Dienstregeling 2018

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

Het lijkt me best wel handig als er een perron bijgebouwd wordt zodat de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] niet leeg naar Hgl door hoeft te rijden. Dat laatste kost een vermogen per jaar en het zou nogal zonde zijn, als de provincie daar voor moet gaan betalen.

Maar als ik even mag wensdenken: ik zou nog veel liever zien dat de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] ook gedecentraliseerd wordt en samen met de [serie=Sprinter|2017|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] in één concessie wordt ondergebracht. Dan zou de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] weer de hele dag naar Es kunnen rijden en kan de [serie=Sprinter|2017|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] Amri en Bn gaan overslaan (of andersom). Sowieso is de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] de laatste jaren stiefmoederlijk behandeld door NS.
Bemined
Berichten: 5927
Lid geworden op: vr 14 aug 2015, 19:45

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Bemined »

Eerder was al gemeld dat het onderhoud van DDZ naar Onnen zou verhuizen, en inmiddels wordt op zowel Somda als het NS forum door insiders gemeld dat de inzet van DDZ meeverhuisd naar de [serie=Intercity|2017|Groningen - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal700[/serie]/[serie=Intercity|2017|Leeuwarden - Lelystad Centrum - Den Haag Centraal1800[/serie]. Waarschijnlijk zal ook de [serie=Stoptrein|2017|Zwolle - Utrecht Centraal5600[/serie] nog DDZ blijven, de restpartijen die overblijven zullen wel verdeeld worden over kleine treinseries (bij voorkeur rondom Gvc/Ut/Zl lijkt mij met oog op uitwisseling, [serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Den Haag Centraal2000[/serie]/[serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Haarlem - Amsterdam Centraal2100[/serie]/[serie=Intercity|2017|Utrecht Centraal - Leiden Centraal8800[/serie] lijken mij kanshebbers gezien er vooral viertjes over zullen blijven, maar dat is speculatie).
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Wubbo »

Dat zal een mooi schuifplaatje worden, want ICM en VIRM zullen ook wel in Onnen blijven dus ook die wil je in treinen naar Zwolle hebben.
starx schreef:Maar als ik even mag wensdenken: ik zou nog veel liever zien dat de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] ook gedecentraliseerd wordt en samen met de [serie=Sprinter|2017|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] in één concessie wordt ondergebracht. Dan zou de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] weer de hele dag naar Es kunnen rijden en kan de [serie=Sprinter|2017|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] Amri en Bn gaan overslaan (of andersom). Sowieso is de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] de laatste jaren stiefmoederlijk behandeld door NS.
Wat levert het overslaan van die stations op voor de [serie=Sprinter|2017|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie]? Die wil je in Hengelo in de overstapknoop hebben (dus daar ligt de tijd vast) en op het enkelspoor tussen Wierden en Zwolle ligt de tijd ook vast.

Mee eens trouwens dat de oplossing voor de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] een erg lelijke is. Ik weet niet of er mogelijkheden zijn als er sneller materieel in zit en/of eenmansbediening (waardoor de stationnementen korter worden). Die [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] zit natuurlijk al vanaf Apeldoorn (achter de IC aan) afhankelijkheden op te sparen (perronopstelling Deventer, kruisen bij Snippeling aansluiting, hoek-om-aansluiting Wierden).
dennistd
Berichten: 5541
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door dennistd »

starx schreef:Het lijkt me best wel handig als er een perron bijgebouwd wordt zodat de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] niet leeg naar Hgl door hoeft te rijden. Dat laatste kost een vermogen per jaar en het zou nogal zonde zijn, als de provincie daar voor moet gaan betalen.

Maar als ik even mag wensdenken: ik zou nog veel liever zien dat de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] ook gedecentraliseerd wordt en samen met de [serie=Sprinter|2017|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] in één concessie wordt ondergebracht. Dan zou de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] weer de hele dag naar Es kunnen rijden en kan de [serie=Sprinter|2017|Enschede - Nijverdal - Zwolle7900[/serie] Amri en Bn gaan overslaan (of andersom). Sowieso is de [serie=Sprinter|2017|(Enschede -) - Almelo - Apeldoorn7000[/serie] de laatste jaren stiefmoederlijk behandeld door NS.
Dat zullen de reizigers uit Borne en De Riet fijn vinden: geen trein meer naar Zwolle, en ook geen goede aansluiting meer op de IC (of boemelen naar Apeldoorn).

Je zou ook kunnen stellen: als NS de 7000 niet had ingekort tot Almelo was er niks aan de hand geweest. Weliswaar een langere stop in Almelo, waarbij de reizigers naar Hengelo en Enschede overstappen op Syntus, maar aan de andere kant krijg je tijdens die lange stop ook de reizigers van Syntus uit Zwolle naar Almelo de Riet, Borne en Enschede Kennispark.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Daniel »

Wubbo schreef:Dat zal een mooi schuifplaatje worden, want ICM en VIRM zullen ook wel in Onnen blijven dus ook die wil je in treinen naar Zwolle hebben.
ICM rijdt er al, VIRM zou je net als in het verleden gebeurde een spitsslag in de [serie=Intercity|2017|Groningen - Amersfoort - Rotterdam Centraal500[/serie] kunnen laten maken die gelijk als uitwisselingsslag voor te onderhouden materieel dient.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

Ik begrijp trouwens dat die "pleister"-Benelux naar Den Haag bijna in hetzelfde pad gaat rijden als de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] en op de momenten dat de Benelux naar Amsterdam rijdt dan geeft de [serie=Intercity|2017|Den Haag Centraal - Eindhoven1100[/serie] aansluiting.

Dat maakt het des te belachelijker om dat ding überhaupt te laten rijden. Nu moet er op het drukke baanvak Rtd-Gv een pad worden vrijgehouden voor een trein die eens in de vier uur rijdt en Asd en Shl krijgen een uurdienst met gaten. En verder is er meer materieel nodig dan zonder die pleistertrein. En dat alles zodat Den Haag een internationale trein heeft. Hadden ze dit niet kunnen bedenken voordat ze een peperdure HSL aanlegden die Den Haag links laat liggen.

Maargoed, het plan dat nu voorligt is wel een forse verbetering t.o.v. 2017, want op de meeste momenten hebben Asd en Shl wel een snellere rechtstreekse verbinding en ik denk dat de trein daarmee een stuk aantrekkelijker wordt richting Antwerpen en Brussel. En verder concurreert de Benelux zo ook beter met de Thalys en dat zorgt er hopelijk voor dat die laatste goedkoper zal worden.
MarkNL
Berichten: 482
Lid geworden op: wo 24 sep 2014, 21:33
Locatie: Spijkenisse

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door MarkNL »

Ik ben bang dat de reistijd van de Benelux niet echt beter op wordt met de stop op Noorderkempen die de Belgen willen en het kopmaken te Breda. Zijn die zorgen terecht?
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Nee, de reistijd Rotterdam - Antwerpen is gelijk aan de route via Roosendaal.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Zugführer »

Dan wordt de reistijd dus niet beter :p
Dat kopmaken lijkt me overigens ook niet erg gunstig voor de toch al niet al te beste puncualiteit van de Benelux.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13187
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Z2N »

Zugführer schreef:Dan wordt de reistijd dus niet beter :p
Dat kopmaken lijkt me overigens ook niet erg gunstig voor de toch al niet al te beste puncualiteit van de Benelux.
Het is de bedoeling om in Sandwich te rijden, dat haalt al een goed deel van de onbetrouwbaarheid weg. Ten minste, in theorie. :wink:
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Suus »

starx schreef:Maargoed, het plan dat nu voorligt is wel een forse verbetering t.o.v. 2017, want op de meeste momenten hebben Asd en Shl wel een snellere rechtstreekse verbinding en ik denk dat de trein daarmee een stuk aantrekkelijker wordt richting Antwerpen en Brussel. En verder concurreert de Benelux zo ook beter met de Thalys en dat zorgt er hopelijk voor dat die laatste goedkoper zal worden.
Je wint waarschijnlijk zo'n 22-23 minuten tussen Rotterdam en Amsterdam. Via Breda win je geen tijd, de reistijd Rtd - Atw is nu 1h07m, via Breda heb je minstens 2x 27 minuten reistijd en je moet nog kopmaken met locomotief. In België is de Benelux tussen Atw en Brusz 58 minuten bezig, de Thalys 35 minuten. Thalys zal dus nog zeker een uur sneller blijven tussen Amsterdam Centraal en Brussel-Zuid, nu is dat anderhalf uur (Thalys 1h51, Benelux 3h21). Denk ook niet dat je een prijsverlaging hoeft te verwachten, met het uur verschil heeft Thalys nog steeds een sterke troef, en tickets voor de Benelux zijn ook helemaal niet zo goedkoop als je niet kan of gaat stapelen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

Ik heb even bestudeerd hoe de treinen in Ht nou precies komen te liggen. Voor de A2-corridor is dit duidelijk het grootste dwangpunt, want de [serie=Intercity|2017|Roosendaal - Nijmegen - Zwolle3600[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Dordrecht - Tilburg - 's-Hertogenbosch6600[/serie] moet hier kruisen. Maar met het plan dat nu voorligt, waarbij de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] 5 minuten verschuift en de [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] blijft liggen, zou het allemaal moeten passen. Verder moet één van de drie sporen ten zuiden tijdens de werkzaamheden tijdelijk buiten dienst, maar dan past het nog steeds.

In de adviesaanvraag valt te lezen dat de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Oss6700[/serie] (als die rijdt) en de [serie=Sprinter|2017|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie] op elkaar gaan doorrijden met een stationnement van 9 minuten. Ik bekijk nu even de situatie richting Ehv. Aangenomen dat de [serie=Sprinter|2017|'s-Hertogenbosch - Oss6700[/serie] zij huidige pad houdt (en eigenlijk kan dat niet anders), betekent dat dat die daarna [serie=Intercity|2017|Heerlen - Utrecht Centraal - Schiphol Airport3500[/serie] voor laat gaan om er 3 minuten achteraan te gaan als [serie=Sprinter|2017|Deurne - Eindhoven - 's-Hertogenbosch9600[/serie]. En volgens mij betekent dat dat die in Btl niet meer ingehaald hoeft te worden *O*, want hij zit daar dan altijd nog 3 minuten voor de volgens de IC (de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie]). De [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] kan hem dan daarna op het viersporige stuk inhalen (ergens tussen Bet en Ehs).

Nou hoop ik dat ik dit goed heb allemaal, want het zou voor de sprinterreizigers tussen Eh en Ht een forse verbetering betekenen. Maar ik vraag me heel erg af waarom NS er dan niks over zegt in de adviesaanvraag. Meestal laten ze toch niet na om dit soort verbeteringen expliciet te vermelden.
Gebruikersavatar
Zugführer
OVNL-beheerder
Berichten: 3407
Lid geworden op: di 04 dec 2012, 22:52
Locatie: Helmond-Noord

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Zugführer »

In de bijlage 2 wordt het niet meer inhalen in Boxtel bevestigd.
NS Specificaties 2018 schreef:Boxtel: Snellere sprinter doordat deze niet meer wordt ingehaald op dit station. Onder voorbehoud van inpasbaarheid met o.a. goederenvervoer
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

Ik zat nog eens te puzzelen met de dienstregeling op de A2-corridor, maar ik krijg het idee dat er iets nier klopt. NS zegt in de adviesaanvraag namelijk dat er in de ochtend 2 tegenspitstreinen van Asd naar Amr zullen worden geschrapt. Dit moeten dan volgens mij de 814 en 816 zijn. Dat betekent dat dat de 818 de enige trein blijft die in de ochtendspits naar Sgn doorrijdt, om te keren op de 835. De 831 en 833 rijden dus niet meer naar Sgn.

Verder meldt NS dat er 3 ipv 2 treinen in de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] vanuit Hdr komen. Momenteel zijn dat de 827 en de 829. Waarschijnlijk geldt dat volgend jaar dan dus ook voor de 831. Maar waar komt het materieel voor de 833 dan vandaan? Zou het niet logischer zijn om die ook uit Hdr te laten komen?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Wubbo »

Die zou ook wel eens uit Alkmaar kunnen komen, of door de verschuiving van de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] kan er net een kering eerder gehaald worden.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

Aan de locov-adviesaanvraag is een addendum toegevoegd:
NS was eerst van plan om de [serie=Sprinter|2017|Zandvoort - Haarlem - Amsterdam Centraal5400[/serie] en [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)4800[/serie] te draaien, zodat de [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)4800[/serie] in Hn een goede aansluiting blijft geven. Echter, de [serie=Sprinter|2017|Amsterdam Centraal - Haarlem - Alkmaar (- Hoorn)4800[/serie] zou dan conflicteren met een goederenpad en ook de s15400 en [serie=Intercity|2017|Haarlem - Alkmaar3400[/serie] zouden dan soms niet kunnen rijden. Daarom hebben ze besloten van het plan af te zien en alles bij het oude te laten. Het enige nadeel daarvan is dat de overstap in Hn een kwartier langer wordt. Wel jammer, maar als ik het zo lees kan ik het wel begrijpen.
VIRM
Berichten: 7602
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door VIRM »

Gemeenten in West-Friesland maken zich druk over de overstapmogelijkheden bij de nieuwe dienstregeling:

http://www.nhnieuws.nl/nieuws/202281/ge ... cceptabel-
Beul van de blindegeleidelijn
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

Zijn de wijzigingen bij Hoorn nodig in verband met de 10/10/10 op Eindhoven - Amsterdam waar de trein naar Enkhuizen straks een uitloper van is? Het komt op mij over alsof dat eerst is ontworpen en daarna pas is gekeken wat verder past. Een 'knoop Hoorn' lijkt mij toch veel nuttiger dan doorgaande treinen naar Eindhoven voor West-Friesland.
SuperGhost
Berichten: 4176
Lid geworden op: ma 28 jul 2014, 05:41

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door SuperGhost »

Dat is volgens de adviesaanvraag de reden ja. De reden waarom de sprinters Hoorn-Haarlem-Amsterdam en Zandvoort-Amsterdam niet meeschuiven heeft met een goederenpad te maken als ik het goed heb begrepen.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

Tja, de dienstregeling gaat er voor West-Friesland inderdaad op achteruit. Maar deze reactie vind ik dan wel weer wat overdreven. Veruit de meeste reizigers uit die regio reizen naar Amsterdam en voor hen is de extra reistijd beperkt.

Ik vraag me trouwens wel af waarom de 3200 (de IC van/naar West-Friesland) perse Zaandam moet blijven overslaan. Hij moet toch in Hoorn een paar minuten stilstaan. De [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] kan er wel dan wel gewoon voorbij rijden en misschien de [serie=Intercity|2017|Maastricht - Amsterdam Centraal - Alkmaar (- Schagen)800[/serie] ook wel. Dan zou de reistijd Zd - Ehz flink korter worden.
JWM
Berichten: 5900
Lid geworden op: di 21 apr 2009, 20:51

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door JWM »

starx schreef:Tja, de dienstregeling gaat er voor West-Friesland inderdaad op achteruit. Maar deze reactie vind ik dan wel weer wat overdreven. Veruit de meeste reizigers uit die regio reizen naar Amsterdam en voor hen is de extra reistijd beperkt.
Wat heeft het aantal reizigers naar Amsterdam uit West-Friesland (waar geen noemenswaardige veranderingen zijn) te maken met een aanmerkelijke verslechtering naar omliggende plaatsen zoals Zaandam en Alkmaar? Niks. De dienstregeling op bepaalde relaties gaat er gewoon flink op achteruit in het Noorden van Noord-Holland ten faveure van het prestigeproject. Juist dit af te doen als kruimelwerk en het te beschouwen als het sluitstuk in het dienstregelingsontwerp zorgt er voor dat het vertrouwen van de regio's in NS afneemt en het verder decentraliseren van diensten van het HRN is denk ik het laatste wat NS wil.
starx
Berichten: 609
Lid geworden op: wo 26 feb 2014, 00:25

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door starx »

Het hoge aantal reizigers tussen deze regio heeft er inderdaad niet meteen iets mee te maken. Ik constateer alleen dat de nadelen voor die groep beperkt zijn.
Wat ik bedoel te zeggen: het aantal reizigers tussen West-Friesland enerzijds en Zaandam en Alkmaar anderzijds is gewoon niet heel erg groot. Overigens zijn de genoemde aansluitingen een stuk beter op de momenten dat de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] rijdt (maar dus wel alleen in de spitsrichting). Sowieso is Noord-Holland Noord ook sterk verspitst.

Kortom, West-Friesland gaat er inderdaad op achteruit, maar het aantal reizigers dat erop achteruit gaat is beperkt. Bovendien moet NS keuzes maken en de gemaakte keuzes vind ik begrijpelijk. Alleen begrijp ik niet dat de 3200 Zaandam zo nodig moet overslaan. Het overslaan van dit station lijkt een erfenis uit de tijd dat de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Enkhuizen4500[/serie] als stoptrein reed en de [serie=Intercity|2017|Amsterdam Centraal - Hoorn - Enkhuizen14500[/serie] als spits-IC. Sindsdien lijkt de regel te gelden dat de "West-Friesland-IC" Zaandam moet overslaan, terwijl de andere IC's er wel stoppen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50899
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Suus »

Ik heb begrepen dat de IC Enkhuizen - Amsterdam Zaandam overslaat omdat de treinen op de piekmomenten toch al vol zit tussen Hoorn en Sloterdijk en omdat er voor reizigers dan minder reden is de sprinter Hoorn - Hoofddorp te pakken.
Laatst gewijzigd door Suus op wo 15 mar 2017, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
SLToilet
Berichten: 1409
Lid geworden op: wo 05 nov 2014, 12:40

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door SLToilet »

Dan gooien we toch een lekker dikke VIRM10 erin? Probleem opgelost, en dat tweede is wat mij betreft sowieso al geen geldige reden.
- Reist voortaan als vrouw met mondkapje -
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2018

Bericht door Klaasje »

VIRM10 past niet op spoor 2 te Hoorn. En het kan voor jou wel geen geldige reden zijn maar jij bent ook niet verantwoordelijk voor zowel 2x per uur het bedienen van alle stopstations en het maken van winst tegelijkertijd. Als je daar wel voor verantwoordelijk zou zijn zou je daar heel anders over denken denk ik.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 132 gasten