Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
starx
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor starx » wo 08 feb 2017, 18:08

Het lijkt me best wel handig als er een perron bijgebouwd wordt zodat de 7000 niet leeg naar Hgl door hoeft te rijden. Dat laatste kost een vermogen per jaar en het zou nogal zonde zijn, als de provincie daar voor moet gaan betalen.

Maar als ik even mag wensdenken: ik zou nog veel liever zien dat de 7000 ook gedecentraliseerd wordt en samen met de 7900 in één concessie wordt ondergebracht. Dan zou de 7000 weer de hele dag naar Es kunnen rijden en kan de 7900 Amri en Bn gaan overslaan (of andersom). Sowieso is de 7000 de laatste jaren stiefmoederlijk behandeld door NS.

Bemined
Berichten: 1906
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Bemined » wo 08 feb 2017, 18:29

Eerder was al gemeld dat het onderhoud van DDZ naar Onnen zou verhuizen, en inmiddels wordt op zowel Somda als het NS forum door insiders gemeld dat de inzet van DDZ meeverhuisd naar de 700/1800. Waarschijnlijk zal ook de 5600 nog DDZ blijven, de restpartijen die overblijven zullen wel verdeeld worden over kleine treinseries (bij voorkeur rondom Gvc/Ut/Zl lijkt mij met oog op uitwisseling, 2000/2100/8800 lijken mij kanshebbers gezien er vooral viertjes over zullen blijven, maar dat is speculatie).

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12348
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Wubbo » wo 08 feb 2017, 18:48

Dat zal een mooi schuifplaatje worden, want ICM en VIRM zullen ook wel in Onnen blijven dus ook die wil je in treinen naar Zwolle hebben.

starx schreef:Maar als ik even mag wensdenken: ik zou nog veel liever zien dat de 7000 ook gedecentraliseerd wordt en samen met de 7900 in één concessie wordt ondergebracht. Dan zou de 7000 weer de hele dag naar Es kunnen rijden en kan de 7900 Amri en Bn gaan overslaan (of andersom). Sowieso is de 7000 de laatste jaren stiefmoederlijk behandeld door NS.
Wat levert het overslaan van die stations op voor de 7900? Die wil je in Hengelo in de overstapknoop hebben (dus daar ligt de tijd vast) en op het enkelspoor tussen Wierden en Zwolle ligt de tijd ook vast.

Mee eens trouwens dat de oplossing voor de 7000 een erg lelijke is. Ik weet niet of er mogelijkheden zijn als er sneller materieel in zit en/of eenmansbediening (waardoor de stationnementen korter worden). Die 7000 zit natuurlijk al vanaf Apeldoorn (achter de IC aan) afhankelijkheden op te sparen (perronopstelling Deventer, kruisen bij Snippeling aansluiting, hoek-om-aansluiting Wierden).

dennistd
Berichten: 3449
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor dennistd » wo 08 feb 2017, 18:48

starx schreef:Het lijkt me best wel handig als er een perron bijgebouwd wordt zodat de 7000 niet leeg naar Hgl door hoeft te rijden. Dat laatste kost een vermogen per jaar en het zou nogal zonde zijn, als de provincie daar voor moet gaan betalen.

Maar als ik even mag wensdenken: ik zou nog veel liever zien dat de 7000 ook gedecentraliseerd wordt en samen met de 7900 in één concessie wordt ondergebracht. Dan zou de 7000 weer de hele dag naar Es kunnen rijden en kan de 7900 Amri en Bn gaan overslaan (of andersom). Sowieso is de 7000 de laatste jaren stiefmoederlijk behandeld door NS.

Dat zullen de reizigers uit Borne en De Riet fijn vinden: geen trein meer naar Zwolle, en ook geen goede aansluiting meer op de IC (of boemelen naar Apeldoorn).

Je zou ook kunnen stellen: als NS de 7000 niet had ingekort tot Almelo was er niks aan de hand geweest. Weliswaar een langere stop in Almelo, waarbij de reizigers naar Hengelo en Enschede overstappen op Syntus, maar aan de andere kant krijg je tijdens die lange stop ook de reizigers van Syntus uit Zwolle naar Almelo de Riet, Borne en Enschede Kennispark.

Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-beheerder
Berichten: 32972
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Daniel » wo 08 feb 2017, 19:29

Wubbo schreef:Dat zal een mooi schuifplaatje worden, want ICM en VIRM zullen ook wel in Onnen blijven dus ook die wil je in treinen naar Zwolle hebben.

ICM rijdt er al, VIRM zou je net als in het verleden gebeurde een spitsslag in de 500 kunnen laten maken die gelijk als uitwisselingsslag voor te onderhouden materieel dient.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/

starx
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor starx » do 09 feb 2017, 18:27

Ik begrijp trouwens dat die "pleister"-Benelux naar Den Haag bijna in hetzelfde pad gaat rijden als de 1100 en op de momenten dat de Benelux naar Amsterdam rijdt dan geeft de 1100 aansluiting.

Dat maakt het des te belachelijker om dat ding überhaupt te laten rijden. Nu moet er op het drukke baanvak Rtd-Gv een pad worden vrijgehouden voor een trein die eens in de vier uur rijdt en Asd en Shl krijgen een uurdienst met gaten. En verder is er meer materieel nodig dan zonder die pleistertrein. En dat alles zodat Den Haag een internationale trein heeft. Hadden ze dit niet kunnen bedenken voordat ze een peperdure HSL aanlegden die Den Haag links laat liggen.

Maargoed, het plan dat nu voorligt is wel een forse verbetering t.o.v. 2017, want op de meeste momenten hebben Asd en Shl wel een snellere rechtstreekse verbinding en ik denk dat de trein daarmee een stuk aantrekkelijker wordt richting Antwerpen en Brussel. En verder concurreert de Benelux zo ook beter met de Thalys en dat zorgt er hopelijk voor dat die laatste goedkoper zal worden.

Gebruikersavatar
MarkNL
Berichten: 390
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor MarkNL » do 09 feb 2017, 22:44

Ik ben bang dat de reistijd van de Benelux niet echt beter op wordt met de stop op Noorderkempen die de Belgen willen en het kopmaken te Breda. Zijn die zorgen terecht?

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor JWM » do 09 feb 2017, 23:06

Nee, de reistijd Rotterdam - Antwerpen is gelijk aan de route via Roosendaal.

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Zugführer » vr 10 feb 2017, 00:00

Dan wordt de reistijd dus niet beter :p
Dat kopmaken lijkt me overigens ook niet erg gunstig voor de toch al niet al te beste puncualiteit van de Benelux.
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km
2019 (31-8): trein 18.261 km - bus 980 km - boot 654 km - tram 107 km - metro 67 km - kabelbaan 6 km

Gebruikersavatar
Z2N
Berichten: 7611
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Apn

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Z2N » vr 10 feb 2017, 01:30

Zugführer schreef:Dan wordt de reistijd dus niet beter :p
Dat kopmaken lijkt me overigens ook niet erg gunstig voor de toch al niet al te beste puncualiteit van de Benelux.

Het is de bedoeling om in Sandwich te rijden, dat haalt al een goed deel van de onbetrouwbaarheid weg. Ten minste, in theorie. :wink:
Elke dag met de drukste buslijn van Nederland.

Flickr!

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41621
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Suus » vr 10 feb 2017, 04:58

starx schreef:Maargoed, het plan dat nu voorligt is wel een forse verbetering t.o.v. 2017, want op de meeste momenten hebben Asd en Shl wel een snellere rechtstreekse verbinding en ik denk dat de trein daarmee een stuk aantrekkelijker wordt richting Antwerpen en Brussel. En verder concurreert de Benelux zo ook beter met de Thalys en dat zorgt er hopelijk voor dat die laatste goedkoper zal worden.

Je wint waarschijnlijk zo'n 22-23 minuten tussen Rotterdam en Amsterdam. Via Breda win je geen tijd, de reistijd Rtd - Atw is nu 1h07m, via Breda heb je minstens 2x 27 minuten reistijd en je moet nog kopmaken met locomotief. In België is de Benelux tussen Atw en Brusz 58 minuten bezig, de Thalys 35 minuten. Thalys zal dus nog zeker een uur sneller blijven tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid, nu is dat anderhalf uur (Thalys 1h51, Benelux 3h21). Denk ook niet dat je een prijsverlaging hoeft te verwachten, met het uur verschil heeft Thalys nog steeds een sterke troef, en tickets voor de Benelux zijn ook helemaal niet zo goedkoop als je niet kan of gaat stapelen.
Rame à l'approche

starx
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor starx » za 11 feb 2017, 03:59

Ik heb even bestudeerd hoe de treinen in Ht nou precies komen te liggen. Voor de A2-corridor is dit duidelijk het grootste dwangpunt, want de 3600 en 6600 moet hier kruisen. Maar met het plan dat nu voorligt, waarbij de 800 5 minuten verschuift en de 3500 blijft liggen, zou het allemaal moeten passen. Verder moet één van de drie sporen ten zuiden tijdens de werkzaamheden tijdelijk buiten dienst, maar dan past het nog steeds.

In de adviesaanvraag valt te lezen dat de 6700 (als die rijdt) en de 9600 op elkaar gaan doorrijden met een stationnement van 9 minuten. Ik bekijk nu even de situatie richting Ehv. Aangenomen dat de 6700 zij huidige pad houdt (en eigenlijk kan dat niet anders), betekent dat dat die daarna 3500 voor laat gaan om er 3 minuten achteraan te gaan als 9600. En volgens mij betekent dat dat die in Btl niet meer ingehaald hoeft te worden *O*, want hij zit daar dan altijd nog 3 minuten voor de volgens de IC (de 800). De 800 kan hem dan daarna op het viersporige stuk inhalen (ergens tussen Bet en Ehs).

Nou hoop ik dat ik dit goed heb allemaal, want het zou voor de sprinterreizigers tussen Eh en Ht een forse verbetering betekenen. Maar ik vraag me heel erg af waarom NS er dan niks over zegt in de adviesaanvraag. Meestal laten ze toch niet na om dit soort verbeteringen expliciet te vermelden.

Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3164
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Maarssen-Dorp

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Zugführer » za 11 feb 2017, 10:25

In de bijlage 2 wordt het niet meer inhalen in Boxtel bevestigd.
NS Specificaties 2018 schreef:Boxtel: Snellere sprinter doordat deze niet meer wordt ingehaald op dit station. Onder voorbehoud van inpasbaarheid met o.a. goederenvervoer
OV-kilometers 2015: 21.564 km | 2016: 17.865 km | 2017:15.751 km | 2018: 31.044 km
2019 (31-8): trein 18.261 km - bus 980 km - boot 654 km - tram 107 km - metro 67 km - kabelbaan 6 km

starx
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor starx » di 14 feb 2017, 19:03

Ik zat nog eens te puzzelen met de dienstregeling op de A2-corridor, maar ik krijg het idee dat er iets nier klopt. NS zegt in de adviesaanvraag namelijk dat er in de ochtend 2 tegenspitstreinen van Asd naar Amr zullen worden geschrapt. Dit moeten dan volgens mij de 814 en 816 zijn. Dat betekent dat dat de 818 de enige trein blijft die in de ochtendspits naar Sgn doorrijdt, om te keren op de 835. De 831 en 833 rijden dus niet meer naar Sgn.

Verder meldt NS dat er 3 ipv 2 treinen in de 800 vanuit Hdr komen. Momenteel zijn dat de 827 en de 829. Waarschijnlijk geldt dat volgend jaar dan dus ook voor de 831. Maar waar komt het materieel voor de 833 dan vandaan? Zou het niet logischer zijn om die ook uit Hdr te laten komen?

Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 12348
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Wubbo » di 14 feb 2017, 19:05

Die zou ook wel eens uit Alkmaar kunnen komen, of door de verschuiving van de 800 kan er net een kering eerder gehaald worden.

starx
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor starx » do 16 feb 2017, 19:04

Aan de locov-adviesaanvraag is een addendum toegevoegd:
NS was eerst van plan om de 5400 en 4800 te draaien, zodat de 4800 in Hn een goede aansluiting blijft geven. Echter, de 4800 zou dan conflicteren met een goederenpad en ook de s15400 en 3400 zouden dan soms niet kunnen rijden. Daarom hebben ze besloten van het plan af te zien en alles bij het oude te laten. Het enige nadeel daarvan is dat de overstap in Hn een kwartier langer wordt. Wel jammer, maar als ik het zo lees kan ik het wel begrijpen.

VIRM
Berichten: 4531
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor VIRM » di 14 mar 2017, 22:28

Gemeenten in West-Friesland maken zich druk over de overstapmogelijkheden bij de nieuwe dienstregeling:

http://www.nhnieuws.nl/nieuws/202281/gemeenten-westfriesland-nieuwe-dienstregeling-ns-onacceptabel-
Beul van de blindegeleidelijn

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor JWM » di 14 mar 2017, 22:57

Zijn de wijzigingen bij Hoorn nodig in verband met de 10/10/10 op Eindhoven - Amsterdam waar de trein naar Enkhuizen straks een uitloper van is? Het komt op mij over alsof dat eerst is ontworpen en daarna pas is gekeken wat verder past. Een 'knoop Hoorn' lijkt mij toch veel nuttiger dan doorgaande treinen naar Eindhoven voor West-Friesland.

SuperGhost
Berichten: 2975
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor SuperGhost » di 14 mar 2017, 23:00

Dat is volgens de adviesaanvraag de reden ja. De reden waarom de sprinters Hoorn-Haarlem-Amsterdam en Zandvoort-Amsterdam niet meeschuiven heeft met een goederenpad te maken als ik het goed heb begrepen.

starx
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor starx » di 14 mar 2017, 23:56

Tja, de dienstregeling gaat er voor West-Friesland inderdaad op achteruit. Maar deze reactie vind ik dan wel weer wat overdreven. Veruit de meeste reizigers uit die regio reizen naar Amsterdam en voor hen is de extra reistijd beperkt.

Ik vraag me trouwens wel af waarom de 3200 (de IC van/naar West-Friesland) perse Zaandam moet blijven overslaan. Hij moet toch in Hoorn een paar minuten stilstaan. De 14500 kan er wel dan wel gewoon voorbij rijden en misschien de 800 ook wel. Dan zou de reistijd Zd - Ehz flink korter worden.

JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor JWM » wo 15 mar 2017, 00:57

starx schreef:Tja, de dienstregeling gaat er voor West-Friesland inderdaad op achteruit. Maar deze reactie vind ik dan wel weer wat overdreven. Veruit de meeste reizigers uit die regio reizen naar Amsterdam en voor hen is de extra reistijd beperkt.

Wat heeft het aantal reizigers naar Amsterdam uit West-Friesland (waar geen noemenswaardige veranderingen zijn) te maken met een aanmerkelijke verslechtering naar omliggende plaatsen zoals Zaandam en Alkmaar? Niks. De dienstregeling op bepaalde relaties gaat er gewoon flink op achteruit in het Noorden van Noord-Holland ten faveure van het prestigeproject. Juist dit af te doen als kruimelwerk en het te beschouwen als het sluitstuk in het dienstregelingsontwerp zorgt er voor dat het vertrouwen van de regio's in NS afneemt en het verder decentraliseren van diensten van het HRN is denk ik het laatste wat NS wil.

starx
Berichten: 607
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor starx » wo 15 mar 2017, 01:35

Het hoge aantal reizigers tussen deze regio heeft er inderdaad niet meteen iets mee te maken. Ik constateer alleen dat de nadelen voor die groep beperkt zijn.
Wat ik bedoel te zeggen: het aantal reizigers tussen West-Friesland enerzijds en Zaandam en Alkmaar anderzijds is gewoon niet heel erg groot. Overigens zijn de genoemde aansluitingen een stuk beter op de momenten dat de 14500 rijdt (maar dus wel alleen in de spitsrichting). Sowieso is Noord-Holland Noord ook sterk verspitst.

Kortom, West-Friesland gaat er inderdaad op achteruit, maar het aantal reizigers dat erop achteruit gaat is beperkt. Bovendien moet NS keuzes maken en de gemaakte keuzes vind ik begrijpelijk. Alleen begrijp ik niet dat de 3200 Zaandam zo nodig moet overslaan. Het overslaan van dit station lijkt een erfenis uit de tijd dat de 4500 als stoptrein reed en de 14500 als spits-IC. Sindsdien lijkt de regel te gelden dat de "West-Friesland-IC" Zaandam moet overslaan, terwijl de andere IC's er wel stoppen.

Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 41621
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Suus » wo 15 mar 2017, 05:36

Ik heb begrepen dat de IC Enkhuizen - Amsterdam Zaandam overslaat omdat de treinen op de piekmomenten toch al vol zit tussen Hoorn en Sloterdijk en omdat er voor reizigers dan minder reden is de sprinter Hoorn - Hoofddorp te pakken.
Laatst gewijzigd door Suus op wo 15 mar 2017, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Rame à l'approche

Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1361
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor SLToilet » wo 15 mar 2017, 08:21

Dan gooien we toch een lekker dikke VIRM10 erin? Probleem opgelost, en dat tweede is wat mij betreft sowieso al geen geldige reden.
Instructie: als de deurknop groen wordt je een piepje hoort, kun je gaan drukken. Één seconde normaal drukken is echt voldoende. De knop wordt oranje/rood, vervolgens heel eventjes groen. Dan opent de deur voor je. Nog een prettige reis in de FLIRT!

Klaasje
Berichten: 6646
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Deventer

Re: Dienstregeling 2018

Berichtdoor Klaasje » wo 15 mar 2017, 08:31

VIRM10 past niet op spoor 2 te Hoorn. En het kan voor jou wel geen geldige reden zijn maar jij bent ook niet verantwoordelijk voor zowel 2x per uur het bedienen van alle stopstations en het maken van winst tegelijkertijd. Als je daar wel voor verantwoordelijk zou zijn zou je daar heel anders over denken denk ik.


Terug naar “OV in Geheel Nederland”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten