Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Ardan »

Wachteffe. [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] met stop in Blaak? Zal wel zijn omdat het anders niet past allemaal? :')
Ik doe ook maar wat
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Klaasje »

Dat wil men al een tijdje maar dat past vooralsnog niet.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13191
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Z2N »

De stop op Blaak is voor de overstap op de metro, voor veel reizigers is via Rtd namelijk om. Het verlies van de stop van twee minuten wordt zo ruimschoots gecompenseerd door de reistijdwinst voor veel reizigers.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21353
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Meltrain »

Bemined schreef:Als je structurele dingen wilt veranderen zul je ergens anders overstappen moeten schrappen, of je moet treinen trager maken (bijvoorbeeld de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie] weer een stop in Duivendrecht geven zodat de knoop in Leiden kan opschuiven)
Dat vind ik sowieso een goed plan omdat daarmee ook de overstap op Rotterdam Centraal tussen de Sprinters naar/van Dordrecht en de IC's van/naar Utrecht hersteld wordt. ;)
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Z2N schreef:De stop op Blaak is voor de overstap op de metro, voor veel reizigers is via Rtd namelijk om. Het verlies van de stop van twee minuten wordt zo ruimschoots gecompenseerd door de reistijdwinst voor veel reizigers.
Maar waarom dan ook niet voor de Amsterdam - Eindhoven? Zo krijg je natuurlijk nooit strakke kwartierdiensten.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door SLToilet »

Je bedoelt de verlengde IC-Direct vanaf 2022? Nou ik was al blij dat we tenminste nog een snelle trein krijgen zonder de drek van extra stops, waarom laten we die krengen anders over de HSL rijden?
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

Inmiddels is bekend dat de sneltrein Zwolle-Enschede er volgend jaar nog niet gaat komen. Maar dat zat hem vooral in het feit dat daar in Zwolle nog geen perron voor is en kennelijk niet in het feit dat het in Twente een draak van een dienstregeling op zou leveren.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Dus de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] kan zonder vervelende inhalingen in de spits doorrijden naar Enschede?

Het begint immers traditie te worden, allerlei dienstregelingsvoorstellen worden niet uitgevoerd doordat de benodigde infrastructuur/materiel niet beschikbaar is. Wanneer ging dan die spitssprinter Groningen-Assen rijden dan?
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

De inhaling hoeft sowieso niet, want de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] kan tussen Aml en Es het pad van sneltrein krijgen. Ik vraag me alleen af of [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] tijdens de daluren nu wel kan keren in Aml of dat die alsnog leeg naar Hgl door moet rijden.

Volgens mij is de oplossing simpel: leg een extra zijperron in Aml aan voor de [serie=Stoptrein|2017|Mariënberg - Almelo31000[/serie] en laat de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] op spoor 3 keren. Dan ben je in één klap van alle mogelijke conflicten af. En voor de punctualiteit is het ook een vooruitgang.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Wubbo »

starx schreef:Inmiddels is bekend dat de sneltrein Zwolle-Enschede er volgend jaar nog niet gaat komen. Maar dat zat hem vooral in het feit dat daar in Zwolle nog geen perron voor is en kennelijk niet in het feit dat het in Twente een draak van een dienstregeling op zou leveren.
Gaat hij in zijn geheel niet rijden of gaat hij een deel van het traject niet rijden?
Erno-BE schreef:Het begint immers traditie te worden, allerlei dienstregelingsvoorstellen worden niet uitgevoerd doordat de benodigde infrastructuur/materiel niet beschikbaar is. Wanneer ging dan die spitssprinter Groningen-Assen rijden dan?
Daarvan is de infra conform plan opgeleverd eind april, en het materieel is ook beschikbaar, maar het personeel niet.
starx schreef:Volgens mij is de oplossing simpel: leg een extra zijperron in Aml aan voor de [serie=Stoptrein|2017|Mariënberg - Almelo31000[/serie] en laat de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] op spoor 3 keren. Dan ben je in één klap van alle mogelijke conflicten af. En voor de punctualiteit is het ook een vooruitgang.
Dat levert langere overstappen op uit Mariënberg, waardoor een deel van de overstappen verloren gaat. Dat zijperron komt namelijk ver weg te liggen van het bestaande perron aangezien er op het emplacement nog het een en ander gebeurt qua goederenvervoer.
Dennenboom
Berichten: 1675
Lid geworden op: ma 30 jan 2012, 21:23

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Dennenboom »

Assen is nog niet helemaal af, dus er kunnen nog tegenvallers komen....
https://www.assercourant.nl/algemeen/49 ... andag.html
dennistd
Berichten: 5542
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door dennistd »

Wubbo schreef:
starx schreef:Volgens mij is de oplossing simpel: leg een extra zijperron in Aml aan voor de [serie=Stoptrein|2017|Mariënberg - Almelo31000[/serie] en laat de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] op spoor 3 keren. Dan ben je in één klap van alle mogelijke conflicten af. En voor de punctualiteit is het ook een vooruitgang.
Dat levert langere overstappen op uit Mariënberg, waardoor een deel van de overstappen verloren gaat. Dat zijperron komt namelijk ver weg te liggen van het bestaande perron aangezien er op het emplacement nog het een en ander gebeurt qua goederenvervoer.
Als je het goed wil oplossen (en de dienstregeling en dan met name de keertijd de eerste jaren niet wijzigt) zou ik kiezen overloopwissels en een extra perronspoor '0' op Almelo de Riet, aan de noordzijde van het huidige spoor 1. Op die manier verbeter je meteen de bereikbaarheid van De Riet fors.
Nitein-Repart
Berichten: 3543
Lid geworden op: zo 03 nov 2013, 22:06
Locatie: DTC

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Nitein-Repart »

Wordt de situatie in Twente nu dan niet ongeveer gelijk met de situatie in 2013, toen reed er ook vanuit Hengelo een RB naar Duitsland? Het verschil is dat de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] buiten de spits slechts tot Almelo rijdt, maar voor de rest is er weinig veranderd lijkt mij.
Quo usque tandem factionem cartellum et officiorum magina, patientia nostra abuditur dum navis praetoria resurrectionis ad profiscendum parata est?
dennistd
Berichten: 5542
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door dennistd »

Klopt, al zullen er verwacht ik wel wat minutenwijzigingen komen om de Hengelose stoptreinknoop weer volledig en robuust te maken. Daar is met de FLIRT aardig de ruimte voor door het veel snellere optrekken dan DM'90. Daarnaast zal de RB61 wel iets later uit Hgl vertrekken en eerder aankomen, omdat er in Bh niet overgestapt hoeft te worden zoals met de Grensland destijds.
Nicketick
Berichten: 711
Lid geworden op: do 23 jan 2014, 19:22

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Nicketick »

Wubbo schreef:
Erno-BE schreef:Het begint immers traditie te worden, allerlei dienstregelingsvoorstellen worden niet uitgevoerd doordat de benodigde infrastructuur/materiel niet beschikbaar is. Wanneer ging dan die spitssprinter Groningen-Assen rijden dan?
Daarvan is de infra conform plan opgeleverd eind april, en het materieel is ook beschikbaar, maar het personeel niet.
Ik dacht dat op het nieuwe kopspoor 2 in Assen ook nog geen bovenleiding hing? Volgens mij wordt die pas volgende maand geplaatst.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Wubbo »

Daar zit natuurlijk ook geen enkele druk achter nu, gezien het niet rijden van die extra treinen.
VIRM
Berichten: 7610
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door VIRM »

GroenLinks en PvdA in Haarlem willen nog meer nachttreinen naar Haarlem:

http://www.nhnieuws.nl/nieuws/207578/Gr ... -Amsterdam
Beul van de blindegeleidelijn
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39189
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Daniel »

Men heeft dus nog zes maanden nodig nadat de nieuwe software er is. Zo lang zal het installeren van de software in de locs niet duren, testritten lijken me ook niet zo schokkend dat je daar een half jaar mee bezig bent voor die paar meter nog nooit bereden spoor.
Zit het dan puur in de opleiding van het personeel die een tijd duurt? En waarom kan die niet deels nu al plaatsvinden? Als je nadat er materieel beschikbaar komt alleen wat wegleerritten nodig hebt ben je aannemelijk korter bezig.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13191
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Z2N »

NS is actief opzoek naar machinisten, specifiek voor de IC Brussel. Ik hoop niet dat het een aan het ander gelinkt is, dat bijvoorbeeld door onbedoeld personeelstekort er te weinig personeel vrij gespeeld kan worden voor opleidingen.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Suus »

Machinist worden voor de IC Brussel is niet zomaar wat, zijn er waarschijnlijk best wel wat die er voor zakken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Ach, wellicht is de huidige route over Roosendaal zo slecht nog niet. De dienstverlening van de binnenlandse HSL-diensten is al niet geweldig dus dat belooft voor de gammele Benelux al helemaal weinig goeds.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15352
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door ODRAIL »

Die HSL is nog nooit wat geweest.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50903
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Suus »

Eind vorig jaar ging het eigenlijk best goed, totdat de IC Den Haag - Eindhoven over de HSL ging en een nieuw blik personeel op de HSL werd losgelaten. Heel langzaam gaat het nu weer vooruit, de laatste tijd is het vooral de infrastructuur geweest.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13549
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Wubbo »

Daniel schreef:Men heeft dus nog zes maanden nodig nadat de nieuwe software er is. Zo lang zal het installeren van de software in de locs niet duren, testritten lijken me ook niet zo schokkend dat je daar een half jaar mee bezig bent voor die paar meter nog nooit bereden spoor.
Zit het dan puur in de opleiding van het personeel die een tijd duurt? En waarom kan die niet deels nu al plaatsvinden? Als je nadat er materieel beschikbaar komt alleen wat wegleerritten nodig hebt ben je aannemelijk korter bezig.
Is de combinatie loc-ICR-loc al toegelaten op de HSL, zowel in Nederland als in België? In Nederland vermoed ik dat meegelift kan worden op bestaande toelatingen, in België weet ik dat niet.
En moest er niet ook wat aan die rijtuigen gebeuren?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 84 gasten