Dienstregeling 2018
Re: Dienstregeling 2018
Logisch toch? Anders gaat ie nog verder de verkeerde kant uit.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2018
Weer wat nieuws geleerd
Re: Dienstregeling 2018
Als ie maar in Hgv stopt.
«Het station van Emden hoeft zich niet te verschuilen achter de stations van Stuttgart en Leipzig. Het zou mooi zijn als het dat desondanks deed.» — Max Goldt
-
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: ma 18 nov 2013, 17:40
Re: Dienstregeling 2018
De inpassingsmogelijkheden met het goederenvervoer komen ter sprake in deze brief. Zijn die goederenpaden ergens voor de gewone mens inzichtelijk?
Re: Dienstregeling 2018
Niet specifiek. Ik denk dat ze met vorig jaar vergelijkbaar zijn, wat deze tijden inhoudt:
Dv .23/.53
Aml .52/.22
Hgl .04/.34
Odz .16/.46
Bh .33/.03
Bh .27/.57
Odz .44/.14
Hgl .58/.28
Aml .10/.40
Dv .37/.07
De paden van .34 uit Hengelo en .57 uit Bentheim worden straks vrijwel 1:1 ingenomen voor de RB61. Voor de richting Deventer -> Bentheim is blijkbaar gekozen voor een vroeger pad (±8-9 minuten eerder). Voor Bentheim -> Deventer zou je dan symmetrisch gezien een later pad verwachten. Dat zou kunnen, maar dan slechts een paar minuten later (zo snel mogelijk achter de RB aan Bh uit).
Dv .23/.53
Aml .52/.22
Hgl .04/.34
Odz .16/.46
Bh .33/.03
Bh .27/.57
Odz .44/.14
Hgl .58/.28
Aml .10/.40
Dv .37/.07
De paden van .34 uit Hengelo en .57 uit Bentheim worden straks vrijwel 1:1 ingenomen voor de RB61. Voor de richting Deventer -> Bentheim is blijkbaar gekozen voor een vroeger pad (±8-9 minuten eerder). Voor Bentheim -> Deventer zou je dan symmetrisch gezien een later pad verwachten. Dat zou kunnen, maar dan slechts een paar minuten later (zo snel mogelijk achter de RB aan Bh uit).
Laatst gewijzigd door dennistd op vr 03 feb 2017, 23:45, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59
Re: Dienstregeling 2018
Wat ik mij afvraag over het voorstel is of er echt nut is om de 6600 en de 4400 met elkaar te combineren, want om heel eerlijk te zijn is er volgens mij niet echt veel behoefte aan deze combinatie. Ik denk dat er meer vraag is naar een combinatie 6600 - 6900, zodat de combinatie 4400 - 9600 gewoon kan blijven bestaan in de huidige vorm*. Het enige voordeel dat ik kan bedenken met dit voorstel, is de garantie dat ook de 6600 met flirt-3 treinen gereden worden, wat nu jammerlijk niet het geval is, maar in geval van een combinatie 6600 - 6900, kan men er voor kiezen om het materieel dat nu op de 6900 rijd, door te laten rijden.
*Ook met het oogpunt van het verdwijnen van een rechtstreekse verbinding tussen Eindhoven en Nijmegen, mits het voorstel wordt opgevolgd. Er is al enkele jaren geen alternatief meer (dat is minimaal met één overstap, en duurt ook vele malen langer qua reistijd)
*Ook met het oogpunt van het verdwijnen van een rechtstreekse verbinding tussen Eindhoven en Nijmegen, mits het voorstel wordt opgevolgd. Er is al enkele jaren geen alternatief meer (dat is minimaal met één overstap, en duurt ook vele malen langer qua reistijd)
Re: Dienstregeling 2018
Er is ook reizigerstechnisch niet zoveel nut denk ik. Voor de spooropstelling echter des te meer. Puur functioneel dus.
-
- Berichten: 4176
- Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41
Re: Dienstregeling 2018
Heeft vooral dienstregelingtechnisch te maken. De sprinter uit Arnhem Centraal komt nu in 's-Hertogenbosch aan op het moment dat de sprinter naar Dordrecht vertrekt. Andersom zit er 4 minuten tussen.
De spitsspprinter uit Oss komt om 1 minuut voordat de sprinter naar Deurne vertrekt aan. Ook hier is een doorkoppeling dus logischer.
Je zult dus slechts kleine wijziging nodig hebben om die doorkoppelingen mogelijk te maken en je hebt dan minder perronruimte nodig in 's-Hertogenbosch, omdat je direct kunt doorrijden en geen perrons bezet houdt.
Daarnaast lijkt me die doorkoppeling juist wél logischer. Reizigers Rosmalen<->Eindhoven zullen in 's-Hertogenbosch overstappen op de intercity die er immers eerder is, terwijl voor reizigers Rosmalen<->Tilburg het wel de snelste reismogelijkheid zou zijn (en ri. Tilburg ook een kwartier snellere reistijd dan nu zou opleveren).
De spitsspprinter uit Oss komt om 1 minuut voordat de sprinter naar Deurne vertrekt aan. Ook hier is een doorkoppeling dus logischer.
Je zult dus slechts kleine wijziging nodig hebben om die doorkoppelingen mogelijk te maken en je hebt dan minder perronruimte nodig in 's-Hertogenbosch, omdat je direct kunt doorrijden en geen perrons bezet houdt.
Daarnaast lijkt me die doorkoppeling juist wél logischer. Reizigers Rosmalen<->Eindhoven zullen in 's-Hertogenbosch overstappen op de intercity die er immers eerder is, terwijl voor reizigers Rosmalen<->Tilburg het wel de snelste reismogelijkheid zou zijn (en ri. Tilburg ook een kwartier snellere reistijd dan nu zou opleveren).
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59
Re: Dienstregeling 2018
Intercity, intercity, intercity......is dat het enige dat geld?
Ja, ze zijn sneller, maar mensen die nu een rechtstreekse verbinding hebben met een sprinter, moeten die altijd weer een overstap in de maag gesplitst worden?, dat snap ik gewoon echt niet.
Ik was en ben het bijvoorbeeld ook nog altijd niet eens met het verdwijnen van de sprinter Breda - Utrecht. (Ja, met de intercity ben je sneller, nou en, ik doe er liever wat langer over, als dat ik steeds over moet stappen).
Ja, ze zijn sneller, maar mensen die nu een rechtstreekse verbinding hebben met een sprinter, moeten die altijd weer een overstap in de maag gesplitst worden?, dat snap ik gewoon echt niet.
Ik was en ben het bijvoorbeeld ook nog altijd niet eens met het verdwijnen van de sprinter Breda - Utrecht. (Ja, met de intercity ben je sneller, nou en, ik doe er liever wat langer over, als dat ik steeds over moet stappen).
Re: Dienstregeling 2018
Als je niet over wilt stappen tussen Breda en Utrecht neem je toch lekker de Brabantliner? Is nog sneller ook.
-
- Berichten: 200
- Lid geworden op: zo 02 nov 2014, 18:59
Re: Dienstregeling 2018
Dat is waar, momenteel is dat zelfs vanuit Rijen/Tilburg nog een betere optie, als over 's-Hertogenbosch.Chrysa schreef:Als je niet over wilt stappen tussen Breda en Utrecht neem je toch lekker de Brabantliner? Is nog sneller ook.
Re: Dienstregeling 2018
De sprinters zijn nu genipt en worden in 2018 juist weer gekoppeld ;) Alleen blijkbaar niet op manier die voor jou het gunstigst is, maar je snapt toch ook wel dat de NS niet elke sprinter aan elke andere sprinter kan koppelen?Gothic-Writer schreef:Ja, ze zijn sneller, maar mensen die nu een rechtstreekse verbinding hebben met een sprinter, moeten die altijd weer een overstap in de maag gesplitst worden?, dat snap ik gewoon echt niet.
Re: Dienstregeling 2018
Ze hebben gelukkig een reservepad aangevraag :pos:Hainje schreef:Eerst zien, dan geloven.JWM schreef:Interessant!
Samengevat de belangrijkste veranderingen:
- Benelux gaat via Breda rijden: 12x/dag Amsterdam - Rotterdam - Breda - België en 4x/dag Den Haag HS - Rotterdam - Breda - België. Als de trein vanuit Amsterdam komt rijdt deze in de plaats van een ICdirect Amsterdam - Rotterdam.
Jup, 131 tot Bijster en dear overstappen, scheelt ook nog eens geld.Gothic-Writer schreef:Dat is waar, momenteel is dat zelfs vanuit Rijen/Tilburg nog een betere optie, als over 's-Hertogenbosch.Chrysa schreef:Als je niet over wilt stappen tussen Breda en Utrecht neem je toch lekker de Brabantliner? Is nog sneller ook.
Lijkt me een goed plan, ook in Limburg zouden deze problemen kunnen ontstaan of vanwege extra goederentreinen.Bjarte schreef:"NS wil compensatie voor extra Syntus sneltrein"
http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... ein-147905
Zoals hierboven al vermeld ontstaan er behoorlijk wat probleempjes in de dienstregeling vanwege de nieuwe sneltrein van Syntus. Tijd voor een onafhankelijk slotcoordinator? Zoals ook in de luchtvaart wordt gedaan. Zie niet in waarom de NS hier voorgetrokken zou moeten worden.
Waarom niet de trein zoals de rest van de dag naar Heerlen sturen met een pendeltrein Sittard-Maastricht.Suus schreef:Interessant is dat 's avonds de gehele [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] wordt opgeheven, en dat de trein Enkhuizen - Heerlen dan een trein Enkhuizen - Maastricht.
In de huidige dienstregeling zijn er al extra avondtreinen gekomen. PHS in het weekend en vooral de zondagavond heb ik zo mijn vraagtekens bij.JWM schreef:Ook op Utrecht - Eindhoven zijn extra treinen 's avonds geen overbodige luxe.
Re: Dienstregeling 2018
Die is er, dat is ProRail die zich wat dat betreft aan wet- en regelgeving (van I&M) moet houden.Bjarte schreef:Zoals hierboven al vermeld ontstaan er behoorlijk wat probleempjes in de dienstregeling vanwege de nieuwe sneltrein van Syntus. Tijd voor een onafhankelijk slotcoordinator? Zoals ook in de luchtvaart wordt gedaan. Zie niet in waarom de NS hier voorgetrokken zou moeten worden.
Re: Dienstregeling 2018
Omdat de verhouding intercityreizigers in Zuid-Limburg ongeveer 75% Maastricht tegen 25% Heerlen is.Mr-W schreef:Waarom niet de trein zoals de rest van de dag naar Heerlen sturen met een pendeltrein Sittard-Maastricht.Suus schreef:Interessant is dat 's avonds de gehele [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] wordt opgeheven, en dat de trein Enkhuizen - Heerlen dan een trein Enkhuizen - Maastricht.
Die zijn echt nodig, zowel 's avonds als in het weekend. De intercity's richting tussen Amsterdam en Limburg in het weekend? Exploderen. De treinen op de Noord-Zuid avonds laat? Ramvol. De reizigersvraag is gigantisch, soms staan reizigers zich 's avonds letterlijk in een VIRM viertje te proppen. Het werd hoog tijd dat NS met al die extra treinen op de proppen kwam.Mr-W schreef:In de huidige dienstregeling zijn er al extra avondtreinen gekomen. PHS in het weekend en vooral de zondagavond heb ik zo mijn vraagtekens bij.JWM schreef:Ook op Utrecht - Eindhoven zijn extra treinen 's avonds geen overbodige luxe.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2018
Alleen daar is PHS niet voor bedoeld Als een VIRM viertje te vol zit dan moet men gewoon een zesje inzetten, de invoering van PHS zal ongetwijfeld gepaard gaan met het verder inkorten van treinen, zo veel meer materieel heeft men in 2018 ook niet ter beschikking immers. Dus niet te hard roepen dat 6 treinen in de avond fijn zouden zijn, want dan plant men solo ICM in
Re: Dienstregeling 2018
Ik ben wel blij met de langere kwartierdienst van Utrecht naar Arnhem 's avonds (waarom niet op zondag?). Wel een beetje jammer dat men die langere kwartierdienst nu net gaat invoeren nu alle Sprinters naar Elst op de intercity uit Den Helder aansluiten .
Re: Dienstregeling 2018
Als dat laatste nou ein-de-lijk eens waarheid zal worden :') !JWM schreef:Interessant!
Samengevat de belangrijkste veranderingen:
- Er gaan 6 Intercity's rijden tussen Amsterdam en Eindhoven die gevormd worden door de Intercity's Alkmaar - Maastricht, Enkhuizen - Heerlen en Schiphol - Venlo.
- Extra treinen in de daluren: IC's Schiphol - Nijmegen en Schiphol - Venlo blijven 's avonds tot 23u rijden en Heerlen krijgt in het begin van de avond 2x/u een losse IC Eindhoven - Heerlen. Daar staat tegenover dat er op de late avond een 1x/u een losse IC-pendel Sittard - Heerlen overblijft. Tussen Alkmaar en Amsterdam gaat ook op zondag een grood deel van de dag 4x/u een IC rijden.
- 2x/u extra spitssprinters tussen Utrecht Centraal en Houten Castellum, alleen in de spitsrichting.
- Sprinter Almere - Utrecht gaat alleen richting Utrecht weer stoppen in Overvecht
- 2 snelle IC's per spits in de spitsrichting op de Zeeuwselijn die in Roosendaal combineren met de reguliere trein
- 2x/u sprinter Meppel - Leeuwarden, de beide Intercity's tussen Zwolle en Leeuwarden stoppen uitsluitend in Meppel, Steenwijk en Heereveen
- Benelux gaat via Breda rijden: 12x/dag Amsterdam - Rotterdam - Breda - België en 4x/dag Den Haag HS - Rotterdam - Breda - België. Als de trein vanuit Amsterdam komt rijdt deze in de plaats van een ICdirect Amsterdam - Rotterdam.
Ze hebben alweer een rijpad aangevraagd voor dat hopeloze Roosendaaltraject.
En er zijn een hoop kleine, maar wel zeer irritante wijzigingen vanwege goederentreinen als gevolg van de werkzaamheden in Duitsland. Zo mag je vanuit Roosendaal met de sprinter iedere maand één week ieder uur een kwartiertje in de koude lucht wachten op de sprinter naar Dordrecht die vanuit Breda komt rijden. Een andere vervelende wijziging vindt plaats ten noorden en westen van Haarlem: Minder vaak in de spits naar/van Amsterdam en een tijd voor de strandsprinter moet verdwijnen.
Maar goed, als reiziger van Tbr hoef ik niet veel te klagen. Dit jaar was ik euforisch, maar ook voor komend jaar zijn de vooruitzichten niet slecht: lekker blijven zitten als je naar Nijmegen of zelfs Arnhem wil, een veel sneller treintje naar Antwerpen en daarmee eigenlijk bijna alles in België en wat daaronder ligt. Halfuurtje langer uitslapen :D . En een extra trein naar Rotterdam als de sprinter weer eens vertraging heeft op het juiste moment.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39174
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2018
Ehm, dat er nu nog geen Flirt in de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] rijdt heeft niks met de doorkoppeling in Den Bosch te maken maar simpelweg met het feit dat nog niet alle Flirts geleverd zijnGothic-Writer schreef:Het enige voordeel dat ik kan bedenken met dit voorstel, is de garantie dat ook de 6600 met flirt-3 treinen gereden worden, wat nu jammerlijk niet het geval is, maar in geval van een combinatie 6600 - 6900, kan men er voor kiezen om het materieel dat nu op de 6900 rijd, door te laten rijden.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2018
En die volgorde van invoering heeft juist weer te maken met welke treinseries aan elkaar gekoppeld zitten ;) Als de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Arnhem4400[/serie] aan de [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] gekoppeld geweest zou het kunnen zijn dat hier nu FLIRT gereden had en de [serie=Sprinter|2017|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] met DDZ had gereden.
Wat betreft de Benelux ben ik wel benieuwd hoe de materieelinzet wordt, de politieke keuze om elke vier uur de trein naar Den Haag HS te sturen zorgt er helaas voor dat er een extra stam nodig is die dan de aansluitende pendel naar Amsterdam rijdt ([serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] serie). De tijdligging van de Benelux zorgt ook helaas voor een kering van zo'n 52 minuten in Rotterdam voor de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie]. Kortom het verlengen van de stammen van de 9200 serie wordt krap. Omdat de Benelux geïntegreerd wordt met de IC-Direct is een tweede 1e klas rijtuig wel zo handig. Het aantal beschikbare 1e klas rijtuigen wordt echter krap, er staan er nog maar een paar op reserve maar onvoldoende voor alle stammen van de [serie=Internationale Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie]. En dankzij die excuuspendel om Den Haag te bedienen komen er dus minder rijtuigen beschikbaar door de versnelling om her te verdelen. Dus ik denk dat men wat B rijtuigen moet verbouwen naar A om de gecombineerde [serie=Internationale Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie]/[serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] voldoende capaciteit te bieden.
Wat betreft de Benelux ben ik wel benieuwd hoe de materieelinzet wordt, de politieke keuze om elke vier uur de trein naar Den Haag HS te sturen zorgt er helaas voor dat er een extra stam nodig is die dan de aansluitende pendel naar Amsterdam rijdt ([serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] serie). De tijdligging van de Benelux zorgt ook helaas voor een kering van zo'n 52 minuten in Rotterdam voor de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie]. Kortom het verlengen van de stammen van de 9200 serie wordt krap. Omdat de Benelux geïntegreerd wordt met de IC-Direct is een tweede 1e klas rijtuig wel zo handig. Het aantal beschikbare 1e klas rijtuigen wordt echter krap, er staan er nog maar een paar op reserve maar onvoldoende voor alle stammen van de [serie=Internationale Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie]. En dankzij die excuuspendel om Den Haag te bedienen komen er dus minder rijtuigen beschikbaar door de versnelling om her te verdelen. Dus ik denk dat men wat B rijtuigen moet verbouwen naar A om de gecombineerde [serie=Internationale Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie]/[serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] voldoende capaciteit te bieden.
Re: Dienstregeling 2018
Is dit nog verder uit balans geraakt?Suus schreef:Omdat de verhouding intercityreizigers in Zuid-Limburg ongeveer 75% Maastricht tegen 25% Heerlen is.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39174
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2018
Je lijkt je vooral te focussen op de op de rijtuigen die beschikbaar komen door de versnelling van de Benelux, maar er komen er toch ook nog vrij uit de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] zelf. Immers heb je, op die 4x/dag na dat de Benelux naar Den Haag gaat, voor elke Beneluxtrein die er rijdt een stam minder voor de 1000 nodig. Die rijtuigen kan je natuurlijk ook gebruiken om de Benelux te verlengen.Bemined schreef:Omdat de Benelux geïntegreerd wordt met de IC-Direct is een tweede 1e klas rijtuig wel zo handig. Het aantal beschikbare 1e klas rijtuigen wordt echter krap, er staan er nog maar een paar op reserve maar onvoldoende voor alle stammen van de [serie=Internationale Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie]. En dankzij die excuuspendel om Den Haag te bedienen komen er dus minder rijtuigen beschikbaar door de versnelling om her te verdelen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2018
Uit de [serie=Intercity direct|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Rotterdam Centraal1000[/serie] komen geen stammen vrij, dankzij de tijdligging van de [serie=Internationale Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Schiphol Airport - Brussel Zuid/Midi9200[/serie] krijgt je een kering van 50 minuten in Rotterdam en 40 in Amsterdam, en dankzij de excuustrein naar Den Haag gaat de enige stam die je vrijspeelt hierdoor ingezet worden om eens in de vier uur een pendeltrein Rotterdam - Amsterdam te rijden.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39174
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2018
Op zich vindt ik het best knap dat je de exacte ligging van de treinen in dienstregeling 2018 al weet. In de adviesaanvraag staan die toch echt niet, dus is het best knap om nu al te weten dat je zulke lange keringen krijgt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 47 gasten