats van dat je in de spits een heel andere dienstregeling rijdt.Widejo schreef:Waarom geen sprinter (5900) Vlissingen - Dordrecht in de spitsuren en de IC laten doorrijden?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2018
Hoe komt dit op de schermen eruit te zien. IC naar Vlissingen / Vlissingen?
Re: Dienstregeling 2018
Dat denk ik, met verschillende tussenstations voor beide treindelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2018
Zoiets was er 'vroeger' ook, toen de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) Almelo - Apeldoorn7000[/serie] met ICM gereden werd en in Deventer werd afgekoppeld van de IC naar Enschede om daar verder te gaan als Sprinter.
Ga er maar vanuit dat er Intercity Vlissingen komt te staan, waarschijnlijk met een tipnote 'Achterste treindeel als Sprinter vanaf Roosendaal.' Of iets dergelijks.
Ga er maar vanuit dat er Intercity Vlissingen komt te staan, waarschijnlijk met een tipnote 'Achterste treindeel als Sprinter vanaf Roosendaal.' Of iets dergelijks.
Project loading: 50% loaded. Please wait...
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39193
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2018
Het proefbedrijf voor de Benelux via de HSL blijkt inmiddels gestart: https://www.flickr.com/photos/trainbelg ... otostream/
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2018
Letterlijk al weken, alleen nog niet met de definitieve samenstelling (een van de twee locomotieven wordt Belgisch).
Overigens zorgt dit er uiteindelijk voor dat zelfs met 66 TRAXX-locomotieven NS nog krap zit :X
Overigens zorgt dit er uiteindelijk voor dat zelfs met 66 TRAXX-locomotieven NS nog krap zit :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2018
Ik ben trouwens ook nog tegengekomen dat de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] volgend jaar altijd in Meppel zullen gaan stoppen. Daar begrijp ik eigenlijk het nut niet helemaal van. Het maakt de [serie=Sprinter|2017|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] een beetje overbodig tussen Sw en Mp. De sprinterreizigers kunnen namelijk ook al in Sw overstappen op de IC (scheelt ook traplopen).
Ik hoop toch eigenlijk dat de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] niet meer gaan stoppen in Mp en Sw zodra de [serie=Sprinter|2017|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] doorrijdt naar Zl.
Ik hoop toch eigenlijk dat de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] niet meer gaan stoppen in Mp en Sw zodra de [serie=Sprinter|2017|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] doorrijdt naar Zl.
Re: Dienstregeling 2018
Niet stoppen in Swk kan ik me voorstellen, maar als je niet gaat stoppen in Mp dan moet een reiziger Amf-Wv dus altijd 2x overstappen: in Zl (op de [serie=Sprinter|2017|Groningen - Zwolle8100[/serie]) en in Mp (op de [serie=Sprinter|2017|Leeuwarden - Meppel9000[/serie]). Stop je met de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] op Mp dan hoef je 1x per uur nog maar 1x over te stappen (namelijk in Mp). Zou de [serie=Sprinter|2017|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] door gaan rijden naar Zl dan kan de stop in Mp voor de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] vervallen.
Re: Dienstregeling 2018
De lijn Zwolle - Groningen is veel drukker in vergelijking met Zwolle - Leeuwarden terwijl het treinaanbod gelijk is. Zeker met dubbeldekkers is het lastig de capaciteit door op af te stemmen. Die ruimte gebruiken om de paar wat drukkere onderweg op de route ook een doorgaande intercityverbinding te geven is dan wel zo efficiënt. Het aantal reizigers wat je kwijtraakt door mensen uit bijvoorbeeld Steenwijk 1 á 2 extra overstaps te geven heb je ook niet zomaar teruggewonnen door extra reizigers uit Leeuwarden en Heerenveen die dan 2 minuten eerder op bestemming zijn.
Re: Dienstregeling 2018
Nee, de IC kan Swk niet zomaar gaan overslaan. Dan zou dat namelijk geen rechtstreekse trein naar Zwolle meer hebben. Daarmee zadel je een hoop reizigers op met een overstap en waarschijnlijk zullen er dan ook reizigers weglopen.
Maargoed, ik vind het ergens ook wel logisch om de IC in Mp te laten stoppen, want dat is het eindpunt voor de sprinter. Bovendien zou 2 treinen per uur richting Zl een beetje weinig zijn.
Maargoed, ik vind het ergens ook wel logisch om de IC in Mp te laten stoppen, want dat is het eindpunt voor de sprinter. Bovendien zou 2 treinen per uur richting Zl een beetje weinig zijn.
Re: Dienstregeling 2018
Je bericht is prettiger leesbaar als je Steenwijk gewoon Steenwijk noemt en niet een of andere vage lettercombi.
Re: Dienstregeling 2018
Dat is geen vage lettercombi maar gewoon de officiële verkorting voor station Steenwijk. Zeker door de mouse-over prima leesbaar, ook voor de niet-kenners.
Re: Dienstregeling 2018
Klik voor de gehele lijst :Y *trein*
"Wacht niet tot vandaag een goede dag wordt. Maak er vandaag een goede dag van." - Omdenken, 2022
Re: Dienstregeling 2018
Handig, die leg ik naast mijn laptop, zodat ik meteen de juiste plaatsnaam erbij kan vinden.
I used to think that my life was a tragedy, but now I realise, its a fucking comedy ; )
Re: Dienstregeling 2018
Die mouse-overs zijn leuk op een desktop of laptop, op een mobiel heb je er geen klap aan. Dus doe niet moeilijk en schrijf een stationsnaam gewoon voluit. Als je in afkortingen wil praten dan ga je maar naar Somda.
🍉
Re: Dienstregeling 2018
Ik snap het nut wel al heb ik liever dat de huidige "sprintercity" gaat stoppen te Steenwijk en Meppel en de huidige "supercity" alleen te Meppel (Steenwijk komt dan voor de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] te vervallen). Maar ik denk dat dat "te ingewikkeld" wordt voor de NS.starx schreef:Ik ben trouwens ook nog tegengekomen dat de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] volgend jaar altijd in Meppel zullen gaan stoppen. Daar begrijp ik eigenlijk het nut niet helemaal van. Het maakt de [serie=Sprinter|2017|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] een beetje overbodig tussen Sw en Mp. De sprinterreizigers kunnen namelijk ook al in Sw overstappen op de IC (scheelt ook traplopen).
Ik hoop toch eigenlijk dat de [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Amersfoort - Rotterdam Centraal600[/serie] en [serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] niet meer gaan stoppen in Mp en Sw zodra de [serie=Sprinter|2017|Leeuwarden - Meppel9000[/serie] doorrijdt naar Zl.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 211 gasten