Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael
Berichten: 11760
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Michael »

Ik lees net dat vanwege het hoogfrequent rijden tussen Amsterdam en Eindhoven de NS voorstelt om de sprinter Dordrecht-Den Bosch door te laten rijden naar Arnhem zodat reizigers op die route niet meer over hoeven te stappen. Tevens gaat de spitstrein Oss-Den Bosch doorrijden naar Eindhoven na een stationnement van 9 minuten in Den Bosch
MLouter
Berichten: 157
Lid geworden op: za 01 mar 2014, 18:04
Locatie: Delft-Leiden

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door MLouter »

^^
Waar lees je dat mag ik vragen?

Gaat de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Oss6700[/serie] dan vast rijden zodat er 4/u een trein Oss-Eindhoven is?
Regelmatige bezoeker van de 1100 en 3600
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Zugführer »

Dat staat in de adviesaanvraag waar het al 5 pagina's lang over gaat in dit topic :p
De [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Oss6700[/serie] blijft een spitstrein, dus in de spits is er een verbinding Deurne - Oss, buiten de spits blijft het Deurne - Den Bosch
Michael schreef:zodat reizigers op die route niet meer over hoeven te stappen
De echte reden is natuurlijk dat het handig uit komt met doorkoppelen. Dat een aantal reizigers daardoor niet meer hoeft over te stappen is meer het gevolg daarvan, ook al brengt de NS het andersom.
Mr-W
Berichten: 3066
Lid geworden op: wo 22 mei 2013, 21:19

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Mr-W »

Het doorkoppelen in Den Bosch zorgt voor een besparing in materieel.
Bemined schreef:Alleen daar is PHS niet voor bedoeld :wink: Als een VIRM viertje te vol zit dan moet men gewoon een zesje inzetten, de invoering van PHS zal ongetwijfeld gepaard gaan met het verder inkorten van treinen, zo veel meer materieel heeft men in 2018 ook niet ter beschikking immers. Dus niet te hard roepen dat 6 treinen in de avond fijn zouden zijn, want dan plant men solo ICM in :P
Ik verwacht ook dat de treinlengte flink ingekort gaat worden, DDZ-4 bijvoorbeeld van Enkhuizen naar Maastricht. De 10 minutendienst op zondagavond is gewoon onzin, vanuit Brabant naar de Randstad.
MLouter schreef:^^
Waar lees je dat mag ik vragen?

Gaat de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Oss6700[/serie] dan vast rijden zodat er 4/u een trein Oss-Eindhoven is?
Nee alleen in de spitsuren rijdt hij door naar Oss, de rest van de dag keert die trein in Den Bosch.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door reisthijs »

Het is gewoon pure noodzaak dat er in Den Bosch sprinters doorgekoppeld zijn. Je kan niet alle sprinters daar laten keren. Het is logisch dat er voor gekozen is alle sprinters die over de fly-overs rijden door te koppelen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door OVinspecteur »

Bemined schreef:
OVinspecteur schreef:De leugen waar ik het over heb slaat niet op de IC Brussel, maar op de vervoersvraag voor het aantal IC- treinen. NS geeft nu zelf aan dat er 4000 mensen gebruik maken van de rechtstreekse IC/ICD tussen Breda en Rotterdam.
Vorig jaar meldde NS dat er 4000 mensen gebruik maken van de IC tussen Dordrecht en Breda en dat zouden er te weinig zijn om een IC-verbinding in stand te houden.
Haal je niet twee dingen door elkaar nu? Het aantal reizigers tussen Dordrecht en Breda heeft niets te maken met het aantal reizigers tussen Breda en Rotterdam, omdat het vervoer tussen deze steden via een andere spoorlijn gaat. En ik neem aan dat reizigers Eindhoven / Tilburg - Rotterdam niet meegenomen zijn in die 4000, want die profiteren immers niet van deze extra trein.
We weten niet of die reizigers zijn meegenomen in de telling; net zo min weten we of de reizigers tussen bijv. Tilburg en R'dam Blaak zijn meegenomen bij de 4000 die er volgens de NS nadeel bij hebben dat de IC tussen Breda en Dordrecht vervalt. Als de NS daar transparant over had willen zijn, zou het in het check-in-check-uit-tijdperk volgens mij niet zo heel moeilijk moeten zijn om een matrixtabelletje te maken.

En het gaat wel degelijk over dezelfde spoorlijn. Ten noorden en ten zuiden van de aansluitingen zitten de treinen elkaar op het bestaande spoor in de weg. Je moet de capaciteit daarom zodanig verdelen dat er niet 5 halflege treinen per uur per richting worden ingelegd op een uitermate storingsgevoelig HSL-traject, terwijl de passagiers van/naar Dordrecht en andere tussengelegen bestemmingen onvoldoende worden bediend.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Daniel »

De reizigers naar Dordrecht en andere tussengelegen stations vanaf Rotterdam worden nu juist nog heel redelijk bediend. Als je het over slechte bediening in relatie tot de Beneluxtrein zou willen hebben dan is dat meer van toepassing op de reizigers over Dordrecht heen die niet alleen een knip in de treindienst voor hun kiezen gekregen hebben, maar ook een hele slechte overstap daarbij.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
OVinspecteur
Berichten: 374
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 08:35
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door OVinspecteur »

Daniel schreef:De reizigers naar Dordrecht en andere tussengelegen stations vanaf Rotterdam worden nu juist nog heel redelijk bediend. Als je het over slechte bediening in relatie tot de Beneluxtrein zou willen hebben dan is dat meer van toepassing op de reizigers over Dordrecht heen die niet alleen een knip in de treindienst voor hun kiezen gekregen hebben, maar ook een hele slechte overstap daarbij.
Ja, de IC Brussel ligt nu inderdaad de andere treinen in de weg. Met name tussen Dordrecht en Roosendaal. Maar ik doelde niet op die trein specifiek, maar op het totaal van de 5 doorgaande IC's over de HSL.
Gothic-Writer
Berichten: 200
Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Gothic-Writer »

Gebaseerd op het hieronder volgende artikel, maakt het toch niet uit hoe de treinen worden verdeeld, NS zegt zelf dat het nog drie/vier jaar gaat duren voordat er een keer een "fatsoenlijke" dienstregeling kan komen, dus tot die tijd is in mijn ogen elke discussie over de dienstregeling nutteloos, want de NS schuift het toch wel door de keel van de reizigers of ze dat nu willen of niet!

Het artikel in kwestie: https://www.pressreader.com/netherlands ... 6779875933
Moshi
Berichten: 246
Lid geworden op: wo 13 mei 2015, 17:36

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Moshi »

Dat zegt de NS helemaal niet.:?:

Die quote van Rikus Spithorst is ook onzin, volgens hem heeft NS geen materieel voor hogere frequenties en snellere treinen.:roll: Maar voor hogere frequenties heb je helemaal geen extra materieel nodig als het aantal reizigers gelijk blijft, en met snellere treinen heb je juist minder materieel nodig ipv meer. Zoals wel vaker is het Rikus kennelijk alleen om een quoteje in de krant te doen en doet de echte inhoud er niet toe.
waldo79
Berichten: 7634
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door waldo79 »

Klopt, als er bijvoorbeeld een extra sprinter Castellum - Utrecht ingelegd gaat worden, kunnen de sprinters vanuit 's-Hertogenbosch en Tiel elk 2 bakken inleveren. Dan houden die reguliere treinen nog 6 of 8 bakken over en de extra sprinter krijgt er 4. Zeker omdat het pas gaat knellen op het stuk waar de extra trein wordt toegevoegd.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Wubbo »

Ik vind dat materieelplaatje ook niet zo spannend. Er stroomt dit jaar veel Flirt-materieel in dat op allerlei plekken DDZ kan vervangen, dat nu nog op grote schaal sprinterdiensten rijdt maar natuurlijk bedoeld is voor ICs. Daarmee zijn er schuifmogelijkheden genoeg.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

Ik vind het artikel wel erg negatief. Ik vraag me ook oprecht af of de consumentenorganisaties er werkelijk zo kritisch in staan.

Maar even de feiten: de frequentieverhoging is er feitelijk alleen op Asd-Eh. Daar komen 2 treinen per uur extra. Daarvoor zijn ongeveer 6 extra omlopen nodig. Zelfs als de andere treinen even lang blijven, dan heb je daar hoogstens 12 extra stellen voor nodig (en dan ga ik ervan uit dat in de spits alle treinen met dubbele stellen rijden). Dat is makkelijk op te vangen met het DDZ dat doorstroomt naar de IC-diensten.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door groningen »

Ik had graag gezien dat om 21.45 nog een Beneluxtrein naar Rotterdam rijdt.
Bjarte
Berichten: 401
Lid geworden op: wo 20 nov 2013, 16:15

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Bjarte »

dennistd schreef: Ik ga er vanuit dat het nog steeds variant 2 is die gekozen is: http://www.overijssel.nl/sis/16201421561114.pdf (pagina 116)

Dat houdt dus in dat er alleen in Almelo en Hengelo gestopt wordt. Daar hoort het tijd-weg-diagram op pagina 63 van datzelfde document bij, en daar heb ik de tijden in mijn dienstregelingsreconstructie weer op gebaseerd.
Ik vraag mij af waarom deze treindienst geen intercity wordt genoemd? De treinen hebben intercity kwaliteit (tafeltjes, stopcontacten, mooie stilteruimtes, moderne uitstraling) en dat kun je van de VIRM niet zeggen. De 'sneltrein' Zwolle - Almelo - Hengelo - Enschede wordt naar mijn mening de meest hoogwaardige reguliere treindienst van Nederland. Als er gestopt zou worden in Raalte en/of Nijverdal zou de naam sneltrein volstaan, maar aangezien dit niet het geval blijkt te zijn vind ik het een gemiste kans in naamgeving.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door dennistd »

De namen Sprinter en Intercity worden gebruikt door NS, de regionale vervoerders houden het op Stoptrein en Sneltrein. Geen idee waarom, kan me ook niet voorstellen dat Intercity (gezien het gebruik in het buitenland) een beschermde merknaam is.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door reisthijs »

Toen dienstregeling 2007 werd ingevoerd, werden de sneltreinen van Arriva en Veolia wel Intercity genoemd, maar later werden het toch weer sneltreinen.

Zolang je per vervoerder moet inchecken lijkt het me overigens niet heel handig om een trein van een andere vervoerder op hetzelfde traject waar NS rijdt Intercity te noemen. Dat zal voor veel mensen best verwarrend kunnen zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

Het hele punt over de sneltrein Zwolle-Enschede vind ik toch wel erg vreemd. De dienstregeling van de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] wordt een erger gedrocht dan die ooit geweest is (en dat is best wel lastig). Als bijvoorbeeld Arriva de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] had gereden dan waren ze hier nooit mee akkoord gegaan, en terecht.

Volgens mij moet de conclusie gewoon zijn dat het niet past allemaal. In dat geval heeft de nieuwkomer (de sneltrein dus) pech. Ik vraag me ook af of die sneltrein werkelijk zo hard nodig is. Hij kan in Zwolle namelijk onmogelijk in de knoop liggen, dus hij zal nergens op aansluiten. Volgens mij is het beter om dit hele plan uit te stellen totdat de infra er wel op berekend is.
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door dennistd »

Je moet je natuurlijk wel afvragen wat meer reizigers zal trekken: de sneltrein Zwolle-Enschede of de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie].

Met de 7000 is de afgelopen jaren geprobeerd meer reizigers te trekken door de hele dag van en naar Enschede te rijden. Dat is (onvoldoende) gelukt, en dat zal mede met het trage tempo te maken hebben ten opzichte van de auto. De weg naar Zwolle (de N35, ook wel het karrenspoor genoemd door sommige politici) is ondanks de aanleg van de A35 Almelo-Wierden en de tunnel bij Nijverdal nog altijd niet erg snel. Zeker niet dusdanig dat je binnen 51 minuten van Enschede in Zwolle bent. Sterker nog: zelfs zonder drukte rij je er een uur over. De sneltrein heeft daarmee een veel groter reizigerspotentieel.

Kijk je waar reizigers uit de 7000 naar toe reizen dan zullen dat vooral de IC-stations zijn. Voor Almelo verandert er niets, voor Hengelo en Enschede moet er overgestapt worden. Maar vergelijk je de reistijd even met vorig jaar, dan ben je wel 6 minuten eerder in Hengelo en zelfs 10 minuten eerder in Enschede dan in dienstregeling 2016. De enige reizigers die er op achteruit zullen gaan zijn die tussen de stoptreinstations aan de oostkant en westkant van Almelo en andersom.

Dan volgt nu een volledig uit de lucht gegrepen aanname die ik niet kan onderbouwen met cijfers: veruit het grootste deel van de reizigers uit de 7000 Apeldoorn-Almelo die naar een stoptreinstation ten oosten van Almelo reizen zullen dat doen naar Enschede Kennispark. Ik kan me niet voorstellen dat er dagelijks veel reizigers op Borne-Rijssen of Almelo de Riet-Twello zijn. Je zou kunnen overwegen om de sneltrein ook op Enschede Kennispark te laten stoppen, gezien de aannemelijk grote mensen die daar in-/uitstappen en van/naar Zwolle of bijvoorbeeld Rijssen reizen. In dat geval wordt de sneltrein op Enschede-Hengelo een minuut of twee langzamer, maar bedien je wel de relatief grote groep reizigers op station Enschede Kennispark, die dan zelfs (weliswaar met overstap) een sneller verbinding krijgen met Holten of Apeldoorn Osseveld dan dat ze ooit hadden.

Tenslotte het in de knoop liggen in Zwolle: het klopt dat je voordat de knoop rond is al weg bent. Maar om zowel de stoptrein als de sneltrein in de knoop te leggen is dubbelspoor nodig op Wierden-Nijverdal en van een paar kilometer voor Raalte tot een paar kilometer voor Zwolle. Totaal maar liefst 21km, dat zie ik er de komende jaren echt nog niet komen. Daarnaast is er is een grote groep reizigers die in Zwolle zelf moet zijn. Verder sluit je wel aan op de sprinter van/naar Groningen, waarmee je voor de relatie Groningen/Assen - Twente een tweede, zelfs iets snellere verbinding creëert, waarmee ook de IC's Groningen-Zwolle ietsjes minder druk worden.

Plan waar nu mee gewerkt wordt, voor twee sneltreinen per uur in beide richtingen hoeft alleen het dubbelspoor in Nijverdal iets langer te worden en moet er bij Zwolle iets langer dubbelspoor aangelegd worden:
Spoiler: show
Afbeelding
En het overzicht wat er allemaal verdubbeld moet worden als je twee sneltreinen in beide richtingen wil hebben die ook nog in de knoop Zwolle (die toch al steeds meer uit elkaar gehaald wordt) vallen:
Spoiler: show
Afbeelding
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door cassie127 »

Raalte - Zwolle doe je in de ochtendspits 35 minuten over met de auto. Ligt overigens ook wel aan de dag dat je met de auto gaat. 07:45 - 08:15 standaard file tussen Heino - Zwolle. En dat er meer file staat merk je goed met de bus. Steeds meer vertraging bovenop de al ruimere rijtijden.
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

Begrijp me niet verkeerd: ik ben een groot voorstander van een extra sneltrein, maar niet als die andere treinen buitenproportioneel in de weg zit.

De houding van de NS vind ik trouwens ook niet erg toekomstgericht. Ze zeggen in feite: "we willen een zak met geld en anders zorgen wij dat het hele feest niet doorgaat." Volgens mij kan de provincie (want die zullen er uiteindelijk voor op moeten draaien) een dergelijke zak met geld beter gebruiken om de infrastructuur aan te passen zodat het wel past allemaal i.p.v. het in stand houden van een inefficiënte en niet ideale dienstregeling.

Het makkelijkste is volgens mij het aanleggen van een zijperron in Aml. Dan kan de de [serie=Stoptrein|2017|Mariënberg - Almelo31000[/serie] daar keren en de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] op het zakspoor. Tot die tijd moet men het doen met de huidige dienstregeling.

Het verhaal dat de sneltrein extra hard nodig is, omdat er tussen Zwolle en Almelo geen snelweg ligt, vind ik niet erg overtuigend. Dat maakt hem juist minder hard nodig omdat de auto ook niet erg veel sneller is (en dus een minder goede "concurrentiepositie" heeft). Op Zwolle-Deventer en Zwolle-Hardenberg ligt ook geen snelweg, en ook daar rijden geen sneltreinen.
cassie127
Berichten: 6585
Lid geworden op: do 18 jul 2013, 20:22
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door cassie127 »

Op Zwolle - Hardenberg rijden toch echt sneltreinen (A)

In de spits tot 3×/uur buiten de spits 1×/uur per richting
Archief dienstregelingen http://bit.ly/2CpMxuO
Dagelijkse reiziger Keolis Blauwnet, RRReis & NS.
2022: 96054 km, 2021: 55110,6 km, 2020: 40850,6 km, 2019: 54919,6 km, 2018: 33296,4 km, 2017: 26681,3 km
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door CamilleKreemers »

starx schreef:Begrijp me niet verkeerd: ik ben een groot voorstander van een extra sneltrein, maar niet als die andere treinen buitenproportioneel in de weg zit.

De houding van de NS vind ik trouwens ook niet erg toekomstgericht. Ze zeggen in feite: "we willen een zak met geld en anders zorgen wij dat het hele feest niet doorgaat." Volgens mij kan de provincie (want die zullen er uiteindelijk voor op moeten draaien) een dergelijke zak met geld beter gebruiken om de infrastructuur aan te passen zodat het wel past allemaal i.p.v. het in stand houden van een inefficiënte en niet ideale dienstregeling.

Het makkelijkste is volgens mij het aanleggen van een zijperron in Aml. Dan kan de de [serie=Stoptrein|2017|Mariënberg - Almelo31000[/serie] daar keren en de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] op het zakspoor. Tot die tijd moet men het doen met de huidige dienstregeling.

Het verhaal dat de sneltrein extra hard nodig is, omdat er tussen Zwolle en Almelo geen snelweg ligt, vind ik niet erg overtuigend. Dat maakt hem juist minder hard nodig omdat de auto ook niet erg veel sneller is (en dus een minder goede "concurrentiepositie" heeft). Op Zwolle-Deventer en Zwolle-Hardenberg ligt ook geen snelweg, en ook daar rijden geen sneltreinen.
Ik ben het eens met aanleg extra spoor om het probleem op te lossen. Overigens wil de provincie een versnelling hebben. De rit Enschede - Zwolle duurt nu meer dan 70 minuten en dat moet sneller kunnen is het idee. Het stond ook binnen het PvE, dus snap eigenlijk niet waarom NS ineens tegen het gebeuren is.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Klaasje »

Het lijkt relatief simpel te zijn om op spoor 1b een perron te maken in Almelo. Dat lijkt mij ook een heel gezond uitgangspunt. Dan kan de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] daar moeiteloos keren. Wellicht is het zelfs slimmer om de stations tussen Almelo en Enschede op een andere manier te ontsluiten dan met de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie].
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door dennistd »

starx schreef:Begrijp me niet verkeerd: ik ben een groot voorstander van een extra sneltrein, maar niet als die andere treinen buitenproportioneel in de weg zit.

De houding van de NS vind ik trouwens ook niet erg toekomstgericht. Ze zeggen in feite: "we willen een zak met geld en anders zorgen wij dat het hele feest niet doorgaat." Volgens mij kan de provincie (want die zullen er uiteindelijk voor op moeten draaien) een dergelijke zak met geld beter gebruiken om de infrastructuur aan te passen zodat het wel past allemaal i.p.v. het in stand houden van een inefficiënte en niet ideale dienstregeling.

Het makkelijkste is volgens mij het aanleggen van een zijperron in Aml. Dan kan de de [serie=Stoptrein|2017|Mariënberg - Almelo31000[/serie] daar keren en de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] op het zakspoor. Tot die tijd moet men het doen met de huidige dienstregeling.

Het verhaal dat de sneltrein extra hard nodig is, omdat er tussen Zwolle en Almelo geen snelweg ligt, vind ik niet erg overtuigend. Dat maakt hem juist minder hard nodig omdat de auto ook niet erg veel sneller is (en dus een minder goede "concurrentiepositie" heeft). Op Zwolle-Deventer en Zwolle-Hardenberg ligt ook geen snelweg, en ook daar rijden geen sneltreinen.
Wat lost het keren van de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] op het zakspoor op wat betreft de lange stop in Almelo? Die lange stop is er alleen als ie doorrijdt naar Enschede (4x ochtendspits en 4x avondspits), en dan ook nog alleen in de avondspits. De sneltrein rijdt namelijk voor zover ik weet 's ochtends 1x per uur naar Zwolle en 's middags 1x per uur naar Enschede. Dat zijn dus maar 2 treinen die er last van hebben uiteindelijk. Het niet kunnen keren in Almelo buiten de spits heeft vooral te maken met het gewijzigde goederenpad, dat weer te maken heeft met de RB 61 Hengelo-Bentheim-Bielefeld. Ook zonder sneltrein zou het niet passen dus, maar NS geeft de schuld natuurlijk liever aan Syntus dan aan een trein die niet eens in Almelo komt...

Er is trouwens een paar jaar terug al onderzoek gedaan naar een apart perron voor de trein uit Mariënberg: https://www.prorail.nl/sites/default/fi ... o_2013.pdf

Wat betreft het niet nodig zijn omdat de auto toch niet sneller is: als de trein nu versneld wordt en de auto niet dan kun je reizigers uit de auto de trein in lokken. Wordt de reistijd dan weer gelijk omdat de auto ook versneld wordt dan blijven ze hopelijk in de trein zitten. Wordt de auto eerder versneld dan de trein zal zul je ze nooit in 'die trage trein' krijgen, ondanks dat die dan later alsnog even snel wordt.
Klaasje schreef:Het lijkt relatief simpel te zijn om op spoor 1b een perron te maken in Almelo. Dat lijkt mij ook een heel gezond uitgangspunt. Dan kan de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] daar moeiteloos keren. Wellicht is het zelfs slimmer om de stations tussen Almelo en Enschede op een andere manier te ontsluiten dan met de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie].
Dat zou kunnen, maar de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] moet vertrekken op het moment dat de IC uit het westen op spoor 2 binnenrijdt. En vertrekken als die binnen is kan ook niet: dan komt de [serie=Sprinter|2017|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] er namelijk al weer aan. Wil je er voor de IC (aankomst .24) uit dan moet je al volgens de plannormen al om .18 vertrekken. En dat gaat weer lastig passen door de doorrijdende goederentrein vanuit het westen. Daarnaast kom je daarbij als de sneltrein naar Zwolle rijdt precies in dat pad uit.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 158 gasten