Dienstregeling 2018
Re: Dienstregeling 2018
Als gebruiker van een spoorlijn waar voorheen op werkdagen drie keer per dag de dienstregeling werd omgeklapt, kan ik volledig instemmen met Wubbo.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2018
Je hoeft bij meer treinen in de spits helemaal niet meteen te denken aan een compleet ander patroon maar eerder aan toegevoegde ritten. Als in die uren het goederenverkeer plaats maakt kan zoiets wellicht best ingepast worden. Je zou die treinen zelfs vanaf Breda of Tilburg kunnen laten rijden, gezien de overstapstromen in Den Bosch is daar best vraag naar.
Re: Dienstregeling 2018
Dan moet je nog even wat gaan lobbyen bij het ministerie van I&M, want er is nu in wetgeving (AMvB) geregeld dat goederen er in de spits mag rijden. Als NS dat nu dus aan zou vragen en er een goederenvervoerder bezwaar zou maken, gaat die NS-trein niet rijden. Je kan daar als NS op gokken, maar ik zou het niet doen.
Re: Dienstregeling 2018
Ik heb wel eens vaker geroepen dat die vakbonden gewoon moeten ophoepelen in België. Maar los daarvan, de LIMAX kan in België gewoon onder open acces toelating rijden. De trein legt namelijk het grootste gedeelte van zijn reis in Nederland en Duitsland af als het exploitatietraject Luik-Maastricht-Aken is.Mr-W schreef:Vooral de socialistische vakbonden zullen geen commerciële reizigersvervoerder accepteren. Daarnaast is de huidige gedeputeerde niet direct enthousiast om veel geld te investeren in spoor.Erno-BE schreef:Arriva wil in de toekomst 1x/uur de RE18/LIMAX tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen rijden. Tussen Maastricht en Aachen lijkt het wel goed te komen, maar naar Liège is lasting, omdat de NMBS geen andere vervoerders wil op het Belgische Spoor.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2018
In de spits enkele spits/piekuurtreinen toevoegen lijkt me zinvoller dan de hele week van maandag tot zondag 6x per uur een trein te laten rijden op de A2 corridor.Bemined schreef:Er is nu wel geteld één trein per dag tussen Eindhoven en Amsterdam / Schiphol die ondanks een VIRM12 aan de maximale capaciteit zit. Wat dat betreft zie ik ook de noodzaak niet om nu en direct de treindienst uit te breiden terwijl er nog tig PHS infraprojecten niet eens gestart zijn.
De vakbonden zullen weinig boodschap hebben aan verontwaardiging vanuit Nederland. Ik zie het de komende jaren niet gebeuren dat spontane stakingen verdwenen, laat staan dat er een minimale dienstverlening komt.Vinny schreef:Ik heb wel eens vaker geroepen dat die vakbonden gewoon moeten ophoepelen in BelgiëMr-W schreef:Vooral de socialistische vakbonden zullen geen commerciële reizigersvervoerder accepteren. Daarnaast is de huidige gedeputeerde niet direct enthousiast om veel geld te investeren in spoor.Erno-BE schreef:Arriva wil in de toekomst 1x/uur de RE18/LIMAX tussen Liège, Maastricht, Heerlen en Aachen rijden. Tussen Maastricht en Aachen lijkt het wel goed te komen, maar naar Liège is lasting, omdat de NMBS geen andere vervoerders wil op het Belgische Spoor.
Het advies is om voor vertrek de reisplanner te raadplegen. Bij het busvervoer leveren minutenwijzegingen door de dag heen nauwelijks problemen op.Suus schreef:Als gebruiker van een spoorlijn waar voorheen op werkdagen drie keer per dag de dienstregeling werd omgeklapt, kan ik volledig instemmen met Wubbo.
Re: Dienstregeling 2018
Het omklappen van patroontijden lijkt me persoonlijk ook een grotere puzzel voor de NS zelf dan voor de reizigers. Bij bussen valt het omklappen van 15 naar 10 minuten mee, maar bij een treinrit van 3 uur is het een logistieke puzzel, omdat je dan over een langere periode met een asymmetrische dienstregeling zit (ene kant op elke 15 minuten, terwijl vanuit de andere richting de treinen die reeds drie uur onderweg zijn nog elke 10 minuten komen). Als het een beetje tegenzit krijg je tijdens die overgang ook nog eens treinen die ergens lang stil gaan staan omdat de symmetrie niet meer klopt.
Ik zeg niet dat men moet wachten tot alles gereed is, maar er moet wel een sterk argument zijn om zoiets eerder in te voeren dan alle infraprojecten klaar zijn, en die zie ik momenteel niet met slechts één volle VIRM12 per dag en nul sprinters op maximale lengte (enkele jaren terug reed er nog SLT12 in de ochtendspits vanuit Tiel maar dat is ook al een tijd niet meer het geval). Mocht de situatie de komende jaren zo verslechteren dat in 2020 VIRM12 niet meer volstaat dan kan men dan alsnog naar ETMET gaan, maar als dit voor slechts één trein per dag gedaan wordt vind ik de nadelen niet opwegen tegen de voordelen.Wubbo schreef:Als je wil wachten tot alle PHS-projecten klaar zijn kom je waarschijnlijk in 2030 uit, gezien de lijst met projecten die nog moet gebeuren.
Re: Dienstregeling 2018
Aangezien de grootste capaciteitsproblemen zich in de ochtendspits bevinden is het ook best mogelijk om alleen 's ochtends af te wijken. Dan heb je niet vele patronen per dag. Bovendien maakt dat het rangeren na de ochtendspits makkelijker omdat meerdere complete treinen kunnen worden afgevoerd in plaats van losse stelletjes.
Overigens lijkt het grootste probleem zich in Noord-Holland te bevinden. Dat had toch best wat charmanter opgelost kunnen worden? :') Dan zouden we zowel ETMET kunnen invoeren als dat we geen gedonder hebben. Alles zo doen als bedacht was is veel beter dan pragmatisch problemen oplossen. Stel je voor dat we dogmatisch handelen niet meer belangrijker kunnen vinden dan het voorkomen van overstappen van 23 minuten en wachttijden in een doorgaande intercity (!) van 8 minuten, dat kan toch niet?
Overigens lijkt het grootste probleem zich in Noord-Holland te bevinden. Dat had toch best wat charmanter opgelost kunnen worden? :') Dan zouden we zowel ETMET kunnen invoeren als dat we geen gedonder hebben. Alles zo doen als bedacht was is veel beter dan pragmatisch problemen oplossen. Stel je voor dat we dogmatisch handelen niet meer belangrijker kunnen vinden dan het voorkomen van overstappen van 23 minuten en wachttijden in een doorgaande intercity (!) van 8 minuten, dat kan toch niet?
Re: Dienstregeling 2018
De huidige [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] staat zuidwaards regelmatig 6 minuten stil in Utrecht en 8 minuten in Den Bosch, dus deze situatie behouden is ook niet echt wenselijk.
Re: Dienstregeling 2018
De lange stop van de [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] in Ht komt door een overkruisconflict met de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie]. Vervelend is het wel, want hij staat hier kostbare tijd te voldoen te verdoen die in Ehv beter gebruikt had kunnen worden voor het vertragingsgevoelige splitsen. Het probleem is er niet meer als de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] op elkaar door gaan rijden.
Dus ik sta er een beetje dubbel in.
Maar wat ik denk ik het zwaarst vind wegen: NS heeft in 2017 veel te veel dienstregelingswijzigingen halfbakken ingevoerd, met de geknipte [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] als dieptepunt. Voor de reizigers is het ook wel eens fijn als de DRGL niet ieder compleet overhoop wordt gegooid. Dus volgens mij kan NS beter wachten tot tenminste 2020 met ETMET. Laat ze het nu eens in één keer goed doen. Dat is ook veel beter voor de PR. De energie kunnen ze beter steken in het oplossen lelijke inpassingsmaatregelen van 2017.
Ik vind ook wel dat NS de noodzaak zwaar overdrijft. Zeker als je bedenkt dat er behoorlijk veel verslechteringen tegenover staan. Aan de andere kant is de dienstregeling rond Ehv momenteel ook zeker niet optimaal en dat wordt met de plannen voor volgend jaar juist een stuk beter. En ook kan er tussen Ut en Asd niet ieder kwartier een VIRM12 rijden, want de [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] heeft een lengtebeperking (max. 8 bakken als ik me niet vergis).Bemined schreef:Er is nu wel geteld één trein per dag tussen Eindhoven en Amsterdam / Schiphol die ondanks een VIRM12 aan de maximale capaciteit zit. Wat dat betreft zie ik ook de noodzaak niet om nu en direct de treindienst uit te breiden terwijl er nog tig PHS infraprojecten niet eens gestart zijn.
Dus ik sta er een beetje dubbel in.
Maar wat ik denk ik het zwaarst vind wegen: NS heeft in 2017 veel te veel dienstregelingswijzigingen halfbakken ingevoerd, met de geknipte [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] als dieptepunt. Voor de reizigers is het ook wel eens fijn als de DRGL niet ieder compleet overhoop wordt gegooid. Dus volgens mij kan NS beter wachten tot tenminste 2020 met ETMET. Laat ze het nu eens in één keer goed doen. Dat is ook veel beter voor de PR. De energie kunnen ze beter steken in het oplossen lelijke inpassingsmaatregelen van 2017.
Re: Dienstregeling 2018
Maar de maximale potentiële capaciteit neemt wel met 50% toe :Dreisthijs schreef:ETMET betekent niet automatisch meer capaciteit. De beschikbare materieelcapaciteit wordt alleen meer gespreid.
Daarnaast is 6 x VIRM-8 beter dan 4 x VIRM-12, omdat je dan een betere spreiding van reizigers hebt. Wie bijvoorbeeld in Den Bosch of Eindhoven bij een VIRM-12 achterin wil instappen, die mag een halve perronmarathon gaan afleggen. Daar heeft de gemiddelde reiziger geen trek in.
-
- Berichten: 549
- Lid geworden op: vr 03 okt 2014, 21:38
- Locatie: Oost-Nederland
Re: Dienstregeling 2018
De [serie=Intercity|2017|Nijmegen - Amsterdam Centraal - Den Helder3000[/serie] kan op spoor 4a van Nijmegen met maximaal 10 bakken staan. Als ze met 6 of 8 bakken vertrekken kunnen ze eventueel altijd een stel bijplaatsen in Arnhem of Utrecht als er echt 12 bakken nodig zijn, wat soms ook wel eens gebeurd.
Is op de hoogte van de meest recente ontwikkelingen in de OV-sector.
Re: Dienstregeling 2018
Verder is het perron te Utrecht vrij smal. Een kwartierdienst met 2 treinen met 12 bakken VIRM die tegelijk aankomen kan wel eens 5 minuten duren voordat je vanuit de achterste bak in de terminal bent.
Door de 10 minuten dienst zorg je ervoor dat in ieder geval de belasting van de trappen evenrediger is (gelijkmatiger), waardoor je als reiziger sneller boven bent. Daarnaast zal een van de IC-diensten met korter materieel rijden (en dus beter uitkomt voor de trappen) en meer mensen vervoerd kunnen worden. Sporen 18/19 hebben dit ondanks de afsluiting van de Noordertunnel minder last van: daar komen de treinen juist afzonderlijk binnen (en dus de stroom van de eerste trein al boven is, voordat de tweede stroom aankomt)
Door de 10 minuten dienst zorg je ervoor dat in ieder geval de belasting van de trappen evenrediger is (gelijkmatiger), waardoor je als reiziger sneller boven bent. Daarnaast zal een van de IC-diensten met korter materieel rijden (en dus beter uitkomt voor de trappen) en meer mensen vervoerd kunnen worden. Sporen 18/19 hebben dit ondanks de afsluiting van de Noordertunnel minder last van: daar komen de treinen juist afzonderlijk binnen (en dus de stroom van de eerste trein al boven is, voordat de tweede stroom aankomt)
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Dienstregeling 2018
Het perron bij spoor 5 in Utrecht is erg smal inderdaad, het perron van spoor 7 is daarentegen zo'n beetje het breedste perron in Utrecht...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2018
Dat is hetzelfde eilandperron
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Dienstregeling 2018
Maar de helft van dat perron dat langs spoor 5 ligt is wel 3 keer zo smal als het deel dat langs spoor 7 ligt. Zeker rond deze trappen hier merk je dat:
- Spoiler: show
-
- Berichten: 4179
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2018
Maar als je het over de capaciteit van de trappen hebt, dan is die voor spoor 5 net zo groot als voor spoor 7
Maar als je het over het uitstappen op de IC van spoor 5 bedoeld, dan is het een ander verhaal natuurlijk. Alleen moet je dan geen ETMET op Eindhoven-Utrecht laten rijden, maar op (Nijmegen-)Arnhem-Utrecht. De treinen uit Eindhoven staan immers op dat brede perron 7, terwijl die uit Arnhem op spoor 5 staan...
Maar als je het over het uitstappen op de IC van spoor 5 bedoeld, dan is het een ander verhaal natuurlijk. Alleen moet je dan geen ETMET op Eindhoven-Utrecht laten rijden, maar op (Nijmegen-)Arnhem-Utrecht. De treinen uit Eindhoven staan immers op dat brede perron 7, terwijl die uit Arnhem op spoor 5 staan...
- Zugführer
- OVNL-beheerder
- Berichten: 3407
- Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
- Locatie: Helmond-Noord
Re: Dienstregeling 2018
Discussie over verbouwing Utrecht Centraal verplaats naar dit topic.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2018
NS schrijft: "NS is voornemens voor Dienstregeling 2019 voor de zomer een studie uit te voeren naar optimalisatiemogelijkheden in West-Brabant."
(http://www.locov.nl/Images/Locov%202017 ... 383205.pdf, pagina 5)
Bedoelen ze voor deze zomer of voor volgend jaar zomer?
(http://www.locov.nl/Images/Locov%202017 ... 383205.pdf, pagina 5)
Bedoelen ze voor deze zomer of voor volgend jaar zomer?
Re: Dienstregeling 2018
Voor deze zomer, de capaciteitsaanvraag voor dienstregeling 2019 moet in april 2018 bij ProRail binnen zijn dus pas in zomer 2018 studeren is te laat.
-
- Berichten: 374
- Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
- Locatie: Utrecht
Re: Dienstregeling 2018
Top, komt er binnenkort weer wat extra stof om te bediscussiëren
Laatst gewijzigd door Zugführer op za 13 mei 2017, 19:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Reden: quote verwijderd, was vorige bericht
Re: Dienstregeling 2018
Volgens mij is dat redelijk onontkoombaar gezien West-Brabant de regio is die het allermeest geleden heeft onder de verslechteringen van de dienstregeling de afgelopen jaar.OVinspecteur schreef:NS schrijft: "NS is voornemens voor Dienstregeling 2019 voor de zomer een studie uit te voeren naar optimalisatiemogelijkheden in West-Brabant."
(http://www.locov.nl/Images/Locov%202017 ... 383205.pdf, pagina 5)
Bedoelen ze voor deze zomer of voor volgend jaar zomer?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2018
In welk opzicht is de dienstregeling 2017 in zijn totaliteit een verslechtering geweest voor West-Brabant?
Het vervelendste was natuurlijk de geknipte [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie], maar dat is inmiddels verholpen. En als ik dan even verder kijk: de verbinding Bergen op Zoom - Breda is juist flink verbeterd en vanuit Tilburg is een snellere verbinding met Rotterdam.
Er zijn zeker verslechteringen, maar daar staan toch ook verbeteringen tegenover.
Het vervelendste was natuurlijk de geknipte [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie], maar dat is inmiddels verholpen. En als ik dan even verder kijk: de verbinding Bergen op Zoom - Breda is juist flink verbeterd en vanuit Tilburg is een snellere verbinding met Rotterdam.
Er zijn zeker verslechteringen, maar daar staan toch ook verbeteringen tegenover.
Re: Dienstregeling 2018
De geknipte sprinters te Dordt is ook nog wel een dingetje. -o-
Re: Dienstregeling 2018
Dat is inderdaad iets waardoor sommige reizigers erop achteruit gaan, maar volgens zijn de nadelen te overzien. Voor Rtd is een overstap in Ddt altijd de snelste reismogelijkheid. En er is aan de andere kant ook een knip verdwenen namelijk die in Bd, waardoor er tussen Tb en Ddt een doorgaande sprinter rijdt. Dat was in 2016 niet zo. Met name voor Bdpb lijkt me dat per saldo eerder een verbetering.
Dus ik vind al met al niet dat West-Brabant het afgelopen jaar onevenredig hard heeft geleden onder de nieuwe dienstregeling. Zeker niet als je kijkt naar de janboel die Noord-Holland volgend jaar te wachten staat.
Dus ik vind al met al niet dat West-Brabant het afgelopen jaar onevenredig hard heeft geleden onder de nieuwe dienstregeling. Zeker niet als je kijkt naar de janboel die Noord-Holland volgend jaar te wachten staat.
Re: Dienstregeling 2018
Reizigers uit Oudenbosch en Zevenbergen hebben een overstap variërend van 7 tot 12 minuten gekregen in Dordrecht, afhankelijk van hun bestemming en tijdstip. De reistijdwinst tot Rotterdam Centraal die men had kunnen maken met een overstap op de IC wordt door door de overstaptijd weer ongedaan gemaakt.
Dit wordt volgend jaar nog erger als de sprinter van/naar Roosendaal een week per maand niet kan rijden tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht door een overschot aan goederentreinen.
Dit wordt volgend jaar nog erger als de sprinter van/naar Roosendaal een week per maand niet kan rijden tussen Lage Zwaluwe en Dordrecht door een overschot aan goederentreinen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 176 gasten